Η μεγαλύτερη ναυτική τραγωδία του Πολεμικού Ναυτικού


Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό είχε μείνει αλώβητο από την καταστροφή της Μικράς Ασίας, αλλά λίγους μήνες αργότερα ένα τραγικό περιστατικό έμελλε να το πλήξει βαριά και να δώσει τη χαριστική βολή στις τραυματισμένες από την εθνική συμφορά ένοπλες δυνάμεις της χώρας. Αυτή τη φορά δράστης δεν ήταν ο εχθρός, αλλά ο καιρός που δεν κατέχει από συμφορές ανθρώπων και εθνών. Ένα μικρό πλοίο, το επίτακτο ναυαγοσωστικό «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ζ», που μετέφερε περίπου 400 άνδρες του Πολεμικού Ναυτικού από το Κερατσίνι στον Πειραιά για την έξοδο του Σαββατοκύριακου, έμελλε να μη φθάσει ποτέ στον προορισμό του. Βυθίστηκε τις πρώτες απογευματινές ώρες της 10ης Μαρτίου 1923 λίγο έξω από την Ψυττάλεια, παρασέρνοντας μαζί του στο βυθό 297 αξιωματικούς, υπαξιωματικούς, ναύτες και  τεχνικούς του Στόλου.1 Η εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» έγραψε τότε ότι ο αριθμός των πνιγέντων ανερχόταν σε 358 άτομα, αλλά ανεξάρτητα από το ποιος από τους δύο τραγικούς απολογισμούς είναι ο αληθής, το συγκεκριμένο ναυάγιο θεωρείται ως η μεγαλύτερη ναυτική τραγωδία που έπληξε ποτέ το Πολεμικό Ναυτικό.


Ποιες ήταν όμως οι καιρικές συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη η βύθιση του «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ζ»; Οι μαρτυρίες προέρχονται από τον τότε αξιωματικό του Πολεμικού Ναυτικού Θεολόγο Ι. Θεολογίδη, ο οποίος υπηρετούσε στο θωρηκτό «ΛΗΜΝΟΣ» και υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας του ναυαγίου του «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ζ». Σύμφωνα με τον Θεολογίδη, τη 10η Μαρτίου 1923, «ο καιρός ήταν μπουκωμένος  και μόλις εκάλμαρε λίγο η θάλασσα, το «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ζ» διπλάρωσε τα θωρηκτά μας ΑΒΕΡΩΦ, ΛΗΜΝΟΣ και ΚΙΛΚΙΣ για να παραλάβει κι από εκεί τους άντρες της εξόδου». Πήρε τους τελευταίους απ΄ το ΑΒΕΡΩΦ κι απόπλευσε για το μοιραίο κι αγύριστο ταξίδι του στις 13:40 ακριβώς. Μόλις απομακρύνθηκε λίγο από το Κερατσίνι το «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ζ», η θάλασσα άρχισε να αγριεύει πάλι. Ένα μπουρίνι που το συνόδευε χοντρό χαλάζι έκανε αγριότερη την μανιασμένη θάλασσα. Από το «ΛΗΜΝΟΣ» που υπηρετούσαμε τότε, βλέπαμε τον άγριο κλυδωνισμό του σκάφους, την πάλη του πλοίου με τα κύματα, κι έσφιγγε η καρδιά μας. Κατά τις 14:00 η τρικυμία έφτασε στην μεγαλύτερη της ένταση. Πελώρια κύματα που διαδέχονταν το ένα το άλλο, εξορμούσαν πάνω στο μικρό σκάφος και ζητούσαν να το καταπιούν. Αφρισμένα και μανιασμένα, έσπαγαν στα πλευρά του μικρού καραβιού και τα νερά έμπαιναν από τη μία ως την άλλη άκρη του καταστρώματος και βρισκόταν πια σε άμεσο κίνδυνο. Ξαφνικά, ένα τεράστιο κύμα, κατόπιν δεύτερο και τρίτο πλήττουν το σκάφος που αρχίζει να γέρνει από τη μία πλευρά. Οι συσσωρευμένοι στο κατάστρωμα ναύτες που με βία συγκρατούνταν όρθιοι, μετακινούνται προς την αντίθετη πλευρά. Τότε πια το καράβι γέρνει πολύ κι ένα τεράστιο κύμα πλημμυρίζει το μηχανοστάσιο. Η κλίση του πλοίου αυξάνεται και στον πρώτο ισχυρό κλυδωνισμό όλοι οι ναύτες που ήταν στο κατάστρωμα, σαν συμπαγής μάζα, εκύλισαν στην θάλασσα. Η ορμητικότητα των «κυλιόμενων» στη θάλασσα ναυτών επέκτεινε την κλίση, το σκάφος έχασε την ισορροπία του, ανετράπη και  γερμένο όπως ήταν το κατάπιε ακαριαία ένα τεράστιο κύμα! Βουλιάζοντας το καράβι, συμπαρέσυρε όλους στο υπόφραγμα ευρισκόμενους αξιωματικούς και ναύτες λόγω της σχηματισθείσης δίνης…».2

Στη συνέχεια της συγκλονιστικής διήγησής του ο Θεολογίδης αναφέρει ότι εκείνη την ώρα οποιαδήποτε βοήθεια ήταν αδύνατη. Σίγουρο κίνδυνο θα διέτρεχε κάθε μικρό πλεούμενο που θα πλησίαζε στον τόπου του ναυαγίου. Με σήματα μόνο ειδοποιήθηκε το ατμόπλοιο «ΜΥΚΟΝΟΣ» που βρίσκονταν κοντά στο λιμάνι κι έσπευσε ολοταχώς στον τόπο του δυστυχήματος. Αν και το «ΜΥΚΟΝΟΣ» έφτασε αργά, η βοήθεια ήταν σημαντική γιατί μέσα σε εκείνη την αντάρα μπόρεσε να περισυλλέξει από τη  θάλασσα περί τους 40 άντρες που πάλευαν απεγνωσμένα με τα κύματα. Ορισμένοι από τους ναυαγούς κατάφεραν κολυμπώντας να πλησιάσουν τις ακτές της Δραπετσώνας, αλλά εκεί τσακίστηκαν στα βράχια από τα πελώρια κύματα. Την επομένη του ναυαγίου, κινητοποιήθηκε διαταγή του Υπουργού Ναυτικών με το εξής σήμα: «Προς απάσας τας ναυτικάς αρχάς να τηρηθεί μηνιαίο πένθος δια το τραγικόν δυστύχημα της Ψυττάλειας. Πάντες δε αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και ναύτες να φέρουν επί του αριστερού βραχίονος πένθος».

Οι μετεωρολογικές συνθήκες

Στις 00:00 UTC της 10ης Μαρτίου 1923 (βλέπε χάρτη), ένα χαμηλό με πίεση στο κέντρο του περίπου 1003 hPa βρισκόταν στη νότια Ιταλία. Αν και η συγκεκριμένη ανάλυση δεν μπορεί να είναι ιδιαίτερα ακριβής, μπορούμε βάσιμα να εικάσουμε ότι το μεσημέρι εκείνης της αποφράδας ημέρας το ψυχρό μέτωπο που το συνόδευε προσέγγισε την περιοχή μας. Με αυτές τις συνθήκες, οι άνεμοι στην περιοχή του Σαρωνικού έγιναν Ν-ΝΑ και ενισχύθηκαν τουλάχιστον στα 6 με 7 μποφόρ. Είναι πολύ πιθανό, όσο το μέτωπο πλησίαζε την Αττική, οι άνεμοι να ενισχύθηκαν ακόμα περισσότερο. Οι πληροφορίες που μας δίνει ο Θεολόγος Θεολογίδης για το μπουρίνι με το χαλάζι που εκδηλώθηκε μόλις το πλοίο «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ζ» απομακρύνθηκε από το Κερατσίνι, παραπέμπουν σε εκδήλωση μετωπικής καταιγίδας την ώρα που η ένταση των ΝΑ ανέμων κορυφωνόταν. Προφανώς, η πληροφορία του Θεολογίδη ότι «ύστερα από λίγες ώρες κόπασε κάπως η θάλασσα» δηλώνει ότι είχε περάσει από την περιοχή η ατμοσφαιρική διαταραχή.  

Το δυστύχημα του «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ζ» επιβεβαίωσε με το πιο δραματικό τρόπο την «ευπάθεια» της θαλάσσιας περιοχής Πειραιά-Κερατσινίου-Ψυττάλειας στους Ν-ΝΑ ανέμους. Η τοπογραφία της περιοχής και η μεγάλη ελεύθερη θαλάσσια διαδρομή (fetch), επί της οποίας οι συγκεκριμένοι άνεμοι φυσούν χωρίς εμπόδιο στην πνοή τους, δημιουργούν υψηλό κυματισμό ικανό όχι μόνο να δημιουργεί προβλήματα στους πλόες των μικρών σκαφών, αλλά και ενίοτε να προκαλεί καταστροφές στα αγκυροβολημένα σκάφη ή και τις λιμενικές εγκαταστάσεις.

 

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

1 Χρήστου Ντούνη, Τα Ναυάγια στις Ελληνικές Θάλασσες τ. Α' 1900-1950, 2000. Εκδόσεις FINATEC, σελ 124-125.

2 Κωνσταντίνου Αθανασόπουλου, Θητεία στο Ναυτικό, 1990. Αχαϊκές Εκδόσεις, Πάτρα. Η μαρτυρία του Θ. Θεολογίδη πρωτοδημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Εν Πλω» (τ.14), τον Αύγουστο του 1987.

  

13 σχόλια:

  1. Τέτοιον υπέροχο άνθωπο Κ επιστήμονα δεν έχω γνωρίσει σαν εσάς Κ Ζιακοπουλε!!έρευνα σε βάθος χρόνου σε αρχεία ιστορίας μετεωρολογιας Κ λαογραφια!!πολύ δύσκολο επίπονο Κ χρονοβόρο έργο όμως πάρα πολύ σημαντικό!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Από το Κερατσίνι μέχρι τον Πειραιά,και έγινε αυτή η τραγωδία !!. Δάσκαλε,η Ε.Μ.Υ. δεν είχε ιδρυθεί ακόμα,αλλά προγνώσεις δεν γινόντουσαν,ώστε να είχε υπάρξει κάποια προειδοποίηση ;--======Π.Α.
    Υ.γ. κοινοποιώ - κινητοποιώ .....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από τις αρχές του 20ου αιώνα στο Αστεροσκοπείο της Αθήνας συγκεντρώνονταν παρατηρήσεις από μετεωρολογικούς σταθμούς του εσωτερικού και του εξωτερικού και άρχισαν να εκδίδονται σε καθημερινή βάση δελτία πρόγνωσης καιρού τα οποία δημοσιεύονταν στον Τύπο και τοιχοκολλούνταν σε κεντρικά σημεία της πόλης. Η έκδοση των δελτίων καιρού για ορισμένα χρόνια εγκαταλείφθηκε λόγω διάφορων δυσχερειών έως ότου το 1926 ο Δημήτριος Αιγινήτης οργάνωσε επί νέας βάσεως το Μετεωρολογικό Τμήμα το οποίο άρχισε και πάλι να εκδίδει δελτία πρόγνωσης καιρού.
      Οι προγνώσεις της εποχής εκείνης δεν έμεναν στο απυρόβλητο της δημόσιας κριτικής. Είναι η διαχρονική μοίρα των Μετεωρολόγων- Προγνωστών, όπου γης, να δέχονται κριτική για το έργο τους χωρίς οι πολίτες και τα ΜΜΕ να λαμβάνουν υπόψη τους τις πραγματικές δυνατότητες της Μετεωρολογίας κάθε εποχής. Είναι χαρακτηριστικά όσα γράφει ο συντάκτης της εφημερίδας ΣΚΡΙΠ στο φύλλο της 9ης Φεβρουαρίου 1929: «… και είχομεν χθες και το περίφημον ανακοινωθέν του Αστεροσκοπείου, το οποίο μας διαβεβαίωνε ότι χθες ο μεν ουρανός θα ήτο αίθριος, η δε θερμοκρασία θα είχε ανέλθει. Αντί δε τούτου ενέσκηψε χθες το πλέον απαίσιον ψύχος εξ’ όσων εδοκιμάσαμεν έως τώρα, το οποίο επροκάλεσε θρήνον και οδυρμόν και …τριγμόν των οδόντων. Γκάφα λοιπόν τρομερά του Αστεροσκοπείου, που το ερεζήλευσε κυριολεκτικώς…».
      Λίγα χρόνια αργότερα, το 1931, το Μετεωρολογικό Τμήμα του Αστεροσκοπείου με ένα δίκτυο περίπου 100 Μετεωρολογικών Σταθμών σε όλη τη χώρα αποσπάστηκε από αυτό για να ιδρυθεί η η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ). Το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών έχασε το επιχειρησιακό Μετεωρολογικό του Τμήμα, αλλά έπαψε να… ρεζιλεύεται. Στόχος έγινε πλέον η ΕΜΥ!

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ για τα.......αναδρομικά !.--=====Π.Α.

      Διαγραφή
  3. Λοιπόν τρία στοιχεία...αν μπορώ να προσθέσω
    α)Το πλοίο ήταν προφανώς υπεράριθμο....δεν υπήρχε περίπτωση να μπορεί να μεταφέρει τόσα άτομα..θεωρώ...οτι θα μπορούσε να μεταφέρει...10 εως 15 ατομα με αφάλεια..αλλά όιχι αυτόν τον αριθμό.Θεωρήστε δεδομένο...ότι τα πλοία από μόνα τους δεν βουλιάζουν
    β)Οι μετακινήσεις των επιβατών επί του καταστρώματος νομίζω ότι επαιξαν το σημαντικότερο ρόλο..προφανώς..πηγαίναν στην αντίθετη πλευρά από εκεί που χτυπούσε το κύμα,επιρεάζντας την ευστάθεια του πλοίου.
    γ)Όσον αφορά τον καιρό να πώ ότι στην περίμετρο μιας καταιγίδας..μετώπου κιόλας..μπορούν να συμβούν τα πάντα,δεν ξέρω κιόλας...τις συνθήκες που επικράτησαν μετά το πέρασμα του μετώπου(ισχυρός ΒΔ μήπως?).Ετσι ειναι πολύ δύσκολο για εναν καπετάνιο να προσδιορίσει...την διεύθυνση του κύματός και το ύψος του.Δραματική ιστορία παντως.
    Πιο έυθυμο το άρθρο του παγωμένου δημοσιογράφου που μάλλον ακυρώθηκε ερωτικό ραντεβού λόγω του ψύχους."θωμάς"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλησπέρα κύριε Ζιακοπουλε. Από το μακρινό 84 ως φοιτητής στο μαθηματικό θυμάμαι την συζήτηση που είχαμε με την καθηγήτρια στο μάθημα μετεωρολογίας γιατί η ΕΜΥ υπάγεται στις ένοπλες Δυνάμεις. Τότε μας έλεγε (δεν θυμάμαι το όνομα της) ότι σύντομα θα υπάρξει διαχωρισμός. Αλήθεια γιατί εξακολουθεί να ισχύει ακόμα αυτό; Υπήρξαν συχνά και αντιδράσεις από το προσωπικό από ότι θυμάμαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το 1931 υπουργός Αεροπορίας ήταν ο Αλέξανδρος Ζάννας, στενός φίλος του Ελευθερίου Βενιζέλου και ιδρυτικό μέλος της Επιτροπής Εθνικής Αμύνης. Ο Ζάννας, είχε παντρευτεί τη Βιργινία Ζάννα, το γένος Δέλτα, κόρη της Πηνελόπης Δέλτα, μέσω της οποίας γνωρίστηκε με τον εκ Κρήτης μεγάλο πολιτικό. Ο Ζάννας πήρε στο υπουργείο του το Μετεωρολογικό Τμήμα του Αστεροσκοπείου για τη υποστήριξη της Αεροπορίας.
      Μόνο με μια ανάλογη συγκυρία (εμπλοκή πρωθυπουργού) μπορεί να αποδεσμευτεί η ΕΜΥ από το Υπουργείο Άμυνας. Όταν, για ένα φεγγάρι, ήμουν Γ.Γ. του Συλλόγου των Μετεωρολόγων είχαμε φθάσει κοντά στην πηγή, αλλά νερό δεν ήπιαμε. Τότε μας είχαν πει από το ΥΠΕΘΑ: «Ακόμα και διοικητή παπά, αν θέλετε, σας βάζουμε, αλλά από το Υπουργείο δεν θα φύγετε!».

      Διαγραφή
    2. Θερμά συγχαρητήρια για το άρθρο και τα σχετικά με την υπαγωγή της ΕΜΥ στο Υπουργείο Εθνικής Αμύνης κύριε Ζιακόπουλε. Το μεγαλύτερο ναυάγιο στις ελληνικές θάλασσες πάντως, ήταν του "SS Οria", επιταγμένου νορβηγικού ατμόπλοιου, με 4.100 νεκρούς, Ιταλούς αιχμαλώτους, στις 12/2/1944,στη νησίδα Πάτροκλος, κοντά στο Σούνιο. Δεν θυμάμαι αν έχετε αναφερθεί και σε αυτό.Μ.Σ.

      Διαγραφή
    3. Η θλιβερή επέτειος του πιο πολύνεκρου ναυαγίου στη Μεσόγειο
      Αναρτήθηκε Τρίτη, Φεβρουαρίου 12, 2019
      Labels: Επί-καιρα

      Διαγραφή
  5. Όπως πάντα ουσιαστικές απαντήσεις χωρίς περιττές λεπτομέρειες. Ευχαριστώ πολύ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Από το 1913( απελευθέρωση) τα Γιάννενα είχαν μετεωρολογικο σταθμό σε κάποιο δημοτικό σχολείο και καθημερινά τις παρατηρήσεις τις έγραφε ο δάσκαλος του σχολείου γι αυτόν τον λογο το αρχείο του αστεροσκοπειου δεν είναι αξιόπιστο όπως μου είχε πει παλαιότερα η κ. Φουντά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μα από το Κερατσίνι έως τον Πειραιά..? Έχω πέσει σε φουρτούνα κατά της 13:00 το μεσημέρι σε μεσημεριανό δρομολόγιο από Πειραιά για Μυτιλήνη λίγο έξω από Γλυφάδα -Ελληνικο κτλ με ισχυρούς βοριάδες (μελτέμια) τέλη Αυγούστου (δεν θυμάμαι έτος) και μου έκανε εντύπωση η φουρτουνιασμένη θάλασσα που ενώ είμασταν κοντά στην ακτή και με τον Υμηττό να δεσπόζει από πάνω δεν έκοβε καθόλου..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Γροθιά στο στομάχι η αναφορά σου δάσκαλε. Ποτέ δεν κατάλαβα την εμμονή να ανήκει η ΕΜΥ στο Υπουργείο Άμυνας. Αποτελεί κι αυτό στοιχείο της νοοτροπίας "όσο πιο πολλές αρμοδιότητες συγκεντρώνω τόσο πιο πολύτιμο με θεωρούν";

    ΑπάντησηΔιαγραφή