Εννοιολογικό διάγραμμα που συνοψίζει την ανάπτυξη μιας υπέρθεσης αεροχειμάρρου (jet superposition). Τα πορτοκαλί βέλη απεικονίζουν τους κλάδους μιας αγεωστροφικής εγκάρσιας κυκλοφορίας, ο πράσινος κύκλος προσδιορίζει την περιοχή ανωμεταφοράς και το σύμβολο συν (πλην) αντιστοιχεί στο κέντρο μιας πολικής κυκλωνικής (τροπικής αντικυκλωνικής) διαταραχής του δυναμικού στροβιλισμού (PV). Το μπλε (κόκκινο) βέλος υποδεικνύει την κίνηση της συγκεκριμένης διαταραχής προς τα μέσα γεωγραφικά πλάτη. Το μοβ χρώμα απεικονίζει περιοχές ισοταχών με την πιο σκούρα απόχρωσή του να υποδεικνύει τις περιοχές με τις μεγαλύτερες ταχύτητες ανέμου. Στο διάγραμμα επισημαίνονται ακόμα οι θέσεις του πολικού αεροχειμάρρου (PJ), του υποτροπικού αεροχειμάρρου (STJ) και της υπέρθεσης.
Η περιοχή μας και κυρίως οι νότιες περιοχές της βρίσκονται ήδη κάτω από τον υποτροπικό αεροχείμαρρο που έχει μετατοπιστεί βορειότερα από τη συνήθη για την εποχή αυτή θέση του. Αύριο, με την προβλεπόμενη προς τη χώρα μας κίνησή του, ο πολικός αεροχείμαρρος θα βρεθεί κάτω από τον υποτροπικό αεροχείμαρρο και είναι πολύ πιθανή μία περίπτωση υπέρθεσης των αεροχειμάρρων με ανεμοταχύτητες πάνω από τα 200 μίλια την ώρα (βλέπε παρακάτω σχήμα).
Μάλιστα. Δηλαδή η περιοχή μας θα βρίσκεται στο σημείο σύγκρουσης θα λέγαμε των δύο αεροχειμαρρων με ότι αυτό συνεπάγεται. Αλήθεια δάσκαλε μας ενδιαφέρει τόσο πολύ τι γίνεται στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού? Δηλαδή το αυριανό φαινόμενο θα ξεκινήσει από τόσο μακριά? Δεν θα μπορούσαμε να έχουμε τις αντίστοιχες κυκλωνικες - αντικυκλωνικες διαταραχές πιο κοντά μας? Ή απλώς μας δείχνεται ένα ακραίο παράδειγμα για το πώς μεγάλης κλίμακας ατμοσφαιρικά κύματα μπορούν να επηρεάσουν περιοχές με χιλιάδες χιλιόμετρα απόσταση μεταξύ τους?
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο διάγραμμα το δανείστηκα από την εργασία των συγγραφέων που αναφέρονται στη λεζάντα για να προτάξω τη σχετική θεωρία. Ο χάρτης που ακολουθεί είναι επιχειρησιακός χάρτης και αφορά στην περιοχή μας. Ο πολικός και ο υποτροπικός αεροχείμαρρος μπορούν να "συναντηθούν" οπουδήποτε στα μέσα γεωγραφικά πλάτη.
ΔιαγραφήΚαλό απόγευμα σε όλους.
Πολλά τα προβλήματα και στη Βρετανία από τον πολικό αεροχείμαρρο και τη μετατόπιση του εκεί, κάτι που είχε ως συνέπεια την κακοκαιρία Arwen, με τρεις ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους από πτώσεις δέντρων, όπως αναφέρει το Skynews. Σε μερικές περιοχές η θερμοκρασία αναμένεται να υποχωρήσει και στους -10 βαθμούς μέχρι και το πρωί της Δευτέρας 29/11, σύμφωνα με το Met Office. Oι ταχύτητες των ανέμων φτάνουν τα 100 μίλια την ώρα και ήταν η αιτία που δέντρα καταπλάκωσαν τους τρεις άτυχους ανθρώπους. Η βροχή και το χιόνι άφησαν χιλιάδες χωρίς ρεύμα στα βορειοανατολικά της Βρετανίας, ενώ οι χιονοπτώσεις ήταν πιο ισχυρές στα ορεινά, με συνέπεια να αποκλειστούν πελάτες σε μία παμπ στα Πέννινα Όρη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Tan Hill In είναι η πιο ορεινή παμπ του Ηνωμένου Βασιλείου, με το προσωπικό να προσφέρει πλέον δωρεάν φαγητό στους πελάτες που αποκλείστηκαν εκεί για να τονώσει το ηθικό τους. Η κακοκαιρία αναμένεται να επεκταθεί και στην Ευρώπη τις επόμενες ώρες και ήδη χιονίζει στα ορεινά της Ισπανίας, ενώ στη Βρετανία οι χιονοπτώσεις εντοπίζονταν στη Σκωτία και τη βορειοδυτική Αγγλία την Κυριακή 28/11. Ακόμα και στο Μάντσεστερ και το Νιούκαστλ καταγράφονται θερμοκρασίες -1 βαθμού. Υπάρχουν προειδοποιήσεις και για πλημμύρες στις ανατολικές ακτές, εξαιτίας των ισχυρών ανέμων, ενώ τις περισσότερες βροχές και κάποια χιόνια στα ορεινά δέχονται η Σκωτία και η Βόρεια Ιρλανδία και λιγότερα φαινόμενα η Αγγλία και η Ουαλία.
Μάλιστα, μετά από μία πρόσκαιρη ύφεση, νέα κάθοδος ψυχρών αερίων μαζών αναμένεται στα βρετανικά νησιά προς τα μέσα της εβδομάδας. Τουλάχιστον αυτές οι τόσο ψυχρές μάζες δεν θα επηρεάσουν τελικά το μεγαλύτερο μέρος της χώρας μας με εξαίρεση τη βορειοδυτική Ελλάδα. Στα νότια δεν θα προλάβει ουσιαστικά να κρυώσει ο καιρός, αφού με τους νοτιάδες να διαδέχονται τους (βορειο)δυτικούς ανέμους θα γίνει και πάλι μαλακός. Απλά θα είναι θολά με τις βροχές και τον νοτιά της θάλασσας τα νερά, όπου τα σκουπίδια είναι τις τελευταίες μέρες πάρα πολλά. Όπως ήταν και την Κυριακή 28/11 στη βραχώδη του Φαλήρου ακτή. Το πρώτο μεγάλο κύμα της σεζόν, αλλά και πάλι όχι και τόσο, όσο αυτό προηγούμενων ετών. Καμία σχέση και με τα κύματα ύψους 11 μέτρων που έσκαγαν στις ακτές της Σκωτίας, σύμφωνα με το Skynews.
https://news.sky.com/story/storm-arwen-snow-and-rain-warning-stays-in-place-after-three-killed-by-falling-trees-12481062
Β. ΣΠ.
Ziakopoulos meteorology high school and university. Χίλια χρόνια να ζήσετε δάσκαλε! Καλησπέρα σε όλους και στον Δάσκαλο μας. Φραγκίσκος από παλαιό Φάληρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜη νομίζετε ότι τα ξέρω όλα. Απλά, μερικά μισο-γνωστά θέματα με εξιτάρουν πολύ και όταν νομίσω ότι μέσες-άκρες τα έχω καταλάβει θέτω την άποψή μου, κατά κάποιο τρόπο, σε «δημόσια διαβούλευση».
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι αεροχείμαρροι, που ανακαλύφθηκαν τυχαία στη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και παίζουν σημαντικότατο ρόλο στην υπόθεση του καιρού και την αεροναυτιλία, μου κέντρισαν το ενδιαφέρον από την πρώτη στιγμή που άκουσα γι’ αυτούς. Για το τι είναι και πώς δημιουργούνται τα τεράστια αυτά αέρινα ποτάμια έχετε ακούσει σχεδόν όλοι. Προσωπικά, βρίσκω έξυπνους τους ορισμούς, που, αν δεν κάνω λάθος, δόθηκαν στην πέραν του Ατλαντικού ακτή. Σύμφωνα λοιπόν με αυτούς, οι πολικοί αεροχείμαρροι λέγονται και eddy-driven jet streams (δινο-κινούμενοι αεροχείμαρροι) και οι υποτροπικοί αεροχείμαρροι λέγονται thermal- driven jet streams (θερμο-κινούμενοι αεροχείμαρροι).
Αναφορικά με το σημερινό άρθρο, αυτό που διαπραγματεύεται είναι η αλληλεπίδραση των δύο αεροχειμάρρων όταν «συναντιούνται». Εννοείται ότι ο υποτροπικός αεροχείμαρρος βρίσκεται πάντα σε μεγαλύτερο ύψος από τον πολικό αεροχείμαρρο και η «συνάντηση» γίνεται με τους δύο να βρίσκονται απλά στην ίδια κατακόρυφο. Λαμβάνοντας υπόψη τις κατακόρυφες κινήσεις του αέρα (βλέπε τα πορτοκαλί βέλη στο διάγραμμα), κατά καποιο τρόπο μπορούμε να πούμε ότι από την αλληλεπίδρασή τους γεννιέται ένας υβριδικός αεροχείμαρρος με μεγάλες ανεμοταχύτητες. Αναφορικά με τη βασική επίδραση της υπέρθεσης στο καιρό, αυτή αποτυπώνεται με το πράσινο κύκλο του διαγράμματος που είναι περιοχή ισχυρής ανωμεταφοράς (convection).
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το χειμώνα η μέση θέση ενός βασικού κλάδου του υποτροπικού αεροχειμάρρου βρίσκεται κοντά στην περιοχή μας (ακτές Β. Αφρικής - Α. Μεσόγειος - Μέση Ανατολή) αλληλεπίδραση έχουμε συνήθως όταν ένας κλάδος του πολικού αεροχειμάρρου κινηθεί προς τη Ν-ΝΑ Ευρώπη. Τρίωρη πρόγνωση των αεροχειμάρρων υπάρχει στη διεύθυνση https://www.netweather.tv/charts-and-data/jetstream, όπου μπορείτε να δείτε αρκετά από όσα προανέφερα.
Μπράβο δάσκαλε,αυτές είναι αναλύσεις!
ΔιαγραφήΠριν λίγες ημέρες είχα αναφερθεί πάνω σε παλαιότερη δημοσίευσή σας ότι από εδώ και στο εξής τα πλανητικά κύματα Rossby μαζί με τούς αεροχείμαρρους πού τούς συνοδεύουν(αέρινα ατμοσφαιρικά ποτάμια)θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στα καιρικά δρώμενα της Μεσογείου.
Κοιτώντας το χάρτη για την περιοχή μας,αύριο μεταξύ πρωινών και μεσημβρινών ωρών θα βρίσκονται στο μέγιστο των ταχυτήτων τούς κοντά στα 200 μίλια ακριβώς πάνω από τη χώρα μας.
Πέρα απο μορφωτικής και ενημερωτικής σκοπιάς,αν καταλαβαίνω καλά,λόγω όλων των παραπάνω είναι πιθανόν να δημιουργηθεί ισχυρή ανωμεταφορά με δυνητικά αυξημένα πόσα ενέργειας η αστάθειας,πού δύναται να ενισχύσουν τα ποσά υετού και τις εντάσεις ανέμων στις περιοχές φαινομένων.
Αν ισχύει και κάτι διαφορετικό θα ήθελα να να μας το πείτε.
Καλή σας συνέχεια από το πολύ βροχερό όλη μέρα Αγρίνιο με 40mm σημερινό υετό και έχει και συνέχεια.
Προσοχή θέλει και στούς ανέμους σε τις επόμενες ώρες.
Από ότι κατάλαβα ο δάσκαλος δεν την έκανε τυχαία την ανάρτηση Κυριακάτικα .Από την ηλιόλουστη Όθρυ σήμερα και την βροχερή ποτιστικου τύπου μέχρι στιγμής βραδιά.χρηστος.Ας ελπίσουμε τόσο με τα φαινόμενα όσο και με τους ανέμους να μην έχουμε προβλήματα .
ΑπάντησηΔιαγραφήΠλήρη επιβεβαίωση περί σφοδρών ανέμων!
ΑπάντησηΔιαγραφή9 μποφόρ αυτή τη στιγμή στο εσωτερικό της Αιτωλοακαρνανίας,όπως και σε πολλές ηπειρωτικές περιοχές της χώρας μας αυτή τη στιγμή με την Πίνδο να πρωτοστατεί.
Σιγά σιγά πάει ανατολικά η όλη κατάσταση.
Δέος προκαλούν τα 150 χιλιόμετρα(12+ μποφόρ)πού έχει πιάσει το χιονοδρομικό κέντρο Βασιλίτσας.
Ευτυχώς πού είναι νύχτα καθώς ο άνεμος στην κυριολεξία κουνάει άνθρωπο στις ριπές τού.