Η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την αμάθεια!

Κάθετη τομή της τροπόσφαιρας με τις θέσεις του πολικού αεροχειμάρρου (ΠΑ) και του υποτροπικού αεροχειμάρρου(ΥΑ). Αμφότεροι οι αεροχείμαρροι πνέουν κάθετα προς το επίπεδο του σχήματος με κατεύθυνση από τα μάτια μας προς την εικόνα.


Ο υποτροπικός αεροχείμαρρος βρίσκεται σε ύψος περίπου 13 χιλιομέτρων και συνδέεται με θερμοκρασιακές αντιθέσεις στα ανώτερα ατμοσφαιρικά στρώματα. Επιπλέον, κάτω από αυτόν επικρατούν καθοδικές κινήσεις και ως εκ τούτου στην επιφάνεια υψηλές πιέσεις. Με δεδομένο ότι το μέγιστο της μεταφοράς της σκόνης από τη Β. Αφρική προς την περιοχή μας παρατηρείται σε ύψη από τα 1,5 ως τα 5 χιλιόμετρα, μπορεί κάποιος να μας εξηγήσει πώς ο υποτροπικός αεροχείμαρρος φέρνει τη σκόνη στην Ελλάδα;     

15 σχόλια:

  1. Καλημέρα σε όλους τους φίλους του μπλοκ και στο δάσκαλο μας για τις ωραίες ερωτήσεις που θέτει. Κατάλαβα καλά ή είναι λάθος το σκεπτικό μου Δημήτρη. Το κύτταρο Handley με την ανοδική κίνηση και μετά καθώς μετακινείται προς βόρειο πόλο ψύχεται. Ο αέρας βαραίνει και κινείται πάλι προς νότια γεωγραφικά πλάτη. Αυτό μπορεί να μεταφέρει την σκόνη υπό προϋποθέσεις φυσικά (αυτές δεν είμαι σίγουρος ποιες είναι)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα σας παρακαλούσα θερμά κύριε Ζιακόπουλε να εξηγήτε τους επιστημονικούς όρους που χρησιμοποιήτε κάθε φορά που αναφέρεστε σε εκείνους.
    Εδώ έχουμε και λέμε:τι είναι α)το πολικό κύτταρο?
    β)ζώνη ανάμειξης ή κύτταρο ferrel?
    γ)κύτταρο hadley?
    δ)οι όροι ΠΑ,ΥΑ,Χ,Υ που είναι κυκλωμένοι
    ε)το μπλε τόξο το οποίο καταλήγει στον κόκκινο κύκλο που έχει μέσα το Χ κάτω στην μέση από τα αριστερά.
    Επιπλέον θα ήθελα να μου απαντήσετε γιατί είναι κυκλωμένα τα Χ με κόκκινο χρώμα και τα Υ με μπλε,και τέλος για ποιο λόγο γράφετε τις μοίρες δίπλα και κάτω από το Χ Υ.
    Θέλω να τα εξηγήσετε απλά,κατανοητά,αναλυτικά για να τα καταλάβουμε και εμείς οι υπόλοιποι που δεν γνωρίζουμε τους μετεορολογικούς όρους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στον Αμάραντο της Κόνιτσας, όταν ήμουν μαθητής της ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου, κάναμε συνδιδασκαλία με τους μαθητές της Α’ τάξης. Όταν η μία από τις δύο τάξεις είχε κανονικό μάθημα, οι μαθητές της άλλης τάξης έκαναν σιωπηλή εργασία. Όταν εμείς κάναμε κανονικό μάθημα και ένας μαθητής της Α΄ τάξης ρωτούσε τον δάσκαλο π.χ. ποιοι είναι οι συμμιγείς αριθμοί για τους οποίους μιλούσε, εκείνος τι έπρεπε να κάνει;

      Διαγραφή
    2. Ναι όμως σε αυτή την ιστοσελίδα μπαίνουν και άνθρωποι που δεν ξέρουν πολλά από μετεορολογία έτσι ώστε να ξέρουν τις ορολογίες που χρησιμοποιούνται συχνά-πυκνά.Οφείλετε να είστε προσιτός στο κοινό που σας διαβάζει και ζητάμε να εξηγήσετε τις έννοιες για να καταλάβουμε και εμείς τι θέλετε να πείτε.Σε διαφορετική περίπτωση καλό θα είναι να μην τις χρησιμοποιήσετε.

      Διαγραφή
    3. Φίλε ανώνυμε, ειλικρινά,δεν οφείλει τίποτα, αντίθετα,όλοι εμείς του οφείλουμε πολλά. Αυτο.

      Διαγραφή
    4. Προφανώς κάποια άρθρα απευθύνονται σε επιστήμονες μετεωρολόγους και τα υπόλοιπα σε απλούς λάτρεις του καιρου

      Διαγραφή
    5. α) Πολικό Κύτταρο (Polar Cell)
      Το πολικό κύτταρο είναι ένα κυκλοφοριακό σύστημα αέρα που βρίσκεται κοντά στους πόλους της Γης (Αρκτική και Ανταρκτική). Ο κρύος αέρας κατεβαίνει από τον πόλο προς τις περιοχές κοντά στον 60ο παράλληλο, όπου θερμαίνεται και ανυψώνεται. Στη συνέχεια, ο αέρας μετακινείται πίσω προς τον πόλο σε μεγάλα ύψη και ολοκληρώνει τον κύκλο του. Αυτό δημιουργεί ψυχρό κλίμα κοντά στους πόλους και συμβάλλει στη δημιουργία ανέμων όπως οι πολικοί ανατολικοί άνεμοι.

      β) Ζώνη Ανάμειξης ή Κύτταρο Ferrel (Ferrel Cell)
      Η ζώνη ανάμειξης ή κύτταρο Ferrel είναι ένα κυκλοφοριακό κύτταρο που βρίσκεται μεταξύ του πολικού κυττάρου και του κυττάρου Hadley, δηλαδή μεταξύ του 30ου και του 60ου παραλλήλου. Ο αέρας σε αυτό το κύτταρο κινείται αντίθετα από τα άλλα δύο κύτταρα. Ο ζεστός αέρας από τον 30ο παράλληλο ανυψώνεται, μετακινείται προς τον 60ο παράλληλο όπου κατεβαίνει, και μετά επιστρέφει προς τον 30ο παράλληλο κοντά στην επιφάνεια της Γης. Αυτή η ζώνη είναι όπου συμβαίνει η ανάμειξη θερμού και ψυχρού αέρα, δημιουργώντας μεταβλητές καιρικές συνθήκες.

      γ) Κύτταρο Hadley (Hadley Cell)
      Το κύτταρο Hadley είναι ένα μεγάλο κυκλοφοριακό σύστημα που καλύπτει τις τροπικές και υποτροπικές περιοχές, από τον ισημερινό έως περίπου τον 30ο παράλληλο. Ο ζεστός αέρας από τον ισημερινό ανυψώνεται λόγω της θέρμανσης από τον ήλιο. Στη συνέχεια, μετακινείται προς τα βόρεια ή νότια σε μεγάλα ύψη και κατεβαίνει πάλι κοντά στον 30ο παράλληλο. Ο αέρας που κατεβαίνει εδώ δημιουργεί τις ζώνες υψηλής πίεσης και ξηρού κλίματος, όπως οι έρημοι.

      Αυτά τα τρία κυκλοφοριακά κύτταρα βοηθούν στη διανομή της θερμότητας και της υγρασίας στην ατμόσφαιρα της Γης, επηρεάζοντας τις καιρικές συνθήκες και το κλίμα σε όλο τον πλανήτη

      Ειδικός Συνεργάτης







      Διαγραφή
  3. _ Όχι , πείτε μου , ζητάω πολλά ;
    _ Ζητάς ομόλογα Ε.Τ.Β.Α. !. -----======Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ήταν και η Ε.Τ.Ε.Β.Α., κ. καθηγητά και πόσοι άλλοι παρόμοιοι φορείς...

      Διαγραφή
  4. Συνεχίζεται ο ευχάριστος καιρός εδώ στα βόρεια ,καθαρά ανοιξιάτικος σήμερα...αρκετές βροχές... στην Γερμανία,προς τον φίλο ανώνυμο.πράγματι οι όροι είναι δύσκολοι....συνήθως εγώ τους κατανοώ όταν ο κ.Ζιακόπουλος του ξαναεμφανίζει...για να περιγράψει μία κατάσταση που είναι πιο κατανοητή σε μένα....δλδ ενα εργαλείο που θα ξαναχρησιμοποιήσει.Θυμάμαι..που έγραφε παλιότερα για τους κραδσμούς στην ατμόσφαιρα στην διαδοχή των εποχών κάτι που προκαλεί και αλλαγές στην δομή της...κάπως έτσι προσπαθώ να τους εξηγήσω."θωμάς"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο υποτροπικός αεροχείμαρρος (subtropical jet stream) βρίσκεται σε ύψος περίπου 13 χιλιομέτρων και επηρεάζει τις καιρικές συνθήκες με διάφορους τρόπους. Οι κινήσεις του αεροχείμαρρου συνδέονται με θερμοκρασιακές αντιθέσεις στα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας, οι οποίες δημιουργούν ρεύματα αέρα υψηλής ταχύτητας. Οι αεροχείμαρροι αυτοί εντοπίζονται συνήθως στα ανώτερα τροποσφαιρικά στρώματα και έχουν σημαντική επίδραση στα συστήματα πίεσης στην επιφάνεια της Γης.

    Παρακάτω θα δούμε πώς ο υποτροπικός αεροχείμαρρος μπορεί να συνεισφέρει στη μεταφορά σκόνης από τη Βόρεια Αφρική προς την Ελλάδα:

    Δημιουργία Καθιστικών Ζωνών Υψηλής Πίεσης: Ο υποτροπικός αεροχείμαρρος δημιουργεί καθοδικές κινήσεις αέρα κάτω από τον άξονά του, οι οποίες οδηγούν σε καθιστικές ζώνες υψηλής πίεσης στην επιφάνεια. Αυτές οι ζώνες συχνά εμφανίζονται στις υποτροπικές περιοχές και οδηγούν σε ξηρές και σταθερές καιρικές συνθήκες.

    Δημιουργία Βαρομετρικών Κοιλάδων (Low-Pressure Troughs): Ο αεροχείμαρρος επηρεάζει επίσης τη δημιουργία βαρομετρικών κοιλάδων, οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στην ανύψωση αέρα από την επιφάνεια και στην ενίσχυση των ανέμων.

    Μεταφορά Σκόνης με Μεσαίου Υψομέτρου Αέρια Ρεύματα: Αν και ο υποτροπικός αεροχείμαρρος βρίσκεται σε μεγάλο ύψος, οι κινήσεις που προκαλεί μπορούν να επηρεάσουν τα χαμηλότερα στρώματα της ατμόσφαιρας. Η σκόνη που ανυψώνεται σε ύψη 1,5-5 χιλιομέτρων μπορεί να παρασυρθεί από αέρια ρεύματα που κινούνται σε αυτά τα ύψη, τα οποία επηρεάζονται από την κυκλοφορία που δημιουργεί ο αεροχείμαρρος.

    Διασύνδεση με άλλους Αεροχείμαρρους και Ρεύματα: Ο υποτροπικός αεροχείμαρρος μπορεί να συνδεθεί με άλλους αεροχείμαρρους και αέρια ρεύματα που μεταφέρουν σκόνη από τη Σαχάρα προς τη Μεσόγειο και την Ελλάδα. Αυτή η σύνδεση επιτρέπει τη μεταφορά σκόνης σε διαφορετικά υψόμετρα και πάνω από μεγάλες αποστάσεις.

    Συνοψίζοντας, ο υποτροπικός αεροχείμαρρος επηρεάζει την κυκλοφορία της ατμόσφαιρας με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργεί συνθήκες που ευνοούν τη μεταφορά σκόνης από τη Βόρεια Αφρική προς την Ελλάδα, ακόμη κι αν ο ίδιος ο αεροχείμαρρος βρίσκεται σε ύψος πολύ μεγαλύτερο από αυτό στο οποίο παρατηρείται η μέγιστη μεταφορά σκόνης.

    Ειδικός Συνεργάτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. "Απ’ όλα προτιμώ περισσότερο τη μετριοφροσύνη των αμόρφωτων. Όμως από το θράσος των ημιμαθών προτιμώ τη ματαιοδοξία των πεπαιδευμένων".

    ΑπάντησηΔιαγραφή