Οι αδικηθέντες του τελευταίου Σαββατοκύριακου θα αποκατασταθούν συντόμως!

Ο υετός (κατανομή, ένταση και διάρκεια), οι άνεμοι και οι θερμοκρασίες
θα εξαρτηθούν από το πόσο νότια θα κινηθεί το χαμηλό της Αδριατικής!


Βαρομετρικό χαμηλό στη Ρουμανία, συνοδευόμενο από ψυχρό μέτωπο που εκτείνεται ως την Αδριατική, κινείται ανατολικά. Με το πέρασμα του μετώπου, στην περιοχή μας θα επικρατήσουν βόρειοι άνεμοι με ένταση, όμως, το πολύ 6 μποφόρ (Δωδεκάνησα). Κατά τα άλλα, το νέο εικοσιτετράωρο (Τρίτη), τοπικές βροχές -κατά κανόνα ασθενείς- θα σημειωθούν στην ανατολική ηπειρωτική Ελλάδα και τη Μακεδονία και η θερμοκρασία δεν θα ξεπεράσει τους 26 βαθμούς. Επισημάνεται ότι τη νύχτα και νωρίς το πρωί στο εσωτερικό της ηπειρωτικής χώρας η ψύχρα θα είναι αισθητή. 


Την Τετάρτη (1/10), τοπικές βροχές θα σημειωθούν κυρίως στη Μακεδονία, τη Θεσσαλία, την κεντρική Στερεά Ελλάδα και την Α. Πελοπόννησο. Οι άνεμοι δεν θα ξεπεράσουν τα 5 μποφόρ και η θερμοκρασία δεν θα αλλάξει σημαντικά. 

Την Πέμπτη (2/10), ισχυρές βροχές και τοπικές καταιγίδες θα εκδηλωθούν αρχικά στη Δ. Ελλάδα και σταδιακά σχεδόν σε όλη την υπόλοιπη χώρα. Οι άνεμοι βαθμιαία θα ενισχυθούν στα 6 και τοπικά στα 7 μποφόρ και η θερμοκρασία στα δυτικά, κεντρικά και βόρεια θα σημειώσει πτώση ως προς τις μέγιστες τιμές της. 

Την Παρασκευή (3/10), στη Β-ΒΑ Ελλάδα και το Α. Αιγαίο προβλέπονται βροχές και καταιγίδες κατά τόπους ισχυρές αλλά το απόγευμα ο καιρός θα παρουσιάσει σχετική βελτίωση. Στην υπόλοιπη χώρα ο καιρός θα είναι άστατος κατά περιόδους νεφελώδης με τοπικά φαινόμενα κυρίως στα δυτικά και τα νότια. Παροδικές χιονοπτώσεις θα σημειωθούν στα βουνά της κεντροβόρειας Ελλάδας. Οι άνεμοι στη δυτική και τη βόρεια Ελλάδα θα πνέουν ΒΑ έως ΒΔ 6 με 7 μποφόρ και στην υπόλοιπη χώρα Δ-ΝΔ με την ίδια περίπου ένταση. Η θερμοκρασία θα σημειώσει πτώση. 

Υ.Γ. Παλαιότερα, λέγοντας τον Οκτώβριο ότι θα χιονίσει στα βουνά της κεντροβόρειας χώρας ήταν σαν να κόμιζες γλαύκα στην Αθήνα ή κάρβουνο στο Νιούκαστλ. Τις τελευταίες δεκαετίες, μάλλον αυτό δεν ισχύει. Σε κάθε περίπτωση, αναφέρεται, γιατί, αν μη τι άλλο, επικοινωνείς καλύτερα το «πόσο θα πέσει η θερμοκρασία»!

19 σχόλια:

  1. Καλησπέρα από την Κασσάνδρεια Χαλκιδικής. Εδώ η έναρξη του φθινοπώρου ήρθε τις πρώτες νυχτερινές ώρες της Παρασκευής με τον ενισχυμένο ΒΑ άνεμο και τη συννεφιά. Το Σαββατοκύριακο είχαμε συννεφιά με σιγανή βροχόπτωση από το απόγευμα της Κυριακής έως τα ξημερώματα της Δευτέρας. Λίγα πράγματα συνολικά 3 χλστ υετού αλλά καθαρά φθινοπωρινό σκηνικό με βαριά συννεφιά σήμερα το πρωί και 15C. Θερμοκρασία. Ασ πόντο μεσημέρι ο καιρός ανοιξε προσκαιρα με ένα δυτικό αεράκι Καλό φθινόπωρο, ελπίζουμε σε καλές βροχές όπως δίνουν τα προγνωστικά πανελλαδικά και μακάρι να μην έχουμε προβλήματα πουθενά. Χρειαζόμαστε καλές πιτσιρίκες βροχές και φαίνεται ότι θα έρθουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ποτιστικές βροχές μάλλον ήθελες να γράψεις, αλλά καμιά φορά το κινητό κάνει τα δικά του... Την έχω πατήσει κι εγώ, έτσι. Ποτιστικές βροχές είχαμε, εξάλλου, και στην Αττική, με τα δυτικά προάστια να παίρνουν, τρόπος του λέγειν, τη μερίδα του λέοντος με 7 χιλιοστά στο Χαϊδάρι και τη Χρυσούπολη Περιστερίου και 6 mm στην Πετρούπολη, τα Άνω Λιόσια και το Ζεφύρι.

      Συζητήσιμο, βέβαια, το αν είναι μικρά αυτά τα ύψη, αφού στο Φάληρο με μόλις 1,6 χιλιοστά μου φάνηκε ότι έβρεχε ατελείωτα. Ψιλόβροχο ήταν ασφαλώς, που έριξε τη θερμοκρασία στους 16,8 βαθμούς λίγο πριν το μεσημέρι, για να ανέβει τελικά στους 23,2β. νωρίς το απόγευμα. Ο ήλιος άργησε μια ώρα...

      Διαγραφή
    2. Έχεις απόλυτο δίκιο, καμιά φορά βέβαια το αποτέλεσμα του λάθους έχει την πλάκα του, ποτιστικες βροχές μακάρι να έρθουν.

      Διαγραφή
  2. Μία πρόχειρη καταγραφή ανά τέταρτο, του συστήματος που πέρασε απ'το κλασσικό Sat 24

    https://youtu.be/cOt_X2Kk-rQ?si=pNUHg-Q5jLMCaXFq

    Φώτης Ηλεία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο τίτλος με βάζει σε σκέψεις. Εκλογές μου μυρίζουν ! -----======Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μας υπενθυμίζει που και που ο καιρός τι είχαμε και τι χάσαμε.
    Υ.γ Πάει να γίνει συνήθεια πλέον σε κάθε μεταβολή του καιρού η κατασπατάληση της αποστολής του 112 σε όποιο σημείο του ελλαδικού χώρου καλύπτεται από σύννεφα.
    Στο τέλος θα πάθουμε σαν το βοσκό και το λύκο, ήδη λόγο του επαγγέλματος που ασκώ δέχομαι συνέχεια κριτική άνευ προηγουμένου γι'αυτό το θέμα.
    Νιώθω και εγώ ο ίδιος ότι περισσότερο μοιάζει με αποποίηση ευθυνών, δηλαδή στείλε ένα μύνημα και δεν έγινε και τίποτα να είμαστε καλυμμένοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν διαφωνώ με την ουσία της ανάρτησης σας, αλλά υπήρξαν προβλήματα από την κακοκαιρία. Οι αρχές στο Ηράκλειο Κρήτης ζήτησαν, μάλιστα, να κηρυχθούν δε κατάσταση έκτακτης ανάγκης τρία χωριά, ενώ στη Ζάκυνθο ακυρώθηκαν πτήσεις και φούσκωσε ποταμός, ευτυχώς χωρίς να υπερχειλίσει. Πρόλαβαν και απομάκρυναν κάτι καλάμια που είχαν συσσωρευτεί, την τελευταία στιγμή.

      Διαγραφή
  5. Και τα πρώτα χιόνια στα ορεινά της βόρειας χώρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πράγματι τα χιόνια στη Β. Ελλάδα τον Οκτώβριο κάποτε ήταν κανονικότητα, νομίζω όμως ότι και στις παλιές καλές εποχές ένα κύμα ψύχους, έστω μέτριο, στις πρώτες μέρες του Οκτώβρη, ήταν ασυνήθιστο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχει χιονίσει, πάντως, δύο φορές Οκτώβριο στη Φλώρινα την τελευταία πενταετία. Όχι αρχές του μήνα, βέβαια.

      Διαγραφή
    2. Δινω εδω ενα μικρο αποσπασμα απο ενα βιβλιο κλιματολογιας του Μαριολοπουλου απο το 1938.
      https://i.ibb.co/RT4f52Lb/Screenshot-2025-09-29-21-04-26.png

      Τα πρωτα χιόνια επεφταν, στο παλιο κλιμα, στα ορεινα της βορειας Ελλαδας απο τελη Σεπτεμβρη. Πλεον μεσα Σεπτεμβρη τα μπανια στην θαλασσα συνηθως συνεχιζονται στην Χαλκιδικη. :)

      ►Για τον δε Οκτωβρη, και για τις ημερες οπου η μεση θερμοκρασια ΗΜΕΡΑΣ στα 850 hPa για τον Ελλαδικο χωρο για Οκτωβρη που ηταν κατω απο +6 °C:

      •Απο το 1940 εως το 2011 σε 72 Οκτωβριους, ειχαμε 18 Οκτωβριους που δεν υπηρξε ουτε 1 τετοια μερα(με κατω απo +6 °C μ.ο).

      •Απο το 2012 εως το 2024 σε 13 Οκτωβριους, ειχαμε 9 Οκτωβριους που δεν υπηρξε ουτε 1 τετοια μερα(με κατω απo +6 °C μ.ο).
      Μαλιστα και το 2019 και το 2020 και το 2021 και το 2022 και το 2023 και το 2024, δεν υπηρξε ουτε 1 τετοια μερα.

      Διαγραφή
  7. Καλησπέρα σε όλους.
    Θέλω να τονίσω κάποια πράγματα γιατί εδώ μέσα τουλάχιστον νομίζω ότι βγάζουμε άκρη.
    Όσον αφορά στη μεταβολή που μας πέρασε, θεωρώ λάθος την αλόγιστη χρήση του 112 που στάλθηκε σε πολλές περιοχές,πολύ περισσότερο όμως βγάζω λάθος τους μετεωρολόγους προγνώστες που δεν έχουν την εμπειρία και την υπομονή να "διαβάσουν" τα προγνωστικά μοντέλα όπως πρέπει(εις βάθος και σε πολλούς παραμέτρους), μαζί με τα κουσούρια που έχουν σε παρόμοιες διατάξεις το καθένα από αυτά.
    Παρόλα αυτά ένας εγκρατής προγνώστης με εμπειρία και φειδώ στις προβλέψεις του(ευτυχώς έχουν μείνει μερικοί),μπορούσε να δει ότι το "κόκκινο σήμα" θα αφορούσε κατά κύριο λόγο την παράκτια δυτική Πελοπόννησο και το νότιο Ιόνιο και σε δεύτερο χρόνο τα υπόλοιπα παραθαλάσσια δυτικά τμήματα με έμφαση προς τα κεντροδυτικά.
    Το σύστημα δεν ήταν βαθύ και σε συνδυασμό του αντικυκλώνα βορειοανατολικά μας θα μπορούσε να κάνει ζημιά στην πρόβλεψη είτε προς το ακραίο είτε προς το ήπιο σενάριο.
    Στην πράξη όμως βγήκαν κατά γράμμα έστω και τοπικά,τα πολύ μεγάλα ύψη βροχής σε Ζάκυνθο και Ηλεία, ενώ ακόμη και στην Πρέβεζα που είναι αρκετά βόρεια είχαμε σε περίπου πέντε ώρες 61,4 χιλιοστά βροχής.
    Λίγο πιο νότια προς την παραθαλάσσια πλευρά της Ζακύνθου,βάση δορυφόρων το νερό που έπεσε ήταν πολύ πάνω των διακοσίων χιλιοστών.
    Καταλαβαίνουμε πόση ζημιά θα είχε γίνει στο νησί εάν ο πυρήνας αυτού του στάσιμου μετώπου ήταν ελάχιστα χιλιόμετρα πιο βόρεια.
    Τα προγνωστικά μοντέλα είναι απαραίτητα εργαλεία στην πρόβλεψη του καιρού και ειδικά με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης μπορούμε να βλέπουμε με σχετική ασφάλεια ακόμη και εφτά με οχτώ μέρες πριν την επικρατούσα διάταξη.
    Μερίδα ανθρώπων που είναι άσχετοι και ποστάρουν ένα ραν τυχαίου μοντέλου και το βάζουν ως πρόγνωση,αυτοί είναι που ευτελίζουν και κωμικοποιούν την μετεωρολογία και τα σπουδαία εργαλεία της.

    Στα της νέας μεταβολής του καιρού από την Τετάρτη το βράδυ και μετέπειτα, αυτό που μπορούμε να πούμε(τα έγραψε και ο Δάσκαλος) είναι πως θα πάρουν νερά και οι λίγοι και οι πολλοί και μάλιστα θα είναι αξιόλογα.
    Για κακοκαιρία αρχές Οκτωβρίου δεν βλέπω κάτι ακραίο ή κάτι ασυνήθιστο για την εποχή οπότε ας μην ξεκινήσουμε πάλι τα ίδια.
    Μέχρι και την Τετάρτη θα επαναξιολογείτε η κατάσταση εννοείται με τα καινούργια στοιχεία,αλλά στο δυτικό κεντρικό και βόρειο κομμάτι της χώρας μαζί με το ανατολικό Αιγαίο φαίνεται ότι θα πάρουν την μερίδα του λέοντος με τις ύποπτες περιοχές της κεντρικής Μακεδονίας να γλυκοκοιτάζουν τα χιλιοστά σε αφθονία και την ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη επιτέλους να δέχονται αυτήν τη φορά τα πολυπόθητα νερά.
    Πυκνές χιονοπτώσεις πολύ πιθανόν να σημειωθούν στα βουνά της κεντροβόρειας ηπειρωτικής χώρας, ενώ η μέρα Παρασκευή είναι και αυτή που αν συνδυαστεί με υετό(πολύ νωρίς ακόμη απλά το αναφέρω ως σενάριο) θα μπορούσε να δώσει χιόνια ακόμη και στα ορεινά χωριά της ΒΔυτικής χώρας με την μπούκα του πολύ ψυχρού ΒΒΔυτικού αέρα (δυτική Μακεδονία για παράδειγμα).
    Για την δυτική Ελλάδα τέλος,το συγκεκριμένο σύστημα δεν θα έχει σχέση με αυτό που πέρασε.
    Εδώ θα μιλάμε πλέον για οργανωμένη διαταραχή Ιονίου(προμετωπικά αρχικά φαινόμενα,ψυχρό πέρασμα μετώπου με καταιγίδες και πτώση της θερμοκρασίας για κάποια ώρα και με το πέρας του ψυχρού τομέα ανατολικά και απομάκρυνση του θερμού τομέα,θα έχουμε το συνεσφηγμένο μέτωπο που εκει θα δώσει τον καιρό του δυτικού ρεύματος με πιο συνεχείς και γενικευμένες βροχοπτώσεις.
    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Για να δούμε δάσκαλε γιατί εδώ στην Όθρυ λίγα πράγματα από βροχή τις προηγούμενες ημέρες, Χρήστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μιας και τελειωνει ο Σεπτεμβριος και ερχεται ο "Βροχαρης" και "Σποριατης" Οκτωβριος, αν και τα τελευταια χρόνια δεν τιμα το ονομα του και ειμαστε σε Ελλαδα συνηθως φουλ στην ηλιοφανεια και την ανομβρια, ας δωσω την κλιματολογια των 2 αυτων μηνων ξεχωριστα, περι υετικων φαινομενων(υετου, ηλεκτρικων εκκενωσεων, ωρων καταιγιδας, ηλιοφανειας) και οχι θερμοκρασιων, ανεμων κλπ.

    ►Κλιματολογια υετου απο το δικτυο σταθμων της ΕΜΥ, της ΔΕΗ και διάφορες εργασιες. Οι χρονοσειρες ειναι αναμεικτες αν και 30+ετεις:
    Υετος σε χιλιοστα Σεπτεμβρη.

    Υετος σε χιλιοστα Οκτωβρη.


    ►Κλιματολογια ηλεκτρικων εκκενωσεων απο το δικτυο WWLLN για 2005-2024:
    Ηλεκτρικες εκκενωσεις ανα τετραγωνικο χιλιομετρο Σεπτεμβρη.

    Ηλεκτρικες εκκενωσεις ανα τετραγωνικο χιλιομετρο Οκτωβρη.


    ►Κλιματολογια ωρων καταιγιδας απο το δικτυο WWLLN για 2005-2024:
    Ωρες καταιγιδας για Σεπτεμβρη.

    Ωρες καταιγιδας για Οκτωβρη.


    ►Κλιματολογια ωρων ηλιοφανειας απο EUMETSAT(Heliosat) για 1983-2013:
    Ωρες ηλιοφανειας για Σεπτεμβρη.

    Ωρες ηλιοφανειας για Οκτωβρη(η κλιμακα δεν ειναι η ιδια με Σεπτεμβρη).


    ►Κλιματολογια ηλεκτρικων εκκενωσεων απο το δικτυο ATDNET για 2008-2013:
    Ηλεκτρικες εκκενωσεις ανα τετραγωνικο χιλιομετρο Σεπτεμβρη.

    Ηλεκτρικες εκκενωσεις ανα τετραγωνικο χιλιομετρο Οκτωβρη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ενω να δωσω και 3 αλλους χαρτες ηλιοφανειας, για το φετινο καλοκαιρι(ΙΙΑ) 2025, μιας και σπασαμε(οπως και στα Βαλκανια) ρεκορ περισσοτερων ωρων ηλιοφανειας ολων των εποχων φετος σε Ελλαδα.
    Μηνιαιος μεσος όρος ωρων ηλιοφανειας για Ιουνιο ως και Αυγουστο 2025.

    Και κλιματολογια για αυτο για 1983-2013.

    Και αποκλιση φετινου καλοκαιριου απο την κλιματολογια.

    Ενω σημερα πλημμυρες ειχαμε παλι σε Βαλενθια της Ισπανιας(ΚΑΜΙΑ μα καμια σχεση με περυσι βεβαια) απο πολυ ισχυρες καταιγιδες που ειχαν εκει, οπου και επεσαν ως και 224.4 χιλιοστα βροχης σε 5 ωρες, και ειχε και αλλους 3 σταθμους με υετο πανω απο 200 χιλιοστα σε λιγες ωρες, και αλλους 8 σταθμους με πανω απο 150 χιλιοστα βροχης σημερα.
    Η δε Μεσογειος εχει τον 4ο μεγαλυτερο μεσο όρο θερμοκρασιων για την εποχη του επιφανειακου στρωματος νερου αυτη τη στιγμη, αλλά στα 100 μέτρα βαθος εχει τον μεγαλυτερο ολων των εποχων, και λογικο αφου οι αναβλυσεις που συμβαινουν συχνα πυκνα λογω των ανεμων και κατεβαζουν τις επιφανειακες θερμοκρασιες πολυ, μεταφερουν τις θερμες υδατινες μαζες πιο κατω θερμαινοντας τον βυθο της θαλασσας, οπότε εχουν συσσωρευτει τοσα χρόνια πολυ θερμες υδατινες μαζες και σοτν βυθο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Επιστροφή στο Επταπύργιο(για λίγο), από τα λίγα που ξέρω...νομίζω ότι η Θεσσαλονίκη θα έρθει αντιμέτωπη με το ανατολικό και όταν αποφασίσει να βρέξει..με την ταχύτητα του μετώπου.Σε αυτές τις μάχες συνήθως είναι χαμένη...εκτός από πέρσι με τον μπόρα που εβγαλε κοντά στα 90 mm με ανατολικό..8 με 9.Πολλές ευχεε για το καλύτερο στην Ανατ. Μακεδονία Θράκη.
    Τα χιόνια αυτόν τον καιρό στις κορυφές των βουνών παλιά ήταν κανονικότητα..και μάλιστα σημαντικές χιονοστρώσεις..(30 με 40 cm)..είχαμε με συχνότητα..1 προς 6.πάνω από τα χίλια μέτρα.Τα υψη χιονιού αυτά..οφείλονταν στην αστάθεια.και της υγρασία της εποχής(μιλάω για το τρίτο δεκαήμερα του Οκτώμβρη).Στα ημιορεινά..σαν κ μένα..νομίζω 3 φορές την δεκαετία είχαμε και μείς σημαντικές χιονοπτώσεις.Εκείνη που θα μου μείνει αξέχαστη ήταν την 28 Οκτώμβρίου του 1978...με μία χιονοθύελλα..που μας άφησε 60 εως 80 πόντους χιόνι...και ο πατέρας μου μου ειχε δώσει να κρατάω το φανάρι θυέλλης..σε μία διαδρομή 2,5 χιλιομέτρων..καθώς βοηθούσαμε.έναν χωριανό να μεταφέρει τα ζωα του από την καλύβα(στάνη) στο χωριό.Την διαδρομή αυτήν την κάναμε σε 12 ωρες..και με ομπρέλες θυμάμαι ακόμα και τους σκόρπιους κεραυνύς.."θωμάς".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλησπέρα σε όλες και όλους. Όπως έχω γράψει στον κύριο Ζιακόπουλο, στο βιβλίο του Ουίλιαμ Μίλερ, "Τα πρώτα έτη των νεωτέρων Αθηνών", Εκδόσεις Ελευθερουδάκης, 1926, αναφέρεται ότι τον Σεπτέμβριο του 1834 "η Πάρνης είχε καλυφθεί υπό χιόνος". Δυστυχώς δεν αναφέρει ημερομηνία ο Μίλερ. Αν ήταν πάντως ως τις 18/9/1834 η κάλυψη της Πάρνηθας με χιόνι, μιλάμε για Σεπτέμβριο(+12 μέρες τον 19ο αιώνα για το Γρηγοριανό Ημερολόγιο), αλλιώς για αρχές Οκτωβρίου, πολύ ασυνήθιστο, ακόμα κι αυτό. Αναφέρει ακόμα ο Μίλερ, ότι ο χειμώνας αυτός ήταν ο δριμύτερος μετά από αυτόν του 1813. Καλό βράδυ, Μ.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου, Μιχάλη. Έχω ανεβάσει σχετικό άρθρο το 2022.
      https://ziakopoulos.blogspot.com/2022/10/blog-post_9.html
      Δεν είμαι σίγουρος αν ήταν ο Σεπτέμβριος του 1833 ή του 1834.
      Καλό βράδυ σε σένα και σε όλους τους φίλους του μπλογκ.

      Διαγραφή