Β. Οι φυσικές ερμηνείες του οράματοςΆλως και παρήλιοι
Διάφοροι ερευνητές προσπάθησαν να ερμηνεύσουν το όραμα του
Κωνσταντίνου, χρησιμοποιώντας την ψυχολογία και την αστρονομία. Στην πρώτη
περίπτωση θεωρούν ότι η κατανόηση του οράματος μπορεί να γίνει στα πλαίσια ενός
ψυχολογικού πλαισίου, το οποίο στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν φορτισμένο από
την αγωνία για την έκβαση της μάχης. Αναφορικά με τη δεύτερη περίπτωση, η
εξήγηση βασίζεται στα πορίσματα της αστρονομίας, σύμφωνα με τα οποία τη
δεδομένη ημέρα οι θέσεις των πλανητών σχημάτιζαν ένα Χ και ένα Ρ σε σταυροειδή
διάταξη. Οι υποστηρικτές της άποψης αυτής πιστεύουν ότι το όραμα ο Κωνσταντίνος
το είδε νύχτα, προσεγγίζοντας τη σχετική αναφορά του Λακτάντιου.
Ο εξέχων Βρετανός ιστορικός του 20ού αιώνα Τζόουνς
Άρνολντ, που ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την ύστερη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, έγραψε: «Αυτό που είδε ο Κωνσταντίνος στον ουρανό και
εντυπωσιάστηκε, όπως υποστηρίζουν πολλοί σήμερα, δεν ήταν τα δύο πρώτα γράμματα
της λέξης Χριστός, παρά μια σπάνια, αλλά επιστημονικά εξακριβωμένη μορφή του
φαινομένου της άλω…».10
Ο Ντάνκαν Στιλ, καθηγητής αστροβιολογίας στο Πανεπιστήμιο του
Μπάκιγχαμ της Αγγλίας και αυθεντία στις διαστημικές επιστήμες που συνεργάστηκε
με τη ΝΑΣΑ, αναφέρει ότι «Η περιγραφή της
εικόνας σταυρού κοντά στον ήλιο παραπέμπει σε παρήλιο ή ίσως σε ηλιακό πυλώνα».11
Αν υποθέσουμε ότι τα γεγονότα έγιναν όπως μας τα μεταφέρει ο Ευσέβιος, δηλαδή ότι το όραμα ο Κωνσταντίνος το είδε στη διάρκεια της ημέρας, τα οπτικά ατμοσφαιρικά φαινόμενα που μπορεί να έπαιξαν ρόλο στην υπόθεση αυτή είναι η άλως, οι παρήλιοι και οι ηλιακοί πυλώνες. Ως γνωστόν, το φαινόμενο της άλω δημιουργείται γύρω από τον ήλιο ή το φεγγάρι από τη διάθλαση του φωτός στους παγοκρυστάλλους των θυσανοστρωμάτων.
Ηλιακός πυλώνας |
Γ. Συμπεράσματα
Συνδυάζοντας τις πληροφορίες από τις ιστορικές πηγές και
λαμβάνοντας υπόψη τις προϋποθέσεις εμφάνισης των οπτικών ατμοσφαιρικών φαινομένων
που προαναφέρθηκαν και την κλιματολογία της περιοχής τη συγκεκριμένη εποχή,
καταλήγουμε στα παρακάτω συμπεράσματα:
(α) Κατά τον Ευσέβιο το όραμα εμφανίστηκε στον ουρανό πάνω
από τη Μιλβία γέφυρα «περί το μεσημέρι,
με την ημέρα ήδη να αποκλίνει». Οι φράσεις
«περί το μεσημέρι» και «με την ημέρα ήδη να αποκλίνει»
φαίνονται να αντιφάσκουν, αλλά αν
θεωρήσουμε την πρώτη ως γενική και τη δεύτερη ως ειδική, καταλήγουμε στο λογικό
συμπέρασμα ότι το φαινόμενο έλαβε χώρα τις απογευματινές ώρες.
(β) Η εποχή που συνέβη η μάχη (τέλη Οκτωβρίου) είναι περίοδος
που η συχνότητα διέλευσης μετωπικών υφέσεων από τη Μεσόγειο παρουσιάζεται
αυξημένη. Μπροστά από το θερμό μέτωπο μιας τέτοιας ύφεσης εμφανίζονται πάντα τα
θυσανοστρώματα, τα οποία, επειδή είναι υψηλά νέφη, αποτελούνται από
παγοκρυστάλλους.
(γ) Η υπόθεση ότι αυτό που σχηματίστηκε στον ουρανό πάνω από
τη Μιλβία γέφυρα δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένας εντυπωσιακός συνδυασμός των
φαινομένων της άλω και των παρήλιων έχει βάση, αλλά ελλείψει αποδείξεων
παραμένει υπόθεση. Η θέση ότι μαζί με την άλω και τους παρήλιους εμφανίστηκαν
ένας ή περισσότεροι ηλιακοί πυλώνες είναι δύσκολο να γίνει αποδεκτή, δεδομένου
ότι για να εμφανιστούν οι ηλιακοί πυλώνες απαιτούνται πολύ χαμηλές θερμοκρασίες
ως τα χαμηλά στρώματα της ατμόσφαιρας, προϋπόθεση εξαιρετικά απίθανη για Οκτώβριο μήνα στην
πεδινή κεντρική Ιταλία.
Η Ορθόδοξη
Εκκλησία θεωρεί το όραμα του Κωνσταντίνου Θεοσημία και τη στροφή του προς
τον Χριστιανισμό έργο Θεού.
Ορισμένοι όμως δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο εκείνο το ιστορικό απόγευμα της 27ης
Οκτωβρίου του 312 μ. Χ. να ήταν τα παιχνίδια των ηλιακών αχτίνων με τους
παγοκρυστάλλους κάποιων ταπεινών θυσανοστρωμάτων αυτά που άλλαξαν δραματικά την
εξέλιξη της παγκόσμιας ιστορίας. Ανεξάρτητα με το τι πιστεύει ο καθένας μας, η
νίκη του Κωνσταντίνου ήταν σημαντική, αφού ανέτρεψε την πορεία της ιστορίας με
τις θρησκευτικές και κοινωνικές αλλαγές που επέφερε.
Πηγές:
1Λακτάντιου, De Mortibus Persecutorum, 44.
2 Ευσεβίου Καισαρείας, Εκκλησιαστική
Ιστορία, ΙΧ, 9, 2.
3 Ευσεβίου Καισαρείας, Εις τον
Βίον Κωνσταντίνου, Λόγος Α΄, 28,1
4 Ευσεβίου Καισαρείας, Εις τον
Βίον Κωνσταντίνου, Λόγος Α΄, 29,1
5
Ζώσιμου, Ιστορία Νέα, 2007. Μετάφραση Γιάννη Αβραμίδη, Θεοφάνη Καλαϊτζάκη. Εκδόσεις
Θύραθεν.
6 Jan N. Bremmer, The Vision of Constantine,
http://www.rug.nl/research/portal/files/9899550/Bremmer-CONSTANTINE.pdf
7David Potter, Constantine
the emperor, 2013. Oxford University Press.
8 Eric R. Dodds, Εθνικοί και Χριστιανοί σε μια
εποχή αγωνίας: Όψεις της θρησκευτικής εμπειρίας από τον Μάρκο Αυρήλιο ως τον
Μεγάλο Κωνσταντίνο, 1995. Μετάφραση Κώστα Αντύπα, Εκδότης Αλεξάνδρεια.
9
Αλεξάντρ Α. Βασίλιεφ, Ιστορία
της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας (324-1453), τ. Α΄1995. Μετάφραση Δημοσθένη
Σαβράμη, Εκδοτικός Οργανισμός Πάπυρος.σελ.76.
10 Arnold Μ. Jones, Ο
Κωνσταντίνος και ο εκχριστιανισμός της Ευρώπης, 1962. Μετάφραση Αλέξανδρου Κοτζιά, Εκδότης Γαλαξίας.
11 Duncan Steel, Marking Time: The Epic Quest to Invent the Perfect Calendar, 2000.
John Wiley & Sons.
Στο Ηράκλειο Κρήτης το θερμόμετρο τρελάθηκε εδώ και 5 ημέρες. Φαίνεται θα 'φαγε καμιά χαλαζιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ ευχαριστούμε δάσκαλε για όλα.Ενας ιερέας από Μαρκόπουλο Μεσογαίας που σας διαβάζει χρόνια επειδή Μ αρέσει από μικρός ο καιρός και ασχολούμαι.Εχω διαβάσει επιμελώς την τριλογία σας.Θαυμαζω την αντικειμενικότητα σας και την κατάρτιση σας.Ανυπομωνώ να σας γνωρίσω από κοντά.Ευχαριστουμε.Παπασταμάτης
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητε αδελφε Παπασταματη μπραβο σας Ετσι πρεπει να ειναι οι ιερεις και να ενδιαφερονται και για αλλα απιστημονικα πεδια εκτος των αμιγως θεματων πιστεως και θρησκειας.Αλλωστε θ ο ΘΕΟΣ μας εχει δωσει την πληρη ελευθερια στην μορφωση ,στα ενδιαφεροντα και στα πιστευω μας Εχω και εγω σαν ανθρωπος.τα μεγαλα ερωτηματα στην.ζωη μου και η λυση τους δεν ειναι τελειως απλη και ουτε ολα λυνονται με την εκφραση.ε ο ΘΕΟΣ.ξερει η θελημα ΘΕΟΥ Χρειαζεται πολυ ανοιχτο μυαλο , μελετη και γνωση Αλλωστε και ΘΩΜΑΣ.εβαλε.το δακτυλο του στον τυπο των υλων!!Πολλοι αλλοι ιερωμενοι σιγουρα θα σας κακολογησουν για το ενδιαφερον που δειξατε για το αρθρο του δασκαλου και αυτο γιατι αφου το κουβεντιαζεται συμαινει.οτι το ψαχνεται και οτι δεν ακολουθειται την καθαρως εκκλησιαστικη αποψη Σας γραφω με πολυ αγαπη απο το ομορφο ΡΙΟΝ στους προποδες τού ΠΑΝΑΧΑΙΚΟΥ Ειμαι λατρης των καιρικων φαινομενων και ασχολουμε ερασιτεχνικα με την μετεωρολογια Δεν ειμαι απιστος ουτε ΑΘεος ομως σε οτι ζητα το εκκλησιαστικο γιγνεσται.θα θετω παντα το μυαλο μου επι των τυπων των ηλων Αλλωστε και ο ΙΗΣΟΥΣ ΤΟΝΙΣΕ το περιφημο πιστευε και μη' ερευνα ν με ανω τελεια στο μη που εχει ακριβως την αντιθετη ενοια απο το μη χωρις ανω τελεια οπου πολλοι φανατικοι θρησκευομενοι το χρησιμοποιουν κατα κορον Ονομαζομαι Αργυρης και ειμαι64 ετωνΕαν θελετε απαντηστε μου Με εκτιμηση σας χαιρετω
ΔιαγραφήΑντικείμενο των «ιστορικών» άρθρων μου δεν είναι η έρευνα για το αν ήταν ή δεν ήταν θεόσταλτα τα καιρικά φαινόμενα που καθόρισαν κρίσιμες πολεμικές συγκρούσεις. Πέραν όλων των άλλων λόγων, οποιαδήποτε προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή θα υποβάθμιζε σοβαρά το ρόλο που έπαιξε στην έκβαση των αναμετρήσεων η πίστη αυτών που έλαβαν μέρος σε αυτές. Με άλλα λόγια, την ιστορία δεν την καθόρισαν αυτά που πιστεύουμε εμείς σήμερα, αλλά εκείνα που πίστευαν οι πρωταγωνιστές της.
ΔιαγραφήΠάντως, σε ορισμένες περιπτώσεις, στις οποίες ανήκει και το παρόν άρθρο, το μετεωρολογικό DNA μου είναι ο «πειρασμός» που με σπρώχνει να ψάχνω αν κάποια περίεργα ατμοσφαιρικά φαινόμενα, που θεωρήθηκαν θεόσταλτα και καθόρισαν την εξέλιξη κρίσιμων μαχών, είχαν φυσική ερμηνεία.
Να στε καλά κ ζιακοπουλε,με το δεύτερο μέρος, πιστεύω ότι λύθηκαν πολλές απορίες, βέβαια πάντα στην άκρη του μυαλού μας, υπάρχει πάντα κ το σενάριο που θέλει ο καθένας μας!27 βαθμοί κελσίου σήμερα στο νησί,το καλοκαίρι του Αγίου Δημητρίου, είναι εδώ από χθες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Κωνσταντίνος" διεβη των Ρουβικωνα" επομένως ηταν αποφασισμένος να χτυπηθεί με τον Μαξεντιο.Τώρα αν είδε κατι στον ουρανό δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε εκείνο που ειναι γνωστό ειναι οτι ο στρατός του ηταν πιο έτοιμος για πόλεμο απο τον στρατό του αντιπάλου του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ζέστη σήμερα όταν καθόσουν στον ήλιο.Στη σκιά όμως κρυώνεις.Οτι πρέπει για τις ιώσεις.Θελει προσοχή.ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΔασκαλε συγχαρητηρια για τον "Πειρασμο".Ελπιζω να μην ειναι "Ο Τελευταιος"!.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι Θεοσημίες-Διοσημίες διατρεχουν ολη την ιστορια.Φυσικα φαινομενα ,στα οποια κατα καιρους καποιοι προσδιδουν μεταφυσικη διασταση.
Ο Ρωμαιος αυτοκρατορας Κωνσταντινος διείδε εγκαιρως τη δυναμικη της νεας θρησκειας,και πολιτικα,φρονίμως ποιών,την προσεταιρίστηκε.Σχετικα με την πιστη του(εσωτερικα),....ο Θεος και η ψυχη του.Δηλαδη...αβυσσος!.----Π.Α.
Πολυ σωστα τα λες αυτος ηταν ο Κωνσταντίνος.
ΔιαγραφήΝομίζω ότι κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ύπαρξη των οπτικών ατμοσφαιρικών φαινομένων αφού είναι επιστημονικά μετρήσιμο και αποδειξιμο μέγεθος, ως εκ τούτου συμφωνώ με όσα πολύ εύστοχα αναλύει ο κ. Ζιακοπουλος. Στην συγκεκριμένη περίπτωση το φαινόμενο αυτό στον ουρανό δίπλα στη Μουλβια γέφυρα δεν το είδε μόνο ο Κωνσταντίνος αλλά και ολοκληρο το στράτευμα (Φιλοστόργιος) . Εκείνο που εμένα με προβληματίζει δεν είναι το σημείο του σταυρού που μπορεί εύκολα να αποτυπωθεί από κάποιο οπτικό ατμοσφαιρικό φαινόμενο αλλά η φράση που σχηματίστηκε δίπλα του "τούτω νίκα" . Το αναφέρουν και ο Ευσέβιος Καισαρείας και ο Γαλάζιος Καισαρείας. Μάλιστα ο Ευσέβιος λέει ότι ο ίδιος ο Μ. Κωνσταντίνος του περιέγραψε ο ίδιος προσωπικά αυτό το σημείο βεβαιώνοντάς τον μεθ όρκου για την αλήθεια των περιγραφομένων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα σας.Τι κάνετε; Ευχαριστώ για τις τοποθετήσεις σας.Ο Θεός γνωρίζει μόνο με ποιο τρόπο θα φανερώσει σε κάποιον κάτι από αγάπη.Και να ισχύει ότι με πολύ γνώση της επιστήμης μας έγραψε ο αγαπητός Δάσκαλος και πολύ σεβαστός δεν αναιρεί ότι μπορεί ο Θεός αυτό τον τρόπο να βρήκε για την μεταστροφή του Μ.Κωνσταντίνου.Εκείνος ξέρει καλύτερα τις ψυχές όλων μας.Καλο βράδυ σ'ολους.Θα χαρώ να σας γνωρίσω .
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι αφου μετεστράφη ,γιατι εκανε οσα απαισια εκανε αργοτερα? Αλλωστε και η αναφερομενη βάπτισή του απο τον Ευσεβιο στο νεκροκρεβατο του,βασιμως αμφισβητειται(Αρβελερ...).Αληθεια, τι περιμενε τοσα χρονια?.------Π.Α.
ΔιαγραφήΣυγγνώμη δεν είναι Γαλάζιος Καισαρείας αλλά Γελάσιος
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα σας.Ενα τελευταίο σχόλιο από αγάπη.Αγιος δεν είναι ο αναμάρτητος αλλά ο μετανοών άνθρωπος που με την χάρη του Θεού μεταμορφώνεται στην Εκκλησία.Απόστολος Παύλος από φοβερός διώκτης ,μεγάλος Απόστολος.Ο Άγιος Μέγας Κωνσταντίνος μεταστράφηκε και Βαπτίστηκε στο τέλος της ζωής του και έμεινε με τον χιτώνα της Βάπτισης του μέχρι το τέλος της Ζωής του.Αυτα από εμένα.Καλή Κυριακή σ' ολους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπαρχει αντιλογος,και εν γενει και επι του προκειμένου.Και ταύτα πάντα εξ αγαθού συνειδότος.Αλλα καλυτερα ας το αφησουμε εδω. Με αγαπη------Π.Α.
ΔιαγραφήΜαθητής, δεν θυμάμαι σε ποια τάξη, του εξαταξίου τότε Γυμνασίου της Κόνιτσας, πέρασα από τη βιβλιοθήκη της μικρής μας πόλης για να κάνω μια εργασία που μας είχε αναθέσει ο φιλόλογός μας. Τυχαία βρήκα πάνω σ' ένα τραπέζι το βιβλίο "Παύλος" του προτεστάντη θεολόγου Γιόζεφ Χόλτσνερ. Το άνοιξα από περιέργεια και από τις πρώτες σελίδες που διάβασα εντυπωσιάστηκα. Εννοείται ότι έφυγα για το σπίτι όταν έκλεισε η βιβλιοθήκη, χωρίς φυσικά να κάνω την εργασία για την οποία είχα πάει εκεί. Μετά από λίγες μέρες είχαμε εξετάσεις εξαμήνου και ο θεολόγος μας, ένας ωραίος άνθρωπος, απλός, γήινος και καθόλου τυπολάτρης, μάς έβαλε στο διαγώνισμα των θρησκευτικών, μεταξύ των άλλων, τη μεταστροφή του Παύλου. Εννοείται ότι ξεπατίκωσα όλα όσα είχα διαβάσει στον Χόλτσνερ, αλλά τελικά δεν πρόλαβα να ασχοληθώ με τα υπόλοιπα θέματα. Μετά από λίγες μέρες, έχοντας αγωνία για το βαθμό που θα έπαιρνα, πήγα να βρω τον καθηγητή. Μόλις με είδε, μου είπε: "Δεν χρειάζεται να ρωτήσεις, πήρες άριστα!" Αξέχαστα χρόνια, αξέχαστοι καθηγητές!
ΔιαγραφήΟι καιρικες ιδιαιτεροτητες.Σημερα στο νομο μου ελαχιστη η Νεμεα (υψομ.~300μ.) 3,6 και η Βωβουσα Ιωαννινων (υψομ.~1000μ.) 3,8 !.Ασε το γεωγραφικο πλατος.------Π.Α.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.Γ. Υπο την αιρεση παντα του αξιοπίστου των μετρησεων του δικτυου του Ε.Α.Α.---Π.Α.
Μήπως επειδή στη Βωβούσα επικρατούσε συννεφιά;Η συννεφιά μικραίνει τη θερμ.διαφορα μεταξύ πρωί και μεσημεριού.Και 2ον(ισως άσχετο)η άνοδος αυτο το διάστημα ήρθε απο τα δυτ.και βόρεια,αλλα η συννεφιά ειναι για μένα ίσως ο κύριος λόγος.
ΔιαγραφήΓιώργος Νομή Τρικάλων
Χαίρεται. Εξηγείται κ. Π. Α. από τη συννεφιά που αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια της νύχτας στη ΒΔ χώρα, ενώ η Κορινθία είχε ξαστεριά. Μάλιστα ψιχάλισε το πρωί στη Βωβούσα.
ΔιαγραφήΚαλησπέρα! Σε φιάσκο πάει να εξελιχθεί η κακοκαιρία της 28ης,ιδιως για την ηπειρωτική Ελλάδα και η συνέχεια για αρχές Νοέμβρη ακόμη χειρότερα με μεσημβρινό κυκλοφορία και καταβάσεις προς Αιγαίο μεριά! Με το ξεροκρυο να επικρατεί ιδίως στη δυτική Ελλάδα.. Μακάρι να κάνω λάθος αλλά είμαι ολίγον απαισιόδοξος!! Φίλε Φώτη και Χριστοδουλε τι λέτε εσείς για όλα αυτά?
ΑπάντησηΔιαγραφήΆκρα του τάφου σιωπή!
ΔιαγραφήΌταν τα στοιχεία είναι ρευστά κανονικά δε πρέπει να μιλάμε.
Πρώτον λοιπόν, σε καμία περίπτωση η κακοκαιρία της 28ης δε πάει για φιάσκο, απλά ακόμη τα μοντέλα δυσκολεύονται να αποκρυπτογραφήσουν τον υετό σε συγκεκριμένες περιοχές αναλυτικά.
Μέχρι Τρίτη πρωί θα ξέρουμε σίγουρα.
Ανεξαρτήτως των μοντέλων, εγώ τη συγκεκριμένη κακοκαιρία θα τη χαρακτήριζα έως επικίνδυνη για πολλές περιοχές καθώς πάει να αποκτήσει μέχρι τροπικά χαρακτηριστικά πάνω από το ιόνιο!
Όσο για τη συνεχεία του καιρού τον Νοέμβριο,όπως είδα κ από κάποια σάιτ καιρού που βγάλαν μακροπρόθεσμη, τάζουν ξηρασία στα δυτικά κ ηπειρωτικά γενικά κ κατακλυσμό στα νότια κ την Κρήτη με επικράτηση μόνο βοριάδων όλο το μήνα. Πραγματικά ήθελα να ήξερα σε ποια αντικειμενικά κριτήρια πάτησαν για να δουν αυτή την εξέλιξη.
Αναμονή λοιπόν για τον Νοέμβριο που ακόμη δεν έχει ξεκαθαρισει καθόλου τι είδος μοτίβο καιρού θα επικρατήσει.
Από τη σημαιοστολισμένη, αλλά συμμαζεμένη - λόγω κορονοϊού - Θεσσαλονίκη καλημέρα σας και χρόνια πολλά για τον λαμπρό κ. καθηγητή μας και τους άλλους εορτάζοντες-ουσες.
ΔιαγραφήΦώτη, δυο θέσεις: α) είναι πλέον μάταιο και ουτοπικό να ασχολούμαστε με το τι θα κάνει τον επόμενο μήνα ακόμη και σαν γενική τάση, όταν δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη για δύο ημέρες μετά και β) ιδίως επειδή δεν έχει ξεκαθαρίσει, συμφωνώ μαζί σου για τη μεγάλη επικινδυνότητα των φαινομένων τοπικά. Ο καιρός πλέον είναι "ικανός" για το χειρότερο, είτε για φοβερή ανομβρία, είτε για φοβερή πλημμύρα σε μόνιμη βάση πλέον.
Το βιβλίο του Χόλτσνερ για τον Παύλο ίσως είναι το καλύτερο που έχει γραφεί μέχρι σήμερα γι αυτόν. Το καταθέτω ως θεολόγος
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα εις τον Παύλο αφορώντα ειναι ιδιαιτέρως σημαντικα,καθόσον ο Χριστιανισμος ειναι εν πολλοίς Παυλιανισμός.------Π.Α.
ΔιαγραφήΥ.Γ. Απο μη θεολογο.---Π.Α.
Παλαιότερα είχα διαβάσει την «Αντιγνώση» της Λιλής Ζωγράφου. Τηρουμένων των αναλογιών, είμαι πιο κοντά σε αυτό που έχει πει για τον Αριστοτέλη και τον Θεόφραστο ένας Νορβηγός συγγραφέας: «Ένας Θεόφραστος χωρίς τον Αριστοτέλη είναι εντελώς αδιανότητος και ένας Αριστοτέλης χωρίς τον Θεόφραστο θα ήταν μια έλλειψη» (Χόκον Χάνσεν, Θεόφραστος ο Ερέσιος, ο φιλόσοφος της χαράς της ζωής).
ΔιαγραφήΓιωργο και Χρηστο σας ευχαριστω για την ταυτόσημη επισημανση. Να ειστε καλα .Με καλες βροχες την 28η .-----Π.Α.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαρακαλούμε κ. Π. Α. Πέραν από ταυτόσημη ήταν και ταυτόχρονη διότι το σχόλιο του Γιώργου δεν είχε δημοσιευθεί όταν έστειλα εγώ το δικό μου.
ΔιαγραφήΚυκλοφορεί σε νέα εκδοση.Μου το δώρισαν πρόσφατα.Τι βλέπετε για την κακοκαιρία δάσκαλετης 28ης.Εμεις Μαρκόπουλο Μεσογαίας;
ΑπάντησηΔιαγραφή"Χαμηλο-βαφτίσια" με την Αττική στο πορτοκαλοκόκκινο!
Διαγραφήχαχα...επιθυμητά αυτά τα πορτοκαλοκόκκινα (εν αντιθέσει με κάποια άλλα). Χρόνια πολλά και για τηγ γιορτή σας κύριε Δημήτρη
ΔιαγραφήΔασκαλε το τελευταιο σχολιο με αγγιξε ιδιαιτερα .Φερε μου τετοιους μαθητες ,αλλα και τετοιους δασκαλους,να σου φτιαξω ενα ακτυπητο και ελπιδοφορο διδυμο .Το θεμα το εχω βιωσει εκατέρωθεν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ διδασκαλια και αξιολογηση της Ιστοριας στην εκπαιδευση ειναι μια "πονεμενη" υποθεση.Εχω παρευρεθει και δει ,ιδίοις όμμασι,σε αιθουσα διορθωσης γραπτων δοκιμιων Ιστοριας Πανελληνιων,και οι αξιολογητες καθηγητες να εχουν μπροστα τους το γραπτο και διπλα το σχολικο βιβλιο,και να αξιολογουν τί? Την πιστοτητα της αποστηθισης! Καταντημα!.
Αμ εκεινο το "ξεπατικωσα".Το "απήλαυσα"!.Ξε-πατικώνω,ξε-πατίκωμα,ξε-πατικωτούρας!.Πατώ-πατ-ίκι(ξύλο-ξυλ-ίκι),και απο αυτο πατικ-ώνω.------Π.Α.
Η 2ημερη επίσκεψη μου στον όμορφο Βόλο και το μαγευτικό Πήλιο δεν με άφησαν να δω τα 2 ωραία άρθρα του δασκάλου και τα σχόλια όλων των φίλων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ κ.Δημητρη για την πολύ ωραία ανάλυση που κάνατε.
Εγώ από την μεριά μου έχω να πω,ότι τίποτα δεν είναι τυχαίο,πάντα υπάρχει ένας λόγος (έστω ακατάληπτος από τον κοινό νου)και αυτός ο λόγος δεν διέπεται από τις αποφάσεις των ισχυρών(θεών-ηγεμονων)αλλα από άλλες ανώτερες δυνάμεις,που διαχειρίζονται,επιβλέπουν και ελέγχουν τον μακροκοσμο του σύμπαντος και τον μικρόκοσμο της δημιουργίας του ανθρώπου.
Πιστεύω ότι 2 είναι οι βασικοί άξονες που τιποτα δεν είναι τυχαίο.
1ον:Η Ανάγκη,που οι αρχαίοι ημών πρόγονοι την λάτρευαν και την ονόμαζαν Θεα των θεών.
Η ανάγκη είναι απρόσωπη,δεν γνωρίζουμε τίποτα ουσιαστικό για εκείνη εκτός από την δύναμη της να καθορίζει την τροχιά των άστρων και να φθάνει νεχριβτο άδυτα του Ωκεανού, αλλά και αυτού του Άδη ακόμη.
Γνωρίζουμε όμως,ότι η παρουσία της αποτελεί εγγύηση ότι τούτος ο κόσμος έχει "ρυθμιστει" να λειτουργεί όχι ανάλογα με τις ορέξεις και τις αδυναμίες Θεών-ηγεμόνων,αλλά σύμφωνα με κανόνες επιβεβλημένους από μια απρόσωπη νομοτέλεια.
2ον:Η ειμαρμενη,που αποτελεί το καθορισθεν υπό της Μοίρας,τον "Λογο του κόσμου".Είναι η τύχη,η αναπότρεπτη Μοίρα,το πεπρωμένο του κάθε ανθρώπου που περιλαμβάνει και προδιαγράφει ολόκληρη την ζωή του.
Το όνομα "ειμαρμενη" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "Μοιρα".Η λέξη προκύπτει από το αρχαίο ρήμα, μειρομαι,που σημαίνει,λαμβάνω και διαμοιραζομαι το μερίδιο μου.Ο τύπος του ρήματος αυτού στον παρακείμενο χρόνο της παθητικής φωνής είναι,"ειμαρμαι"(Φίλε Πέτρο αν κάπου κάνω λάθος,παρακαλώ,διόρθωσε με).
Ως κύριο όνομα,είναι η προσωποποίηση της μεγαλύτερης δύναμης που κυριαρχεί στην φύση και κανονίζει τις ενέργειες θεών και ανθρώπων και θεωρείται η κυρίαρχος των Μοιρων.
Η ειμαρμενη δημιουργεί γεγονότα,όχι όμως ανθρώπινες ποιότητες,οι οποίες είναι αποτέλεσμα αποκλειστικά της ανθρώπινης ελεύθερης βούλησης.
Οι θείες δυνάμεις επομένως θέτουν τις βάσεις για την επίτευξη κάποιων γεγονότων,τα οποία γεγονότα εκπληρώνονται από την ελεύθερη βούληση του κάθε ανθρώπου που όπως σωστά επεσήμανε ο φίλος Πέτρος εναπόκεινται στην ψυχή του καθενός και σωστά είπε ότι είναι άβυσσος.
Μόνο που αν ανατρέξουμε στην Θεογονία του Ησιόδου,θα δούμε ποιου είναι τέκνο η άβυσσος και από που ήταν η αρχική της πηγή.
Όλα έχουν την εξήγηση τους ,άλλο εάν εμείς δεν την γνωρίζουμε.
Σταματώ εδώ,καθώς θα μπούμε σε αλλα μονοπάτια.
Φίλε Γιάννη Θεσπρωτε,ότι είχα να πω το είπα καθαρά και ξάστερα,δεν έχω ούτε και βλέπω κάποιον λόγο για να αλλάξω γνώμη.Ουτως η άλλως,τις "προπονησεις"μου τις συνεχίζω με εντατικούς ρυθμούς...!!
Καλό βράδυ σε όλους σας.
Χρόνια σας πολλά κ ζιακοπουλε!Τα καλύτερα από καρδιάς! Υγεία και ότι επιθυμείτε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα σας.Ευχαριστουμε Δάσκαλε.Ποκύχρονος για την γιορτή σας και όποιοι άλλοι εορτάζουν.Χρονια πολλά κι ευλογημένα
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρονια πολλα δασκαλενα χαιρεσται την οικογενεια σας και σεις να εχετε.υγεια χαρα σφριγος και ευτυχια
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύχρονος δάσκαλε και πάντα με υγεία και αγάπη,να είστε ακμαίος και να μας χαρίζεται την γνώση και την σοφία σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρόνια πολλά σε οσους-ες γιορτάζουν σήμερα.
Καλημέρα και καλή εβδομάδα.
Καλημέρα, χρόνια πολλά και καλά κ. Ζιακόπουλε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχές σε εορτάζουσες και εορτάζοντες φίλους του μπλογκ!
Δασκαλε χρονια πολλα και καλα .Ευόδωση παντός ποθητού (θεμιτού βεβαίως),φανερού τε και μυχίου.------Π.Α.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ κύριε Ζιακόπουλε
ΑπάντησηΔιαγραφήΘερμές ευχές για την ονομαστική σας εορτή.Να είστε πάντα υγιής, ακμαίος και δημιουργικός.
Τελικα,μεταξυ σοβαρου και αστειου,αναμεσα στα μοντελα μακροπροθεσμης προβλεψης(επιστημη)και τον φιλο Χριστοδουλο(παραδοση),εγκυροτερος ειναι ο Χριστοδουλος!!-----Π.Α.
ΑπάντησηΔιαγραφήχρόνια σας πολλά
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπ'οτι βλέπω θα ναι ο καιρός της Αττικής.Ιδιαιτερα για εμάς τους νοτιοανατολικούς Αττικάριους.Ο Μπάτης μας όπως τον αποκαλούμε εμείς στο Μαρκόπουλο λόγω ότι έχουμε ανατολικά την θάλασσα.Οποτε επιτέλους ελπίζουμε να δούμε μια σημαντική κακοκαιρία.Παπασταματης
ΑπάντησηΔιαγραφή