Ιουλιανές αναμνήσεις

Φαράγγι Βοϊδομάτη
Το καλοκαίρι στην Κόνιτσα, από πλευράς ζέστης, οι χειρότερες ώρες είναι οι απογευματινές, όταν οι ακτίνες του ήλιου πέφτουν κάθετα στην αμφιθεατρικά χτισμένη πόλη και την «πυρπολούν». Ευτυχώς, όμως, αυτό δεν κρατάει πολύ. Όταν ο ήλιος κρύβεται πίσω από τη Νεμέρτζικα και έρχεται το βράδυ, η κατάσταση αλλάζει γρήγορα. Οι αύρες των κοιλάδων δίνουν τη θέση τους στις αύρες των ορέων και δροσερός αέρας (ο «αχπάνου» όπως τον έλεγε ένας Γιαννιώτης φίλος μου) αρχίζει να κατεβαίνει προς την πόλη από τις χαράδρες της Τραπεζίτσας και των άλλων βουνών. Όσο προχωράει η νύχτα, η δροσιά γίνεται πιο αισθητή και είναι λίγες οι νύχτες που μπορείς να μείνεις έξω χωρίς μπουφάν.

Ο Ιούλιος του 1973 με βρήκε στη γενέθλια γη. Από όσο θυμάμαι, στα μέσα του μήνα άρχισαν να σφίγγουν οι ζέστες όχι μόνο στην Κόνιτσα, αλλά σε όλη τη χώρα. Η κορύφωση ήλθε το τετραήμερο 17 με 20 Ιουλίου, στη διάρκεια του οποίου στην πατρίδα μας σημειώθηκε ένας από τους ισχυρότερους καύσωνες του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. 


Ο καύσωνας εκείνος έγινε ιδιαίτερα αισθητός στην ανατολική ηπειρωτική Ελλάδα τη 19η Ιουλίου, όταν επικράτησαν Δ-ΒΔ άνεμοι και σε ορισμένες περιοχές η θερμοκρασία ξεπέρασε τους 45 βαθμούς. Οι περιοχές αυτές ήταν: η Λαμία (46,5 βαθμοί), η Ελευσίνα (46,4 βαθμοί), η Αγχίαλος (46,2 βαθμοί), η Τανάγρα (46,0 βαθμοί) και η Λάρισα (45,2 βαθμοί).

Το τρίτο δεκαήμερο εκείνου του Ιουλίου σημαδεύτηκε από δύο γεγονότα. Το πρώτο από αυτά αφορούσε όλους τους Έλληνες που κάτω από ανελεύθερες συνθήκες κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε δημοψήφισμα - παρωδία της χούντας. Το νόθο δημοψήφισμα έλαβε χώρα στις 29 του μήνα και για τα αποτελέσματά του μιλάει καλύτερα παντός άλλου η ιστορική γελοιογραφία του αείμνηστου Βασίλη Χριστοδούλου που απεικόνιζε έναν λυράρη από την Κρήτη να παίζει και να τραγουδάει: «Μαθές δεν εματάγινε τέτοιο κουτί ρημάδι, ΟΧΙ να ρίχνεις το πρωί, να βγαίνει ΝΑΙ το βράδυ».

Το δεύτερο γεγονός ήταν προσωπικό. Στις 31 Ιουλίου παρουσιάστηκα στο 6ο Σ. Π. της Κορίνθου για να εκπληρώσω τη στρατιωτική μου θητεία, η οποία τότε διαρκούσε 24 και πλέον μήνες. Από την παραμονή μου στην Κόρινθο θυμάμαι τη ζέστη, τη φοβερή έλλειψη νερού (πλέναμε τις καραβάνες με… άμμο), τις πορείες στα Εξαμίλια, το τραγούδι του Πασχάλη «Πατέρας και Γιος» που ακουγόταν όλη μέρα από τα μεγάφωνα του στρατοπέδου και την πίκρα μου, όταν, μετά την ορκωμοσία, δεν μου έδωσαν την πολυπόθητη 48ωρη άδεια. Πάντως, τα «δεινά» της Κορίνθου δεν ήταν τίποτε μπροστά σε αυτά που ακολούθησαν στη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών Πεζικού στο Ηράκλειο της Κρήτης.


Καλό Σαββατοκύριακο, φίλοι μου

21 σχόλια:

  1. Καλημέρα κ ζιακοπουλε! Συγγραφικό χάρισμα να συνδιαζεις ιστορικά με καιρικά γεγονότα.Το μελτέμι σήμερα Μυτιλήνη φρεσκαρε αρκετά. Το 2004 παρουσιαστικα κ εγώ Κόρινθο κ μετέπειτα Ηράκλειο ΣΕΑΠ.Σημερα έρχεσαι κ αύριο πεθαίνεις, έτσι μας έλεγαν οι ΥΕΑ Β όταν παρουσιατηκαμε.Δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης, όμως μπορώ να καταλάβω τι γινότανε από τα λίγα που έζησα κ τις πολλές ιστορίες που είχα ακούσει.Να στε καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δασκαλε μου εκανες σημερα.ενα μεγαλο.δωρο γεματο νοσταλγια και θυμησες Μου ξαναφερες μπροστα μου εκεινα τα χρονια που μας σφραγισαν την.μετεπειτα ζωη μας Εκεινη τη χρονια.ειχαμε το.πραξικοπημα στην Κυπρο ,την πτωση του καθεστωτος ,το επος του ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ Εγω ημουν76Δ ΕΣΟ 123 ΣΕΙΡΑ ΚΑΙ παρουσιαστικα το 1976.με θητεια 28.μηνων στις 19.ιουλιου στο Μεσολογγι καλυτερος μου συναδελφος.και φιλος ο ΠΑΥΛΟΣ.ΠΑΚΟΣ.απο τη ΛΑΒΔΑΝΗ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ .Αγαπητε δασκαλε με συγκινησες αλλα τιποτε απο ολα αυτα δεν ξεχνιεται!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεροπαναχαϊκέ, νοσταλγία ναί, αλλά όχι θλίψη!
      Οι καλύτερες μέρες είναι μπροστά μας!
      Τους χαιρετισμούς μου στην όμορφή Πάτρα, όπου πέρασε τα εφηβικά του χρόνια εργαζόμενος ο πατέρας μου και σπούδασε ο γιος μου.

      Διαγραφή
  3. Ευχαριστούμε κύριε Ζιακοπουλε για το υπέροχο άρθρο σας!!Να είστε καλά!! Καλό Σαββατοκύριακο!! Κόρινθος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μια διευκρινηση για τα γεγονοτα που ανεφερα στο σχολειο μου δεν εννοω μονο τη χρονια 1973 αλλα γενικα μια μεγαλυτερη χρονικη περιοδο που εγιναν αυτα τα μεγαλα γεγονοτα !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δασκαλε εξ αφορμης του αναδρομικου σημειωματος εμνησθην και εγω ημερων αρχαιων .Το "κουτι ρημαδι" εχει καταγραφει στη συλλογικη δημοκρατικη μνημη.Η Κορινθος ανεκαθεν ειχε μεγαλα προβληματα υδρευσης .Αντιθετα στη Δυτικη Κορινθια εχουμε επαρκες και καλης ποιοτητας νερο.
    Και μια ....διορθωση.Για την ακριβεια Σ.Ε.Α.Π. σημαινει Σημερα Ερχεσαι Αυριο Πεθαινεις !! Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εμείς λέγαμε και το: Σήμερα Έχουμε Ασφαλώς Πατάτες...

      Διαγραφή
    2. Δασκαλε εγω δεν ξερω απ αυτα. Ο,τι ξερω για τη Σ.Ε.Α.Π., το ξερω απο τον αδελφο μου που υπηρετησε εκει ,π.χ.ερωτικη εξομολογηση στη λαμπα του θαλαμου και αλλα που.....δεν γραφονται.Εγω υπηρετησα στην Αεροπορια 30 μηνες και εκπαιδευτηκα στο Κ.Ε.Δ.Ε.Α.,113 Π.Μ.,στη Θεσσαλονικη.Εκει η εκπαιδευση ηταν "σαλονατη",γι αυτο και οι της Σ.Ε.Α.Π. μας λεγανε "πιπιτσες".Εχω την αισθηση οτι στη Σ.Ε.Α.Π. σφυρηλατουντο στενοι δεσμοι.Ο αδελφος μου ακομα συναντιεται καθε χρονο σε καποιο μερος με τη σειρα του . ---Π.Α.

      Διαγραφή
    3. Αυτό που γράφεις ισχύει. Οι φιλίες εκείνες δεν πεθαίνουν ποτέ!

      Διαγραφή
  6. Πολύ καλό κ ζιακοπουλε!Η αλήθεια είναι ότι όταν πιεζεσαι σωματικά και ψυχολογικά πρέπει να ελαθρυνεις λίγο την καθημερινότητα, φιλοσοφώντας την όλη κατάσταση.Καλο σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Συγνώμη για το ορθογραφικό λάθος,ελαφρυνεις το σωστό κ όχι ελαθρυνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ήταν μόνο λόγω ηλικίας, ήταν από το τρέξιμο, που δεν προλάβαινες να σταθείς για να νιώσεις τη ζέστη, επίσης δεν είχες θερμόμετρο, διαδίκτυο και δεν έβλεπες ειδήσεις και δελτία καιρού!

      Διαγραφή
    2. Λησμόνησα να πω ότι ήταν κι ο πατέρας μου ΥΕΑ στην Κόρινθο κάπου στο 1953.

      Διαγραφή
    3. Γιώργο, αν καταλαβαίνω καλά, μπορεί ως Βητάς να μου έκανες και κανένα καψόνι!
      Στα του καιρού, στην Κρήτη οι υψηλότερες θερμοκρασίες σημειώθηκαν στις 20/7/73 (Σούδα 44,5 και Ιεράπετρα 44,0 βαθμοί).
      Στη διάρκεια του χειμώνα 1973-74, που ήμουν στη ΣΕΑΠ, δεν είχε χιονίσει στο Ηράκλειο. Θυμάμαι όμως τις βροχές του Φεβρουαρίου 1974, όταν είμασταν επί δύο εβδομάδες σε σκηνές κάπου στη Χερσόνησο! Η εκπαίδευση εκείνη είχε τελειώσει με την κατάληψη του υψώματος Ζ στα πλαίσια της μεγάλης άσκησης που γινόταν με πραγματικά πυρά. Η μυρωδιά της καμένης πέτρας από τις ρουκέτες των αεροσκαφών και τα καπνίζοντα μη διαρραγέντα βλήματα ανάμεσα από τα οποία τρέχαμε θα τα θυμάμαι για πάντα!
      Στην Κρήτη (Χανιά) ήλθα ξανά τον Σεπτέμβριο του 1974 με μετάθεση σε ένα τάγμα που προοριζόταν για την Κύπρο (Αττίλας 2), αλλά δεν πήγε ποτέ!

      Διαγραφή
  9. Ιουλιος ο αρχοντας της ζεστης τελειωνει σιγα σιγα αν και στην Πατρα ο Αυγουστος ειναι λιγο πιο θερμος!!Και οι δυο μηνες ειναι αρκετα κουραστικοι και μονοτονοιΒεβαια αφου ο Αυγουστος εχει μικροτερη μερα απο τον ιουλιο καπως βελτιωνεται η κατασταση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Σας ευχαριστούμε Δάσκαλε για το πολύ ωραίο άρθρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σας,φίλε Αντώνη Καραβατακη,ελπίζω να τα πούμε από κοντά στον αγαπημένο σου Βόλο μιας και η κόρη μου έχει ήδη κάνει την επιλογή της.
    Φίλε Αργύρη,το ξέρω πώς έρχονται ζέστες και παρατεταμένες μάλιστα,έχω ήδη λάβει τα μέτρα μου,αν και μετά το χαλάζι το μόνο που με φοβίζει είναι ο λιβας.Το έχουμε πει πολλάκις,δικό σου είναι μόνο ότι δείξει η ζυγαριά,ποτέ πριν από αυτήν.
    Εκτός την χθεσινή ημέρα που τουλάχιστον στον κάμπο ένιωθες την ζέστη,όλες τις προηγούμενες ημέρες είχαμε αρκετή δροσιά λόγω του δυνατού αέρα και τα πρωινά-βράδια αρκετή ψύχρα με αποκορύφωμα την Τετάρτη το βράδυ όπου τον αγώνα ΑΕΚ-ΠΑΟΚ τον είδαμε μέσα στις καφετέριες και φυσικά κοιμήθηκαμε με παράθυρα κλειστά.
    Η θάλασσα στον Κορινθιακό συνεχίζει τις περισσότερες φορές να είναι αρκετά έως πολύ κρύα για τους περισσότερους και ειδικά τα παιδιά.
    Ελπίζω τις επόμενες ημέρες με την αισθητή άνοδο της θερμοκρασίας να ζεστάνει αρκετά.
    Παρόλο που έχω κάποιες δουλειές να τελειώσω,δεν μπορούσα να αντισταθώ στην πρόταση για ανάβαση στην αγαπημένη μου κορυφή του Ελικώνα την "παλιοβουνα" και έτσι αύριο το πρωί η αυγή θα με βρει να αγναντεύω όλο τον Κορινθιακό και Πατραικο κόλπο καθώς και τα περισσότερα βουνά Στερεάς και Πελοποννήσου.
    Καλό ΣΚ σε όλους σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Φοβερό οπτικο θέαμα αυτην την ωρα που αντικρίζω απ'το χωριό μου.Απο ΒΒΑ εως ΒΔ λες και έγινε έκρηξη ηφαιστείου.Φοβερα μανιτάρια που αναπτύσσονται και πλησιάζουν διαρκώς.Για να δούμε αν θα κάνει κατι προς τα εδω...
    Γιώργος Νομή Τρικάλων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΚΑΘΕ βραδυ απολαμβανω κοιτωντας με τα κυαλια στον ΒΔ οριζοντα ακριβως πανω απο την γεφυρατον κομητη Αισθανομαι δεος βλεποντας αυτον τον αλητη του διαστηματος Απο που ξεκινησε κσι ηλθε σε μας?Τι τρομακτικες αποστασεις και τι αβυσαλλεα σκοταδια διαβηκε κι ομως ηλθε Ειχε περασει πριν 7000 χρονια!!!! και θα περασουν αλλα τοσα για να ξαναρθη!!!.Φιλοι μου γυριστε το βλεμα σας.αυτη.την εποχη στον ουρανο να θαυμασετε γυρω στις 11 το βραδυ στα Ν Δ τον γιγαντα ΔΙΑ και λιγο πιο αριστερα του τον αρχοντα ΚΡΟΝΟ Γυρω στα μεσανυχτα στον ανατολικο οριζοντα.τον Κοκινωπο ΑΡΗ και προς το ξημερωμα την πανεμορφη ΑΦΡΟΔΙΤΗ η αλλοιως ΑΥΓΕΡΙΝΟ. ΦΙΛΕ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΕ ΚΑΛΗΜΕΡΑ και καλη αναβαση απολαυσετο!!!Σημερα εχει λιγη δροσουλα τωρα αλλα καθε απογευμα βραζει ο τοπος.Καλα να περασεις!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. τι μου θύμησες αγαπητέ κ. Ζιακόπουλε, παρ' ολίγον σειρά μου
    ΥΕΑ κι' εγώ, Γενάρης του ΄73 στην Κόρινθο
    τέτοιο χιόνι δεν έχω ματαδεί ούτε στην πατρίδα μου την Δράμα όπου μας τιμούσε το ευλογημένο συχνότατα
    όσον αφορά το 24μηνο της θητείας που γράφεις, για μας την 105 σειρά, έγινε 30μηνο λόγω γεγονότων (απλός φαντάρος, του ΥΕΑ δεν φτούρισε...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή