Πόσο τουρκική είναι η λέξη μελτέμι;

Η λέξη μελτέμι έχει «πολιτογραφηθεί» στη νεοελληνική γλώσσα εδώ και αιώνες. Μπορεί στην επιστήμη της μετεωρολογίας να κατέχει την πρώτη θέση η λέξη Ετησίας, αλλά στην πεζογραφία, την ποίηση, το θέατρο, τον κινηματογράφο και γενικότερα τις τέχνες οι καλοκαιρινοί μας βοριάδες έχουν υμνηθεί ως μελτέμια και αυτό το όνομα χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή. Σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη, η νεοελληνική λέξη μελτέμι προέρχεται από την τουρκική λέξη meltem. Όμως, πόσο τουρκική είναι η λέξη meltem;


Οι Τούρκοι δεν υπήρξαν ποτέ ναυτικοί σε σημείο που να ονοματίσουν με τη γλώσσα τους ναυτικούς όρους ή ανέμους. Μεγάλος αριθμός ναυτικών όρων πέρασε στην τουρκική γλώσσα μέσω της λίνγκουα φράνκα, δηλαδή της φραγκικής γλώσσας που την εποχή της Αναγέννησης διαμορφώθηκε στις περιοχές της Μεσογείου που κυριαρχούσε η Οθωμανική Αυτοκρατορία και χρησιμοποιούνταν από εμπόρους και ναυτικούς ως διεθνής γλώσσα για συνεννόηση στις μεταξύ τους συναλλαγές. Η λίνγκουα φράνκα προέκυψε ως αποτέλεσμα συγχώνευσης στοιχείων από διάφορες γλώσσες της περιοχής με κύριο κορμό την ιταλική (βενετσιάνικη) γλώσσα, αλλά και με σημαντικές επιρροές από άλλες γλώσσες όπως τα παλιά γαλλικά, τα ισπανικά, τα ελληνικά, τα τουρκικά και τα αραβικά. Το γεγονός ότι η ιταλική ήταν το βασικό συστατικό οφείλεται στην κυριαρχία του βενετσιάνικου εμπορίου στην Ανατολική Μεσόγειο από το 1400 ως τα τέλη του 18ου αιώνα (A Companion to Venetian History 1400-1797/edited by Eric R. Dursteler, Brills companions to European history, volume 4).

Ο διάσημος Τούρκος ιστορικός, γεωγράφος και εγκυκλοπαιδιστής της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας Κατίμπ Τσελεμπί ή Hadji Khalifa (1609-1657) έγραψε στα μέσα του 17ου αιώνα: «Δεν έχει περάσει πολύς καιρός που οι Οθωμανοί κατέκτησαν τη χώρα των Ρωμαίων και οι περισσότεροι από τους όρους και τα ονόματα που δόθηκαν σε πράγματα που αφορούν στα πλοία και τη θάλασσα είναι μερικοί ισπανικοί, μερικοί ιταλικοί και μερικοί ελληνικοί. Τα έχουν πάρει με την ευχαρίστησή τους» (Adrian Tinniswood Pirates of Barbary, Riverhead Books, New York 2010).

Το μεγάλο τουρκικό ετυμολογικό λεξικό του Nişanyan αναφέρει ότι η λέξη μελτέμι μπορεί να προέρχεται από την ιταλική λέξη mal tempo, που σημαίνει κακός καιρός, αλλά σημειώνει ότι αυτό δεν είναι σίγουρο. Επιπλέον, δίνει την πληροφορία ότι η λέξη για πρώτη φορά έχει καταγραφεί στο Thesaurus linguarum Οrientalium του Meninski το 1860. Το λεξικό του Nişanyan αναφέρεται και σε μια παρόμοια περίπτωση, στη τουρκική λέξη firtina που σημαίνει φουρτούνα και προέρχεται από την παλιά ιταλική (βενετσιάνικη) λέξη fortuna που σήμαινε κακή τύχη, θύελλα.

Αναφορικά με την επίδραση της ελληνικής γλώσσας στην ονομασία των ανέμων, πέρα από τους Λοντό και Ποϊράζ που έχουν ως αφετηρία τις ελληνικές λέξεις Νότο και Βορέα αντίστοιχα, οι Τούρκοι για το μελτέμι χρησιμοποιούν ακόμα τη λέξη Etezyen (Ετέζιεν ή Ετεσιάν) και για τον αέρα που φυσάει από τη θάλασσα τη λέξη Imbat. Η λέξη Imbat προέρχεται από τη λέξη εμβάτης - μπάτης που χρησιμοποιούμε για τη θαλάσσια αύρα. Σημειώνεται ότι στα Δ-ΝΔ παράλια της Μικράς Ασίας το μελτέμι και η θαλάσσια αύρα πνέουν σχεδόν από τις ίδιες διευθύνσεις. Να προσθέσουμε ακόμα ότι στην Τουρκία η λέξη Meltem είναι και κοριτσίστικο όνομα που σημαίνει «άνεμος από τη θάλασσα».

Για τα ιστιοφόρα των προηγούμενων αιώνων αλλά και για τα σημερινά μικρά σκάφη που διασχίζουν το Αιγαίο το «μπάσιμο» του μελτεμιού που γίνεται χωρίς προειδοποίηση και συχνά με αίθριο ουρανό ή ελάχιστα νέφη ήταν και εξακολουθεί να είναι επικίνδυνο. Προβλήματα όμως δημιουργούσε και εξακολουθεί να δημιουργεί και η μεγάλη διάρκεια πνοής των μελτεμιών. Αναμφίβολα, για mal tempο θα μιλούσε ο Βενετσιάνος ναύαρχος Αντόνιο Ζένο όταν τον Αύγουστο του 1694 όχι μόνο έκανε ένα μήνα να φθάσει από το Ναύπλιο στη Χίο προκειμένου να την καταλάβει από τους Τούρκους, αλλά στη διαδρομή υπέστη πολλές και σοβαρές ζημιές.

Με όσα προαναφέρθηκαν, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τόσο το τουρκικό meltem όσο και το νεοελληνικό μελτέμι είναι πολύ πιθανό να έχουν ως κοινή αφετηρία τη βενετσιάνικη λέξη mal tempο. Το ερώτημα στο οποίο δεν μπορώ να απαντήσω είναι αν πρόκειται για δύο παράλληλα δάνεια ή για ένα δάνειο που το πήραν οι Τούρκοι και μεταγενέστερα εμείς από αυτούς.

  

19 σχόλια:

  1. Δεν απαντάτε εύκολα το ερώτημα κύριε Ζιακόπουλε..καθώς ...μάλλον οι Ελληνες ήταν αυτοί που επλεαν...στο Αιγαίο..και επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας...,ωστόσω...οσο αφορά την βενετσιάνικη καταγωγή...πέρα από τα πολλά δανεικά μας(λεβάντες,σορόκος..κλπ)...οι Ιταλοί όριζαν τον ΒΑ(μελτέμι) ως γραίγο δηλαδή ο άνεμος που ερχεται από την Ελλάδα....έτσι και εμείς για τους φράγκους..έχουμε ταυτοτική σχέση για τον ΒΑ."θωμάς"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι, gregale.

      Διαγραφή
    2. Αγαπητέ Στυλιανάκη..μετά από χρόνια στα νησιά(κυρίως Δωδ/σα) παρατήρησα...ότι οι νησιώτες σε αντίθεση με εμάς τους ηπειρωτικούς..στον ουρανό και τις διάφορες μορφές υετού...δεν δίναν πολλή σημασία..(ετσι και αλλιώς...εχουν την βροχερή περίοδο και την ξηρή).Αλλά..όταν τους ελεγες για τον άνεμο και κυρίως την κατάσταση της θάλασσας..είχαν χίλιους τρόπους να την περιγράψουν...η σχέση τους και με τα δύο στοιχεία..ήταν τόσο δυνατή...που έπιανα τον εαυτό μου να είναι τελείως..αναίσθητος.σε αυτά..Τα ονόματα των ανέμων στις διάφορες παραλλαγές...απειρα..(π.χ. γρεγολέβαδο)...σε περίπτωση διαφωνίας..οι καβγάδες μεταξύ τους ομηρικοί!"θωμάς"

      Διαγραφή
    3. Καλημέρα σας. Ναι, κ. Νίκο, πολύ σωστά και γλαφυρά τα περιγράφεις. Έζησα κι εγώ πάνω από ένα χρόνο σε διάφορά νησιά και θυμάμαι χαρακτηριστικά το γραικοτραμουντάνα ή το πουνεντογάρμπι. Επίσης, πολύ παραστατική η διήγηση του Καρκαβίτσα περί διαφωνίας των δυο ναυτικών για τον άνεμο της επόμενης ημέρας, οπότε, τελικά, επικράτησε άπνοια.

      Διαγραφή
    4. Κύριε Χρήστο....αφήνω...τους υπόλοιπους να καταλάβουν..πώς εμείς...από το Ανω Βόιο...είμασταν το κοινό αυτών των συνομιλιών.ακόμα θυμάμαι και την σχωρεμένη την μάνα μου σε μία επίσκεψη της..που είδε μύγες τον Φεβρουάριο..και..ανθισμένες τριανταφυλιες..(Λέρος 1996) "θωμάς"

      Διαγραφή
  2. Φτάνουν ως το Θυμάρι οι καπνοί από την πυρκαγιά της Κερατέας, νωρίτερα δεν ήταν πυκνοί και αρχικά τους μπέρδεψα με τους σωρείτες. Τώρα μαύρισε, όμως, δυστυχώς, ένα κομμάτι του ουρανού, ενώ και ο βοριάς είναι πολύ ισχυρός. Μακάρι να τη σβήσουν γρήγορα.

    Τουλάχιστον, είδα και φωτογράφισα μετά από χρόνια θαλάσσια χελώνα. Μικρή ήταν και έφυγε γρήγορα πιο βαθιά. Απορώ πώς δάγκωσε θαλάσσια χελώνα τρία άτομα τις προάλλες στην Ανάβυσσο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς έπιασε κι άλλη πυρκαγιά, στο δάσος Συντερίνας,. πάνω από την Ανάβυσσο. Μας ήρθε μήνυμα από το 112, αλλά είδα και τους καπνούς στα βουνά. Για αυτό πετούσαν τα Canadair, ακριβώς από πάνω μας στο Θυμάρι. Άνιση η μάχη με τον αέρα εκεί, διότι υπάρχει και καύσιμη ύλη για τη φωτιά.

      Διαγραφή
    2. Είχαμε και τραγωδία, τελικά. Με μόλις 29 βαθμούς μέγιστη θερμοκρασία στην Κερατέα. Αλλά το μελτέμι αρκούσε. Και το κομμένο καλώδιο ηλεκτροδότησης, όπως και τον Ιούνιο στο Θυμάρι. Τι είχες Γιάννη...

      Διαγραφή
    3. Βαγγέλη, καλή δύναμη και κουράγιο στον αγώνα που δίνετε εκεί για την ζωή και τις περιουσίες σας.

      Διαγραφή
    4. Ευχαριστώ πολύ, Γιάννη. Μία μικρή φωτιά εξελίσσεται τώρα και στο βουνό Γερακίνα, που είναι πάνω από το Θυμάρι. Ευτυχώς, έχει κυρίως πέτρες και θάμνους και ελάχιστα δέντρα. Και στην Π. Φώκαια στην κορυφογραμμή είναι η πυρκαγιά που κατέβηκε από τη Συντερίνα, ένα δάσος ανάμεσα σε Κερατέα, Ανάβυσσο.

      Διαγραφή
    5. Μέρες του 2012 και χειρότερα στο Θυμάρι, αφού αυτή τη φορά η πυρκαγιά δεν το περικύκλωσε απλά, αλλά κατέβηκε και τον κεντρικό δρόμο της Αγίας Φωτεινής, εκατέρωθεν του οποίου υπάρχουν σπίτια.

      Στη 1 τα ξημερώματα οι φλόγες έφτασαν τα 20 μέτρα και φάνηκε ότι η φωτιά θα σβήσει πια στη θάλασσα. Εκεί που είχαν καταφύγει, στο beach bar και το περίπτερο και οι περισσότεροι.

      Μέσα σε ένα δεκάλεπτο, όμως, η φωτιά "έκατσε", χάρη στην υπερπροσπάθεια πυροσβεστών και εθελοντών. Δεν πίστευα ότι θα τα καταφέρουν, αλλά ουσιαστικά έσβησαν τη φωτιά, πριν αρχίσουν ρίψεις τα εναέρια. Αυτό είναι που λένε, "εκεί που αυξάνεται ο κίνδυνος, αυξάνεται και η πιθανότητα της σωτηρίας".

      Σώθηκαν και τα περισσότερα σπίτια, ακόμα και εκεί που έφτασε η φωτιά 700-800 μέτρα από τη θάλασσα. Και σχεδόν όλα τα κατοικίδια και αδέσποτα ζώα (δεν έχω εικόνα για εκείνα στο βορειότερο τμήμα του Θυμαριού όπου είχαν πάει εθελοντές για να τα μαζέψουν).

      Με τα εναέρια να επιχειρούν, πλέον, μάλλον τα χειρότερα πέρασαν. Ο ήλιος δεν είναι πια κόκκινος, ο ουρανός ανέκτησε το γαλανό του χρώμα. Για 2-3 ώρες ήταν μία κόλαση, αλλά το Θυμάρι παίρνει τώρα μια βαθιά ανάσα. Σαν την αναπνοή που παίρνεις μετά από μία βαθιά κατάδυση στη θάλασσα, που ίσως να ήταν πάνω από τις δυνάμεις σου.

      Διαγραφή
  3. Σαν σήμερα , τον Αύγουστο του 626 μ.χ, , οι κάτοικοι της Πόλης ,προεξάρχοντος του Πατριάρχη Σεργίου , ολονυχτίς " ,ορθοστάδην τον ύμνον (Ακάθιστον) έψαλον " ,ως ευχαριστήρια προς την Παναγία , για τα νικητήρια επί των πολιορκούντων την Πρωτεύουσα Αβάρων.
    Οι ετησίες ή τα μελτέμια ( malum tempus) είχαν κάποια συμμετοχή στην τελική έκβαση ;
    Δάσκαλε , εύγε για την ανάρτηση ! ------=======Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η απάντησή μου, Πέτρο, την οποία είχα υποσχεθεί εδώ και αρκετό καιρό:
      «Η εκκλησιαστική ιστορία και η παράδοση αποδίδουν τη σωτηρία της Πόλης στη θαυματουργή επέμβαση της Παναγίας. Σε έναν ρητορικό λόγο του αυτόπτη μάρτυρα των γεγονότων Θεοδώρου Συγκέλλου τονίζονται οι άρρηκτοι δεσμοί της Κωνσταντινούπολης με τη Θεοτόκο, η οποία προστάτευσε την Πόλη με τον πιο άμεσο τρόπο: την εκδίωξη των πολιορκητών και τη λύση της πολιορκίας. Στο Πασχάλιο Χρονικό, που θεωρείται μια από τις σημαντικότερες πηγές των γεγονότων της πολιορκίας του 626 μ. Χ., φέρεται ο ίδιος ο χαγάνος να λέει: «…θεωρώ γυναίκα σεμνοφορούσαν περιτρέχουσαν εις το τείχος μόνην ούσαν». Στη Χρονογραφία του ο Θεοφάνης ο Ομολογητής αποδίδει την επιτυχή έκβαση της μάχης στη βοήθεια του Θεού που δόθηκε στους πολιορκημένους με τις πρεσβείες της Θεοτόκου.
      Μετά το τέλος της εικονομαχικής κρίσης και τον τελικό θρίαμβο της λατρείας των εικόνων, η θρησκευτική θεώρηση της πολιορκίας του 626 μ.Χ. και της ευνοϊκής για τους Βυζαντινούς κατάληξής της προσαρμόστηκε στα νέα δεδομένα. Συγκεκριμένα, άρχισαν πλέον να λέγονται και να γράφονται τα περί λιτανείας εικόνων και άλλων ιερών κειμηλίων της Παναγίας, που στη συγκεκριμένη περίπτωση προκάλεσαν τον όλεθρο στις τάξεις των επιδρομέων και τους έτρεψαν σε φυγή.
      Μεταγενέστερες της πολιορκίας της Κωνσταντινούπολης από τους Αβάρους και τους Πέρσες είναι και οι αναφορές για την εκδήλωση καταιγίδας που προκάλεσε θαλασσοταραχή και κατέστρεψε τα εχθρικά πλοιάρια, όταν αυτά εισήλθαν στον Κεράτιο κόλπο και ήταν έτοιμα να εφορμήσουν κατά των θαλάσσιων τειχών της Πόλης. Στο Συναξάριο της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης της 7ης Αυγούστου αναφέρεται ότι η θαλασσοταραχή προκλήθηκε από τον Χριστό, κατόπιν μεσολάβησης της Θεομήτορος, ενώ άλλα αγιολογικά κείμενα αποδίδουν την καταιγίδα στη Θεοτόκο.
      Μια άλλη διάσταση έδωσε στο θέμα ο αείμνηστος καθηγητής μετεωρολογίας του Α.Π.Θ. Γεώργιος Λιβαδάς ο οποίος έγραψε ότι τα σλαβικά πλοιάρια καταστράφηκαν από ισχυρούς βόρειους ανέμους την 1η ή τη 2α Αυγούστου. Δεν γνωρίζω τις πηγές του αείμνηστου καθηγητή, αλλά η άποψή του έχει μετεωρολογική βάση. Το καλοκαίρι στην Προποντίδα και το Βόσπορο κυρίαρχοι άνεμοι είναι οι βορειοανατολικοί (μελτέμια) . Είναι πιθανό, λοιπόν, τις ημέρες που αναφέρει ο Γεώργιος Λιβαδάς να πέρασε από την περιοχή ένα ψυχρό μέτωπο και οι βοριάδες που το ακολουθούσαν να προκάλεσαν καταστροφές στα ευπαθή μονόξυλα των Σλάβων.
      Όπως και να εξελίχθηκαν τα πράγματα, τα συμβάντα κατά την πολιορκία της Κωνσταντινούπολης του 626 μ. Χ. από τους Αβάρους και τους Πέρσες επέζησαν στη συλλογική μνήμη των Βυζαντινών σε τέτοιο βαθμό, ώστε κάθε φορά που κινδύνευε η πρωτεύουσά τους να πιστεύεται ότι η Θεοτόκος ήταν εκείνη που με τα εναντίον των εχθρών έντονα καιρικά φαινόμενα φανέρωνε την προστατευτική της μέριμνα. Η Παναγία ήταν ως το τέλος της αυτοκρατορίας η υπέρμαχος στρατηγός του Βυζαντινού κράτους». (Απόσπασμα από τα μετεωρολογικά μου απομνημονεύματα που ελπίζω κάποτε να κυκλοφορήσουν).
      Καλό απόγευμα σε όλους.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ πολύ . Με το καλό και η κυκλοφορία των απομνημονευμάτων . Σίγουρα θα παρουσιάζουν ενδιαφέρον , ιδιαίτερα για τους παροικούντες την..... μετεο'ι'ερουσαλήμ !. ----======Π.Α.

      Διαγραφή
  4. Πολυ ενδιαφεροντα οσα γραφτηκαν για αλλη μια φορα απο τον κ. Ζιακοπουλο και τους λοιπους. Να υποθεσω οτι η λεξη Etezyen (Ετέζιεν ή Ετεσιάν) που χρησιμοποιουν οι Τουρκοι για τα μελτεμια προερχεται απο το Ετησιες. Σωστα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κάπου πήρε το μάτι μου δηλώσεις κάποιου,ο οποίος χαρακτηρίζεται ως πυρομετεωρολόγος.
    Μάλιστα, άρχισαν και οι ειδικότητες.
    Άλλα είδη υπάρχουν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μια άλλη πρόταση , επί τα πλέον δημώδη : "μελτεμάκιας" ,κατά το ...."τσαντάκιας"!.
    Στη Δυτική Κορινθία επικρατεί τώρα μέτριο, δροσερό μελτέμι . Ό,τι πρέπει . Αναχωρούμε οικογενειακώς για μπάνιο ,και μάλιστα κολύμπι κατά κυριολεξίαν ,γιατί υπάρχει και το "πλάτσα -πλούτσα" ( κατά το "μάτσα - μούτσα" του αγαπητού "Θωμά" ).
    ------=====Π .Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή