Η θλιβερή επέτειος του πιο πολύνεκρου ναυαγίου στη Μεσόγειο


Στις 25 Ιουλίου 1943 το Ανώτατο Φασιστικό Συμβούλιο στη Ρώμη εκδίωξε τον Μουσολίνι και ο βασιλιάς Βιτόριο Εμμανουέλε ανέθεσε την πρωθυπουργία στον στρατηγό Πιέτρο Μπαντόλιο. Στις 3 Σεπτεμβρίου μεταξύ των Συμμάχων και της νέας ιταλικής κυβέρνησης υπογράφηκε ανακωχή που ανακοινώθηκε το βράδυ της 8ης Σεπτεμβρίου. Σε μικρό χρονικό διάστημα από την ανακοίνωση της συνθηκολόγησης, σχεδόν 700.000 άνδρες του ιταλικού στρατού που βρίσκονταν διασκορπισμένοι στην Κορσική, τη N. Γαλλία, την Ελλάδα και τις λοιπές βαλκανικές χώρες εξουδετερώθηκαν από τους Ναζί με γρήγορες και αποφασιστικές κινήσεις. Στη Ρόδο και τη Λέρο οι ιταλικές δυνάμεις πρόβαλαν αντίσταση, αλλά οι Γερμανοί που έσπευσαν στα δύο νησιά ήταν αυτοί που τελικά επικράτησαν. Έτσι, οι Ιταλοί, που υπερέβαιναν τους 40.000 άνδρες, βρέθηκαν υπό καθεστώς αιχμαλωσίας.


Για τους Γερμανούς οι αιχμάλωτοι Ιταλοί αποτελούσαν μεγάλο πρόβλημα, το οποίο προσπάθησαν να επιλύσουν παραβιάζοντας τους κανονισμούς του Διεθνούς Δικαίου Ναυσιπλοΐας. Συγκεκριμένα, με βάση σχετικές οδηγίες του Χίτλερ, που παραβίαζαν κάθε διεθνή συνθήκη θαλάσσιων μεταφορών, άρχισαν τη μεταφορά τους εκμεταλλευόμενοι στο έπακρο τη δυνατότητα φόρτωσης των πλοίων. Τα πλοία, στα οποία επέβαιναν στοιβαγμένοι οι άτυχοι Ιταλοί, έγιναν πολλές φορές βορά των συμμαχικών δυνάμεων με τραγικές γι αυτούς συνέπειες.

Την 11η Φεβρουαρίου 1944 στο λιμάνι της Ρόδου πάνω από 4.000 Ιταλοί στρατιωτικοί στοιβάχτηκαν στα αμπάρια του νορβηγικού πλοίου «Όρια», που είχε επιταχθεί από τις γερμανικές αρχές. Στο μόλις 2.127 τόνων φορτηγό πλοίο επέβαιναν ακόμα 30 Γερμανοί στρατιώτες ως φρουρά και άλλοι 60 στρατιώτες που το χρη­σιμοποιούσαν ως μεταφορικό μέσο. Το πλήρωμα του πλοίου αποτελούνταν από 7 άτομα στα οποία συγκαταλεγόταν ένας Έλληνας μηχανικός. Στις 17:40΄ κάτω από σχετικά δύσκολες καιρικές συνθήκες το «Όρια» αναχώρησε από το λιμάνι της Ρόδου με προορισμό τον Πειραιά, συνοδευόμενο από τρία γερμανικά (πρώην ιταλικά) αντιτορπιλικά. Ανοιχτά της Κω το πλοίο δέχθηκε επίθεση από αγγλικά πολεμικά πλοία, αλλά βγήκε αλώβητο. Την επόμενη μέρα, 12η Φεβρουαρίου 1944, ο καιρός παρουσίασε επιδείνωση, η οποία από τη μια μεριά «προστάτευε» το πλοίο από τις επιθέσεις των συμμαχικών πλοίων και αεροπλάνων, αλλά από την άλλη  δυσκόλευε πλέον πολύ το ταξίδι του. Τελικά, το άτυχο πλοίο θα γλυτώσει από τις τορπίλες και τις βόμβες των Συμμάχων, αλλά όχι και από τον καιρό.

Στις 18:30΄της 12ης Φεβρουαρίου το «Όρια» έπλεε κοντά στο Σούνιο, όπου έπνεαν άνεμοι του νότιου τομέα με ένταση 9 με 10 μποφόρ. Ο κυβερνήτης ενός από τα τρία αντιτορπιλικά που συνόδευαν το «Όρια» ειδοποίησε τον Νορβηγό καπετάνιο του πλοίου να μην επιχειρήσει να περάσει από τα στενά μεταξύ της νήσου Πάτροκλος και της Αττικής λόγω του αυξημένου κινδύνου προσάραξης στους υφάλους και τις βραχονησίδες του περάσματος, αλλά να παραπλεύσει τον Πάτροκλο.  Ο κυβερνήτης του «Όρια» προσπάθησε να ακολουθήσει τις συγκεκριμένες οδηγίες, αλλά τελικά δεν τα κατάφερε. Στις 18:45΄ μια κόκκινη φωτοβολίδα και η κραυγή «προσαράξαμε» που ακούστηκε στον ασύρματό του πλοίου σήμαναν την αρχή μιας απίστευτης τραγωδίας. Το «Όρια» έπεσε με τη δεξιά πλευρά του πάνω στο βράχο Μεδίνα που βρίσκεται στη ΝΑ ακτή του Πάτροκλου και σε ελάχιστα λεπτά πλημμύρισε και αναποδογύρισε με την πλώρη του να εξέχει από το νερό. Από τους άνδρες που επέβαιναν στο πλοίο πνίγηκαν 4.184 Ιταλοί και 15 Γερ­μανοί. Σώθηκαν 49 Ιταλοί, που βγήκαν στα βράχια τραυματισμέ­νοι, τα μέλη του πληρώματος και οι υπόλοιποι Γερμανοί.

Οι μετεωρολογικές συνθήκες
Με βάση τα διαθέσιμα μετεωρολογικά στοιχεία, στις 00:00 UTC της 11ης Φεβρουαρίου 1944 το κυρίαρχο βαρομετρικό σύστημα στην περιοχή της Μεσογείου ήταν μια βαθιά μετωπική ύφεση με κέντρο 990 hPa στην κεντρική Ιταλία-Τυρρηνικό πέλαγος. Στην περιοχή του Αιγαίου και των Δωδεκανήσων το ρεύμα ήταν Ν-ΝΔ 5 με 6 μποφόρ με τάση ενίσχυσης. Τη νύχτα της 11ης προς την 12η Φεβρουαρίου η ύφεση που προαναφέρθηκε κινήθηκε ανατολικά και οι νοτιάδες στο Αιγαίο που ταξίδευε το ατμόπλοιο «Όρια» ενισχύθηκαν στα 8 με 9 μποφόρ. Το βράδυ της 12ης Φεβρουαρίου η ύφεση βρισκόταν πλέον στη Β-ΒΔ Ελλάδα και το ψυχρό μέτωπο που τη συνόδευε εκτεινόταν κατά μήκος της γραμμής: Β. Σποράδες- Σαρωνικός- Δ. Κρήτη. Με αυτά τα δεδομένα, εκτιμάται ότι την ώρα που βυθίστηκε το «Όρια» (18:30 της 12ης Φεβρουαρίου) στην περιοχή του ναυαγίου πλησίαζε το οργανωμένο ψυχρό μέτωπο (βλέπε χάρτη).

Όπως είναι γνωστό, σε μια περιοχή, λίγο πριν την άφιξη ενός ψυχρού μετώπου παρατηρείται η μεγαλύτερη ένταση των νότιων ανέμων και ακριβώς με το πέρασμα του μετώπου από την περιοχή παρατηρούνται εξαιρετικά ισχυροί Δ-ΒΔ άνεμοι. Έτσι εξηγούνται και οι πληροφορίες που αναφέρουν κάποιες πηγές ότι την ώρα του ναυαγίου επικρατούσαν στην περιοχή δυτικοί άνεμοι 10 μποφόρ. Σε κάθε περίπτωση, το άτυχο «Όρια» βρέθηκε να παλεύει με τους πιο επικίνδυνους ανέμους που συνδέονται με το πέρασμα ενός ψυχρού μετώπου. Οι ναυτικοί αυτό το γνωρίζουν καλά και συνιστούν: «Γέρο βοριά αρμένιζε και νότο παλικάρι».  Το «Όρια» είχε την ατυχία να αρμενίζει με γέρο νοτιά!

Το ναυάγιο του «Όρια» υπήρξε η μεγαλύτερη ναυτική τραγωδία της Μεσογείου όλων των εποχών, η οποία από πλευράς αριθμού θυμάτων ξεπερνά κατά πολύ την τραγωδία του «Τιτανικού». Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η βύθιση του πλοίου οφείλεται στην κακοκαιρία και ενδεχομένως στους κακούς χειρισμούς του Νορβηγού πλοιάρχου.  Όμως, η τραγωδία θα μπορούσε να αποφευχθεί ή τουλάχιστον οι απώλειες να είχαν περιοριστεί, αν οι Γερμανοί του Χίτλερ σέβονταν το Διεθνές Ναυτικό Δίκαιο και λάμβαναν ασφαλή μέτρα ναυσιπλοΐας, όχι μόνο για τους εαυτούς τους, αλλά και για τους αιχμαλώτους τους. Αυτό όμως ήταν το τελευταίο που τους ενδιέφερε.


7 σχόλια:

  1. Mε προλάβατε κ. Ζιακόπουλε, είχα σκοπό να γράψω σήμερα για την τραγωδία του Όρια, με σχεδόν τριπλάσια θύματα από το Τιτανικό, όπως σωστά επισημαίνετε στο τέλος του επιμορφωτικού όπως πάντα με ιστορικά και μετεωρολογικά στοιχεία κειμένου σας. Προσωπικά, αγνοούσα το ναυάγιο του Όρια μέχρι πριν από μερικά χρόνια που μου διηγήθηκε την ιστορία στο ΚΤΕΛ, ένας παππούς που την έζησε παιδάκι τότε το 1944.

    Εκείνος μου είχε πει ότι είχε σοροκάδα - νοτιοανατολικός άνεμος, σιρόκος - και πως για μέρες μετά η θάλασσα ξέβραζε σορούς σε μία ακτίνα από το Λαγονήσι μέχρι και τα Λεγραινά, όπου 600 μέτρα από τις ακτές τους είναι το νησάκι Πάτροκλος με τις ιχθυοκαλλιέργειες σήμερα. Αυτό που φαίνεται καμιά φορά στις φωτογραφίες που στέλνω είναι ένα άλλο νησάκι ο Αρτσιντάς στα 2 μίλια από το Θυμάρι, αλλά μόλις 500 μέτρα από τη Σαρωνίδα.

    Μου είχε πει επίσης ο παππούς ότι πάρα πολλοί,εξαθλιωμένοι τότε από την κατοχή, είχαν κατέβει τις επόμενες του ναυαγίου μέρες στις παραλίες μήπως και βρουν κάποιο αντικείμενο που να έχει αξία. Στις ίδιες παραλίες που επισκέπτονται κάθε χρόνο εκατομμύρια άνθρωποι, είχαν χαθεί τότε χιλιάδες μέσα σε λίγες στιγμές. Ακόμα μία απόδειξη ότι τελικά το θέμα είναι να μην βρεθείς στον λάθος τόπο, τον λάθος χρόνο.
    Βαγγέλης Σπανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι φοβερό και εντυπωσιακό το πόσο λυσσαλέα θέλησαν οι Γερμανοί από το Σεπτέμβριο του 1943 και μετά να εξουδετερώσουν τον ιταλικό στρατό, τον μέχρι προ-ολίγου στενότερό τους σύμμαχο στο πλαίσιο του Άξονα τότε...και το μένος που είχαν εναντίον τους πραγματικά. Οι Ναζί θεώρησαν ύψιστη προδοσία την συνθηκολόγηση των Ιταλών. Στα Δωδεκάνησα, λόγω του ότι από το 1911 τελούσαν ήδη υπό ιταλική κατοχή, οι Ιταλοί είχαν καταφέρει να δημιουργήσουν γερές βάσεις με αποτέλεσμα ειδικά στη Λέρο (εκεί ήταν η μεγαλύτερη αεροναυτική τους βάση, στο σημερινό χωριό Λακκί της Λέρου) να προβάλουν αντίσταση, προκειμένου να σώσουν τις δομές που είχαν δημιουργήσει στα Δωδεκάνησα όλες τις προηγούμενες δεκαετίες. Τελικά οι Γερμανοί αποδείχθησαν οδοστρωτήρας και έτσι - όπως πολύ σωστά ανέφερε ο κ.Ζιακόπουλος- με συνοπτικές διαδικασίες ξεκίνησε το "αδειασμα" των νησιών από τους Ιταλούς (στρατιώτες και πολίτες) με τραγικές συνέπειες-όπως αυτή του ναυαγίου Όρια.
    Πάντως θα πρέπει να αναφέρω εδώ ως Δωδεκανήσιος ότι η ιταλική κατοχή- παρά τις υποδομές και τα λαμπρά οικοδομήματα και τις υποδομές που άφησε στα Δωδεκάνησα- ήταν ιδιαίτερα στυγνή (ιδιαίτερα από την περίοδο διακυβέρνησης Ντε Βέκι το 1936 και μετά, αλλά και πιο πριν) και άκρως καταπιεστική. Ειδικά μάλιστα επί Ντε Βέκι είχαν εφαρμόσει σχέδιο πλήρους ιταλοποίησης των νησιών, απαγορεύοντας ακόμα και την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στα σχολεία. Και εάν το κρυφό σχολείο επί Τουρκοκρατίας ίσως να βρίσκεται και στη σφαίρα του θρύλου, στα Δωδεκάνησα από το 1936 μέχρι το 1940 ήταν αποδεδειγμένη πραγματικότητα καθώς δεν υπήρχε άλλος τρόπος για να μάθουν τα Ελληνόπουλα τη γλώσσα τους. Επομένως πιστεύω πως πολλοί Δωδεκανήσιοι ενδεχομένως να είδαν το ναυάγιο του Όρια κάτι σαν "θεία δίκη". Ο ανθρώπινος πόνος όμως πάντα είναι πόνος σε όποια πλευρά κι αν προκύπτει. Αναμφισβήτητα πρόκειται για την μεγαλύτερη καταγεγραμμένη ναυτική τραγωδία στη Μεσόγειο- και βέβαια άκρως χρήσιμο και για εμάς τους καιρόφιλους το μετεωρολογικό μάθημα ότι οι ισχυροί άνεμοι πάντα προηγούνται της έλευσης ενός ψυχρού μετώπου
    Υ.Γ. Και κάτι τελευταίο όσον αφορά τα ιστορικά στοιχεία: με τη συνθηκολόγηση των Ιταλών και την επέλαση των Γερμανών στα Δωδεκάνησα μετά το φθινόπωρο του 1943 και ως τις αρχές του 1945, πολλοί νησιώτες πέρασαν στις απέναντι ακτές της ουδέτερης στον πόλεμο Τουρκίας για να σωθούν από την πείνα ως μετανάστες. Οι Γερμανοί είχαν επιτάξει όλες τις πλουτοπαραγωγικές πηγές και ειδικά στα πιο μικρά νησιά δεν υπήρχε τρόφιμο ούτε για δείγμα. Ενα αντίστροφο δηλαδή φαινόμενο μετανάστευσης αυτού που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια στο Ανατολικό Αιγαίο!!! Κάποιοι μετά το 1945 γύρισαν, οι περισσότεροι όμως μετανάστευσαν στη συνέχεια σε Αίγυπτο, Αυστραλία, και άλλες χώρες. Επιπλέον, το καλοκαίρι του 1944 εστάλησαν με συνοδευτικές διαδικασίες όλοι οι Εβραίοι της Ρόδου και της Κω στο Αουσβιτς. Ελάχιστοι διασώθηκαν μετά τον πόλεμο και κατάφεραν να επιστρέψουν. Δυο ιστορικές εβραικές κοινότητες σβήστηκαν στο άψε σβήσε. Πραγματικά πονεμένη περίοδος η γερμανική κατοχή
    Θάνος Κοτταράς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ ενδιαφέρουσες και οι ιστορικές πληροφορίες που μας μετέφερε ο Θάνος - νομίζω πως μέχρι τη Συρία έφτασαν κάποιοι Έλληνες πρόσφυγες τότε, απόδειξη ότι η ζωή κύκλους κάνει. Να προσθέσω, εξάλλου, ότι η πληροφορία που μας δίνει στο κείμενό του ο κ. Ζιακόπουλος για το γύρισμα του ανέμου σε δυτικό 10 beaufort, εξηγεί σε μεγάλο βαθμό γιατί δεν απέφυγε το μοιραίο το Όρια. Ο δυτικός άνεμος είναι ο χειρότερος για τον Σαρωνικό και ειδικά για τα πλοία, καθώς τα βρίσκει στο πλάι, έτσι όπως είναι συνήθως η ρότα τους. Και όπως λένε και οι έμπειροι ναυτικοί το επικίνδυνο είναι να σε βρει ο καιρός στο πλάι, αν έρχεται από μπροστά ή, από πίσω δεν υπάρχει μεγάλο πρόβλημα.

    Παρεμπιπτόντως, ένα ιστιοπλοϊκό μπαταρισμένο είδα ερχόμενος από Αθήνα δίπλα από το λιμανάκι στην Π. Φώκαια. Έβρεξε δυνατά και για 10-15 λεπτά στην ευρύτερη περιοχή και τώρα ο ήλιος προσπαθεί να βγει δειλά, δειλά μέσα από τη συννεφιά.
    Βαγγέλης Σπανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πραγματικά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία, η οποία μου ήταν εντελώς άγνωστη. Κάθε ιστορία ναυαγίου είναι πραγματικά τρομακτική, αλλά η συγκεκριμένη είναι πραγματικά ανατριχιαστική, αν σκεφτούμε την εποχή που έγινε (μια ασύλληπτη τραγωδία μέσα στο δράμα του β' παγκοσμίου πολέμου) και τα όσα δραματικά βίωσαν όλοι αυτοί οι άνθρωποι που έφυγαν τόσο άδοξα. Υπό μια έννοια θα μπορούσε να πει κανείς ότι και αυτά τα θύματα συγκαταλέγονται στα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας που διέπραξαν οι ναζί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλημέρα σε όλους,δυστηχως όπου πόλεμος κατάρα,πονος,ανθρωπινες απώλειες,δεν νομίζω να υπάρχει μεγαλύτερο ναυάγιο σε απώλειες,απο αυτό του Όρια,που λέει ο κ ζιακοπουλος,μπραβο θανο κοταρα,πολυ ωραία ανάλυση,στα του καιρού,καθε σάιτ δίνει την δικιά του πρόβλεψη,τ ο μόνο σίγουρο οι θυελλώδεις βοριάδες κ το κρύο,τα υπόλοιπα θα τα ζήσει θα έλεγα ο καθένας στην περιοχή του,μπραβο κ ζιακοπουλε,εκαστος στο είδος του,κ ο ζιακοπουλος στις ιστορικές αναφορές πάντα συνδεδεμενες με καιρικά ιστορικά γεγονότα κ αναλύσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το πρωί είχαμε πολύ δυνατό νότια κ έντονη βροχή,τωρα ηρέμησε ο καιρός,β βοριαδακι γύρισε,ετοιμαζεται ο καιρός για αύριο,με το που βγήκε ο ήλιος φάνηκαν κ οι αμυγδαλιές που άνθισαν,αργησαν φετος στο νησί σε σχέση με περισυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο Θεός να αναπαυσει την ψυχούλα τους!!! Μαρτυρικός θάνατος και ο πνιγμός.. Και να λυπηθεί τους υπεύθυνους..! Γιάννης απο Μυτιλήνη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή