Ο Ηρόδοτος ως κλιματολόγος

Ο κόσμος του Ηρόδοτου. Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki

Ο Ηρόδοτος στο έργο του δίνει πολλές πληροφορίες για τις κλιματολογικές συνθήκες των περιοχών που επισκέφτηκε. Γοητεύθηκε ιδιαίτερα από την Αίγυπτο και το κλίμα της. Ακόμα και στο παράδοξο του Νείλου προσπάθησε, ανεπιτυχώς όμως, να δώσει τη δική του εξήγηση. Ιδιαίτερη μνεία έκανε για το βουνό Άτλας στη ΒΔ Αφρική, στα υπήνεμα του οποίου σχηματίζονται οι ομώνυμες υφέσεις. Οι υφέσεις αυτές, οι οποίες αποκαλούνται και σαχαριανές υφέσεις, επηρεάζουν τη χώρα μας κυρίως την άνοιξη. Εντυπωσιασμένος από το βουνό, ο Ηρόδοτος γράφει ότι «είναι αδύνατο να δει κάποιος τις κορυφές του, γιατί χειμώνα καλοκαίρι είναι σκεπασμένες με σύννεφα· οι άνθρωποι του τόπου λένε πως είναι η κολόνα τ᾽ ουρανού» (Ηροδότου, Ιστορίαι 4.184.3).


Εκπληκτικές είναι οι περιγραφές του Ηροδότου για το κλίμα των βορείως της Μαύρης Θάλασσας περιοχών, στις οποίες την εποχή εκείνη κατοικούσαν διάφοροι λαοί, όπως οι Κιμμέριοι, οι Σκύθες κ.ά. Πρόκειται ουσιαστικά για το κλίμα της στέπας με τους μεγάλης διάρκειας δριμείς και ανεμοδαρμένους χειμώνες, τις λίγες βροχές της χειμερινής περιόδου και την αυξημένη αστάθεια των καλοκαιρινών μηνών που οδηγεί στην εκδήλωση θερμικών καταιγίδων. Λέει χαρακτηριστικά ο Ηρόδοτος: «Και σ᾽ όλ᾽ αυτά τα μέρη που καταγράφτηκαν κάνει μια τέτοια βαρυχειμωνιά, καθώς στους οχτώ μήνες το κρύο είναι ανυπόφορο, έτσι που χύνοντας στο χώμα νερό δε θα κάνεις λάσπη· μόνο ανάβοντας φωτιά θα κάνεις λάσπη. Κι η θάλασσα κρουσταλλιάζει κι όλος ο Κιμμέριος Βόσπορος (ο πορθμός Κερτς που ενώνει την Αζοφική με τη Μαύρη Θάλασσα), και οι Σκύθες που ζουν στην περιοχή που κλείνει η τάφρος κάνουν εκστρατεία περνώντας πάνω απ᾽ τον πάγο και σέρνουν τ᾽ αμάξια τους στην αντικρινή ακτή, στη χώρα των Σίνδων. Έτσι λοιπόν τους οχτώ μήνες έχουν συνέχεια χειμώνα, αλλά και τους άλλους τέσσερες κάνει κρύο σ᾽ αυτά τα μέρη. Κι ο χειμώνας αυτός παρουσιάζει φαινόμενα που δεν τα συναντάς στους χειμώνες όλων των άλλων χωρών, αφού εδώ την εποχή των βροχών δεν πέφτει καμιά βροχή αξιόλογη, όμως το καλοκαίρι βρέχει ασταμάτητα.  Επίσης, την εποχή που στ᾽ άλλα μέρη βροντά ο ουρανός τότε εδώ δεν βροντά, όμως το καλοκαίρι χαλά ο κόσμος απ᾽ τις βροντές· κι αν βροντήσει το χειμώνα, σαστίζουν οι άνθρωποι το έχουν για θεϊκό σημάδι!» (Ηροδότου, Ιστορίαι 4.28.1-3).

Στη συνέχεια ο Ηρόδοτος αναφέρεται στα αποκαλούμενα από τους Σκύθες «φτερά», τα οποία συνδέει με το φαινόμενο της χιονόπτωσης. Όπως ο ίδιος λέει: «Όποιος είδε από κοντά να πέφτει χιόνι πυκνό, ξέρει αυτό που λέω· δηλαδή, οι νιφάδες του χιονιού μοιάζουν με φτερά. Και καθώς ο χειμώνας εκεί είναι τόσο βαρύς, τα μέρη της χώρας που βρίσκονται προς το βοριά είναι ακατοίκητα. Τα φτερά λοιπόν, για τα οποία κάνουν λόγο οι Σκύθες κι οι γειτονικοί τους λαοί, είναι κατά τη γνώμη μου μια μεταφορική έκφραση για το χιόνι…» (Ηροδότου, Ιστορίαι 4.31.2 Μετάφραση Η. Σπυρόπουλου, Αθήνα 1992. Εκδόσεις Γκοβόστη).

Είναι προφανές ότι όρος «φτερά» που χρησιμοποιούσαν οι Σκύθες και αναφέρει ο Ηρόδοτος αντιστοιχεί στις λέξεις «στούπες» ή «παπλαμούδες» που χρησιμοποιούμε στις μέρες μας, όταν θέλουμε να περιγράψουμε τις μεγάλες και πυκνές νιφάδες. Αναφορικά με την εξήγηση του φαινομένου, μπορούμε να πούμε καταρχάς ότι η περιοχή στην οποία αναφέρεται ο Ηρόδοτος βρίσκεται  υπό την επίδραση της αχανούς παγωμένης στέπας και της Μαύρης Θάλασσας. Με αυτό το δεδομένο, το αίτιο των έντονων χιονοπτώσεων βρίσκεται στις πολύ μεγάλες υγρο-θερμικές διαφορές μεταξύ των ψυχρών και ξηρών αερίων μαζών που εισβάλλουν από το βορρά και των θερμών και υγρών αερίων μαζών της Μαύρης Θάλασσας που συγκλίνουν στην περιοχή.

23 σχόλια:

  1. Καλημέρα! Μεγάλη μέρα σήμερα. Ωσαννα, Ωσαννα, ευλογημένος ο κύριος, για να φτάσουμε στην μεγάλη Πέμπτη και στο Αρων, Αρων σταυρώσον αυτόν! Και εδώ φαίνεται η μικροψυχια, η υποκρισία του ανθρώπου, το ότι είμαστε μάζα και παρασυρομαστε και χειραγωγουμαστε εύκολα. Καλή Κυριακή λοιπόν και καλό μπακαλιάρο σκορδαλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η αναφορά του Ηρόδοτου ότι οι άνθρωποι που ζούσαν κοντά στον Άτλαντα τον αποκαλούσαν «κολόνα του ουρανού» μού έφερε στο νου τους στίχους του παλιού ηπειρώτικου δημοτικού τραγουδιού «Ποιος είδε τέτοιο πόλεμο»:
    Θιαμαίνομαι τον ουρανό πως στέκει δίχως στύλο,
    θιαμαίνομαι τις όμορφες που δεν με πιάνουν φίλο!
    (θιαμαίνομαι = παραξενεύομαι για…)
    Καλή Κυριακή και από εμένα φίλοι μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Από χθες ακούγεται το «ωσαννά» των ανθρώπων, των ζώων και των φυτών προς τον καιρό. Η ανομβρία ή το χαλάζι θα φέρουν γρήγορα και το «σταυρωθήτω»!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι είναι οι άνθρωποι δάσκαλε, ξεχνάνε εύκολα και είναι αχάριστοι!

      Διαγραφή
  4. η περιγραφή του Ηρόδοτου είναι συγκριτική και έτσι βγάζει κανείς συμπεράσματα για το κλίμα και των άλλων περιοχών υποθέτω πέριξ της Μεσογείου,μιλάει για περίοδο βροχών και καταιγίδων στις άλλες περιοχές δεν κάνει συγκρίσεις των χειμώνων (χιόνι πάγος κλπ) επομένως ίσως να μιλάμε για μια θερμότερη μεσόγειο σε σχέση με την τωρινή...σκέψεις κυριακής..είναι αυτές..ωραία προσπάθεια κυριε Ζιακόπουλε "θωμάς"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ----Ενδιαφέρον άρθρο.Ο ίδιος ο Ηρόδοτος λέει ότι οι Έλληνες ταξίδευαν παντού "θεωρίης είνεκεν".Παρατηρούσαν προσεκτικά ,κατέγραφαν και προσπαθούσαν να δώσουν λογικές ερμηνείες.
    -----Φίλε ΄Φώτη ,όπως το λές .Θα πάρα ζεστανει,και για αρκετό διάστημα, ο καιρός,οπότε πάμε για το "σταυρωθήτω",που λέει και ο δάσκαλος΄.
    ----Αγαπητέ Γιάννη ,μιας και αναφέρεσαι στην υποκρισία,αξίζει,νομίζω,να σημειώσουμε ότι ο Χριστός τα φοβερά εκείνα "ουαί"δεν τα απήυθυνε στους αμαρτωλούς,αλλά στούς υποκριτές!.
    ---- "Όποτε πάω στην εκκλησιά ,βάια μοιράζουνε !!".Ποιός θα λύσει την απορία?.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πέτρο αν και είμαι κομμουνιστής τα έχω καλά με τα Θεία. Θεωρώ ότι η άποψη του Μαρξ για τη θρησκεία ως οπιο του λαού είναι τραβηγμένη και υπερβολικη αλλά δικαιολογεί τα γιατί ο Μαρξ έδρασε την εποχή μετά το διαφωτισμό όπου επικράτησαν γενικά επαναστατικες ιδέες σαν αντίδραση στον σκοταδισμό, τη μισαλλοδοξια, το φανατισμό και τους θρησκευτικός διωγμόυς της καθολικής εκκλησίας κυρίως στα χρόνια του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης. Δεν μας φταίνε τίποτα τα Θεία αν ο κλήρος και η εκκλησία δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους και δεν είναι με τα συμφέροντα του λαού αλλά εξυπηρετούν την αστική τάξη. Μερικοί μεγαλοκληρικοι ξεπερνάνε σε υποκρισία τους Γραμματείς και Φαρισαίος!

      Διαγραφή
  6. Δάσκαλε λαμβάνομεν λίαν σοβαρώς υπ όψιν την υπόδειξίν σας, τόσον εγώ,όσον και ο Αργυράκης της Γαροφαλιάς!.-------Π.Α.

    --Υ.γ. Όποιος δεν έχει μπακαλιάρο,ή έστω κάποιο ψάρι,στο μενού σήμερα,να.......σηκώσει το χέρι του!.---Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προσωνυμίες γυναικών από το όνομα του συζύγου, όπως Γιώργαινα, Κώσταινα, Τάκαινα κ.λπ.(αντιφεμινιστικά κατάλοιπα).
      Προσωνυμίες ανδρών από το όνομα της συζύγου, όπως ο Αργυράκης της Γαροφαλιάς (ακραία φεμινιστική προσέγγιση ή απόλυτος ρεαλισμός;)
      Προσωνυμίες παιδιών από το όνομα της μητέρας και μέσω αυτής του πατέρα: ο Γιώργος της Κώσταινας (απόλυτος ρεαλισμός).

      Διαγραφή
    2. Εγώ έχω μια συγγενή που σηκώνει το χέρι της γιατί έχει χοιρινές μπριζόλες λαιμού στη γάστρα!

      Διαγραφή
    3. Τη γυναίκα μου την λένε Διαμάντω, δηλ. εγώ ποιος είμαι, ο Διαμάνταινας;

      Διαγραφή
    4. Όχι! Εσύ είσαι ο Χρηστάκης της Διαμάντως!

      Διαγραφή
    5. Να' σαι καλά κ. καθηγητά, ξεκαρδιστήκαμε με τη γυναίκα μου στο γέλιο.

      Διαγραφή
    6. είναι οι μητριαρχικές κοινωνίες οπου βασικό προσδιοριστικό ηταν το όνομα της μάνας κυριε Ζιακόπουλε οπου η γθναίκα έμενε μόνη στο σπίτι και έκανε κουμάντο(σε κάποιες βέβαια η πεθερά..) αυτά συνέβαιναν όπου οι άνδρες εστω και εποχιακά έφευγαν να δουλέψουν..τέτοες ηταν οι κοινωνίες των μαστόρων ,φυσικά των σφουγγαράδων κλπ "θωμάς"

      Διαγραφή
    7. υ.γ. δεν ξέρω αν ό όρος μητριαρχική κοινωνία είναι δόκιμος..ίσως κοινότητα καλύτερα"θωμάς"

      Διαγραφή
    8. Δεν ήταν μόνο οι απουσίες για δουλειές, "Θωμά". Ήταν οι πόλεμοι και συχνά η πολύχρονη ξενιτιά. Η γυναίκα εκείνων των χρόνων στην ορεινή Ήπειρο καθώς και σε άλλες περιοχές της χώρας μας ήταν η ηρωίδα που σχεδόν μόνη της κρατούσε παιδιά, πεθερικά, σπίτι, ζώα και χωράφια!

      Διαγραφή
    9. Έντονα στοιχεία μητριαρχιας υπάρχουν σε ορισμένα νησιά και χωριά εδώ στα Δωδεκάνησα. Στη γειτονική μου Κάρπαθο και ειδικά στο χωριό Όλυμπος επιζούν κανονικότατα μητριαρχικοι κανόνες (οι οποίοι ως ένα βαθμό οφείλονται στην απουσία λόγω ξενιτιάς ή μπάρκων των ανδρων). Οι γυναίκες του χωριού είναι αυτές που "κινούν όλα τα νήματα". Μάλιστα μέχρι και πριν λίγες δεκαετίες ήταν κανόνας να παίρνει την περιουσία της οικογένειας η πρωτοκορη (κανακαρα). Παρόμοιοι άγραφοι κανόνες υπήρχαν και στην Κάσο και στην Κάλυμνο, ακόμα και σε κάποια χωριά της Ρόδου. Φυσικά πια έχουν αρχίσει και ατονουν τέτοια φαινόμενα, κάποια όμως στοιχεία μητριαρχίας εξακολουθούν και είναι ορατά (ειδικά σε κάπως απομονωμένα μέρη όπως η Όλυμπος Καρπάθου που προανέφερα)

      Διαγραφή
  7. Τα στενά του Κερτς είναι από το 2014 και την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία ένα από τα πεδία φιλονικίας της με την Ουκρανία. Είχαν καταλάβει και τρία ουκρανικά περιπολικά πλοία πρόσφατα οι Ρώσοι, συλλαμβάνοντας και όλα τα μέλη των πληρωμάτων, τα οποία απελευθέρωσαν μετά από κάποιο διάστημα, αρκετές διαβουλεύσεις και διεθνείς μεσολαβήσεις. Μεταφορικά η Μαύρη Θάλασσα είναι πιο καυτή τα τελευταία χρόνια από τη Μεσόγειο, η οποία κυριολεκτικά έχει ζεστάνει αρκετά.

    Παρά το πισωγύρισμα του Σαββατοκύριακου - μάλιστα, η Κυριακή 25/4 με τον βοριά ήταν πιο κρύα από το Σάββατο 24/4 με τη βροχή - και η αλήθεια είναι όλο για 30άρια και πολλή ζέστη ακούμε και όλο 15άρια και μία σχετική ψύχρα έχουμε. Με τους στρωματοσωρείτες να κρύβουν για άλλη μία μέρα τον ήλιο, τουλάχιστον όταν κατέβηκα στον Μπάτη. Με αποζημίωσαν, ωστόσο, για άλλη μία φορά τα πολλά και πολύχρωμα - κόντρα στη γκρίζα συννεφιά - υποβρύχια πλάνα. Άλλωστε, στον βυθό είναι πάντα καλοκαίρι. Και τελικά δεν πειράζει να έχει και λίγο αεράκι. Όπως λέει και το τραγούδι, "ωραία φύσηξε ο Μπάτης".
    Β. ΣΠ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ---Στην περίπτωση του Αργυράκη μάλλον πρόκειται περί απόλυτου ρεαλισμού,καθόσον ο φουκαράς ήταν "μισοριξιά" και την έφτανε τη Γαροφαλιά μέχρι τον ώμο.
    ---Ο όποιος προσδιορισμός και η παραγωγή επωνύμων,σε μια πατριαρχική κοινωνία,είναι φυσικό να σχετίζεται με τον άνδρα.Π.χ. Ο του Γεωργίου υιός(παις)=ο Γεωργίου,ή με παραγωγικό επίθημα "πούλος",από το Λατινικό pullus=νεοσσός,έχουμε Γεωργόπουλος κ.λ.π.--
    Εάν τώρα ο πατέρας πέθαινε πολυ νωρίς ή άλλως πως εξέλειπε(στο μεταξύ η σύζυγος είχε λάβει το εξ αυτού προσωνύμιο π.χ. Μήτσαινα),από το "ο της Μήτσαινας υιός"= ο Μήτσαινας (Θωμάς Μήτσαινας,παλιός αρχηγός της Αεροπορίας).Εάν όμως η πατρότητα ήταν άγνωστη ή αμφισβητουμένη,τότε ο προσδιορισμός προέκυπτε κατ ευθείαν από το μικρό όνομα της μητέρας.Π.χ. Ο της Ελένης υιός(παις)= ο Ελένης (ως επώνυμο...).---------Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μικροί στο δημοτικό μας ρωτούσε η δασκάλα ποια είναι τα ονόματα των γονιών μας και των παππούδων μας.
    Φτάνει σε έναν συμμαθητή μου και τον ρωταει για την μανα το,τον πατέρα του απαντησε.
    Ρωτάει για τον παππού του λέει Ανδρέας,τη γιαγιά σου;Ανδρεηνα απαντάει.
    Πως λέγεται αλλιώς ονομάζεται του λέει γελώντας η δασκάλα.Δεν ήξερε ο φουκαράς να απαντήσει γιατί την γιαγιά του την φωναζαν πάντα Ανδρεηνα.
    Τελικά η λύση βρέθηκε με το όνομα της μικρότερης αδερφης του,που λογικά θα το πηρε απο τη γιαγιά της.
    Γιώργος πεδινά Τρίκαλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πολύ καλό νερο έπεσε τελικά σε όλη την Βοιωτία,25-35 χιλιοστά στα πεδινά και 50-60 χιλιοστά στα ημιορεινά ορεινά του Ελικώνα,σκέτο χρυσάφι μετά από πολλές ημέρες ανομβρία.Σήμερα βέβαια η ημέρα ήταν πιο χειμωνιάτικη αφού ο αέρας δυνάμωσε πολύ και το ψιλόβροχο σταμάτησε αργά το μεσημέρι.
    Κ.Σιμουλη συγνώμη για την αργοπορημένη απάντηση αλλά λόγω της ημέρας δεν γινόταν αλλιώς,δεν ξέρω αν θα έχει κάποια ειδική στην περιοχή μου απο χωματόδρομους όμως έχουμε ακόμη αρκετούς δεν γνωρίζω τι θα γίνει στην συνέχεια καθώς οι εταιρείες με τις ανεμογεννήτριες έφθασαν μέχρι την κορυφή του Ελικώνα,ακόμη όμως μπορεί άνετα να γίνει εδώ κάποια ειδική διαδρομή του Ακρόπολις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή