Μνήμες…

Την εποχή που ήμουν φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, μπορούσαμε να δώσουμε εξετάσεις μόνο αν είχαμε συγκεκριμένες παρουσίες στη γυμναστική. Όμως, το να ξυπνάς το πρωί στα Γιάννενα για να πας για γυμναστική ήταν πολύ «ηρωικό» και συνήθως το αποφεύγαμε. Οι εναλλακτικές λύσεις για τη συλλογή παρουσιών ήταν η συμμετοχή σε παρελάσεις, αθλητικές δραστηριότητες, τη σκακιστική ομάδα του Πανεπιστημίου κ.ά. Μια μέρα, λίγο πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων του 1967, έπαιζα σκάκι με έναν συμφοιτητή μου και κάποια στιγμή του απείλησα το βασιλιά. Τη στιγμή που εκείνος σκεφτόταν σε πιο τετράγωνο να τον μετακινήσει, ακούμε πάνω από τα σκυμμένα κεφάλια μας κάποιον να φωνάζει: «Στη Ρώμη! Στη Ρώμη!». Ήταν λίγες μέρες μετά το κίνημα-παρωδία του τέως βασιλιά κατά της χούντας (13/12), που τον ανάγκασε να καταφύγει στη Ρώμη με ένα μικρό αεροπλάνο. Αυτός που φώναξε ήταν ο Φάνης Κακριδής, νέος τότε καθηγητής κλασικής φιλολογίας στο  Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.


Τους μήνες και τα χρόνια που ακολούθησαν αρκετοί από εμάς τους μαθηματικούς παρακολουθούσαμε περιστασιακά τις καθηλωτικές παραδόσεις του Κακριδή στο αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου. Για να πω την αλήθεια, αυτός δεν ήταν ο μοναδικός λόγος που αλλάζαμε για λίγο σχολή. Ήταν και το γεγονός ότι η Φιλοσοφική είχε πολύ περισσότερες κοπέλες από το Μαθηματικό! Έτσι κυλούσε ο καιρός, ώσπου τον Σεπτέμβριο του 1971 ο Φάνης Κακριδής δημοσίευσε στο ΒΗΜΑ άρθρο, με το οποίο ζητούσε την αποφυλάκιση όσων κρατούνταν με ποινές από τα έκτακτα στρατοδικεία της χούντας. Ο νεαρός καθηγητής είχε προτάξει τη σταθερή προσήλωσή του στο δημοκρατικό πολίτευμα και είχε γίνει παράδειγμα αντίστασης κατά της δικτατορίας που ενέπνευσε φοιτητές και διδακτικό προσωπικό του Πανεπιστημίου.

Λίγους μήνες μετά, τον Ιανουάριο του 1972, οι διορισμένες πρυτανικές αρχές του Πανεπιστημίου άσκησαν πειθαρχική δίωξη εναντίον του Φάνη Κακριδή. Την ημέρα της δημόσιας ακρόασης, στην αίθουσα του ιστορικού κτιρίου του Πανεπιστημίου στην οδό Δομπόλη (βλέπε παραπάνω φωτογραφία) δεν έπεφτε καρφίτσα! Το συγκεντρωμένο πλήθος των φοιτητών που του συμπαραστέκονταν αλλά και των αστυνομικών της Ασφάλειας που παρακολουθούσαν και κατέγραφαν τα πάντα έφθανε ως την εξωτερική πόρτα του κτηρίου. Όταν άρχισαν τα συνθήματα και η ένταση έφθασε στο απροχώρητο, η διαδικασία διακόπηκε και ο Φάνης Κακριδής φυγαδεύτηκε από το λόφο που βρίσκεται πίσω από το Πανεπιστήμιο. Σε πολύ λίγο άρχισε και η εκδίωξή μας από το κτήριο με όχι και τόσο… ευγενικό τρόπο. Μας ανάγκασαν να περάσουμε ανάμεσα από δύο σειρές παρατεταγμένων αστυνομικών με γκλοπς που τα ανεβοκατέβαζαν στα κεφάλια μας και… όποιον πάρει ο χάρος!  Για την ιστορία να πούμε ότι ο Κακριδής είχε τιμωρηθεί με προσωρινή απόλυση ενός έτους «για διαγωγή που δεν ταιριάζει σε πανεπιστημιακό δάσκαλο»!

Αν αναρωτιέστε γιατί γράφω τα παραπάνω, θα σας λύσω αμέσως την απορία. Πρόσφατα έπεσε στα χέρια μου ένα άρθρο του Φάνη Κακριδή  που είχε δημοσιευτεί στις 22-02-1998 στην εφημερίδα ΒΗΜΑ, στο οποίο ο διακεκριμένος πανεπιστημιακός, που δεν βρίσκεται πια ανάμεσά μας (απεβίωσε το 2019), κατέθετε τις απόψεις του για το «Κρυφό σχολειό». Σας παραθέτω ολόκληρο το άρθρο:  

«Έχοντας ζήσει πολλά χρόνια στην Ήπειρο, δυσκολευόμουν πάντα να πιστέψω αυτό που τον τελευταίο καιρό με έμφαση υποστηρίζουν οι Ιστορικοί: ότι το «Κρυφό σχολειό» είναι καθαρός μύθος, με τη σημερινή έννοια της λέξης. Προτιμούσα να το θεωρώ θρύλο, πιστεύοντας ότι πρέπει να κρύβεται κάποια αλήθεια πίσω από τις λαϊκές διηγήσεις που ακούει κανείς συχνά από τους Καλογέρους ή την Εκκλησάρισσα, όταν επισκεφτεί, παράδειγμα, τη Μονή των Φιλανθρωπινών στο Νησί της λίμνης των Ιωαννίνων κι άλλους πολλούς παρόμοιους τόπους, μια αλήθεια που βέβαια δεν τη φανταζόμουν να ταυτίζεται με το Φεγγαράκι μου λαμπρό, ούτε με Το κρυφό σχολειό του Ν. Γύζη (1886) και το ομώνυμο ποίημα του Ι. Πολέμη (1900). Ότι δεν υπάρχουν ρητές μαρτυρίες, σύγχρονες με τη λειτουργία του Κρυφού σχολειού, το θεωρούσα πολύ φυσικό: ποιος και γιατί θα κατάγραφε στα χρόνια της δουλείας μια πατριωτική πράξη, που γινόταν άτυπα κι εθελοντικά πίσω από την πλάτη της τουρκικής εξουσίας;

Τελευταία, η αντίθετη άποψη υποστηρίχτηκε με πολλή γνώση και πειστικότητα από τον Άλκη Αγγέλου, στο βιβλίο του Το κρυφό σχολειό: Χρονικό ενός μύθου, Αθήνα (Εστία) 1997· τα επιχειρήματά του με είχαν σχεδόν πείσει, και ήμουν έτοιμος να δεχτώ ότι ο «μύθος» δημιουργήθηκε και διαδόθηκε ακριβώς όπως το περιγράφει, όταν η τύχη το 'φερε να διαβάσω ένα παλιό γαλλικό βιβλίο του R. Puaux, με τον τίτλο «Δυστυχισμένη Ήπειρος».

Ο συγγραφέας του βιβλίου ήταν το 1913 ανταποκριτής της παρισινής εφημερίδας Καιροί, και το 1914 δημοσίευσε τις ανταποκρίσεις του από την απελευθερωμένη Ήπειρο. Στις 11 του Μάη επισκέφθηκε το Αργυρόκαστρο και στις 13 κατέγραε τα βιώματα και τις εντυπώσεις του. Μεταφράζουμε:

... Λίγο αργότερα, την ώρα που έγραφα, ο Μ. Ζωτίδης, που με φιλοξενούσε ένα αξιαγάπητο ηλικιωμένο γεροντοπαλίκαρο, που είχε κληροδοτήσει, όπως μου διηγήθηκαν, με τη διαθήκη του ολόκληρη την περιουσία του στα ελληνικά σχολεία του Αργυροκάστρου, και που είχε ακόμα φροντίσει το σπίτι του να χτιστεί έτσι, ώστε να μπορεί, αμέσως μετά το θάνατό του, να μετασχηματιστεί σε διδακτήριο ­ μού ανάγγειλε την επίσκεψη μιας αντιπροσωπείας.

Φόρεσα γρήγορα το φοκόλ μου, γραβάτα και σακάκι, και συνάντησα τους επισκέπτες στο σαλόνι. Ήταν ο δάσκαλος, η δασκάλα, και μερικοί μαθητές. Πρέπει να είχαν διαλέξει τα αγοράκια και τα κοριτσάκια που είχαν τα πιο καινούρια ρούχα. Όταν ρώτησα να μου πουν το επάγγελμα των γονιών τους, πληροφορήθηκα ότι δύο από τα τέσσερα αγόρια είχαν πατέρα ράφτη! Την ώρα που γυρόφερνε, σύμφωνα με το έθιμο, ο δίσκος με τα γλυκά, κουβεντιάζω με τους εκπαιδευτικούς. Η περιγραφή των προσπαθειών τους να συντηρήσουν την ελληνική ιδέα κάτω από τουρκική εξουσία ­ προσπάθειες που τις περιέγραφαν απλά, σαν να ήταν για κάτι τελείως φυσικό ­ αποκάλυπταν χαρακτηριστικά αξιοθαύμαστα. Θα μπορούσε κανείς να αφιερώσει ένα ωραίο κεφάλαιο στο σώμα των Ελλήνων δασκάλων της Ηπείρου που, αντιμετωπίζοντας τόσες αντιξοότητες και ταπεινώσεις, δεν έπαυαν γι' αυτό να προχωρούν το πατριωτικό τους έργο. Κανένα ελληνικό βιβλίο δε γινόταν δεκτό, αν είχε τυπωθεί στην Αθήνα. Έπρεπε όλα να έρθουν από την Κωνσταντινούπολη. Η ελληνική ιστορία ήταν απαγορευμένη. Έτσι έκαναν συμπληρωματικές μυστικές παραδόσεις, όπου χωρίς βιβλίο, χωρίς τετράδιο, ο μικρός Ηπειρώτης μάθαινε να γνωρίζει την πατρίδα μητέρα του, τον εθνικό του ύμνο, τα ποιήματα και τους ήρωές του. Οι μαθητές κρατούσαν στα χέρια τους τη ζωή των δασκάλων τους. Ένας λόγος αστόχαστος ή μια καταγγελία θα ήταν μοιραία. Δε μας συγκινούν αυτά τα διακόσια αγοράκια και τα διακόσια πενήντα κοριτσάκια, που αποδέχονταν τη συμπληρωματική  διδασκαλία ­σε ηλικία, όπου τα παιδιά τόσο αγαπούν τα διαλείμματα­, για να μιλήσουν για την Ελλάδα, κι ύστερα γύριζαν σπίτι τους με σφραγισμένα χείλη και με το μυστικό ενθουσιασμό στην καρδιά τους;

Δεν είμαι ειδικός· δεν ξέρω καν αν οι Ιστορικοί μας τις έχουν ήδη εκμεταλλευτεί τις άμεσες και σημαντικές πληροφορίες που δίνουν οι ανταποκρίσεις του Puaux και οι πολύτιμες φωτογραφίες που ο ίδιος τράβηξε και αναδημοσίεψε στα βιβλία του· ­υποθέτω ναι. Όμως η συγκεκριμένη μαρτυρία βλέπω να αντιστοιχεί απόλυτα στην ιστορική αλήθεια για το Κρυφό σχολειό, όπως την φανταζόμουν.

Σίγουρα, οι τουρκικές αρχές επέτρεπαν τη λειτουργία ελληνικών σχολείων στην επικράτεια της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Ναι, και μόνο στα Γιάννινα, από το 1647 ως το 1805 ιδρύθηκαν και λειτούργησαν πέντε τουλάχιστον ονομαστές σχολές! Σημαίνει αυτό ότι οι δάσκαλοί τους είχαν την ελευθερία να διδάξουν ελληνικό πατριωτισμό και μαχόμενη Ορθοδοξία από την έδρα; ­ ή μήπως θα το θεωρούσαν περιττό; Δεν είναι φυσικό πέρα από τα επίσημα μαθήματα να γίνονταν και κάποιες περισσότερο ή λιγότερο οργανωμένες, άτυπες και κρυφές, «συμπληρωματικές παραδόσεις», σαν αυτές που ο Puaux διαπίστωσε ότι γίνονταν στο Αργυρόκαστρο στις αρχές του αιώνα; ­ή μήπως ο δάσκαλος κι η δασκάλα του Αργυροκάστρου βρήκαν, με την προσωρινή απελευθέρωση του τόπου τους, την ευκαιρία να πουν ψέματα στον ξένο δημοσιογράφο, διεκδικώντας για τον εαυτό τους τις τιμές που ο σχηματισμένος ήδη «μύθος» του Κρυφού σχολειού είχε αποδώσει στους πατριώτες δασκάλους και ιερωμένους της Τουρκοκρατίας; Δεν είναι πιο λογικό να πιστέψουμε ότι οι εκπαιδευτικοί του Αργυροκάστρου θέλησαν τότε, πιστεύοντας πως ο τόπος τους είχε οριστικά απελευθερωθεί, να αποκαλύψουν στο Γάλλο ανταποκριτή τα βάσανα και τους κινδύνους που είχαν περάσει, όσο με τη σειρά τους συνέχιζαν την πατριωτική παράδοση των προκατόχων τους; Δεν ήταν άλλωστε αυτή ακριβώς η «άγραφη» διδακτική παράδοση που κράτησε στους σκοτεινούς αιώνες αναμμένη, απ' άκρη σ' άκρη της υπόδουλης Ελλάδας, τη σπίθα του Ελληνισμού και το κεράκι της Ορθοδοξίας; Πολύ θα θέλαμε να ακούσουμε τη γνώμη των Ιστορικών.» (Για την αντιγραφή Δημήτρης Ζιακόπουλος).

 

27 σχόλια:

  1. Συγχαρητήρια Κύριε ζιακοπουλε,για το άρθρο σας, για τις ιδέες ,τα πιστεύω κ τα ιδανικά σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το βέβαιο είναι πως έρχεται θάψιμο βαλκανίων και τουρκίας.Χιόνια στην κων/πολη.
    Για παραθαλάσσια τμήματα στην χώρα μας δύσκολα το κόβω ακόμα και για νιφάδισμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και απι Θεσσαλονικη πολλα πολλα μπραβο για τις εξόχως πατριωτικες σας σκεψεις κ.Ζιακοπουλε.Σε μια εποχη αποσυνθεσης των αξιων ειστε μια οαση.Δεν θα υπηρχε η επανασταση εαν δεν υπηρχε κρυφη διαπαιδαγώγηση.Καλη Σαρακοστη σε ολους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ---Ο Φάνης και ο πατέρας του Γιάννης Κακριδής είναι εμβληματικές φυσιογνωμίες για την κλασική φιλολογία.
    ---Ολες οι αυτοκρατορίες,ως εκ της φύσεώς τους,αφήνουν σε μερικούς τομείς κάποιους βαθμούςελευθερίας στους ποικιλωνύμους λαούς που εξουσιάζουν.
    ---Ειδικός δεν είμαι,αλλά νομίζω ότι το Κρυφό Σχολειό δεν είναι ούτε ο γενικευμένος απόλυτος μύθος ,ούτε η γενικευμένη απόλυτη αλήθεια.

    ---Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή όταν επιχειρείται η βίαιη και απόλυτη ανασκευή και κατεδάφιση παραδεδομένων παραδόσεων,με τις οποίες γαλουχήθηκαν γενιές και γενιές.Στο τέλος τέλος οι λαοί ανέκαθεν ζούσαν και ζούν ΚΑΙ με τους "μύθους" τους.-----Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Έτσι,αυτά είναι ιστορικά άρθρα!
    Ευχαριστούμε δάσκαλε για την αναδημοσιεύση κ την αντιγραφή αυτού τού ωραίου ιστορικού άρθρου.
    Η ιστορία μας είναι αυτή πού μένει κ δίνει θάρρος στο μέλλον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κουίζ: Ποια επέτειο γιορτάζουμε στις 25 Μαρτίου στο Ελευθέριος Βενιζέλος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στο πρωινό τρέξιμο τα μάζεψαν, πάντως, τα χιόνια από την Αττική όλα τα μοντέλα, αν κάτι τέτοιο υπονοείς στο κουίζ.

      Διαγραφή
    2. Χρίστο(με ι το θέλει ο Μπαμπινιώτης) αναφέρεσαι στα εγκαινια του αεροδρομίου το 2001 απο τον Σημίτη? .Αυτα νομίζω έγιναν 27 Μαρτίου.---Π.Α.

      Διαγραφή
    3. Στις 25 Μαρτίου 2003 το Ε. Β. έκλεισε λόγω ισχυρής χιονόπτωσης και χιονόστρωσης.

      Διαγραφή
  7. Στα Γιάννενα για κάποια χρόνια υπήρξε κρυφό σχολειο και ήταν μετα την επανάσταση το 1611 με τον Διονύσιο φιλόσοφο ή σκυλοσοφο όπως τον αποκαλούσαν μετά τον θάνατο του.Οι Τούρκοι σε μια σειρά από μέτρα που πήραν σε βάρος των Γιαννιωτων ήταν και η απαγόρευση της εκπαίδευσης.Το ότι αντικατασταθηκε ο δάσκαλος απο τον παπά είναι το αποτέλεσμα απο το αλισβερίσι του κράτους με την εκκλησία.Γενικα όμως η εκπαίδευση ήταν επιτρεπτή από τους Τούρκους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προσωπικά, αυτό που λέω πάντα στους μαθητές σε σχέση με το Κρυφό Σχολειό είναι το ακόλουθο:
    Η φράση «Πριν από την Επανάσταση του 1821, τα παιδιά των Ορθοδόξων Ελληνόφωνων διδάσκονταν τα βασικά γράμματα από τους ορθοδόξους ιερείς το βράδυ στην εκκλησία του χωριού τους κρυφά» είναι απολύτως αληθής εκτός από τη λέξη «κρυφά». Οι Οθωμανοί ζητούσαν δύο πράγματα από τους υπόδουλους: πληρωμή των φόρων και υποταγή. Δεν ενδιαφέρονταν για ζητήματα παιδείας, οπότε δεν υπήρχε λόγος η εκπαίδευση να είναι κρυφή. Διευκρινίζω επίσης ότι σε θεσμούς όπως η Οθωμανική Αυτοκρατορία που κυριάρχησε σε μια πολύ μεγάλη περιοχή επί αιώνες, μπορεί να υπήρξαν κατά τόπους περιστατικά διώξεων της ορθόδοξης εκπαίδευσης. Προσωπικά δεν γνωρίζω καταγεγραμμένο κανένα, αλλά δε το θεωρώ και απίθανο.
    Μετά την Ανεξαρτησία όμως, οι Τούρκοι «ξύπνησαν». Τότε, πραγματικά, αντιλήφθηκαν τη σημασία της Παιδείας για την εθνική αφύπνιση των υπόδουλων αλύτρωτων Ελλήνων που ζητούσαν ένωση με το νεογέννητο ελληνικό κράτος και προφανώς προσπάθησαν να την ελέγξουν. Μην ξεχνάμε την «Μεγάλη Ιδέα» και τον τίτλο του Γεωργίου Α΄: «Βασιλεύς των Ελλήνων», σε αντίθεση με εκείνον του Όθωνα: «Βασιλεύς της Ελλάδος».
    Οπότε, κ. Ζιακόπουλε, η αναφορά του 1914 κάλλιστα μπορεί να είναι αληθής! Προσωπικά, γνωρίζω από τον παππού μου, ότι στα χρόνια της ιταλικής κατοχής στην Κω, λειτουργούσαν "κρυφά σχολειά" σε σπίτια δασκάλων, όταν ο ιταλικός έλεγχος στα σχολεία γινόταν ασφυκτικός.

    Νίκος (φιλόλογος)

    ΥΓ. Ὀσο για την ενδοφοιτητική μετακίνηση στη Φιλοσοφική λόγω των φοιτητριών, αντίστοιχο φαινόμενο υπήρχε κατά την δεκαετία του '90 και στην Αθήνα! Όλα τα αγόρια των γειτονικών Σχολών, στην καφετέρια της Φιλοσοφικής στου Ζωγράφου, άραζαν...


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλε Νίκο με πρόλαβες. Θεωρώ πολύ σωστή την τοποθέτηση του κ.Ζιακοπουλου για τα κρυφά σχολεία ότι κάποια δόση αλήθειας πρέπει να υπήρξε. Όμως εδώ στα Δωδεκάνησα, κατά τη διάρκεια της ιταλοκρατιας το κρυφό σχολειό ήταν δυστυχώς μια κανονική πραγματικά. Ο συγχωρεμένος ο παππούς μου μου έλεγε ότι μετά την έλευση του κυβερνήτη Ντε Βεκι το 1934, σε όλα τα σχολεία τα μαθήματα γινόντουσαν στα ιταλικά σε μια προσπάθεια αφελληνισμού των νησιών. Όσοι ήθελαν να μάθουν σωστά ελληνικά (για το γραπτό λόγο αναφέρομαι περισσότερο) ή να μάθουν π.χ ελληνική ιστορία κατέφευγαν σε σπίτια δασκάλων στα κρυφά. Για 2 χρόνια έτσι έκανε κ ο παππούς μου, μέχρι που πήγε στο γυμνάσιο.
      Υ.Γ. Τί μου θύμισες τώρα με τη Φιλοσοφική στα 90s όπου σπούδαζα και εγω! Μεγάαααλη αλήθεια!😄

      Διαγραφή
  9. xμμμ κύριε Ζιακόπουλε....για να γράψεις ιστορία πρέπει να προσπαθήσεις να καταλάβεις τον ιστορικό χρόνο που προσπαθείς να περιγράψεις,δλδ να μεταφερθείς στον χρόνο,τα χρόνια που θίξατε πράγματι τα ελληνικά γράμματα είχαν ανθήσει στην Ηπειρο μια πολυπολιτισμική ήπειρο που άξιωνε περισσότερο ελευθερία από την πύλη...και για να θυμόμαστε αυτος που προσπάθησε να το κάνει ήταν ο Αλή πασας.Ενας πανέξυπνος άνθρωπος φυσικά και στυγνός .Ετσι το να ενθαρύνεις η να αφήσεις ελευθερη την ελληνική γλώσσα και εκπαίδευση τόνιζες μια ισιαιτερότητα σε σχέση με την πύλη.Ακόμα ίσως τα ελληνικά...να αφορούσαν το πολιτιστικό κομμάτι αυτου που ονειρευόταν κανεις δεν ξέρει...."θωμάς"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. κύριε Ζιακόπουλε πείτε μας αν μπορείτε
    α) πόσο χαμηλά θα κατέβουν τα χιόνια ?
    β) εάν αυτην την χειμωνιάτικη κακοκαιρία θα την διαδεχθούν αναστροφικές συνθήκες δλδ θα έχουμε παγετούς στα πεδινα κεντρικής και βορειας ελλάδας αρχές απριλιου?
    "θωμάς"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Τι ωραίο άρθρο δάσκαλε . Δυστυχώς σήμερα πάνε να γίνουν ολλα οδοστρωτήρας.Αλλες εποχές τοτε.χρηστος από Οθρυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλημέρα σε όλους σας από την μουντή, βρεγμένη και κρύα Πετρούπολη. Εξαιρετικό! Ευχαριστούμε δάσκαλε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Στα 800μ.υψομετρο το χιονι στη δυτ.και βόρεια Θεσσαλία.Στα βόρεια ίσως και χαμηλότερα.Δεν είναι κατι το αξιόλογο,αλλά βάση των προβλέψεων για τα υψόμετρα,είναι έκπληξη για μένα.Δεν ξέρω αν θα ανέβουν αργότερα,αλλά μετά απ'αυτό θα δούμε αν θα έχει κι'αλλη μεσοβδόμαδα!
    Γιώργος πεδινά Τρίκαλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χιόνια αν δεν κάνω λάθος έδειναν οι προβλέψεις για τα υψόμετρα που πράγματι έπεσαν χιόνια.

      Διαγραφή
    2. Εχεις δίκαιο φίλε.Στην προχθεσινή πρόγνωση του Ζιακόπουλου,αναφέρει για χιόνια σε ημιορεινές περιοχές.Χθες το βράδυ εγώ είδα τον Αρναούτογλου στο YouTube που μιλούσε για χιόνια στα 1200-1500μ στα κεντρικά εκείνη την ώρα ξέχασα για την αναφορά του κ.Ζιακόπουλου.Και περα απ'αυτό σκέφτηκα οτι ο Αρναούτογλου μιλάει και με φρέσκα στοιχεία.
      Τελος παντων,αύριο όμως τα χιόνια αυτά θα είναι παρελθόν,και σε συνδυασμό με τις βροχές θα έχουμε σίγουρα φουσκόματα ποταμών.

      Διαγραφή
  14. Ένα ακόμη εξαιρετικό άρθρο,ευχαριστούμε δάσκαλε.
    Από την καθαρά Δευτέρα μέχρι εχθές μας τρέλανε ο αέρας που στέγνωσε τα πάντα και έκανε τα χώματα να είναι όπως τον Μάιο,δηλαδή "τσιμεντο".
    Ευτυχώς από τα ξημερώματα ξεκίνησε να βρέχει ποτιστικά χωρίς αέρα και χαμηλή νεφωση σαν ομίχλη και χαμηλή θερμοκρασία που δεν ξεπερνά τους 10 βαθμούς.
    Όμορφο σκηνικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Να επισημάνω και μια παράμετρο, σχετικά με όσους υποστηρίζουν την ελευθερία της εκπαίδευσης του υποδουλου γένους μας! Δε θα διαφωνήσω απόλυτα αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη και τους κατά τόπους διοικητές! Δε σημαίνει δηλαδή ότι το ότι σε μια περίοδο με ελεύθερη εκπαίδευση στα Γιάννενα δε θα υπήρχε σε άλλη περιοχή Μπεης που θα την απαγόρευε ρητά εστω για μια περίοδο!
    Και γενικά, το πόσο βαρύς ήταν ο πέλεκυς της Τουρκοκρατίας είχε να κάνει σε μεγάλο βαθμό με τη γνώμη των εκάστοτε τοπικών διοικητών!
    Όσο για τον καιρό, πάλι λίγα ψίχουλα ήτοι λίγες σταγόνες πήρε η Αττική όπου η ανομβρία μοιάζει ανελέητη πλέον!
    Χρήστος Παπαηλίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ηλιόλουστο το δεύτερο μισό της πρώτης μέρας της άνοιξης στην Αττική μετά την πρωινή συννεφιά και τη σύντομη βροχή. Είναι αυτό που είχε γράψει ο κ. Ζιακόπουλος ότι κι αν μπει ο Μάρτης με κακοκαιρία το πρωί θα έχει γλυκάνει μέχρι το μεσημέρι. Ή κάπως έτσι, γιατί δεν θυμάμαι και ακριβώς τη συγκεκριμένη ρήση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ψιχαλες και μόνο ψιχαλες.Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ανύπαρκτος χειμώνας.Αλιμονο μας.Θα πούμε το νερό νεράκι.
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Πόσο σε καταλαβαίνω Δημήτρη! Τα ιδια και στη Δυτική πλευρά του Νομού μας.Μια θλίψη!!.Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Καλησπέρα σε όλους.Σημερα στο νησί χτυπήσαμε 12 ώρες συνεχόμενης ποτιστικης βροχής.Καλυτερα δεν γινότανε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Πού είναι τα χιόνια, ωραία χιόνια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή