Όποιος είδε τα τωρινά, τα είδε όλα, και αυτά που γίνονταν ανέκαθεν και όσα θα γίνουν στο άπειρο μέλλον. Γιατί όλα είναι ίδια κι όμοια (Μάρκος Αυρήλιος, «Τα εις εαυτόν» στ΄37)

Στο πρώτο μισό του 17ου αιώνα, η Σουηδία με επικεφαλής το βασιλιά Γουσταύο Αδόλφο είχε νικήσει τη Δανία, την Πολωνία και τη Ρωσία και είχε καταστεί η ισχυρότερη χώρα της βόρειας Ευρώπης. Στα τέλη της δεκαετίας του 1680, τις τύχες της Ρωσίας πήρε στα χέρια του ο Μέγας Πέτρος, ο οποίος άρχισε τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού της σε όλα τα επίπεδα. Μεταξύ των στόχων του Μεγάλου Πέτρου ήταν και η ανακατάληψη των εδαφών που είχε κατακτήσει δεκαετίες πριν ο Γουσταύος Αδόλφος. Οι Ρώσοι συμμαχώντας με τους Πολωνούς και τους Δανούς επιτέθηκαν στους Σουηδούς που επικεφαλής τους ήταν τώρα ο νεαρός βασιλιάς Κάρολος ΙΒ΄. Το 1700, ο Κάρολος ΙΒ΄ αναχαίτισε την επίθεση των Συμμάχων, νίκησε τους Δανούς μέσα στην πατρίδα τους και τον Οκτώβριο βρέθηκε να πολιορκεί τους Ρώσους εισβολείς στη Νάρβα. Ένα μήνα αργότερα, τον Νοέμβριο του 1700, ο Σουηδός βασιλιάς με μόλις 10.000 στρατιώτες νίκησε μέσα σε φοβερή χιονοθύελλα το στρατό του Μεγάλου Πέτρου που αριθμούσε 70.000 άνδρες. Αντί όμως να καταδιώξει μέχρις τελικής εξόντωσης τους Ρώσους, ο Κάρολος ΙΒ΄ αρκέστηκε στην κατάληψη της Πολωνίας και της Σαξονίας και για διάστημα αρκετών ετών ασχολήθηκε με την ανασυγκρότηση του εξασθενημένου στρατού του, έχοντας πάντα στο μυαλό του την ιδέα κατάκτησης της Ρωσίας.


Στις αρχές του 1708, ο Κάρολος ΙΒ΄, εκατό και πλέον χρόνια πριν από το Ναπολέοντα Βοναπάρτη, εισέβαλε από ξηράς στη Ρωσία με σκοπό την κατάληψη της Μόσχας. Οι Ρώσοι απέφυγαν σε πρώτη φάση να αναμετρηθούν με τους Σουηδούς σε μάχη εκ του συστάδην και  άρχισαν να υποχωρούν καίγοντας και καταστρέφοντας ότι μπορούσε να φανεί χρήσιμο στους εισβολείς.  Ο Σουηδός βασιλιάς, βλέποντας τους μήνες να περνούν χωρίς αποτέλεσμα και μπροστά στο φάσμα του ερχομού του ανελέητου Ρωσικού χειμώνα, άλλαξε πορεία και αντί να βαδίσει προς τη Μόσχα κατευθύνθηκε προς τη νότια Ουκρανία, η οποία ήταν πλούσια σε φρούτα, δημητριακά και βοσκοτόπια. Δυστυχώς για τους Σουηδούς και η νέα πορεία ήταν πολύ δύσκολη με αποτέλεσμα να φθάσουν στον προορισμό τους το Νοέμβριο, όταν ο χειμώνας είχε ήδη αρχίσει να δείχνει τις άγριες διαθέσεις του. Σήμερα γνωρίζουμε ότι ο χειμώνας του 1708-09 ήταν ένας από τους δριμύτερους χειμώνες στην ιστορία της Ευρώπης, γεγονός που βίωσαν με το χειρότερο τρόπο οι Σουηδοί εισβολείς, παρόλο που ήταν εξοικειωμένοι με τις χαμηλές θερμοκρασίες. Χιλιάδες ήταν οι νεκροί στρατιώτες από την εξάντληση, την πείνα και κυρίως τις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Η αντιμετώπιση του φονικού ψύχους ήταν για τους Σουηδούς το θέμα με την ύψιστη προτεραιότητα. Ο πόλεμος κατά του εχθρού είχε περάσει σε δεύτερη μοίρα. Όπως έγραψε ένας στρατιώτης του Καρόλου ΙΒ΄: «Αν βγαίναμε να κυνηγήσουμε τους Ρώσους, δεν ήταν πλέον για την ευχαρίστηση της θανάτωσής τους. Το θήραμα σε αυτό το κυνήγι ήταν η ζεστασιά των παλτών που θα τους παίρναμε σκοτώνοντάς τους» (Λάουρα Λι, Blame It on the Rain, How the Weather Has Changed History).

Με αυτές τις συνθήκες, την άνοιξη του 1709, η δύναμη του στρατού του Καρόλου από τις πενήντα χιλιάδες έπεσε στις είκοσι χιλιάδες άνδρες, πολλοί από τους οποίους ήταν άρρωστοι ή ακρωτηριασμένοι. Παρά τις ατελείωτες δυσκολίες, ο Κάρολος ΙΒ΄ δεν κατέθεσε τα όπλα, αλλά στον τομέα των πολεμικών επιχειρήσεων οι προοπτικές ήταν πλέον πιο ευνοϊκές για τους Ρώσους. Οι τελευταίοι το Μάιο του 1709 κατάφεραν να αναχαιτίσουν τη σουηδική προέλαση στην πόλη Πολτάβα της Ουκρανίας, την οποία πολιόρκησε ο Κάρολος χωρίς τελικά να μπορέσει να την καταλάβει. Η αυλαία της τραγωδίας για τους Σουηδούς έπεσε τον Ιούλιο του 1709, όταν ο Μέγας Πέτρος με 40.000 ξεκούραστους άνδρες, νίκησε ολοκληρωτικά τους ταλαιπωρημένους στρατιώτες του Καρόλου ΙΒ΄. Με τη νίκη του στην Πολτάβα ο Μέγας Πέτρος τερμάτισε την ηγεμονία της Σουηδίας στο βορρά και ανέδειξε την πατρίδα του ως τη νέα πλέον υπολογίσιμη δύναμη της Ευρώπης.

16 σχόλια:

  1. Ο Θουκυδίδης προηγήθηκε στις διαπιστώσεις:

    "Οι εμφύλιες συγκρούσεις έφεραν μεγάλες κι αμέτρητες συμφορές στις πολιτείες, συμφορές που γίνονται και θα γίνονται πάντα όσο δεν αλλάζει η φύση του ανθρώπου, συμφορές που μπορεί να είναι βαρύτερες ή ελαφρότερες κι έχουν διαφορετική μορφή ανάλογα με τις περιστάσεις. Σε καιρό ειρήνης και όταν ευημερεί ο κόσμος και οι πολιτείες, οι άνθρωποι είναι ήρεμοι γιατί δεν τους πιέζουν ανάγκες φοβερές. Αλλ᾽ όταν έρθει ο πόλεμος που φέρνει στους ανθρώπους την καθημερινή στέρηση, γίνεται δάσκαλος της βίας κι ερεθίζει τα πνεύματα του πλήθους σύμφωνα με τις καταστάσεις που δημιουργεί...." [Θουκυδίδης 3.82.2] (Μετάφραση Άγγελου Βλάχου)

    Νίκος (φιλόλογος)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ωραιο αρθρο που περιεχει ιστορικες πληροφοριες αλλα με τον καιρο τι σχεση εχει?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Ουκ επί καιρώ μόνω ζήσεται ἄνθρωπος"

      Διαγραφή
    2. ναι αλλα ομως αυτη η σελιδα σας,εδω αυτο το σαιτ εχει ως αντικειμενο τον καιρο,οχι την ιστορία.Οποτε θα πρεπει ολες οι αναρτησεις να αφορουν και να εχουν σχεση με τον καιρο η εστω να συνδυαζουν ιστορικα στοιχεια με τον καιρο.

      Διαγραφή
    3. "Βασιλική διαταγή και τα σκυλιά δεμένα"

      Διαγραφή
    4. Λέει για το χειμώνα του 1709

      Διαγραφή
    5. 6:39
      απλως το τονιζω για να μην ξεφευγετε απο την γραμμη του αυτου του παροντος μπλογκ που ειναι μονο ο καιρος.

      Διαγραφή
  3. Να και τα ωραία ιστορικά.Οι γνωρίζοντες ισχυρίζονται ότι ο των ημερών μας Βλαδίμηρος ζει εξομοιών εαυτόν προς τον Μεγάλο Πέτρο (παρ όλη τη διαφορά ..... ύψους!).Σημειωτέον δε ότι ο Πέτρος ακολουθούσε το....."ανήκομεν εις την Δύσιν".Σε σχέση με τον τίτλο και τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Μάρκο Αυρήλιο,ας έχουμε υπ όψιν μας ότι κάτι καλό προκύπτει όταν οι βασιλείς (ηγεμόνες,πρόεδροι.....) φιλοσοφούν.Ο Μάρκος θαυμαστής του στωικού φιλοσόφου, αλλά και δούλου, Επίκτητου.======Π.Α.

    Υ.γ. Το σημαντικό αυτό έργο "τα εις εαυτόν",ο Ρωμαίος Μάρκος Αυρήλιος το έγραψε σε άψογα Ελληνικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Με την ευκαιρία η οπτικοποίηση της ιστορικής υπενθύμισης του κ. Ζιακόπουλου:

    Σε ταμπλό του Σουηδού Ρόι Άντερσον
    η κατάρρευση του μεγαλοϊδεατισμού,
    από τις αριστοτεχνικότερες σκηνές, αυτές στο εσωτερικό ενός σημερινού μπαρ, στις παρυφές μιας κατεστραμμένης πόλης...
    Απ' έξω παρελαύνει η στρατιά του Καρόλου του 12ου.
    Είναι το 1707 & κατευθύνεται στην Πολτάβα*
    Το 1709 επιστρέφει συντριμμένος από τους Ρώσους, που του έκοψαν τα όνειρα για μια μεγάλη Σουηδία ...
    "Ένα περιστέρι έκατσε σ' ένα κλαδί συλλογιζόμενο την ύπαρξή του" 2014
    *
    https://youtu.be/ltUO2v_fCi4
    Υπότιτλοι αγγλικά
    __
    Ευχαριστώ πολύ
    Ιωάννα Ε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "Συμφορές που γίνονται και θα γίνονται πάντα ,όσο δεν αλλάζει η φύση του ανθρώπου",Θουκυδίδης,από το απόσπασμα στην ανάρτηση του αγαπητού Νίκου ανωτέρω.Ο εστί μεθερμηνευόμενον ότι, ως προιόντα πολιτιστικής εξελίξεως και ανελίξεως,προκειμένου να αναβαθμίσουμε τις κοινωνίες μας,καλούμεθα να αλλάξουμε τη φύση μας.======Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ειναι καιρος μεσα στον 21ο αιωνα να αλλαξουν τα μυαλα της ανθρωποτητας.δεν επιτρεπεται στην συγχρονη εποχη να γινονται πολεμοι.παρε ως παραδειγμα την ουκρανια που ο αλλος ο ψυχασθενής νευρολογικα διαταραγμενος( https://www.onmed.gr/ygeia-eidhseis/story/325736/o-vlantimir-poytin-pasxei-apo-syndromo-aspergker-symfona-me-aporriti-ekthesiο)πουτιν κυρηξε τον πολεμο στην γειτονικη του χωρα επειδη ως ανεξαρτητο και αυτοδιαθετο κρατος ηθελε να συνταχθει με τους δυτικους οργανισμους,δηλαδη να ενταχθει στο νατο και την εε.
      Αλλα οι ουκρανοι λογαριασαν χωρις τον ξενοδοχο που δεν ειναι αλλος απο τον για το τρελαδικο φαλακρο προεδρο της ρωσιας,καθως αποφασισε να πει την τελευταια του λεξη με τα οπλα και τις λόγχες.Μονο που ο ιδιος καθεται στην βασιλικη πολυθρονα του ως τσαρος και αλλοι ριχνονται σαν προβατα στην σφαγη,μαχομενοι στο πεδιο της μαχης για το τιποτα,χωρις ουσιαστικο λογο και αιτια.Οι οποιες διαφωνιες θελω να πω,θα πρεπει να λυνονται μεσα απο την διπλωματικη οδο,και όχι μεσω των ρουκετων και των βομβων.Η στην τελική,να πρεπει να χρησιμοποιηται ως εσχατη λυση αφου εξεταστουν ολες οι εναλλακτικες χωρις να υπαρξουν αποτελεσματα.Οχι με την πρωτη κατευθειαν,κανω πολεμο και οποιον.....παρει ο χαρος.
      Σε αυτα πρεπει να γινει το βημα και να πατηθουν,να σβησουν απο την ανθρωποτητα,οπως εγινε το αλμα και απο την εποχη του κυνηγιου,στις σπηλιες ο ανθρωπος προχωρησε στην προοδο του και ξεφυγε απο αυτην την κατασταση.
      αρκετα πια με την παρακρουση,και την δημιουργια δυστυχιας και κακοτυχιας στον κοσμο.φτανει πια!ως εδω!

      Διαγραφή
    2. Ε όχι και ψυχασθενείς όσοι έχουν σύνδρομο aspergker,να προσέχουμε και λίγο όταν γράφουμε.

      Διαγραφή
    3. Το μυαλό μου πήγε στο "του νόου ας μπέτε” https://www.youtube.com/watch?v=hNBnyiydAzM

      Διαγραφή
  6. Φίλε ανώνυμε σε ενοχλεί η ιστορία σε αυτό το μπλογκ αλλά δεν μας λες για τον καιρό της περιοχής σου...Σήμερα στα Γιάννινα είχαμε 16,6 χιλιοστά βροχής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ...μ αρέσουν οι ιστορικές σας αναφορές κύριε Ζιακόπουλε....εγώ το μόνο που έχω να παρατηρήσω είναι η αιώνια προσπαθεια..των λαών του βορρά αλλά και των στεπών της Μογγολίας.....για ζέστη...και λιμάνια...χωρίς πάγο...εάν δεν υπήρχαν αυτοί οι λαοί...νομίζω...η Μεσόγειος αλλά και η Μεση ανατολή....θα ήταν πιο χαλαρές...επαναλαμβάνω οι Ιταλοί είναι περήφανοι που δεν κέρδισαν κανένα πόλεμο!!"θωμάς¨"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. εγω παλι θεωρω οτι οι πολεμοι εχουν γεωπολιτικο υποβαθρο και μερικοι θρησκευτικο.
      για την μεση ανατολη οι περισσοτεροι εχουν θρησκευτικο.Λογω μιας θρησκειας και αυτην δεν ειναι αλλη απο το ισλαμ ζουνε οι περισσοτεροι απο αυτους στον μεσσαιωνα λες και επεσε καταρα σε αυτα τα μερη για να μην προοδευσουν.μονο η σ.αραβια και οι γυρω περιοχες του κολπου καταφεραν να ξεφυγουν απο αυτα τα δεσμα,κυριως ομως απο οικονομικης αποψης και να προκοψουν.κριμα γιατι αδικουνται αυτα τα μερη που αν καποιος κοιταξει την ιστορια τους πριν την ελευση του ισλαμ ηταν οι πρωτοι που ειχαν ακμασει πολιτιστικα παγκοσμιως δημιουργωντας αξιοθαυμαστα εργα.

      Διαγραφή