Το ναυάγιο του Αποστόλου Παύλου


Το ταξίδι του Αποστόλου Παύλου από την Ιουδαία στη Ρώμη.

Το μεταγωγικό ταξίδι του Αποστόλου Παύλου από την Ιουδαία στη Ρώμη, προκειμένου να δικαστεί από τον αυτοκράτορα ως Ρωμαίος πολίτης, περιγράφεται με λεπτομέρειες στις Πράξεις των Αποστόλων από τον Ευαγγελιστή Λουκά που ήταν αυτόπτης μάρτυρας.1 Το θυελλώδες ταξίδι του Αποστόλου των Εθνών άρχισε στις αρχές του φθινοπώρου του 59 ή του 60 μ. Χ. από την Καισάρεια της Παλαιστίνης, παλαιό μεσογειακό λιμάνι μεταξύ Τελ Αβίβ και Χάιφας. Στο πλοίο επιβιβάστηκαν ο Παύλος μαζί με άλλους κρατούμενους και τους αγαπητούς του συνεργάτες Αρίσταρχο τον Μακεδόνα και Λουκά τον Ευαγγελιστή. 


Αναχωρώντας από την Καισάρεια, το πλοίο έφθασε στη Σιδώνα του Λιβάνου την επόμενη μέρα (Πράξεις 27, 3). Για τα πλοία της εποχής ο χρόνος είναι λίγος, γεγονός που σημαίνει ότι επικρατούσαν ευνοϊκοί άνεμοι. Πράγματι, στις αρχές του φθινοπώρου οι άνεμοι στην περιοχή είναι συνήθως δυτικοί-νοτιοδυτικοί. Μετά την αναχώρηση του πλοίου από τη Σιδώνα, οι επικρατούντες δυτικοί άνεμοι ανάγκασαν τον πλοίαρχο να κινηθεί αρχικά ανατολικά και βόρεια της Κύπρου και στη συνέχεια να πάρει το δρόμο που οδηγεί δυτικά προς στα Μύρα της Λυκίας (Πράξεις 27, 4-5). Οι ανεμολογικές συνθήκες δεν ήταν και πάλι ευνοϊκές, αλλά τα θαλάσσια ρεύματα που ρέουν κατά μήκος της νότιας Τουρκίας και οι απόγειες αύρες βοηθούν σημαντικά στην πραγματοποίηση του συγκεκριμένου ταξιδιού. Σε κάθε περίπτωση, το πλοίο έκανε αρκετές μέρες να φθάσει στα Μύρα.

Επειδή το πλοίο που έφερε τους ταξιδιώτες από την Καισάρεια στα Μύρα έκανε μόνο ακτοπλοϊκές διαδρομές στη λεκάνη της ανατολικής Μεσογείου (Πράξεις 27,2), ο Ρωμαίος εκατόνταρχος έπρεπε να βρει ένα μεγαλύτερο πλοίο που θα έκανε την υπόλοιπη διαδρομή για τη Ρώμη. Το  πλοίο στο οποίο τελικά μετεπιβιβάστηκαν ήταν αλεξανδρινό και πήγαινε στη Ρώμη φορτωμένο με σιτηρά (Πράξεις 27,6). Σημειώνεται ότι τα Μύρα ήταν ένα σημαντικό λιμάνι στην ανατολική αυτοκρατορία που αποτελούσε ενδιάμεσο σταθμό για τα αιγυπτιακά ιστιοφόρα που δεν μπορούσαν να πλεύσουν απ’ ευθείας από την Αλεξάνδρεια προς την Ιταλική Χερσόνησο με ισχυρό Δ-ΒΔ άνεμο. Όπως αναφέρει ο Λουκάς, το ταξίδι του αλεξανδρινού πλοίου προς τα δυτικά ήταν δύσκολο και χρειάστηκαν πολλές ημέρες για να φθάσουν στην Κνίδο της Καρίας που βρισκόταν στις Δ-ΝΔ ακτές της Μικράς Ασίας. Από εκεί αναγκάστηκαν να κινηθούν ΝΔ με σκοπό, αφού περάσουν το ακρωτήριο Σαλμώνη της ανατολικής Κρήτης, να συνεχίσουν το προς δυσμάς ταξίδι τους, πλέοντας παράλληλα προς τις νότιες ακτές της νήσου (Πράξεις 27,7). Μετά από αρκετές ημέρες έφθασαν με πολλές δυσκολίες στους Καλούς Λιμένες, πολύ αργότερα από τον προγραμματισμένο χρόνο.

Με βάση τις πληροφορίες του Ευαγγελιστή Λουκά, είναι πολύ πιθανό να είχε μπει ο Νοέμβριος, στη διάρκεια του οποίου, όπως συμβαίνει και επί των ημερών μας, οι θύελλες στη Μεσόγειο παρουσιάζουν μεγάλη συχνότητα. Ο Λουκάς αναφέρει ακόμα ότι ο Απόστολος Παύλος προέτρεψε τον εκατόνταρχο και τον καπετάνιο του πλοίου να μη συνεχίσουν το ταξίδι τους λόγω του επερχόμενου χειμώνα (Πράξεις 27, 9), αλλά δεν εισακούστηκε. Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι κατά τη διάρκεια του χειμώνα τα πλοία συνήθως απέφευγαν να διαπλεύσουν τη Μεσόγειο. Ο Ευαγγελιστής Λουκάς υπονοεί ότι ο εκατόνταρχος πήρε την τελική απόφαση να πλεύσει το πλοίο, αλλά ορισμένοι μελετητές υποστηρίζουν ότι ο καπετάνιος του πλοίου, ο οποίος ήταν και ο ιδιοκτήτης του, ήταν αυτός που επέμενε περισσότερο να συνεχίσουν το ταξίδι τους γιατί είχε κίνητρο. Σύμφωνα με το Ρωμαίο ιστορικό Σουετώνιο, επειδή τη χειμερινή περίοδο η πόλη της Ρώμης αντιμετώπιζε συχνά έλλειψη τροφίμων, ο αυτοκράτορας Κλαύδιος πρόσφερε επιδόματα στους πλοιοκτήτες που έκαναν δρομολόγια τη συγκεκριμένη περίοδο. Έχοντας αυτό κατά νου, ο πλοίαρχος σκέφθηκε να κατευθυνθούν δυτικότερα με σκοπό να βρουν ένα ασφαλέστερο λιμάνι, στο οποίο, αν χρειαζόταν, θα παραχείμαζαν. Από εκεί, αν οι καιρικές συνθήκες το επέτρεπαν, θα συνέχιζαν το ταξίδι τους για τη Ρώμη.

Ο Ευαγγελιστής Λουκάς αναφέρει ότι πήραν την απόφαση  να κατευθύνουν το πλοίο προς τον Φοίνικα, λιμάνι της Κρήτης που βλέπει προς τα νοτιοδυτικά και τα βορειοδυτικά, κι εκεί να μείνουν τους χειμερινούς μήνες (Πράξεις 27, 12). Η ακριβής θέση του λιμανιού του Φοίνικα παραμένει μυστήριο, αλλά η περαιτέρω έρευνα για το θέμα αυτό δεν έχει μεγάλη αξία, αφού το πλοίο του Αποστόλου Παύλου δεν έφθασε ποτέ στο συγκεκριμένο  λιμάνι. Σύμφωνα με τον Ευαγγελιστή Λουκά, το πλοίο είχε αποπλεύσει από τους Καλούς Λιμένες με κατεύθυνση προς τα δυτικά, όταν άρχισε να πνέει ελαφρός νότιος άνεμος. Σε μικρό χρονικό διάστημα, λέει στη συνέχεια ο Λουκάς, η κατάσταση άλλαξε. Ξέσπασε άνεμος «τυφωνικός, ο καλούμενος Ευροκλύδων» (Πράξεις 27, 14),  στον οποίο το αλεξανδρινό πλοίο ήταν αδύνατο να αντισταθεί. Τελικά, το πλοίο, παρασυρόμενο από τους θυελλώδεις ανέμους, κινήθηκε νοτιοδυτικά και έφθασε κάτω από τη νήσο Κλαύδη, τη σημερινή Γαύδο. Εκεί, ο καπετάνιος, φοβούμενος μήπως λόγω του ισχυρού ανέμου παρασυρθούν προς τις ακτές της Β. Αφρικής, κατέβασε τ’ άρμενα και άφησε το πλοίο στο έλεος του ανέμου και των κυμάτων (Πράξεις 27, 17).  Τη δεκάτη τετάρτη νύχτα από τότε που το πλοίο άρχισε να παραδέρνεται στη θάλασσα ένιωσαν ότι πλησίαζαν σε κάποια στεριά (Πράξεις 27, 27). Τελικά, οι ναυαγοί, 276 άτομα, έφθασαν καταταλαιπωρημένοι, αλλά σώοι στις ακτές ενός νησιού, της Μελίτης (Μάλτας).

Στο σημείο αυτό είναι ανάγκη να ανοίξουμε μια παρένθεση για να εξετάσουμε τον όρο «Ευροκλύδων» που αναφέρει ο Ευαγγελιστής Λουκάς. Ανατρέχοντας στους παλαιότερους ιστορικούς χρόνους, καταρχάς να πούμε ότι ο Ησίοδος αναφέρει τρεις βασικούς ανέμους: τον Βορέα, το Νότο και τον Ζέφυρο και ο Όμηρος συμπλήρωσε τη τετράδα προσθέτοντας τον Εύρο (ανατολικός άνεμος). Η λέξη Εύρος, προερχόμενη από το αρχαίο ρήμα εύω που σημαίνει ξηραίνω, παραπέμπει σε ξηρό και θερμό άνεμο, γεγονός που ίσως εξηγείται αν υποθέσουμε ότι ο Όμηρος είχε τοποθετήσει το κέντρο του ανεμολογίου του στην αρχαία Ιωνία-νησιά Ανατολικού Αιγαίου. Την εποχή του Αριστοτέλη Εύρος λεγόταν ο νοτιοανατολικός άνεμος, ο σημερινός σιρόκο, ο οποίος έχει ως βασικά χαρακτηριστικά τη θερμότητα και την υγρασία. Επειδή η λέξη κλύδων σημαίνει θαλασσοταραχή, μπορούμε να πούμε ότι γενικά ο όρος Ευροκλύδων σημαίνει την εξ ανατολών θύελλα.

Σε πολλά κείμενα αντί του όρου Ευροκλύδων χρησιμοποιείται ο όρος Ευρακύλων. Κατά τον Τζέφερσον Γουάιτ «ο όρος Ευρακύλων είναι ασυνήθιστο όνομα ανέμου που έχει βρεθεί σε αρχαία επιγραφή και είναι μια αργκό ένωση της ελληνικής λέξης Eurus που σημαίνει ανατολικός και της λατινικής Aquilo που σημαίνει βόρειος».2 Με βάση τα παραπάνω, ο όρος «Ευρακύλων» φαίνεται να είναι περισσότερο ακριβής από τον όρο «Ευροκλύδων», επειδή δηλώνει καθαρά ότι ο άνεμος που αποπλάνησε το πλοίο του Αποστόλου Παύλου ήταν βορειοανατολικός.

Η εγκυκλοπαίδεια Μπριτάνικα αναφέρει ότι ο Ευρωκλύδων ή Ευρακύλων είναι ο Γκρεγκάλε, ο ισχυρός και κρύος άνεμος που πνέει από τα βορειοανατολικά  στη δυτική και την κεντρική Μεσόγειο, κυρίως το χειμώνα. Σύμφωνα με τη Μπριτάνικα, «Ο Γκρεγκάλε που διαρκεί τέσσερεις ή πέντε ημέρες είναι συνήθως αποτέλεσμα της ροής του αέρα από την κεντρική ή τη νότια Ευρώπη προς τη Λιβύη. Ο Γκρεγκάλε που διαρκεί μόνο μία ή δύο ημέρες προκαλείται από τη διέλευση ενός βαρομετρικού χαμηλού από τη νότια Μεσόγειο». Σημειώνεται ότι ο Γκρεγκάλε ήταν ο φόβος και ο τρόμος των καπετάνιων των ιστιοφόρων της αρχαίας εποχής που διέπλεαν την κεντρική Μεσόγειο, διότι μπορούσε να τους παρασύρει προς τις επικίνδυνες λόγω των πειρατών Σύρτεις.

Αναφορικά με τους Έλληνες μετεωρολόγους που ασχολήθηκαν με το συγκεκριμένο θέμα, ο Στέφανος Παπαγιαννάκης έγραψε ότι στα παράλια της νότιας Κρήτης το πλοίο του Αποστόλου Παύλου δοκιμάστηκε και κινδύνευσε από ισχυρούς κατεβατούς Β ή ΒΑ ανέμους.3 Την ίδια άποψη έχει διατυπώσει και ο Δημήτριος Αιγινήτης, ο οποίος θεωρούσε τον  Β-ΒΑ άνεμο που πνέει στον κόλπο της Μεσσαράς κατεβατό άνεμο τύπου Μπόρα.4 Αν η θύελλα χτύπησε το πλοίο λίγο μετά την αναχώρησή του από τους Καλούς Λιμένες, οι απόψεις που προαναφέρθηκαν είναι βάσιμες, δεδομένου ότι στα τέλη του φθινοπώρου στη νότια Κρήτη μια ξαφνική αλλαγή του ανέμου από νοτιά σε θυελλώδη Β-ΒΑ άνεμο δεν είναι ασυνήθιστη και παρατηρείται όταν περνάει από την περιοχή ατμοσφαιρική διαταραχή κινούμενη από τα δυτικά προς τα ανατολικά.

Μετεωρολογικά συμπεράσματα
Στο ταξίδι του Αποστόλου Παύλου από την Παλαιστίνη ως τη Μελίτη κυριάρχησαν τρεις καιροί: τα όψιμα μελτέμια στην ανατολική Μεσόγειο, ο κατεβατός Β-ΒΑ άνεμος στη νότια Κρήτη, που προκάλεσε τα μεγαλύτερα προβλήματα στο πλοίο, και οι άγνωστοι καιροί που επικράτησαν στην κεντρική Μεσόγειο επί δεκατέσσερα μερόνυχτα τον Νοέμβριο ή στις αρχές Δεκεμβρίου του 59 ή του 60 μ. Χ.. Για αυτούς τους άγνωστους καιρούς, που παρέσυραν το πλοίο του Αποστόλου Παύλου από τη Γαύδο ως τη Μελίτη σε διάστημα δύο εβδομάδων, μόνο υποθέσεις μπορούν να γίνουν. Αν καλούμασταν να επιλέξουμε το πιθανότερο σενάριο, θα λέγαμε ότι άνεμος Γκρεγκάλε έσπρωξε το πλοίο προς τη Μάλτα.5 Όμως, οι δύο εβδομάδες της περιπλάνησης του πλοίου είναι μεγάλο χρονικό διάστημα και λόγω της αυξημένης συχνότητας διέλευσης μετωπικών υφέσεων από την κεντρική Μεσόγειο τη συγκεκριμένη εποχή είναι πιθανό να μεσολάβησαν και άλλοι καιροί έως ότου το πλοίο καταλήξει στη Μάλτα. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι  το νησί στο οποίο προσάραξε το πλοίο δεν ήταν η Μάλτα, αλλά η Κεφαλονιά.6 Όμως, αυτή είναι μια υπόθεση που δεν θα αναλυθεί περισσότερο εδώ. 
      
Πηγές
1 Πράξεις των Αποστόλων, κεφ. 27 και 28.
2 Jefferson White, Evidence & Paul’s  Journeys, 2001. Parsagard Press.
3 Στέφανου Παπαγιαννάκη, Τοπικοί άνεμοι στην Ελλάδα. Πρακτικά της Ακαδημίας Αθηνών, Συνεδρία της 7ης Μαρτίου 1985.
4 Δημητρίου Αιγινήτη, Το κλίμα της Ελλάδος, Μέρος Β΄: Το κλίμα της Αττικής. Αθήνα 1908, σ. 315.
5 Meteorological Office, Weather in the Mediterranean, Vol. II, 1936 and Vol I, 1937.
6 Heinz Warnecke, Το πραγματικό ταξίδι στη Ρώμη του Αποστόλου Παύλου. Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο της Βρέμης, 1987.



20 σχόλια:

  1. Πολύ η ενδιαφέρουσα η πληροφορία για τα θαλάσσια ρεύματα στα νότια παράλια της Τουρκίας. Αλλά και για τους νοτιοδυτικούς ανέμους το φθινόπωρο, που ενίοτε γυρίζουν σε βορειοανατολικούς. Παρεμπιπτόντως, Γκρεγκάλε είναι ο βορειοανατολικός άνεμος (γρέγος), ζέφυρος ο δυτικός (πουνέντες);

    Αλλά μιας και ο λόγος για ναυαγούς o πρώην Βρετανός Gordon Brown προειδοποιεί ότι οδεύουμε υπνοβατώντας προς μία νέα οικονομική κρίση, διότι οι κυβερνήσεις απέτυχαν να αντιμετωπίσουν τα αίτια της προηγούμενης μεγάλης οικονομικής καταστροφής πριν από μία δεκαετία, όπως μεταδίδει το Reuters. O Βrown που ήταν πρωθυπουργός της Βρετανίας, όταν κατέρρευσε η Lehman Brothers προκαλώντας τη μεγαλύτερη κρίση μετά τη Μεγάλη Ύφεση είπε ότι παγκοσμίως δεν υπάρχουν ηγέτες και μπαίνουμε σε μία περίοδο μεταβλητότητας. "Κινδυνεύουμε να πάμε υπνοβατώντας σε μία νέα κρίση, θα έπρεπε να υπάρχει επαγρύπνηση για την κλιμάκωση των κινδύνων, αλλά ο κόσμος στερείται ηγετών" ανέφερε ο 67χρονος Βρετανός.

    Σύμφωνα με τον Brown η παγκόσμια οικονομία απέτυχε να εισάγει ένα σύστημα προειδοποίησης και έναν τρόπο εποπτείας των χρηματοπιστωτικών ροών, έτσι ώστε να ξέρουμε πού πάνε τα λεφτά που δίνονται ως δάνεια και με ποιους όρους. "Διαχειριστήκαμε τα μικρά πράγματα, αλλά όχι και τα μεγάλα" συμπλήρωσε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας (2007-10). Ο Brown εξήγησε ότι δεν υπήρχε δράση απέναντι στα κακώς κείμενα του χρηματοπιστωτικού συστήματος και ότι πολλές τράπεζες θα χρειαστεί να διασωθούν ξανά σε μία οικονομική κρίση. "Οι ποινές δεν ήταν επαρκείς για όσους δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους, δεν υπάρχει ο φόβος ότι τραπεζίτες μπορεί να πάνε φυλακή και δεν έχει σταλεί ένα ισχυρό μήνυμα ότι οι κυβερνήσεις δεν θα βοηθήσουν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, που δεν είναι νοικοκυρεμένα" εξήγησε ο Brown, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει πλέον και διεθνής συνεργασία για την αντιμετώπιση μίας κρίσης, λόγω του προστατευτισμού.

    "Η συνεργασία που είδαμε το 2008 δεν θα είναι εφικτή μετά το 2018, τόσο για τις κεντρικές τράπεζες, όσο και ανάμεσα στις κυβερνήσεις, καθώς επικρατεί η νοοτροπία της κοινής ευθύνης αντί της επίλυσης του προβλήματος"κατέληξε ο πρώην πρωθυπουργός. Με τα λεγόμενά του διαφώνησε μία εκπρόσωπος της Theresa May, που είπε ότι η βρετανική κυβέρνηση έχει χτίσει μία πολύ ισχυρή οικονομία. Τα ίδια δεν μας έλεγαν, όμως, και για την ελληνική οικονομία το 2008;
    https://www.reuters.com/article/us-financialcrisis-2008-brown/world-is-sleepwalking-towards-another-financial-crisis-former-uk-pm-brown-warns-idUSKCN1LT1LJ?il=0
    Βαγγέλης Σπανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. O δήμαρχος Λονδίνου Sadiq Khan ζήτησε ένα νέο δημοψήφισμα για τη συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου στην ΕΕ, στηρίζοντας κι αυτός με τη σειρά του την ιδέα που είναι γνωστή ως "Λαϊκή Ψήφος", όπως μεταδίδει το Reuters.
      H Bρετανία αναμένεται να φύγει από την ΕΕ στις 29 Μαρτίου, αλλά με τα σχέδια της Theresa May να μην γίνονται αποδεκτά, πολλοί βουλευτές, αλλά και συνδικάτα και επιχειρήσεις ζητούν να έχει ο κόσμος έναν μεγαλύτερο λόγο στη συμφωνία με τις Βρυξέλλες.

      Η May έχει αποκλείσει επανειλημμένα το ενδεχόμενο διεξαγωγής ενός δεύτερου δημοψηφίσματος, υποστηρίζοντας ότι τα μέλη του κοινοβουλίου θα κληθούν να ψηφίσουν για το αν αποδέχονται ή, όχι την τελική συμφωνία για το Brexit.
      H παρέμβαση υπέρ ενός δεύτερου δημοψηφίσματος από τον Khan, υψηλόβαθμου στελέχους των Εργατικών θα βάλει κι άλλη πίεση στον επικεφαλής του κόμματος Jeremy Corbyn για να υποστηρίξει κι αυτός την ιδέα ενός δεύτερου δημοψηφίσματος. Σε μία εβδομάδα αναμένεται να αρχίσει και το τετραήμερο συνέδριο των Εργατικών που γίνεται κάθε χρόνο.

      Γράφοντας στον Observer (την κυριακάτικη έκδοση του Guardian) o Κhan επέκρινε τους χειρισμούς της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις, που σύμφωνα με τον ίδιο αποτελούν απειλή για το επίπεδο διαβίωσης, την οικονομία και τις θέσεις εργασίας σε τέτοιο βαθμό που πρέπει να ζητηθεί η γνώμη των ψηφοφόρων.
      https://www.reuters.com/article/uk-britain-eu-khan/london-mayor-calls-for-second-referendum-on-brexit-observer-idUSKCN1LV0OU

      "Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρξει μία δημόσια ψήφος σε οποιαδήποτε συμφωνία για το Brexit φέρει η κυβέρνηση ή, μία ψήφος για μία μη συμφωνία, αλλά και η επιλογή της παραμονής στην ΕΕ" έγραψε χαρακτηριστικά στον Observer.

      Άραγε πόσα δημοψηφίσματα θα πρέπει να γίνουν μέχρι να έρθει το επιθυμητό αποτέλεσμα για τους γραφειοκράτες των Βρυξελλών και υπηρέτες των αγορών;
      Αντί να αλλάξουν την ΕΕ που έχει καταντήσει παραμάγαζο κάποιων τραπεζών για να κονομάνε τα δικά τους golden boys, προσπαθούν για άλλη μία φορά να αλλάξουν το αποτέλεσμα ενός δημοψηφίσματος. Το ίδιο είχαν κάνει και παλιότερα στην Ιρλανδία, ενώ είχαν αγνοηθεί παντελώς τα αποτελέσματα δημοψηφισμάτων σε Γαλλία και Ολλανδία.

      Για να μην θυμηθούμε και τα δικά μας, τότε το καλοκαίρι του 2015, που ενταφιάστηκαν οι όποιες προσδοκίες. Και είναι δύσκολο να μην έχεις να περιμένεις κάτι πια. Αν και προσωπικά περιμένω απόψε την πρεμιέρα του "Τατουάζ" με τη Δανάη την Παππά, που είναι σαν τα κρυστάλλινα νερά.

      Βαγγέλης Σπανός

      Διαγραφή
    2. Update έκανε το Reuters για τον δήμαρχο Λονδίνου Sadiq Khan που ζήτησε ένα νέο δημοψήφισμα για τη συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου στην ΕΕ, λέγοντας ότι οι χειρισμοί της πρωθυπουργού έχουν οδηγήσει σε σύγχυση και αδιέξοδο και οδηγούν τη χώρα σε ένα καταστροφικό μονοπάτι. H Bρετανία αναμένεται να φύγει από την ΕΕ στις 29 Μαρτίου, αλλά με τα σχέδια της Theresa May να μην γίνονται αποδεκτά, πολλοί βουλευτές, αλλά και συνδικάτα και επιχειρήσεις ζητούν να έχει ο κόσμος έναν μεγαλύτερο λόγο στη συμφωνία με τις Βρυξέλλες.

      Η May έχει αποκλείσει επανειλημμένα το ενδεχόμενο διεξαγωγής ενός δεύτερου δημοψηφίσματος, υποστηρίζοντας ότι τα μέλη του κοινοβουλίου θα κληθούν να ψηφίσουν για το αν αποδέχονται ή, όχι την τελική συμφωνία για το Brexit, αλλά ο χρόνος πιέζει και πλέον εξετάζεται και το ενδεχόμενο μη συμφωνίας. H May απέρριψε επίσης και την πρόταση του Philip Hammond να παραταθεί η ημερομηνία εξόδου από την ΕΕ μετά τις 29 Μαρτίου 2018.

      Ο Khan είπε ότι η Βρετανία αντιμετωπίζει πλέον το ενδεχόμενο μίας κακής συμφωνίας ή, μίας μη συμφωνίας για το Brexit, δύο επιλογές εξίσου επικίνδυνες για τη χώρα. Γράφοντας στον Observer επέκρινε τους χειρισμούς της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις, που σύμφωνα με τον ίδιο αποτελούν απειλή για το επίπεδο διαβίωσης, την οικονομία και τις θέσεις εργασίας σε τέτοιο βαθμό που πρέπει να ζητηθεί εκ νέου η γνώμη των ψηφοφόρων.

      H παρέμβαση υπέρ ενός δεύτερου δημοψηφίσματος από τον Khan, υψηλόβαθμου στελέχους των Εργατικών θα βάλει κι άλλη πίεση στον επικεφαλής του κόμματος Jeremy Corbyn για να υποστηρίξει κι αυτός την ιδέα ενός δεύτερου δημοψηφίσματος. Σε μία εβδομάδα αναμένεται να αρχίσει και το τετραήμερο συνέδριο των Εργατικών που γίνεται κάθε χρόνο.
      https://www.reuters.com/article/uk-britain-eu-khan/london-mayor-calls-for-second-referendum-on-brexit-observer-idUSKCN1LV0OU

      Κατά τα άλλα ισχύουν όσα έγραψα στο προηγούμενο σχόλιο. Τουλάχιστον έχει "Τατουάζ" το βράδυ (9:30μ.μ.). Αλλά έχοντας σηκωθεί από τα χαράματα παίζει να με πάρει και ο ύπνος, αφού κολύμπησα ίσαμε και 300 μέτρα. "Ανοιχτή θάλασσα κάνεις", όπως μου είχε πει πρόσφατα και μία κολυμβήτρια, ειρωνικά, αλλά και καλοπροαίρετα.

      Βαγγέλης Σπανός

      Διαγραφή
    3. Χαμός πρέπει να γίνεται στη Βρετανία μετά την τοποθέτηση που έκανε ο δήμαρχος Λονδίνου για το Brexit και έχουμε κι άλλο update από το Reuters.

      Συγκεκριμένα, ο δήμαρχος Λονδίνου Sadiq Khan ζήτησε ένα νέο δημοψήφισμα για τη συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου στην ΕΕ, λέγοντας ότι οι χειρισμοί της πρωθυπουργού έχουν προκαλέσει σύγχυση και αδιέξοδο και οδηγούν τη χώρα σε ένα καταστροφικό μονοπάτι. H Bρετανία αναμένεται να φύγει από την ΕΕ στις 29 Μαρτίου, αλλά με τα σχέδια της Theresa May να μην γίνονται αποδεκτά, πολλοί βουλευτές, αλλά και συνδικάτα και επιχειρήσεις ζητούν να έχει ο κόσμος έναν μεγαλύτερο λόγο στη συμφωνία με τις Βρυξέλλες. Η May έχει αποκλείσει επανειλημμένα το ενδεχόμενο διεξαγωγής ενός δεύτερου δημοψηφίσματος, υποστηρίζοντας ότι τα μέλη του κοινοβουλίου θα κληθούν να ψηφίσουν για το αν αποδέχονται ή, όχι την τελική συμφωνία για το Brexit.

      H παρέμβαση υπέρ ενός δεύτερου δημοψηφίσματος από τον Khan, υψηλόβαθμου στελέχους των Εργατικών θα βάλει κι άλλη πίεση στον επικεφαλής του κόμματος Jeremy Corbyn για να υποστηρίξει κι αυτός την ιδέα ενός δεύτερου δημοψηφίσματος. Σε μία εβδομάδα αναμένεται να αρχίσει και το τετραήμερο συνέδριο των Εργατικών που γίνεται κάθε χρόνο.
      Οι Εργατικοί δεν είναι γενικά υπέρ ενός δεύτερου δημοψηφίσματος, αλλά ο εκπρόσωπος του κόμματος John McDonell είχε πει τον περασμένο μήνα ότι όλες οι επιλογές είναι στο τραπέζι. Ο Khan είπε ότι η Βρετανία αντιμετωπίζει πλέον το ενδεχόμενο μίας κακής συμφωνίας ή, μίας μη συμφωνίας για το Brexit, δύο επιλογές εξίσου επικίνδυνες για τη χώρα. Γράφοντας στον Observer επέκρινε τους χειρισμούς της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις, που σύμφωνα με τον ίδιο αποτελούν απειλή για το επίπεδο διαβίωσης, την οικονομία και τις θέσεις εργασίας σε τέτοιο βαθμό που πρέπει να ζητηθεί εκ νέου η γνώμη των ψηφοφόρων.

      Ο εκπρόσωπος των Εργατικών στο διεθνές εμπόριο Barry Gardiner είπε ότι ένα δεύτερο δημοψήφισμα θα έδινε σανίδα σωτηρίας στους Συντηρητικούς, προσθέτοντας ότι αν η κυβέρνηση δεν μπορεί να κάνει αυτό που πρέπει, οφείλουμε να την αλλάξουμε. Άποψη με την οποία συμφώνησε και ο Khan που επισήμανε, ωστόσο, ότι μετά τις εκλογές το επόμενο πιο σημαντικό θέμα είναι να έχει ο κόσμος λόγο στις διαπραγματεύσεις για το Brexit.

      O υπουργός Περιβάλλοντος Mike Gove και υπέρμαχος του Βrexit πριν από δύο χρόνια, κατηγόρησε τον Khan ότι θέλει να ακυρώσει το δημοψήφισμα και να προκαλέσει χάος, ενώ 17,4 εκ. άνθρωποι είχαν ψηφίσει το 2016 υπέρ της εξόδου από την ΕΕ και το αποτέλεσμα ήταν ξεκάθαρο.

      H May δήλωσε από την πλευρά της ενοχλημένη και ότι το θέμα δεν είναι το δικό της μέλλον, αλλά το μέλλον του βρετανικού λαού, ενώ απέρριψε και την πρόταση του Philip Hammond να παραταθεί η ημερομηνία εξόδου από την ΕΕ μετά τις 29 Μαρτίου 2018.

      Ο χρόνος, όμως, τελειώνει και η Βρετανία ετοιμάζεται και για το ενδεχόμενο μη συμφωνίας για το Βrexit.
      Βαγγέλης Σπανός

      Διαγραφή
  2. Καλύφθηκα πλήρως κύριε Ζιακόπουλε, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ...Όσο για την υπόθεση για το αν είναι η Κεφαλλονιά η Μελίτη των αποστολικών χρόνων, οι ερευνητές το στηρίζουν στις αναφορές στις Πράξεις που κάνουν για κόλπο πάνω από τον οποίο δέσποζε ψηλό βουνό σκεπασμένο από χαμηλή νέφωση και που φάνηκε όταν επέτρεψε ο "εφεστώς υετός"που συνάντησαν! Κάνουν λόγο για φιλόξενους κατοίκους που τους προσέφεραν ανακούφιση από το ψύχος και τον εφεστώτα υετό!
    Με εξαίρεση τους φιλόξενους κατοίκους που οπωσδήποτε θα μπορούσαν να είναι και στη Μάλτα και στην Κεφαλλονιά, τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά δείχνουν Κεφαλλονιά. Προφανώς, ψύχος και υετός τέτοια εποχή θα μπορούσε να υπάρχει και στη Μάλτα έστω και αν έχει σημαντικά θερμότερο και ξηρότερο κλίμα σε σχέση με την Κεφαλλονιά.
    Ευχαριστούμε πολύ.
    Χρήστος Παπαηλίας, Δασοπόνος, Μέγαρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συγχαρητήρια κ ζιακοπουλε,κ μπράβο από καρδιάς που αφιερωσατε τόσο κόπο κ χρόνο για να βγει αυτό το ωραίο άρθρο.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Απ ότι βλέπω στην μετεο πορεία της εβδομάδας από τρίτη έρχεται πολύ ενισχυμένο μελτέμι στο αιγαιο,απ ότι θυμάμαι περισυ ο σεπτεμβρης είχε απουσία μελτεμιων κ βροχών,μπορει να ειμαστε στα μέσα του μήνα,αλλα φαίνεται μέχρι στιγμής εντελώς διαφορετικός από τον περσινο,θ α δείξει ή συνέχεια....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σας, κ. Ζιακόπουλε! Πραγματικά μοναδικός ο τρόπος που συνδυάζετε την μετεωρολογία με την ιστορία! Διαβάζουμε ίσως διάφορες ιστορικές πηγές, αλλά σπάνια αναρωτιόμαστε οι περισσότεροι για τον ρόλο που παίζει ο καιρικός παράγοντας σε πολλά γεγονότα ή κατά πόσο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως έλεγχος για την αληθοφάνεια ορισμένων περιγραφών.
    Προς επίρρωση των όσων σημειώνετε για την ερμηνεία του όρου "ευροκλύδων", θα ήθελα να προσθέσω, αν μου επιτρέπετε, ότι το Liddell-Scott-Jones Greek-English Lexicon, στο λήμμα "ευροκλύδων" παραπέμπει ευθέως στο λήμμα "ευρακύλων", εξηγώντας το ως όνομα ΝΑ ανέμου, αντίστοιχο του κοινού (vulgar) λατινικού όρου euroaquilo.
    Στον Μάξιμο τον Ομολογητή (6ος-7ος αι.), [C. Laga and C. Steel, Maximi confessoris quaestiones ad Thalassium, ΙΙ vol. [Corpus Christianorum. Series Graeca 22], Turnhout, Brepols 1990, κεφ. 64, 584-595 βρίσκουμε επίσης τα εξής:

    Πνεῦμα γοῦν καύσωνός ἐστιν ὁ τῦφος, τὸ μισόθεον ὁμοῦ
    καὶ μισάνθρωπον πάθος. Ἀποξηραίνει γὰρ τὴν καρδίαν
    τῶν ἀπίστων, τοὺς περὶ θεότητος εὐσεβεῖς λογισμοὺς καὶ
    τοὺς ὀρθοὺς περὶ φύσεως λόγους ἀπομαραίνων κατὰ τὴν
    εἰκόνα τοῦ καύσωνος. Φασὶ γὰρ τοῦτον γίνεσθαι τὸν
    ἄνεμον κατὰ μίξιν ἀνατολικοῦ καὶ νοτίου πνεύματος καὶ διὰ
    τοῦτο ξηραίνοντα τῆς γῆς τὴν παρεσπαρμένην ἰκμάδα.
    Καλεῖσθαι δέ φασιν αὐτὸν καὶ Εὐροκλύδωνα καὶ Τυφωνι-
    κόν, τὸ μὲν ὡς ταραχὴν πανταχόθεν γῆς καὶ θαλάττης
    ἐγείροντα, τὸ δὲ ὡς αὐχμώδους σκότους ποιητικόν, ὅπερ
    πέφηνε ποιεῖν ὁ τῦφος. Ἐπάγει γὰρ μεγάλην τῇ ψυχῇ
    ταραχὴν καὶ σκότους ἀγνοίας πληροῖ τὴν διάνοιαν.

    Ελπίζω να βοήθησα!
    Καλό βράδυ σε όλους.
    Δήμητρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και για να συνεχίσουμε την ωραία αυτή κουβέντα, ο άνεμος ο αναφερόμενος ως "τύφος" παράγεται από το ρήμα τύφω = σηκώνω καπνό , στροβιλίζω. Εξ ου και τυφών, κατά την ελληνική μυθολογία "γιγαντιαίο τερατώδες ον που γέννησε η Γαία (μαζί με τον Ουρανό) μετά την εξόντωση των Γιγάντων. Κατ' άλλους μύθους ο Τυφών ήταν γιος της Ήρας που γεννήθηκε σε κάποια στιγμή διχόνοιας του ουράνιου ζεύγους (Ζευς και Ήρα), εκφράζοντας έτσι τη διαταραχή της ατμόσφαιρας.

    ... Ο Τυφών ήταν η χαρακτηριστική προσωποποίηση του μετεωρολογικού φαινομένου του τυφώνα, όπως ονομαζόταν τότε, το οποίο σήμερα είναι επισήμως γνωστό ως σίφωνας ή νεφοστρόβιλος. Πρακτικώς, ο Τυφών ήταν η μυθολογική έκφραση, κατ΄ εικόνα, κίνηση και καταστροφή, του γνωστού αυτού φαινομένου που ανασηκώνεται από τη Γη, στροβιλίζεται σαν φίδι και πλατιάζοντας υψώνεται στον ουρανό, ενώ μαύρα συνήθως σύννεφα φαίνονται σαν κεφάλια του να περιστρέφονται με αυτόν και να καλύπτουν όλο τον ουρανό. Αντιθέτως, κατά τον Ησίοδο αποτέλεσε την προσωποποίηση της ηφαιστειακής έκρηξης."

    Πηγή:
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CF%85%CF%86%CF%8E%CE%BD_(%CE%BC%CF%85%CE%B8%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καταρχάς θα ήθελα να συγχαρώ τον κ. Ζιακόπουλο για το εξαίρετο πραγματικά άρθρο του. Όταν διάβασα το προηγούμενο κείμενο σχετικά με το μεγαλύτερο ναυάγιο στην αρχαιότητα σκέφτηκα ως θεολόγος να γράψω κάτι για το ναυάγιο σχετικα με τον απόστολο Παύλο αλλα ευτυχως με πρόλαβε ο δάσκαλος. Θα ήθελα μονο να επισημάνω δυο λεπτομέρειες που ισως να αξιζει να δουμε. Πρωτον οτι ο Απόστολος Παυλος συμβούλευε τον κυβερνήτη του πλοίου να μην αναχωρήσουν από τους καλούς λιμένες της Κρήτης διότι μόλις είχε λήξει η νηστεία και ο πλούς εθεωρείτο επισφαλής. Εδώ ο Παύλος αναφέρεται στη φθινοπωρινή νηστεία των εβραίων της εορτής του εξιλασμού η οποία ελάμβανε χώρα την 10η του μηνός Τισρί η οποια συμπίπτει με την 26η Σεπτεμβρίου. Ή Ναυσιπλοΐα στην αρχαιότητα όπως επισημαίνει και ο κ. Ζιακόπουλος διεκόπτετο τον Νοέμβριο νομιζω στις 11 Νοεμβρίου. Αν όμως εθεωρείτο επισφαλής ήδη από τα τέλη Σεπτεμβρίου τοτε θα πρέπει να είχαμε ήδη από τότε αξιόλογες κακοκαιριες μεσα στη Μεσόγειο. Αυτο φαινεται απο τη συνεχεια της διηγησεως. Στο στίχο 20 του 27ου κεφαλαίου των Πράξεων των Αποστόλων που περιγράφεται το περιστατικό αναφέρει ο Ευαγγελιστής Λουκάς ο οποίος ήταν και συνταξιδιώτης και αυτόπτης των γεγονότων ότι αφου παρασύρθηκαν από τον άνεμο-ευρωκλυδωνα "μήτε δε ηλίου μήτε άστρων επιφαινόντων επί πλειονας ημέρας χειμώνας τε ουκ ολίγου επικείμενου...." Αν για πολλές ημέρες λοιπόν δεν είχαν δει ούτε ήλιο ούτε αστέρια προφανώς λόγω της νέφωσης και της κακοκαιρίας σημαινει οτι διαδοχικά βαρομετρικά χαμηλά θα περνούσαν στην περιοχή ανάμεσα σε Ιταλία και νότια Ελλάδα κάτι το οποιο σημερα δεν συμβαινει τουλαχιστον στην περιοχή της Κρήτης στα τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου. Αυτό σημαίνει ότι μετά από 2000 χρόνια ο Χειμώνας έχει μειωθεί στην Κρήτη κατά τουλάχιστον 1,5 μήνα αφου αξιόλογα βαρομετρικά χαμηλά συνήθως εμφανίζονται περίπου μετά το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου στην Κρήτη. Δεν γνωριζω αν υπάρχουν άλλα στοιχεία από την αρχαιότητα τα οποία να μας δίνουν τη διάρκεια του χειμώνα στην Ελλάδα . Σε αυτό σιγουρα ειδικός είναι ο κ. Ζιακόπουλος. Πάντως νομίζω ότι λόγω της κλιματικής αλλαγής εχει περιοριστεί αρκετά ο Χειμώνας ειδικά στη νότια Ελλάδα.Με ιδιαίτερη εκτίμηση Βασίλης Σωμαράκης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ Βασίλη, από τον καιρό μιας μικρής περιόδου του παρελθόντος δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το κλίμα εκείνης της εποχής. Αυτό που γνωρίζουμε σήμερα για το κλίμα του 1ου και του 2ου μ. Χ. αιώνα είναι ότι αυτό ήταν σχετικά θερμό. Αναφορικά με την υπόθεση της συρρίκνωσης της χειμερινής περιοδου στην Κρήτη και γενικότερα στη χώρα μας, ο κανόνας λέει όταν το κλίμα είναι θερμότερο του κανονικού, οι χειμώνες διαρκούν λιγότερο και είναι ηπιότεροι σε σχέση με τους χειμώνες των περιόδων με ψυχρότερο κλίμα.
      Καλή Κυριακή σε όλους.

      Διαγραφή
    2. Δεν έχετε άδικο φιλε Βασιλη...ως χανιωτης θυμάμαι ότι πιο παλιά από τα τέλη Σεπτέμβρη ακόμα και εδώ κατεβάζαμε τα χειμωνιάτικα και οι πρώτες βροχές είχαν ήδη έντονη παρουσία από τον Οκτώβριο..πλέον ο χειμώνας μας επισκέπτεται μέσα Δεκέμβρη θερμοκρασία κα...και υετικα!Παρολαυτα θα έπρεπε να αναφέρω πως τα τελευταία χρόνια οι βροχές στην περιοχή της δυτικής Κρήτης έχουν αυξηθεί αποκλειστικά το τρίμηνο Δεκέμβριος-Φεβρουάριος και μετά δραμα...βεβαια ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στον Οκτώβρη του 2006 με το σουρεαλιστικό ποσό των 447 χιλιοστών στα Χανιά!Κατα τα αλλά είναι έτσι όπως τα λέτε!

      Διαγραφή
  8. Χρήστο, τα μετεωρολογικά στοιχεία που εμπεριέχονται στις γραφές δεν επαρκούν για να καταλήξει κάποιος στο συμπέρασμα ότι το πλοίο του Αποστόλου Παύλου προσάραξε στην Κεφαλονιά και όχι στη Μάλτα.
    Δήμητρα και Γιώργο, ευχαριστούμε πολύ για τη συνεισφορά σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αν κ ιεροψάλτης στο επάγγελμα με συγκίνησε πολύ με το ποσταρει δάσκαλε.παρα πολύ ωραίο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Συμφωνώ απόλυτα, κι εγώ γνώμες ερευνητών με βάση τη γεωμορφολογία έχω υπόψη,συμπεράσματα επίσημα δεν υπάρχουν ασφαλώς και όπως είπα και παραπάνω,σίγουρα δεν υπάρχει μετεωρολογική ένδειξη εφόσον μιλάμε για εποχή με έντονη βαρομετρική δραστηριότητα στην κεντρική Μεσόγειο!Σας ευχαριστώ πάρα πολύ!
    Χρήστος Παπαηλίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ευχαριστώ από καρδιάς κ. Ζιακόπουλε για την εμπεριστατωμένη απάντηση. Ήταν μια meteo-απορία που είχα πάντα όταν διάβαζα αυτό το κείμενο με το ναυάγιο του αποστόλου Παύλου.Καλή Κυριακή σε όλους τους φίλους του μπλόκο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Το συγχαρητήρια είναι λίγο γι'αυτό το εξαιρετικό κείμενο. Ο συνδυασμός του τριπτύχου ιστορία-μυθολογία-μετεωρολογία και ο αφηγηματικός τρόπος παρουσίασης του μας κέντρισε το ενδιαφέρον. Διαβάζοντάς το είναι σα να ταξιδέψαμε κι εμείς με τον Απόστολο Παύλο. Και πάλι συγχαρητήρια!
    Σέργιος
    Υ.Γ. Κύριε Ζιακόπουλε, να ανεβάζετε, όσο πιο συχνά μπορείτε, τέτοια είδους άρθρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλημέρα κ καλή εβδομάδα να έχουμε,κ ζιακοπουλε από 24 σεπτεμβριου πολλά σάιτ δίνουνε, βροχές κ καταιγιδες,ε είναι νωρίς ακόμη,αλλα βλέπετε εσείς να έρχεται κάποιο οργανωμένο βαρομετρικό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Κ. Ζιακόπουλε, χάρηκα πολύ διαβάζοντας αυτή την επιστημονική σας αναφορά για τον συγκεκριμένο άνεμο αλλά και γενικότερα για την ναυσιπλοΐα εκείνης της εποχής. Χάρηκα γιατί με το φως της επιστημονικής γνώσης βοηθάτε όσους μελετούν την Αγία Γραφή, να καταλάβουν καλύτερα και πληρέστερα όλα όσα περιγράφονται, από τον Λουκά για το ταξίδι του Απ. Παύλου προς την Ρώμη.
    Κάτω από το φως της επιστημονικής έρευνας, επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά η απόλυτη αξιοπιστία της Αγίας Γραφής. Και αν τα ιστορικά η γεωγραφικά η μετεωρολογικά στοιχεία που αναφέρει είναι τόσο ακριβή πόσο μάλλον το μήνυμα της κατά χάρη σωτηρίας που διακηρύττει!!!
    Όσοι μελετούν αυτό το Βιβλίο ευχαριστούν και δοξάζουν τον Θεό για την αγάπη Του για την αιώνια Σωτηρία του ανθρώπου, που έκανε ο Θεός δια του Ιησού Χριστού του Υιού Του.
    Αγαπητέ κ. Ζιακόπουλε η όποια επιστημονική γνώση έχει την μέγιστη άξια της όταν σαν πινακίδα του δρόμου μας δείχνει και μας οδηγεί στον Θεό και την αγάπη Του.
    Προσωπικά έτσι είδα την επιστημονική εξήγηση που δίνετε στο συγκεκριμένο κείμενο της Καινής Διαθήκης, και ευχαριστώ τον Θεό για εσάς που το γράψατε και στάθηκε ευλογία στην ζωή μου, πιστεύω και για πολλούς άλλους.
    Ο θεός να σας ευλογεί.
    Απόστολος Θεοδωράκος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή