Τα συστήματα - κλειδιά της ατμοσφαιρικής κυκλοφορίας ως τα Χριστούγεννα

 

Στον Τρύφωνα που τα φωτογράφησε είπαν ότι θέλουν χιόνι.
Το αίτημα διαβιβάστηκε αρμοδίως με θετική εισήγηση.

Το χαμηλό από τ’ Αλγέρι (20-21/12)

Αν και εξασθενημένο, το συγκεκριμένο χαμηλό είναι ικανό να δώσει αξιόλογης έντασης βροχές και τοπικές καταιγίδες από τις απογευματινές-βραδινές ώρες του Σαββάτου ως το απόγευμα της Κυριακής στις Κυκλάδες, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα και πιθανώς τη νύχτα του Σαββάτου προς την Κυριακή στη Ν. Πελοπόννησο.

Οι βροχές στην κεντρική Ελλάδα θα είναι ασθενούς ως μέτριας έντασης.


Το χαμηλό από την Εσπερία (23-24/12)

Αν και ακόμα υπάρχει κάποια αβεβαιότητα ως προς την ακριβή πορεία του, το χαμηλό αυτό και πιο συγκεκριμένα οι περιφερειακές του διαταραχές από το απόγευμα της Τρίτης και στη διάρκεια της Τετάρτης θα προκαλέσουν αξιόλογης έντασης και σχετικά μεγάλης διάρκειας βροχές και τοπικές καταιγίδες κυρίως στη δυτική Ελλάδα, τη βόρεια χώρα και το Α. Αιγαίο.

Στην ανατολική ηπειρωτική Ελλάδα τα φαινόμενα θα είναι τοπικά και πιο σύντομα, ενώ στις Κυκλάδες, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα οι πιθανότητες βροχής είναι περιορισμένες.  

Κατά τα άλλα, χιόνια θα πέσουν στα ορεινά και οι άνεμοι θα ενισχυθούν στα 6 με 7 μποφόρ.


Ο αντικυκλώνας της Β-ΒΔ Ευρώπης (23-24/12)

Το σύστημα - κλειδί που θα μεταφέρει ψυχρές αέριες μάζες πολικής προέλευσης από την Α-ΒΑ Ευρώπη προς τις κεντρικές και τις δυτικές περιοχές της ηπείρου μας. Με αυτή την εξέλιξη, στην κεντρονότια Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των Β. Βαλκανίων, θα δημιουργηθεί βαροκλινική ζώνη, κατά παράλληλο προσανατολισμένη, που έχει τη σημασία της για τον καιρό της περιοχής μας.

 

Η νοτιοδυτική κυκλοφορία των Χριστουγέννων (25-26/12)

Διαδοχικές διαταραχές, ενσωματωμένες στη νοτιοδυτική ροή της κεντρικής Μεσογείου, θα προκαλέσουν τοπικά φαινόμενα: (α) ανήμερα των Χριστουγέννων βασικά στη Δ-ΒΔ Ελλάδα και το Α. Αιγαίο και (β) την δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων σε αρκετές περιοχές της χώρας. 

Εξυπακούεται ότι πιο αξιόπιστες προγνώσεις για την κατανομή και την ένταση του υετού το διήμερο 25 και 26/12 θα έχουμε τις επόμενες ημέρες.

83 σχόλια:

  1. Απαντήσεις
    1. Δεν χρειάζονται θαυμαστικά, Φώτη. Αυτό που οφείλει να κάνει ένας επεγγελματίας μετεωρολόγος κάνω. Παράλληλα θλίβομαι με την αβάσταχτη ελαφρότητα εκείνων που τους δόθηκε ένα δημόσιο βήμα και καθημερινά, ανταγωνιζόμενοι ο ένας με τον άλλο, κάνουν τους πολίτες κοινωνούς της ημιμάθειάς τους και αντί να τους ενημερώνουν για τον καιρό τους μπερδεύουν.

      Διαγραφή
    2. Δυστυχώς φτάσαμε στην εποχή που η σοβαρή πρόβλεψη από έναν επαγγελματία μετεωρολόγο,μοιάζει με όαση με όλα αυτά που βλέπουμε και ακούμε καθημερινά από τους νέας κοπής πολυλογάδες προγνώστες.
      Συμφωνώ και επαυξάνω.

      Συνεχίζει να είναι δύσκολη προγνωστικά η εβδομάδα μετά τα Χριστούγεννα(ούτε για τα Χριστούγεννα θα έλεγα ότι έχει κλειδώσει οριστικά,αλλά μια καλή εικόνα υπάρχει).
      Τα σενάρια παίρνουν και δίνουν,με τα μοντέλα να αλλάζουν τις διατάξεις σαν τα πουκάμισα.
      Πέραν των πέντε ημερών,προσωπικά,κοιτάζω μόνο τους μέσους όρους σεναρίων από τα τρία μεγάλα μοντέλα(gfs ecmwf aifs).
      Καλή Κυριακή σε όλους.

      Διαγραφή
    3. Μα δε ξέρουν, λόγω έλλειψης γνώσεων & μη κατάρτισης του αντικειμένου, να ενημερώσουν. Είναι ακατάλληλοι & ανίδεοι.

      Διαγραφή
  2. Πιστεύω, πολύ ωραία τα νέα δάσκαλε!!! Γενικά, ας έχουμε καλά νερά και πλούσια χιόνια στα ορεινά μας. Τώρα αν θέλει να κάνει κάτι καλύτερο, ας το κάνει! Ευχαριστούμε!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παπασταμάτης Μαρκόπουλο19 Δεκεμβρίου 2025 στις 2:42 μ.μ.

    Καλησπέρα σε όλους και ιδιαίτερα στο δάσκαλο.Χρονια πολλά σε όλους όσους γιόρταζαν αυτή την περίοδο.Καλα κι ευλογημένα Χριστούγεννα.Θα τολμήσω να πω καλό Άγιο, υετοφόρο και χιονοφόρο δωδεκαήμερο.Δασκαλε τι θα σημαίνει για την περιοχή μας η ατμοσφαιρική κυκλοφορία αυτή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το κρύο έρχεται στα βόρεια σύνορά μας, αγαπητέ μου Παπαθανάση και με την πρώτη ευκαιρία θα κατηφορήσει.

      Διαγραφή
  4. Καλησπέρα σε όλους από την σκοτεινή (σα να μη ξημέρωσε κανονικά ποτέ ) Στοκχόλμη όπου με επίσημα στοιχεία έχουμε αρνητικό ρεκόρ ηλιοφάνειας για το μήνα Δεκέμβρη.:34 λεπτά ηλιοφάνειας ως σήμερα για όλο το μήνα .Ο πιο σκοτεινός Δεκέμβριος από το 1934.Μακης Στοκχόλμη .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο κανόνας Μάκη είναι: αντικυκλώνας σε σας, βροχές σε μας, με τις εξαιρέσεις του βέβαια.

      Διαγραφή
  5. Επιτέλους λευκά Χριστούγεννα...... Στο Ντουμπάι χαχα !
    Γιώργος Ζωγράφου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στη Σαουδική Αραβία, για την ακρίβεια, χιόνισε με φόντο την έρημο και τις καμήλες. Οι ντόπιοι χόρευαν σε λευκό τοπίο. Στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα σημειώθηκαν πλημμύρες, αλλά δεν είναι σίγουρος αν ήταν στο Άμπου Ντάμπι ή στο Ντουμπάι ή και στα δύο. Οι δρόμοι έγιναν ποτάμια, πάντως.

      Διαγραφή
  6. Ο κύριος Ζιακόπουλος μας όρισε τις μεταβλητές...που ωφείλουμε να λάβουμε υπόψη...τους άγνωστους χ...φυσικά κανείς δεν μπορεί να ορίσει...και αφού μας έχει μάθει να κοιτάμε....που συγκλίνουν τα μοντέλα...έχουμε και λέμε
    α)Παραμονή -Χριστούγεννα ευκαιρία για όλους να συμπληρώσουν το υετικό έλλειμα της χρονιάς...
    β)26 με 27 όλα τα σενάρια ανοιχτά..με κυρίαρχο το πιο θερμό..καθώς θα εχουμε μία ανασυγκρότηση του χαμηλού της Κεντρικής Μεσογείου...οι ψυχρές μάζες...από Βορρά σύμφωνα με την παρατήρηση του κ Ζιακόπουλου θα αναπτυχθούν κατά παράλληλο επομένως..αποκλείεται για μένα το ψύχος...(μειοψηφία σεναρίων όμως επιμενουν για 26 με 27)
    γ)Πρωτοχρονιά είναι του τρείς λαλούν και δυό χορεύουν...πάντως το κυρίαρχο σενάριο...είναι το κρύο..με ζητούμενο τον υετό.
    Μετά από αυτά...θα έχω βροχή αντε χιονόλυτο στα μέρη μου με αρκετό όμως κρύο (3 βαθμοί)..και σε υετικές εξάρσεις..καθαρή χιονόπτωση(ρουτσάλα-σλότα το λέμε)..εάν επικρατήσει το ψυχρό σενάριο για τις 27 ισως παροδικές χιονοπτώσεις..πρωτοχρονιά πιάνουμε θεσσαλονίκη λόγω κρύου.Επομένως πρωταγωνιστές θα είναι και εύχομαι να είναι οι νότιοι που πρέπει να μαζέψουν νερό."θωμάς"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Συμφωνώ με τα θαυμαστικά του Φώτη και για τη μετεοενημέρωση και για για τη φωτογραφία .
    Αγαπητέ Τρύφωνα παρατηρώ ότι τα γυμνά δέντρα εκατέρωθεν της ατραπού παρουσιάζουν μια .....σύγκλιση !. Και φύλλα κάτω ,πολλά φύλλα , να χορτάσει και κάποιος .φίλος που το ήθελε τόσο . -----=====Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  8. Το αίτημα διαβιβάστηκε αρμοδίως με θετική εισήγηση...
    Εφόσον μίλησε ο δάσκαλος οι υπογραφές πέσαν.
    Υετός να υπάρχει ,τα κρύα κλείδωσαν...και μάλιστα πολλά! Γιατί τα τελευταία χρόνια στην βόρεια Ελλάδα είμαστε σκούφο με γυαλιά ηλίου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ευχαριστούμε κύριε Ζιακόπουλε.
    Καλά τα νέα επιτέλους για τη νότια νησιωτική Ελλάδα που είχε μείνει τόσο στην "απέξω" κυρίως από τις κακοκαιρίες του Νοεμβρίου με αυτές του Δεκεμβρίου να μην είναι αρκετές για να λυθεί η ξηρασία του υδροφόρου ορίζοντα σε πολλές περιοχές της Κρήτης.
    ΥΓ Κάτι φαίνεται από κρύο για πρωτοχρονιά κλπ αλλά ας μη βιαζόμαστε. Θεωρώ πάντως ότι τα κρύα από εδώ και μετά τους χειμώνες θα έρχονται ως "απροειδοποίητες φωτοβολίδες" που θα κρατούν λίγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλησπέρα σε όλο το μπλογκ!σας παρακολουθώ χρόνια με θαυμασμό για τις γνώσεις σας χωρίς όμως να έχω σχολιάσει καθώς είμαι παντελώς άσχετος με την επιστήμη της μετερεωλογιας!Εχετε να μου προτείνετε κάποιο/α βιβλίο/α για την έναρξη της ερασιτεχνικής μελέτης του αντικειμένου; Για κάποιον άνθρωπο θετικών επιστημών για παράδειγμα… ευχαριστώ εκ των προτέρων και ….χιόνια πολλά για της ημέρες των Χριστουγέννων!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα αγαπητέ Δημήτρη.. όλοι κάπως ξεκινήσαμε..και ακόμα μαθαίνουμε..!
      Όλοι είμαστε μαθητές αυτού του υπέροχου ανθρώπου και μεγάλου επιστήμονα και διαχειριστή αυτού του μπλογκ.
      Μια παρέα που έχει το χιούμορ αλλά όλοι έχουμε την αγάπη για αυτήν την τεράστια επιστήμη της μετεωρολογίας.
      Σαν πρώτο βήμα σου προτείνω το βιβλίο Καιρός: Ο γιος της Γης και του Ήλιου (Τόμος 1: Η Γνώση)
      Είναι απλό και κατανοητό για τα πρώτα σου βήματα σε αυτή την επιστήμη.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ!!

      Διαγραφή
  11. καλησπερα! με αφορμή τις μειωμένες βροχοπτώσεις πέντε συνεχόμενων ετών στην Κρήτη (με εξαίρεση νοτιοδυτική Κρήτη), παρατηρώ την εμονική ύπαρξη χαμηλών πιέσεων στη Δυτική Μεσόγειο και Βορειοδυτική Αφρική. Ο Αζορικός ανεβαίνει Μ. Βρετανία και Σκανδιναβία, αλλα μετατοπιζει τις ψυχρές αέριες μάζες κεντροδυτικη Μεσόγειο. Δεν θυμάμαι από πότε έχει να ρθει σύστημα με την κλασική φθινοπωρινη χειμερινή κυκλοφορία, αντικυκλώνας δυτική Ευρώπη, σχηματισμός χαμηλού στον Κόλπο της Γένοβα και μέσω βορειοδυτικής κίνησης, κατάληξη Ανατολική Μεσόγειο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Θα πουν τελικά τα κάλαντα τα παιδιά χωρίς βροχές, οι οποίες θα επηρεάσουν το μεγαλύτερο μέρος της χώρας τη δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων. Όσοι επιστρέψουν από ταξίδια στις 27/12, θα έχει σχετικά καλό καιρό, ενώ στις 29 και 30/12 θα εκδηλωθεί η ψυχρή εισβολή, που δεν θα έχει, όμως, την ένταση εκείνων το 2016 και το 2019, που είχαν σημειωθεί τις ίδιες ακριβώς ημερομηνίες. Για πιο πρόσφατες συγκρίσεις στις 28-31 Γενάρη του 2024 και πέρσι τον μισό Φλεβάρη είχε κάνει σαφώς περισσότερο κρύο.

    Χιόνια τα βουνά θα δουν, πάντως, άφθονα. Και θα αποκατασταθεί και η χιονοκάλυψη που είναι μόνο στο 1%, αυτή τη στιγμή, έναντι 8% μέσου όρου για την εποχή. Από την Πρωτοχρονιά ο καιρός θα αρχίσει να φτιάχνει, αν και είναι νωρίς ακόμα για ασφαλή εκτίμηση, ωστόσο, αυτό λέει και η λογική μετά από μία βδομάδα με αρκετά φαινόμενα που θα έχει προηγηθεί.

    Ουσιαστικά, πρόκειται για μια επανάληψη των κακοκαιριών του Νοεμβρίου και των αρχών Δεκεμβρίου, σε ένα πιο ψυχρό περιβάλλον πια. Καλές γιορτές σε όλους, εμένα μου έστειλαν ευχές και από το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας, αν και δεν έχω γραφτεί στον ΕΜΑ (Εθνικό Μητρώο Αιμοδοτών), αφού αγχώνομαι όταν νιώθω ότι ανήκω κάπου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η έννοια του "ανήκειν " , από τα βασικά ζητούμενα της ανθρώπινης ψυχής. Αριστοτέλης : " Άνθρωπος μόνος , θεός ή θηρίον ". -----===== Π.Α.

      Διαγραφή
    2. Από εδώ και πέρα εσένα θα ακολουθώ για προβλέψεις. Ειδικά το σημείο ότι "ουσιαστικά πρόκειται για μια επανάληψη των κακοκαιριων του Νοεμβρίου και των αρχών Δεκεμβρίου σε ένα πιο ψυχρό περιβάλλον πια" με έπεισε για τις προγνωστικες ικανότητες σου. Επίσης θα έχουμε και χιόνια στα ορεινά της Θράκης σύμφωνα με όσα είπες. Εύγε Βαγγέλη. Καλές γιορτές και καλές βουτιές εύχομαι.

      Διαγραφή
    3. Από την άλλη, κ. καθηγητά, και ο Καβάφης είχε γράψει ουσιαστικά "μακριά από την πολλή συνάφεια του κόσμου".

      Φίλε από την Ξάνθη με τρολάρεις φουλ μου φαίνεται. Καλές γιορτές εύχομαι και σε σένα με υγεία και βροχές και χιόνια φέτος τον χειμώνα στη ευρύτερη περιοχή.

      Διαγραφή
  13. Να προσθέσω ότι και πέρσι τα Χριστούγεννα παρόμοιο καιρό είχε κάνει με χιόνια σε αρκετές ημιορεινές περιοχές. Και έλεγαν για λευκά Χριστούγεννα μετά από χρόνια - αν και στα πεδινά δεν χιόνισε πουθενά - ερασιτέχνες μετεωρολόγοι και δημοσιογράφοι. Και τότε ο καιρός είχε βελτιωθεί, λίγο πριν την Πρωτοχρονιά, θυμάμαι 29/12 πήγαμε Θυμάρι με ξεροβόρι, που τσίμπαγε και την επομένη. Από την Πρωτοχρονιά επικράτησε καλοκαιρία πια και ακούγαμε Σαββιδάκη, " σαν άνοιξη που ήρθε πιο νωρίς".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Τέλος, να επισημανθεί και ότι το ευρωπαϊκό και στο σημερινό 20/12 πρωινό του τρέξιμο δίνει πολύ πιο ήπιες θερμοκρασίες από τον τζίρο, που μια ροπή προς τα ψυχρά σενάρια την έχει παραδοσιακά. Η πραγματικότητα θα είναι κάπου στη μέση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μιλάμε όλοι για τη προοπτική του καιρού στις γιορτες και για την πιθανότητα ψυχρής εισβολής.. Δε βλέπουμε ότι έχει δύο εβδομάδες να βρέξει, πράγμα όχι φυσιολογικό τουλάχιστον για τα Δυτικά και για μήνα Δεκεμβρη. Είπαμε να κάνει restart η κυκλοφορια μετα τις πολλές βροχές αλλά όχι και έτσι! Επίσης τα βουνά μας είναι σχεδον αχιονα και τα περισσότερα χιονοδρομικά κλειστά! Ολα πανε καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. μια χαρα πανε , μετα απο μια εντονη περιοδο τωρα ειναι αναπαυλα θα ξαναερθουν βροχες απο βδομαδα και χιονια στα ορεινα. πότε στο παρελθον ειχαμε ανοιχτα χιονοδρομικά απο αρχες δεκέμβρη; για να ακούσω .. ειμαι 41 ετων. παντα θυμαμαι ότι οι χιονοδρομεις πηγαιναν για σκι κλπ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ, ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ ΚΑΙ ΜΑΡΤΙΟ

      Διαγραφή
    2. Χιόνι έχει ο κορμός της Πίνδου και ο Όλυμπος όπως δείχνει ο χάρτης απο το Ε.Α.Α.

      Διαγραφή
    3. Ακριβώς έτσι, φίλε 41χρονε. Κι εμείς που πηγαίναμε πιτσιρίκια για σκι τη δεκαετία του '80, θυμάμαι ότι σπάνια γίνονταν εκδρομές Δεκέμβριο, καθώς δεν είχαν ακόμα επαρκές χιόνι οι πίστες στη Φτερόλακκα και τα Κελάρια στον Παρνασσό. Αλλά το κρατούσαν μέχρι Απρίλη, οπότε και έβλεπες τουρίστριες να κάνουν σκι και με μαγιό τις μέρες με ηλιοφάνεια.

      Και μιας και είπα μαγιό, ο λευκοτσικνιάς εμφανίστηκε και φέτος για τέταρτη - πέμπτη σερί χρονιά στην παραλία, ψάχνοντας για καβουράκια στου γιαλού τα βοτσαλάκια.

      Διαγραφή
    4. Φίλε ανώνυμε. Είμαστε σχεδόν συνομήλικοι. Το αν δε θυμάσαι χιόνια στα βουνά το Δεκέμβριο μήνα, σημαίνει ότι τα τελευταία αρκετά χρόνια το κλίμα έχει αλλάξει. Έχει μαλλιάσει η γλώσσα μας. Εννοείται ότι πριν πολλά χρόνια, όχι μόνο στο υψόμετρο των χιονοδρομικών, αλλά και χαμηλότερα, έπεφτε χιόνι και νωρίτερα από το Δεκέμβριο.

      Διαγραφή
    5. Συμφωνώ, Γιάννη. Τον χειμώνα, βασικά θέλουμε βροχές (τα χιόνια στα ορεινά είναι δεδομένα με τις βροχές) και 2-3 χιονάκια στα πεδινά για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα να πάρουν τα βουνά!

      Διαγραφή
    6. Όσο για σενα, Βαγγέλη, συνέχισε να δίνεις αναφορές για την θαλάσσια πανίδα. Πού θα πάει: Στο τέλος, θα τη βρίσκουμε κι εμείς πιο ενδιαφέρουσα από τα χιόνια!

      Διαγραφή
    7. Εχουν και ο Παρνασσός και η Γκιώνα και λιγότερο τα Βαρδούσια , ορατό δια γυμνού οφθαλμού ΄. ------======Π.Α.

      Διαγραφή
    8. Προς επίρρωση, εξάλλου, όσων γράφω, κατά καιρούς, ότι παρά την κλιματική αλλαγή, μία χαρά βρέχει και χιονίζει και τώρα, κάτι ανάλογο υποστήριξε και ο κ. Κολυδάς σε ανάρτηση του για την "επέτειο" της 20ης Δεκεμβρίου 2001.

      Τότε είχαν καταγραφεί θερμοκρασίες -23 βαθμών στην Καστοριά, -21β. στα Τρίκαλα, -20,4β. στη Λάρισα και -12,6β. στη Λαμία, με τον έμπειρο μετεωρολόγο να επισημαίνει ότι παρά την άνοδο της μέσης θερμοκρασίας η φυσική μεταβλητότητα παραμένει ισχυρή. Και πως τα ακραία ψυχρά φαινόμενα δεν έχουν εξαφανιστεί και αν κι εμφανίζονται πιο σποραδικά, είναι εξίσου ή και περισσότερο έντονα.

      Κάτι που έχω επισημάνει κι εγώ όταν γράφω για παράδειγμα ότι χιόνια σαν της Ελπίδας και της Μήδειας δεν θυμάμαι ποτέ τις δεκαετίες του '80 και του '90 μέσα στην Αθήνα. Ούτε το είχε στρώσει ποτέ τρεις χρονιές σερί στο παρελθόν, όπως το 2021, το 2022 και το 2023 όχι απλά στην Αθήνα, αλλά και στις βραχονησίδες του Σαρωνικού.

      Διαγραφή
    9. Παλαιότερα, είχε αναφερθεί ότι το 97% των επιστημόνων συμφωνούν ότι η κλιματική αλλαγή είναι ανθρωπογενής. Το στοιχείο αυτό είναι ξεπερασμένο. Το 2021 ερευνητές κάθισαν και έκαναν μια πιο προσεκτική ανάλυση 88.125 επιστημονικών δημοσιεύσεων από την περίοδο 2012 - 2020, ψάχνοντας να δουν σε πόσες οι συγγραφείς αμφισβητούν το ότι η κλιματική αλλαγή είναι ανθρωπογενής. Ξέρετε πόσες δημοσιεύσεις βρήκαν; Μόλις 31 και αυτές κυρίως σε μικρής κυκλοφορίας και περιορισμένης επιδραστικότητας περιοδικά.

      Διαγραφή
    10. Μα, δεν αμφισβητεί κανείς την ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή. Άλλωστε, η επίδραση του ανθρώπου στο περιβάλλον είναι γενικότερη και προφανής. Οι ενστάσεις έχουν να κάνουν με το ότι θα εκλείψουν τα χιόνια και οι βροχές, που λένε κάποιοι, περισσότερο από άγχος και αγωνία μην χάσουν τα αγαπημένα τους φαινόμενα. Γιατί, στην πράξη δεν προκύπτει από πουθενά κάτι τέτοιο. Εδώ χιόνισε δεύτερη φορά σερί Δεκέμβρη στη Σαουδική Αραβία.

      Διαγραφή
    11. "Γιατί, στην πράξη δεν προκύπτει από πουθενά κάτι τέτοιο".
      Μή με συγχίζεις πρωινιάτικα. Ασχολήσου με αυτά που θέλεις και άσε τους ειδικότερους επι του θέματος να έχουν άποψη.

      Διαγραφή
    12. Τα επιχειρήματά που επιλέγεις να χρησιμοποιείς ανώνυμε Βαγγέλη δείχνουν ξεκάθαρα ότι η σχέση σου με την επιστήμη και είναι ελάχιστη και είτε είσαι αδαής είτε θέλει να προκαλέσεις. Μου θυμίζεις τις απόψεις του Τραμπ που έλεγε ότι δεν υπάρχει κλιματική αλλαγή επειδή στις ΗΠΑ κάνει κρύο τον χειμώνα. Εσύ μας ειπες τώρα ότι δεν έχουν μειωθεί οι χιονοπτώσεις επειδή χιόνισε στη Σαουδική Αραβία. Η δικιά μου η απορία είναι, αφού έχεις τόσες ασχολίες όπως μας λες (κολύμπι, αιμοδοσίες κλπ και ειλικρινά μπράβο σου για αυτά) και αφού έχεις διαφωνήσει-λογομαχήσει με κάμποσους εδώ μέσα, γιατί συνεχίσεις να γυροφέρνεις εδώ αφού βλέπεις ότι τα επιχειρήματά σου το ένα μετά το άλλο αντικρούονται με στοιχεία; Καλύτερα δε θα ήταν για όλους μας; Έχουμε βαρεθεί να ακούμε παιδικά επιχειρήματά σου για την αλλαγή του κλίματος σαν το σημερινό ή σαν το "έχουν ζεσταθεί οι χειμώνες - Μπα, σήμερα το πρωί στην Αθήνα έκανε κρύο και χρειάστηκα μπουφάν" ή σαν το "η ανομβρία γίνεται όλο και συχνότερη - όχι γιατί στα Γιάννενα έβρεξε πολύ το Νοέμβριο" ή ότι "έχουν μειωθεί τα χιόνια - "ούτε καν αφού στην Αθήνα την τελευταία 5ετία χιόνισε 3 φορές και τη μία εξ αυτών ήταν ιστορικών διαστάσεων". Σαν να λέμε, εδώ είναι η επιστήμη, αλλού είναι ο Βαγγέλης. Να μη χαλάμε τις καρδιές μας χρονιάρες μέρες!
      Καλή Κυριακή, Παύλος

      Διαγραφή
    13. Εγώ είμαι αδαής, δεν αντιλέγω. O κ. Καντερές που είναι επιστήμονας σε ανάρτηση του αναφέρει ότι από το 1971 ως το 2025, δηλαδή, σε 55 χρόνια έχει χιονίσει Πρωτοχρονιά 6 φορές στην Ελλάδα και στην Αθήνα 4. Συγκεκριμένα, το. 1992, το 2002, το 2015 και το 2016.

      Δηλαδή, στην Αθήνα οι τρεις στις τέσσερις πρωτοχρονιάτικες χιονοπτώσεις σημειώθηκαν μετά το 2000 και οι δύο μετά το 2015. Εγώ ποτέ δεν έχω πει ότι δεν υπάρχει κλιματική αλλαγή. Αυτό που λέω είναι ότι και με την κλιματική αλλαγή συνεχίζει να χιονίζει και να βρέχει, παρατηρώντας απλά τι γίνεται.

      Εσείς, δεν βλέπετε ότι με την κλιματική αλλαγή χιονίζει και στα πιο κουφά μέρη πλέον, όπως η Σαουδική Αραβία; Ή ότι στα ανατολικά προσήνεμα έχουν αυξηθεί οι ψυχρές εισβολές, ενώ έχουν μειωθεί σε άλλα μέρη της Ελλάδας;

      Στην περιοχή σου ίσως να έχουν μειωθεί, Παύλο, οι χιονοπτώσεις, στην Αττική, όμως, έχουν αυξηθεί. Και ούτε ψέματα λέω, άλλωστε δεν γίνεται αφού είναι καταγεγραμμένα αυτά, ούτε να προκαλέσω θέλω, απλά την πραγματικότητα αναφέρω, που είναι ότι μετά το 2000 έχουμε καμία 20αρια χιονοπτώσεις στην Αττική και αυτό είναι τάση, όχι σύμπτωση.

      Διαγραφή
    14. Είσαι προκλητικός Βαγγέλη μου για άλλη μια φορά.
      Λες πάντα τα δικά σου και δεν καταλαβαίνεις αυτά που σου λέμε.
      Καραμέλα τα χιόνια της Ελπίδας και Μήδειας προηγούμενων ετών.
      Το ότι ζορίζεται να χιονίσει ακόμη και στην Πίνδο και από αρχές Απριλίου ψάχνουμε το χιόνι με το κιάλι στο βουνό δεν σε απασχολεί.
      Τόσες χιλιάδες μελέτες,τόσοι άχιονοι χειμώνες πανευρωπαϊκά τα τελευταία χρόνια και δεν σου λένε τίποτα.
      Έχουμε την πίκρα μας κάθε χειμώνα έχουμε και σένα να μας λες τα δικά σου.
      Έλεος βρε άνθρωπε,σεβάσου ότι σε ένα καιρικό μπλογκ μέσα στο χειμώνα επιζητούμε με λαχτάρα λίγο χιόνι.

      Διαγραφή
    15. Ούτε το ότι έχουν ζεσταθεί οι χειμώνες αμφισβήτησα ποτέ. Απεναντίας, επειδή όντως έχουν αυξηθεί οι θερμές μέρες τον χειμώνα και η φύση πάντα προσπαθεί να πιάσει τις μέσες τιμές (μαθηματικός και ερασιτέχνης μετεωρολόγος μου το έχει πει αυτό, για να μην λες ότι τα βγάζω από το μυαλό μου) έρχονται και οι ψυχρές εισβολές, λόγω της διόρθωσης.

      Υ.Γ: Το 5/5 θα είχε κάνει η Αθήνα την τρέχουσα δεκαετία σε χιονοπτώσεις, που χάθηκαν για μισό βαθμό στις 29-30 Γενάρη του 2024 και πέρσι τον Φλεβάρη. Και με εξαίρεση το 2018, από το 2017 ως το 2023 η Αθήνα είχε κάθε χειμώνα ψυχρές εισβολές με χιονόστρωση, με εξαίρεση το 2020 που μείναμε στις νιφάδες.

      Διαγραφή
    16. - Ανοησίες του μαθηματικού.
      - Στην Αθήνα την περίοσδο 1971-2025 δεν χιόνισε τέσσερις Πρωτοχρονιές.
      - Το χέρι μου κινείται προς την τσέπη για την κόκκινη διαρκείας.
      Τέλος.

      Διαγραφή
    17. Give me a good reason, πες μου για ποιον λόγο σε ελεύθερη μετάφραση, να προκαλέσω, Φώτη. Με το συμπάθιο (με "ι" γράφεται νομίζω Αποστόλη) κιόλας. Έχω προηγούμενα με κάποιον από εσάς, μα δεν σας ξέρω όχι προσωπικά, αλλά ούτε φυσιογνωμικά. Διαθέτω κάποια ιστοσελίδα και προσπαθώ να προσελκύσω επισκέπτες, γράφοντας προκλητικά σχόλια;

      Και τι είναι πρόκληση; Το ότι έγραψα ότι στην Αθήνα χιονίζει πιο συχνά μετά το 2000; Ακόμα κι αν είναι λάθος, συνιστά αυτό πρόκληση; Μόνο ότι φταίω εγώ που δεν χιονίζει στην Πίνδο, δεν μου έχετε προσάψει ακόμα.

      Anyway, καλό χειμώνα εύχομαι σε όλους, μπαίνει και με βάση το ηλιοστάσιο από σήμερα 21/12, αλλά και καλές γιορτές.

      Διαγραφή
    18. Για να ευθυμήσουμε και λίγο στην ανάρτηση του για τις χιονισμένες Πρωτοχρονιές - το νόημα της ήταν ότι δεν χιονίζει συχνά την 1/1 - ο κ. Καντερές καταλήγει με το ότι ο Ιανουάριος επιφυλάσσει εκπλήξεις. Κάτι ανάλογο με αυτό που έγραψα κι εγώ ότι είναι πολλά υποσχόμενος φέτος. Ακόμα και πότε θα χιονίσει σας γράφω κι εσείς με αποπαίρνετε...

      Διαγραφή
    19. Ασφαλώς και δεν σου διαφεύγει Βαγγέλη ότι σε αυτή ή ανάλογες περιπτώσεις η "reason " δεν είναι πάντα προφανής.
      'Αβυσσος η ψυχή του ανθρώπου !.
      Υ.γ. Συμπάθεια .
      Συμπάθιο . Τί να σου κάνει και ο παίχτης !. ------=====Π.Α.

      Διαγραφή
  16. Εγώ πάλι να σημειώσω το εκ πρώτης όψεως ακατανόητο : ενώ το πρωϊνό κύριο σενάριο του ECMWF και η πλειονότητα των ανσάμπλ του δίνει στις 240 ώρες το βασικό χαμηλό στη Σαρδηνία, το πρωϊνό AIFS του ECMWF, επίσης στις 240 ώρες, δίνει το χαμηλό στην Κρήτη ! Πώς να βγάλεις άκρη ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντως η Αλέκα (ΑΙ ECMWF) εδώ και 3 συναπτά runs χθες και σήμερα βγάζει έναν νέο Δεκέμβρη 2001 προς την εκπνοή του μήνα.. Για να δούμε, θα τουμπαρει στο 4ο σε λίγη ώρα?

      Διαγραφή
    2. -Γιώργο, είτε λύνεις εξισώσεις είτε ψάχνεις τα συνήθη καιρικά μονοπάτια με την ΑΙ, ο καιρός θα είναι πάντα εκεί έξω, εν πολλοίς απρόβλεπτος όταν μακραίνουμε τον προγνωστικό ορίζοντα.
      - Marcelo, οι Αλέκες και οι Μαρίκες έχουν άλλα ονόματα που τα προτιμάμε.

      Διαγραφή
  17. Χαιρετώ την παρέα! Καλά ακόμη δεν μάθατε τόσα χρόνια για τις προβλέψεις καιρού για τον Χειμώνα?? Πάντα πηγαίνουν προς τα πίσω και πότε δεν υπάρχει σιγουριά για τίποτα!! Μόνο όταν υπάρχει πρόβλεψη για ηλιοφάνεια βγαίνει πάντα!! Μην ασχολείστε άλλο και απλά δείτε έξω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Δηλαδή τώρα τα μοντέλα ξέρουν αν θα ξεκινήσει τελικά να βρεχει σήμερα Κρήτη (δεν ρίχνει πουθενά ούτε ψιχαλα...) για να τα ρωτήσουμε τι καιρό θα κάνει Πρωτοχρονιά??? Έτσι ένα ρητορικό ερωτημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έρχεται βροχή, έρχεται μπόρα που έλεγε και ο αξέχαστος Διονύσης.

      Διαγραφή
  19. Από τα καλύτερα...που διάβασα..."το πρώτο χιόνι για φέτος στην Σαουδική Αραβία"..ο ιστορικός του μέλΛοντος θα ψάχνει για το δεύτερο..."θωμάς"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελα, όμως, που είχε χιονίσει και πέρσι ή πρόπερσι στη Σαουδική Αραβία. Θυμάμαι και τότε φωτογραφίες με καμήλες να περιεργάζονται τον παράξενο, για τα μέρη τους, λευκό επισκέπτη.

      Διαγραφή
    2. Μήπως εννοείς Σουηδικη;

      Διαγραφή
    3. Για την περιοχή μου τα αλλεπάλληλα τρεξίματα των μοντέλων είναι σκέτη.....τραμπάλα . Και πάντα επικρατούσα η πλευρά της απογοήτευσης.
      Ούτε η μάχη της Τραμπάλας να ήταν.......! -------=======Π.Α.

      Διαγραφή
  20. Αφού είναι η ημέρα σήμερα...των μεγάλων σκέψεων και θεωριών....επόμενη σύλληψη...μου είναι...ότι ίσως η εννοια της κλιματικής αλλαγής...να μην είναι χρηστική και το κλίμα....κατά το πέρασμα των αιώνων να διατηρεί ακέραια τα χαρακτηριστικά του..και να εκφράζεται σύμφωνα με τα.."υλικά" (μεταβλητές που εισάγονται)...το λέω αυτό γιατί εάν οι ψυχρές μάζες..που διαφαίνοτναι...να κατεβαίνουν...μας επηρεάσουν για αρκετά χρονικό διάστημα..ίσως εντυπωσιασθούμε με τα στοιχεία που θα προκύψουν...είπαμε είναι Κυριακή και είναι η μέρα των θεωριών.."θωμάς"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Θωμά" , το ότι υπάρχουν ψυχρές εισβολές στους χειμώνες μας δεν αναιρεί την έννοια της αλλαγής. Αν δεις ο μέσος όρος θερμοκρασίας είναι πολύ πιο πάνω παρά τις εισβολές. Καταλαβαίνω τι θες να πεις αλλά και πάλι η όλη εικόνα είναι ήδη διαφορετική από παλιότερα. Τώρα υπάρχει αρκετή βιβλιογραφία για τη συνέχιση των ψυχρών εισβολών στα μέσα πλάτη κυρίως του βορείου ημισφαιρίου παρά τη θέρμανση, ίσως θέλει και ο κύριος Ζιακόπουλος να αναφερθεί όποτε ευκαιρεί σε αυτήν.

      Διαγραφή
    2. Eυχαριστώ Marie p.για την κατανόηση...έχοντας 6 δεκαετίες...στην πλάτη μου όπως και κάποιοι από τους συντρόφους εδώ...πίστεψε ότι είμαι και εγώ ενα ζωντανό αρχείο...παράδειγμα έχω ζήσει και στην Αθηνα..από το 88 εως και το 96..και από το 2000 εως και το 2010...το 88 εως και το 93 δεν θυμάμαι air-contition...(ηταν και πολυτέλεια βέβαια) το 91-92 είδα τόσες πολλές χιονοπτώσεις που δεν πίστευα ότι η Αττική μπορεί να τα κάνει αυτά...μετά...σταδιακά ανέβαινε η θερμοκρασία..και οι βροχές ήταν ελάχιστες..και γυρνώντας την δεκαετία του 2000 γνώρισα τους προσήνεμους χειμώνες..δλδ από την Αθήνα..έχω μία εικόνα σαν ασανσέρ...πιο συγκεκριμένα βέβαια είναι τα πράγματα εδώ πάνω...με ανύπαρκτους χειμώνες..και καλοκαιρινή αστάθεια που περιορίζεται σιγά σιγα.."θωμάς"

      Διαγραφή
  21. 21 Δεκεμβρίου σήμερα και διανύουμε την μεγαλύτερη σε διάρκεια νύχτα του έτους.
    Καλό χειμώνα λοιπόν και αστρονομικά.
    Από εδώ και πέρα δεν υπάρχουν χάδια στον καιρό.
    Αν θέλει και μπορεί ας μας δείξει τι αξίζει,αλλιώς από εκεί που πάνε και οι προηγούμενοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Το γεγονός ότι χιονίζει πιο συχνά τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα, μπορεί να είναι κι αυτό μια συνέπεια της κλιματικής αλλαγής. Τα χιόνια στην πρωτεύουσα έρχονται με ψυχρές εισβολές, ξηρές και ανούσιες για την υπόλοιπη χώρα. Έχει γίνει πια αντιληπτό πως έχουν μειωθεί οι διελεύσεις υφέσεων από τα δυτικά, που σε συνδυασμό με ψύχος δίνουν πολλά χιόνια στα ηπειρωτικά.
    Κύρια επίπτωση της θέρμανσης της ατμόσφαιρας είναι και η αλλαγή στα μοτίβα της ατμοσφαιρικής κυκλοφορίας.
    Δημήτρης ρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ξεκαθαρίζει ότι πάμε επιτέλους σε μεσημβρινή κυκλοφορία και πιθανόν να είμαστε στον ψυχρό τομέα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Κάθε τρέξιμο και καημός...
    Δημήτρης ρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ο γνωστος Αττικός χιονιας.
    Μετά τη Σαουδική Αραβία,η σειρά σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Κύριε Ζιακόπουλε..μετά τους Ντάλτον.......τι θα λέγατε και για μία τους τρείς μάγους...πριν να φθάσουν στην Βηλεέμ....??(είπαμε είναι Κυριακή)...."θωμάς"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Θωμά", αν τα δώρα του μ.Χ. καιρού είναι μόνο οι βοριάδες και το κρύο, δεν τα θέλουμε!

      Διαγραφή
    2. Δάσκαλε ,, πιστεύετε οτι έστω ένα από τα δώρα μπορεί να μην είναι μόνο κρύο ;
      Νίκος

      Διαγραφή
    3. Ε τότε μάλλον θα δούμε τα τρία φαντάσματα....του Σκρούτζ!!Αλλά...πιστεύω στο θαύμα των Χριστουγέννων...(Βόρειοι όχι βδ...στο Αιγαίο..)"θωμάς"

      Διαγραφή
    4. Άρα το να συνδυαστούν αυτοί με υετο και να μην έχουμε μόνο ξερό κρύο δεν το βλέπετε πιθανό,, εκτός αν εγώ κατάλαβα κάτι λάθος
      Νίκος

      Διαγραφή
    5. Καλημέρα σας. Νομίζω ότι από εχθες αχνοφαίνεται κι ένα ελπιδοφόρο χαμηλάκι στο Ιόνιο στις 29 του μηνός.

      Διαγραφή
  27. Μαύρη γάτα λευκή γάτα δεν έχει σημασία αρκεί να πιάνει ποντίκια....Ας έρθει όπως θέλει αρκεί να χιονιστουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Τώρα είναι το σημείο καμπής που ο κβ εικονικός χιονιάς γίνεται εικονικος μ.Χ. χιονιάς και αρχίσουν τα ευχολόγια " να χιονιστουμε όλοι". Αχ που είσαι π.Χ. χιονια να τιμήσεις την κλιματολογία της χώρας!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Η μεγαλύτερη νύχτα του χρόνου ήταν ιδιαιτέρως βροχερή εδώ στη Ρόδο,. ενώ και το σημερινό πρωινό είναι πολύ δυνατό. Εχουμε συμπληρώσει 50 χιλιοστά ημερήσιο υετό ήδη. Γενκά πολύ τίμιο το συρτοχαμηλό για εδώ τουλάχιστον. Και το καλό είναι ότι βρέχει δυνατά σε όλο το νησί και όχι επιλεκτικά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Η ζωή μας σε ρυθμούς ......υποκοριστικούς !.
    -Περάστε μέσα, έχουμε και άλλες τ ι μ ο ύ λ ε ς .
    --Αχνοφαίνεται ένα χ α μ η λ ά κ ι .
    Κάτι σαν το " ζώντας και ψευτοζώντας ,,,,,," του T. Eliot .
    Mε αισίαν την δόξαν για την επιβίωση του είδους μας , Πέτρος Κ. Αλιφέρης .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Καλημερα σας και καλα χριστουγεννα.το μ.Χ τι ειναι;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Καλησπέρα σας , να καταθέσω και εγώ την δική μου εμπειρία, θυμάμαι παιδί στα μέσα της δεκαετίας του 80' ταξιδεύοντας προς δυτική Ευρώπη αεροπορικώς μέσα Απρίλη να διασχίζουμε την οροσειρά της Πίνδου η οποία να ειναι κατάλευκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Μια καλή "εξωμετεωρολογική" πρόταση: Αξιόλογη η ελληνική έκδοση της κλασσικής χριστουγεννιάτικης κινηματογραφικής ταινίας "Τα κάλαντα των Χριστουγέννων" γυρισμένη στα Ζαγοροχώρια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή