![]() |
Ο υετός (κατανομή, ένταση και διάρκεια), οι άνεμοι και οι θερμοκρασίες θα εξαρτηθούν από το πόσο νότια θα κινηθεί το χαμηλό της Αδριατικής! |
Την Τετάρτη (1/10), τοπικές βροχές θα σημειωθούν κυρίως στη Μακεδονία, τη Θεσσαλία, την κεντρική Στερεά Ελλάδα και την Α. Πελοπόννησο. Οι άνεμοι δεν θα ξεπεράσουν τα 5 μποφόρ και η θερμοκρασία δεν θα αλλάξει σημαντικά.
Την Πέμπτη (2/10), ισχυρές βροχές και τοπικές καταιγίδες θα εκδηλωθούν αρχικά στη Δ. Ελλάδα και σταδιακά σχεδόν σε όλη την υπόλοιπη χώρα. Οι άνεμοι βαθμιαία θα ενισχυθούν στα 6 και τοπικά στα 7 μποφόρ και η θερμοκρασία στα δυτικά, κεντρικά και βόρεια θα σημειώσει πτώση ως προς τις μέγιστες τιμές της.
Την Παρασκευή (3/10), στη Β-ΒΑ Ελλάδα και το Α. Αιγαίο προβλέπονται βροχές και καταιγίδες κατά τόπους ισχυρές αλλά το απόγευμα ο καιρός θα παρουσιάσει σχετική βελτίωση. Στην υπόλοιπη χώρα ο καιρός θα είναι άστατος κατά περιόδους νεφελώδης με τοπικά φαινόμενα κυρίως στα δυτικά και τα νότια. Παροδικές χιονοπτώσεις θα σημειωθούν στα βουνά της κεντροβόρειας Ελλάδας. Οι άνεμοι στη δυτική και τη βόρεια Ελλάδα θα πνέουν ΒΑ έως ΒΔ 6 με 7 μποφόρ και στην υπόλοιπη χώρα Δ-ΝΔ με την ίδια περίπου ένταση. Η θερμοκρασία θα σημειώσει πτώση.
Υ.Γ.
Παλαιότερα, λέγοντας τον Οκτώβριο ότι θα χιονίσει στα βουνά της κεντροβόρειας χώρας
ήταν σαν να κόμιζες γλαύκα στην Αθήνα ή κάρβουνο στο Νιούκαστλ. Τις τελευταίες
δεκαετίες, μάλλον αυτό δεν ισχύει. Σε κάθε περίπτωση, αναφέρεται, γιατί, αν
μη τι άλλο, επικοινωνείς καλύτερα το «πόσο θα πέσει η θερμοκρασία»!
Καλησπέρα από την Κασσάνδρεια Χαλκιδικής. Εδώ η έναρξη του φθινοπώρου ήρθε τις πρώτες νυχτερινές ώρες της Παρασκευής με τον ενισχυμένο ΒΑ άνεμο και τη συννεφιά. Το Σαββατοκύριακο είχαμε συννεφιά με σιγανή βροχόπτωση από το απόγευμα της Κυριακής έως τα ξημερώματα της Δευτέρας. Λίγα πράγματα συνολικά 3 χλστ υετού αλλά καθαρά φθινοπωρινό σκηνικό με βαριά συννεφιά σήμερα το πρωί και 15C. Θερμοκρασία. Ασ πόντο μεσημέρι ο καιρός ανοιξε προσκαιρα με ένα δυτικό αεράκι Καλό φθινόπωρο, ελπίζουμε σε καλές βροχές όπως δίνουν τα προγνωστικά πανελλαδικά και μακάρι να μην έχουμε προβλήματα πουθενά. Χρειαζόμαστε καλές πιτσιρίκες βροχές και φαίνεται ότι θα έρθουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοτιστικές βροχές μάλλον ήθελες να γράψεις, αλλά καμιά φορά το κινητό κάνει τα δικά του... Την έχω πατήσει κι εγώ, έτσι. Ποτιστικές βροχές είχαμε, εξάλλου, και στην Αττική, με τα δυτικά προάστια να παίρνουν, τρόπος του λέγειν, τη μερίδα του λέοντος με 7 χιλιοστά στο Χαϊδάρι και τη Χρυσούπολη Περιστερίου και 6 mm στην Πετρούπολη, τα Άνω Λιόσια και το Ζεφύρι.
ΔιαγραφήΣυζητήσιμο, βέβαια, το αν είναι μικρά αυτά τα ύψη, αφού στο Φάληρο με μόλις 1,6 χιλιοστά μου φάνηκε ότι έβρεχε ατελείωτα. Ψιλόβροχο ήταν ασφαλώς, που έριξε τη θερμοκρασία στους 16,8 βαθμούς λίγο πριν το μεσημέρι, για να ανέβει τελικά στους 23,2β. νωρίς το απόγευμα. Ο ήλιος άργησε μια ώρα...
Έχεις απόλυτο δίκιο, καμιά φορά βέβαια το αποτέλεσμα του λάθους έχει την πλάκα του, ποτιστικες βροχές μακάρι να έρθουν.
ΔιαγραφήΜία πρόχειρη καταγραφή ανά τέταρτο, του συστήματος που πέρασε απ'το κλασσικό Sat 24
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://youtu.be/cOt_X2Kk-rQ?si=pNUHg-Q5jLMCaXFq
Φώτης Ηλεία
Ο τίτλος με βάζει σε σκέψεις. Εκλογές μου μυρίζουν ! -----======Π.Α.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜας υπενθυμίζει που και που ο καιρός τι είχαμε και τι χάσαμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.γ Πάει να γίνει συνήθεια πλέον σε κάθε μεταβολή του καιρού η κατασπατάληση της αποστολής του 112 σε όποιο σημείο του ελλαδικού χώρου καλύπτεται από σύννεφα.
Στο τέλος θα πάθουμε σαν το βοσκό και το λύκο, ήδη λόγο του επαγγέλματος που ασκώ δέχομαι συνέχεια κριτική άνευ προηγουμένου γι'αυτό το θέμα.
Νιώθω και εγώ ο ίδιος ότι περισσότερο μοιάζει με αποποίηση ευθυνών, δηλαδή στείλε ένα μύνημα και δεν έγινε και τίποτα να είμαστε καλυμμένοι.
Δεν διαφωνώ με την ουσία της ανάρτησης σας, αλλά υπήρξαν προβλήματα από την κακοκαιρία. Οι αρχές στο Ηράκλειο Κρήτης ζήτησαν, μάλιστα, να κηρυχθούν δε κατάσταση έκτακτης ανάγκης τρία χωριά, ενώ στη Ζάκυνθο ακυρώθηκαν πτήσεις και φούσκωσε ποταμός, ευτυχώς χωρίς να υπερχειλίσει. Πρόλαβαν και απομάκρυναν κάτι καλάμια που είχαν συσσωρευτεί, την τελευταία στιγμή.
ΔιαγραφήΚαι τα πρώτα χιόνια στα ορεινά της βόρειας χώρας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠράγματι τα χιόνια στη Β. Ελλάδα τον Οκτώβριο κάποτε ήταν κανονικότητα, νομίζω όμως ότι και στις παλιές καλές εποχές ένα κύμα ψύχους, έστω μέτριο, στις πρώτες μέρες του Οκτώβρη, ήταν ασυνήθιστο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχει χιονίσει, πάντως, δύο φορές Οκτώβριο στη Φλώρινα την τελευταία πενταετία. Όχι αρχές του μήνα, βέβαια.
ΔιαγραφήΔινω εδω ενα μικρο αποσπασμα απο ενα βιβλιο κλιματολογιας του Μαριολοπουλου απο το 1938.
Διαγραφήhttps://i.ibb.co/RT4f52Lb/Screenshot-2025-09-29-21-04-26.png
Τα πρωτα χιόνια επεφταν, στο παλιο κλιμα, στα ορεινα της βορειας Ελλαδας απο τελη Σεπτεμβρη. Πλεον μεσα Σεπτεμβρη τα μπανια στην θαλασσα συνηθως συνεχιζονται στην Χαλκιδικη. :)
►Για τον δε Οκτωβρη, και για τις ημερες οπου η μεση θερμοκρασια ΗΜΕΡΑΣ στα 850 hPa για τον Ελλαδικο χωρο για Οκτωβρη που ηταν κατω απο +6 °C:
•Απο το 1940 εως το 2011 σε 72 Οκτωβριους, ειχαμε 18 Οκτωβριους που δεν υπηρξε ουτε 1 τετοια μερα(με κατω απo +6 °C μ.ο).
•Απο το 2012 εως το 2024 σε 13 Οκτωβριους, ειχαμε 9 Οκτωβριους που δεν υπηρξε ουτε 1 τετοια μερα(με κατω απo +6 °C μ.ο).
Μαλιστα και το 2019 και το 2020 και το 2021 και το 2022 και το 2023 και το 2024, δεν υπηρξε ουτε 1 τετοια μερα.
Τα παλιά χρόνια ο .μέσος άνθρωπος δεν ήταν τόσο εξοικειωμένος με τη θάλασσα. Αλλά και μεταγενέστερα, τα μπάνια σταματούσαν τον Σεπτέμβρη, λόγω του τρόπου ζωής.
ΔιαγραφήΩστόσο, μετά την οικονομική κρίση αυξήθηκαν αυτοί που συνέχιζαν τα μπάνια μέχρι Οκτώβρη - Νοέμβρη και μετά την πανδημία και οι χειμερινοί κολυμβητές.
Ειδικά τον χειμώνα του 2021 οι παραλίες ήταν γεμάτες όλο τον χειμώνα, αφού τα πάντα ήταν κλειστά λόγω του δεύτερου lockdown και έμεινε η θάλασσα στον κόσμο για να βγαίνει λίγο έξω. Πολλοί εξ αυτών συνέχισαν να είναι χειμερινοί κολυμβητές και μετά.
Θέλω να πω, ότι το μπάνιο στη θάλασσα δεν εξαρτάται μόνο από τον καιρό, αλλά και από άλλες παραμέτρους στη ζωή μας. Σίγουρα παίζει ρόλο και ο ζεστός καιρός που οι χειμερινοί κολυμβητές είναι σήμερα περισσότεροι από ποτέ, ωστόσο, έχει αλλάξει και φιλοσοφία ζωής πολύς κόσμος, λόγω των ιδιαιτεροτήτων της εποχής μας.
Το μπανιο εξαρταται κυριως απο τον καιρο και μια χαρα ηταν εξοικιωμενοι οι Ελληνες με την θαλασσα και παλαιοτερα. Δεν μιλαω για τον τουρισμο για εμας τους γηγενεις μιλαω.
ΔιαγραφήΑπλως ο καιρος χαλουσε πολυ περισσοτερες φορες νωριτερα, πολυ συχνοτερα γινοτνα φθινοπωρινος νωρις τον Σεπτεμβρη απο οτι τωρα, οι θερμοκρασιες τον Σεπτεμβρη δεν ηταν καλοκαιρινες οπως ειναι συνηθως πλεον, εχω βαλει λιγες μερες πριν διαγραμματα μην τα ξαναεπαναλαμβανω.
Εντάξει, για Χαλκιδική δεν ξέρω, αλλά στην Αττική έχει αρκετό κόσμο στις παραλίες ως τον Νοέμβριο και δεν είναι όλοι χειμερινοί κολυμβητές, που κι αυτοί έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια για του λόγους που ανέφερα. Αν πας Βουλιαγμένη ή Βάρκιζα ένα Σαββατοκύριακο τον χειμώνα θα έχει πάνω από 100 άτομα, εκτός κι αν κάνει πάρα πολύ κρύο.
ΔιαγραφήΌταν άρχισα τη χειμερινή κολύμβηση το 2012 (και πριν πήγαινα, αλλά μέχρι Νοέμβρη, αρχές Δεκέμβρη) ήταν ελάχιστοι στις παραλίες τον χειμώνα. Από το 2016 αυξήθηκαν και μετά το 2021 εκτοξεύτηκαν οι αριθμοί όσων κολυμπούν όλο τον χρόνο.
Καλησπέρα σε όλους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘέλω να τονίσω κάποια πράγματα γιατί εδώ μέσα τουλάχιστον νομίζω ότι βγάζουμε άκρη.
Όσον αφορά στη μεταβολή που μας πέρασε, θεωρώ λάθος την αλόγιστη χρήση του 112 που στάλθηκε σε πολλές περιοχές,πολύ περισσότερο όμως βγάζω λάθος τους μετεωρολόγους προγνώστες που δεν έχουν την εμπειρία και την υπομονή να "διαβάσουν" τα προγνωστικά μοντέλα όπως πρέπει(εις βάθος και σε πολλούς παραμέτρους), μαζί με τα κουσούρια που έχουν σε παρόμοιες διατάξεις το καθένα από αυτά.
Παρόλα αυτά ένας εγκρατής προγνώστης με εμπειρία και φειδώ στις προβλέψεις του(ευτυχώς έχουν μείνει μερικοί),μπορούσε να δει ότι το "κόκκινο σήμα" θα αφορούσε κατά κύριο λόγο την παράκτια δυτική Πελοπόννησο και το νότιο Ιόνιο και σε δεύτερο χρόνο τα υπόλοιπα παραθαλάσσια δυτικά τμήματα με έμφαση προς τα κεντροδυτικά.
Το σύστημα δεν ήταν βαθύ και σε συνδυασμό του αντικυκλώνα βορειοανατολικά μας θα μπορούσε να κάνει ζημιά στην πρόβλεψη είτε προς το ακραίο είτε προς το ήπιο σενάριο.
Στην πράξη όμως βγήκαν κατά γράμμα έστω και τοπικά,τα πολύ μεγάλα ύψη βροχής σε Ζάκυνθο και Ηλεία, ενώ ακόμη και στην Πρέβεζα που είναι αρκετά βόρεια είχαμε σε περίπου πέντε ώρες 61,4 χιλιοστά βροχής.
Λίγο πιο νότια προς την παραθαλάσσια πλευρά της Ζακύνθου,βάση δορυφόρων το νερό που έπεσε ήταν πολύ πάνω των διακοσίων χιλιοστών.
Καταλαβαίνουμε πόση ζημιά θα είχε γίνει στο νησί εάν ο πυρήνας αυτού του στάσιμου μετώπου ήταν ελάχιστα χιλιόμετρα πιο βόρεια.
Τα προγνωστικά μοντέλα είναι απαραίτητα εργαλεία στην πρόβλεψη του καιρού και ειδικά με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης μπορούμε να βλέπουμε με σχετική ασφάλεια ακόμη και εφτά με οχτώ μέρες πριν την επικρατούσα διάταξη.
Μερίδα ανθρώπων που είναι άσχετοι και ποστάρουν ένα ραν τυχαίου μοντέλου και το βάζουν ως πρόγνωση,αυτοί είναι που ευτελίζουν και κωμικοποιούν την μετεωρολογία και τα σπουδαία εργαλεία της.
Στα της νέας μεταβολής του καιρού από την Τετάρτη το βράδυ και μετέπειτα, αυτό που μπορούμε να πούμε(τα έγραψε και ο Δάσκαλος) είναι πως θα πάρουν νερά και οι λίγοι και οι πολλοί και μάλιστα θα είναι αξιόλογα.
Για κακοκαιρία αρχές Οκτωβρίου δεν βλέπω κάτι ακραίο ή κάτι ασυνήθιστο για την εποχή οπότε ας μην ξεκινήσουμε πάλι τα ίδια.
Μέχρι και την Τετάρτη θα επαναξιολογείτε η κατάσταση εννοείται με τα καινούργια στοιχεία,αλλά στο δυτικό κεντρικό και βόρειο κομμάτι της χώρας μαζί με το ανατολικό Αιγαίο φαίνεται ότι θα πάρουν την μερίδα του λέοντος με τις ύποπτες περιοχές της κεντρικής Μακεδονίας να γλυκοκοιτάζουν τα χιλιοστά σε αφθονία και την ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη επιτέλους να δέχονται αυτήν τη φορά τα πολυπόθητα νερά.
Πυκνές χιονοπτώσεις πολύ πιθανόν να σημειωθούν στα βουνά της κεντροβόρειας ηπειρωτικής χώρας, ενώ η μέρα Παρασκευή είναι και αυτή που αν συνδυαστεί με υετό(πολύ νωρίς ακόμη απλά το αναφέρω ως σενάριο) θα μπορούσε να δώσει χιόνια ακόμη και στα ορεινά χωριά της ΒΔυτικής χώρας με την μπούκα του πολύ ψυχρού ΒΒΔυτικού αέρα (δυτική Μακεδονία για παράδειγμα).
Για την δυτική Ελλάδα τέλος,το συγκεκριμένο σύστημα δεν θα έχει σχέση με αυτό που πέρασε.
Εδώ θα μιλάμε πλέον για οργανωμένη διαταραχή Ιονίου(προμετωπικά αρχικά φαινόμενα,ψυχρό πέρασμα μετώπου με καταιγίδες και πτώση της θερμοκρασίας για κάποια ώρα και με το πέρας του ψυχρού τομέα ανατολικά και απομάκρυνση του θερμού τομέα,θα έχουμε το συνεσφηγμένο μέτωπο που εκει θα δώσει τον καιρό του δυτικού ρεύματος με πιο συνεχείς και γενικευμένες βροχοπτώσεις.
Καλό βράδυ.
Φώτη είσαι απολαυστικός. -
Διαγραφή\\Όσον αφορά στη μεταβολή που μας πέρασε, θεωρώ λάθος την αλόγιστη χρήση του 112 που στάλθηκε σε πολλές περιοχές,//
Διαγραφή100 %.
Εδω πανω σε μας, μας εχουν ερθει καμια 8-9 φορες 112 απο τοτε που δημιουργηθηκε, 3 σε Ντανιελ για σφοδρες καταιγιδες που οι γνωριζοντες ξεραμε οτι δεν θα κανει καταιγιδες εδω τις ημερες που μας το στειλανε και φυσικα δεν εκανε, ουτε εκανε κατι φοβερο, 30 χιλιοστα σε αρκετες ωρες βροχης εκανε, χωρις κατι που ουτε να πλησιασει σε επικινδυνο. Επισης 3 φορες φετος για πυρκαγιες(πρωτογνωρα πραγματα για εδω-μεσα στο πρωτογνωρα ξηρο καλοκαιρι 2025) που επισης δεν υπηρχε επικινδυνοτητα(για οποιον γνωριζει την περιοχη και τους ανεμους που και τις 3 φορες ειχε απνοια). Μόνο 1 φορά απο τις 8-9 ειχε νοημα το 112.
Τα ιδια συμβαινουν και αλλου. Δεν ειναι τροπος αντιμετωπισης αυτος να κοβουμε το χερι μην τυχον και πονεσει.
\\πολύ περισσότερο όμως βγάζω λάθος τους μετεωρολόγους προγνώστες που δεν έχουν την εμπειρία και την υπομονή να "διαβάσουν" τα προγνωστικά μοντέλα όπως πρέπει(εις βάθος και σε πολλούς παραμέτρους), μαζί με τα κουσούρια που έχουν σε παρόμοιες διατάξεις το καθένα από αυτά. Παρόλα αυτά ένας εγκρατής προγνώστης με εμπειρία και φειδώ στις προβλέψεις του(ευτυχώς έχουν μείνει μερικοί),μπορούσε να δει ότι το "κόκκινο σήμα" θα αφορούσε κατά κύριο λόγο την παράκτια δυτική Πελοπόννησο και το νότιο Ιόνιο//
Ακριβως. Δεν ηταν καν δυσκολη προγνωστικα η παρουσα κακοκαιρια αυτων των 2 ημερων. Ηδη απο Τεταρτη νομιζω, ειχα αναφερει εδω για την συγκλιση που θα εδινε μεγαλα ποσά νερου σε Ζακυνθο και ακτες Ηλειας και οτι οι καταιγιδες θα αφορουσαν μόνο το Ιονιο. Αυτο εγινε τελικα και η γενικευση πολλων προγνωστων(πχ ολο το Ιονιο, αοριστολογιες οπως ερχονται ισχυρες καταιγιδες στα δυτικα, κλπ) μόνο κακο κανει. Βεβαια τα ηλεκτρικα σε Ιονιο ηταν ακομα λιγοτερα απο οτι περιμενα.
\\Μερίδα ανθρώπων που είναι άσχετοι και ποστάρουν ένα ραν τυχαίου μοντέλου και το βάζουν ως πρόγνωση,αυτοί είναι που ευτελίζουν και κωμικοποιούν την μετεωρολογία και τα σπουδαία εργαλεία της.//
Ο,τι πιο εκνευριστικο στις μερες μας. :) Βλεπουν ενα ραν, ενος μοντελου, για 160 ωρες μετα, το βαζουν, κανουν προγνωση βασει αυτου και..... Παναγια μου.
\\Για κακοκαιρία αρχές Οκτωβρίου δεν βλέπω κάτι ακραίο ή κάτι ασυνήθιστο για την εποχή οπότε ας μην ξεκινήσουμε πάλι τα ίδια.//
Μπορει σε καποιες περιοχες σε Κεντρικη Μακεδονια αν η ψυχρη λιμνη βγει σχετικα δυτικα και οχι πολυ ισχυρη(ωστε να μην φυγει γρηγορα το χαμηλο επιφανειας προς τα ΒΑ) να πεσουν μεγαλες ποσοτητες υετου, και σε Χαλκιδικη με την μορφη μεγαλων ραγδαιοτητων(και καταιγιδων), ενω και σε αλλες περιοχες οι καταιγιδες μπορει να ειναι ισχυρες. Πχ στην ΑΘήνα που χει και το 35 % του πληθυσμου, μπορει να υπαρξει πολυ δυνατη καταιγιδα με τοπικα πλημμυρικα φαινομενα(λογω και του απεραντου τσιμεντου εκει). Μπορει βεβαια και να ειναι ενα απλο περασμα συνηθισμενων καταιγιδων.
Βεβαια αυτα ουτε ασυνηθιστα, ουτε πρωτογνωρα ειναι φυσικα. Η διαταξη δηλαδη μιας και δεν θα επιμεινει η ψυχρη λιμνη και θα παει γρηγορα προς τα ΒΑ, δεν ειναι τοσο πρωτογνωρη.
Ενα ενδιαφερον στοιχειο ειναι οτι ενω το πρωτο 10ημερο του Οκτωβρη για Θεσσαλονικη πχ εχει κλιματολογια +9.5 °C στα 850 hPa, τα τελευταια πολλα χρόνια ειχαμε πολλες ψυχρές(για την εποχη) εισβολες αυτο το διαστημα, ξερές οι περισσοτερες βεβαια.
Πχ 1 Οκτωβρη 2024(μολις 1 μερα και αμεσως μετα ακολουθησε καυτο 11ημερο διαστημα), 4-6 Οκτωβρη 2022, 1-2 Οκτωβρη 2021, 8-9 Οκτωβρη 2019, 7-8 Οκτωβρη 2017, 5-6 Οκτωβρη 2016, 1-2 Οκτωβρη 2015, 3-5 Οκτωβρη 2014, 2-6 Οκτωβριου 2013, 9-10 Οκτωβρη 2011, 7-10 Οκτωβρη 2010.
Έτσι με φόρα ξεκινάει ο Οκτώβρης και μετά ...ξεφουσκώνει. Ελπίζω να διατηρήσει μια κανονικότητα απ' τις παλιές φέτος...(Δ)
ΔιαγραφήΕυχαριστώ για τα πρόσθετα σχόλια Γιώργο.
ΔιαγραφήΣυμφωνώ σε όλα.
Για να δούμε δάσκαλε γιατί εδώ στην Όθρυ λίγα πράγματα από βροχή τις προηγούμενες ημέρες, Χρήστος
ΑπάντησηΔιαγραφήΜιας και τελειωνει ο Σεπτεμβριος και ερχεται ο "Βροχαρης" και "Σποριατης" Οκτωβριος, αν και τα τελευταια χρόνια δεν τιμα το ονομα του και ειμαστε σε Ελλαδα συνηθως φουλ στην ηλιοφανεια και την ανομβρια, ας δωσω την κλιματολογια των 2 αυτων μηνων ξεχωριστα, περι υετικων φαινομενων(υετου, ηλεκτρικων εκκενωσεων, ωρων καταιγιδας, ηλιοφανειας) και οχι θερμοκρασιων, ανεμων κλπ.
ΑπάντησηΔιαγραφή►Κλιματολογια υετου απο το δικτυο σταθμων της ΕΜΥ, της ΔΕΗ και διάφορες εργασιες. Οι χρονοσειρες ειναι αναμεικτες αν και 30+ετεις:
Υετος σε χιλιοστα Σεπτεμβρη.
Υετος σε χιλιοστα Οκτωβρη.
►Κλιματολογια ηλεκτρικων εκκενωσεων απο το δικτυο WWLLN για 2005-2024:
Ηλεκτρικες εκκενωσεις ανα τετραγωνικο χιλιομετρο Σεπτεμβρη.
Ηλεκτρικες εκκενωσεις ανα τετραγωνικο χιλιομετρο Οκτωβρη.
►Κλιματολογια ωρων καταιγιδας απο το δικτυο WWLLN για 2005-2024:
Ωρες καταιγιδας για Σεπτεμβρη.
Ωρες καταιγιδας για Οκτωβρη.
►Κλιματολογια ωρων ηλιοφανειας απο EUMETSAT(Heliosat) για 1983-2013:
Ωρες ηλιοφανειας για Σεπτεμβρη.
Ωρες ηλιοφανειας για Οκτωβρη(η κλιμακα δεν ειναι η ιδια με Σεπτεμβρη).
►Κλιματολογια ηλεκτρικων εκκενωσεων απο το δικτυο ATDNET για 2008-2013:
Ηλεκτρικες εκκενωσεις ανα τετραγωνικο χιλιομετρο Σεπτεμβρη.
Ηλεκτρικες εκκενωσεις ανα τετραγωνικο χιλιομετρο Οκτωβρη.
Ενω να δωσω και 3 αλλους χαρτες ηλιοφανειας, για το φετινο καλοκαιρι(ΙΙΑ) 2025, μιας και σπασαμε(οπως και στα Βαλκανια) ρεκορ περισσοτερων ωρων ηλιοφανειας ολων των εποχων φετος σε Ελλαδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜηνιαιος μεσος όρος ωρων ηλιοφανειας για Ιουνιο ως και Αυγουστο 2025.
Και κλιματολογια για αυτο για 1983-2013.
Και αποκλιση φετινου καλοκαιριου απο την κλιματολογια.
Ενω σημερα πλημμυρες ειχαμε παλι σε Βαλενθια της Ισπανιας(ΚΑΜΙΑ μα καμια σχεση με περυσι βεβαια) απο πολυ ισχυρες καταιγιδες που ειχαν εκει, οπου και επεσαν ως και 224.4 χιλιοστα βροχης σε 5 ωρες, και ειχε και αλλους 3 σταθμους με υετο πανω απο 200 χιλιοστα σε λιγες ωρες, και αλλους 8 σταθμους με πανω απο 150 χιλιοστα βροχης σημερα.
Η δε Μεσογειος εχει τον 4ο μεγαλυτερο μεσο όρο θερμοκρασιων για την εποχη του επιφανειακου στρωματος νερου αυτη τη στιγμη, αλλά στα 100 μέτρα βαθος εχει τον μεγαλυτερο ολων των εποχων, και λογικο αφου οι αναβλυσεις που συμβαινουν συχνα πυκνα λογω των ανεμων και κατεβαζουν τις επιφανειακες θερμοκρασιες πολυ, μεταφερουν τις θερμες υδατινες μαζες πιο κατω θερμαινοντας τον βυθο της θαλασσας, οπότε εχουν συσσωρευτει τοσα χρόνια πολυ θερμες υδατινες μαζες και σοτν βυθο.
Υπάρχει κάπου στο διαδίκτυο να δούμε εκτός από την SST και τη θερμοκρασία σε βαθύτερα στρώματα?
ΔιαγραφήΠάντως, στον Σαρωνικό και τον Νότιο Ευβοϊκό η θερμοκρασία της θάλασσας είναι από -0,2 ως -1,1β. κάτω από τα κανονικά επίπεδα για την εποχή. Ίσως ο λόγος να είναι αυτός που αναφέρεις, δηλαδή, οι άνεμοι, οι βοριάδες στην περίπτωση μας, να ψύχουν τα επιφανειακά νερά, ωθώντας τη θερμότητα τους βαθύτερα.
ΔιαγραφήΕιδικά στις αρχές του χειμώνα, ακόμα και σε πολύ μικρά βάθη 5 μέτρων που κατεβαίνω εγώ, τα νερά είναι πιο ζεστά και ανεβαίνοντας μετά στην επιφάνεια τα αισθάνεσαι πολύ κρύα. Το αντίστροφο συμβαίνει την άνοιξη, με παγωμένα νερά στον πυθμένα, ενώ στην επιφάνεια έχουν αρχίσει να ζεσταίνονται.
Τον χειμώνα, επίσης, βγαίνοντας στα ρηχά, τα νιώθεις πιο κρύα από τα βαθιά μάλλον, επειδή η μικρότερη ποσότητα νερού ψύχεται πιο γρήγορα. Αντίστροφα και πάλι την άνοιξη, τα βαθιά είναι πιο κρύα από τα ρηχά, επειδή και πάλι η μικρότερη ποσότητα νερού θερμαίνεται πιο γρήγορα.
Μιας και ανέφερες τα 100 μέτρα βάθος, νέο παγκόσμιο ρεκόρ έκανε ο Ρώσος Alexey Molchanov, κατεβαίνοντας στα 126 μέτρα βάθος με μία ανάσα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ελεύθερης Κατάδυσης στη Λεμεσό της Κύπρου.
ΔιαγραφήΜοναδικά του εφόδια ήταν τα πέδιλα του, ένας φακός κι ένα σχοινί για να μην χάσει τον προσανατολισμό του. Ο Molchanov, που έχει καταδυθεί και κάτω από πάγους, έσπασε το δικό του ρεκόρ από το 2024, όταν είχε καταδυθεί και αναδυθεί από τα 125 μέτρα σε 4 λεπτά και 32 δευτερόλεπτα.
\\Υπάρχει κάπου στο διαδίκτυο να δούμε εκτός από την SST και τη θερμοκρασία σε βαθύτερα στρώματα?//
ΔιαγραφήΥπαρχουν αλλά οχι σε ευκολη μορφη, ενα σάιτ δηλαδη που τα πλοταρει και τα βλεπεις κλπ δηλαδη, αλλά υπαρχουν σε raw δεδομενα που πρεπει να τα πλοταρεις ανα συντεταγμενες και βαθος εσυ και να βγαλεις ο,τι θελεις εσυ.
Επιστροφή στο Επταπύργιο(για λίγο), από τα λίγα που ξέρω...νομίζω ότι η Θεσσαλονίκη θα έρθει αντιμέτωπη με το ανατολικό και όταν αποφασίσει να βρέξει..με την ταχύτητα του μετώπου.Σε αυτές τις μάχες συνήθως είναι χαμένη...εκτός από πέρσι με τον μπόρα που εβγαλε κοντά στα 90 mm με ανατολικό..8 με 9.Πολλές ευχεε για το καλύτερο στην Ανατ. Μακεδονία Θράκη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα χιόνια αυτόν τον καιρό στις κορυφές των βουνών παλιά ήταν κανονικότητα..και μάλιστα σημαντικές χιονοστρώσεις..(30 με 40 cm)..είχαμε με συχνότητα..1 προς 6.πάνω από τα χίλια μέτρα.Τα υψη χιονιού αυτά..οφείλονταν στην αστάθεια.και της υγρασία της εποχής(μιλάω για το τρίτο δεκαήμερα του Οκτώμβρη).Στα ημιορεινά..σαν κ μένα..νομίζω 3 φορές την δεκαετία είχαμε και μείς σημαντικές χιονοπτώσεις.Εκείνη που θα μου μείνει αξέχαστη ήταν την 28 Οκτώμβρίου του 1978...με μία χιονοθύελλα..που μας άφησε 60 εως 80 πόντους χιόνι...και ο πατέρας μου μου ειχε δώσει να κρατάω το φανάρι θυέλλης..σε μία διαδρομή 2,5 χιλιομέτρων..καθώς βοηθούσαμε.έναν χωριανό να μεταφέρει τα ζωα του από την καλύβα(στάνη) στο χωριό.Την διαδρομή αυτήν την κάναμε σε 12 ωρες..και με ομπρέλες θυμάμαι ακόμα και τους σκόρπιους κεραυνύς.."θωμάς".
Επςιδή το θέμα..των χιονοπτώσεων..(μπορεί να εχουμε κ εκπλήξεις )θα παίξει πολύ..θυμίζω..ότι στον "μπαλο" του 2021...είχαμε αρκετά χιόνια πάνω από τα 1200 μέτρα...αντίστοιχα το 2017 αν θυμάμαι καλά...το πρώτο 5ημερο του Νοεμβρίου είχα...40 mm χιονουετού στο χωριό μου..με 20 cm χιονόστρωσης.Το θεμα όμως είναι περιμετρικό σε σχέση με το σοκ των τελευταίν 5 ετών..,ο "ορθόδοξος" Οκτώμβρης..είχε πολλές βροχές...σε εμάς.(τα ποτάμια...όλα "κατεβασμένα") και στην αποδρομή της κυκλοφορίας αυτής είχαμε η πάχνη η χιονόνερο η χιόνι και μετά το καλοκαιράκι του Αγ. Δημητρίου.Αυτήν ήταν η κανονικότητα......,αλλά...επειδή ίσως φέτος..να έχουμε πολλές εκπλήξεις..-προσπαθησα να δώσω μία δικιά μου εξήγηση με τον θερμό Βόρειο Ειρηνικό που εμποδίζει το ψύχος να βυθιστεί και στον Δυτικό Καναδά.- καλό είναι να εστιάσουμε στα "καυτά" χρόνια που προηγήθηκαν ..και στο απότυπωμα τους παντού."θωμάς"
ΔιαγραφήΚαλησπέρα σε όλες και όλους. Όπως έχω γράψει στον κύριο Ζιακόπουλο, στο βιβλίο του Ουίλιαμ Μίλερ, "Τα πρώτα έτη των νεωτέρων Αθηνών", Εκδόσεις Ελευθερουδάκης, 1926, αναφέρεται ότι τον Σεπτέμβριο του 1834 "η Πάρνης είχε καλυφθεί υπό χιόνος". Δυστυχώς δεν αναφέρει ημερομηνία ο Μίλερ. Αν ήταν πάντως ως τις 18/9/1834 η κάλυψη της Πάρνηθας με χιόνι, μιλάμε για Σεπτέμβριο(+12 μέρες τον 19ο αιώνα για το Γρηγοριανό Ημερολόγιο), αλλιώς για αρχές Οκτωβρίου, πολύ ασυνήθιστο, ακόμα κι αυτό. Αναφέρει ακόμα ο Μίλερ, ότι ο χειμώνας αυτός ήταν ο δριμύτερος μετά από αυτόν του 1813. Καλό βράδυ, Μ.Σ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σου, Μιχάλη. Έχω ανεβάσει σχετικό άρθρο το 2022.
Διαγραφήhttps://ziakopoulos.blogspot.com/2022/10/blog-post_9.html
Δεν είμαι σίγουρος αν ήταν ο Σεπτέμβριος του 1833 ή του 1834.
Καλό βράδυ σε σένα και σε όλους τους φίλους του μπλογκ.
Να συμπληρώσω ότι την ημερομηνία για χιόνι στην Πάρνηθα την 9η Οκτωβρίου 1859 αναφέρει ο Αιγινήτης.
ΔιαγραφήΠαντως βασει του 20CRv3.SI reanalysis του ΝΟΑΑ για το διαστημα 1 Σεπτεμβρη-12 Οκτωβρη("πραγματικες" ημερομηνιες, και οχι Ελλαδας τοτε) για τα ετη 1830 ως και 1835 δεν υπηρξε καμια μερα σε συντεταγμενες Παρνηθας που η μεση θερμοκρασια ημερας στα 850 hPa να ηταν κατω απο +6 °C, αλλά και η ελαχιστη θερμοκρασια ημερας στα 850 hPa να ηταν κατω απο +3.8 °C.
ΔιαγραφήΗ χαμηλοτερη ηταν 11 Οκτωβρη 1830(29 Σεπτεμβρη για Ελλαδα τοτε) με +3.8 °C.
Καλησπέρα και από εμένα σε όλους. Εδώ και μια ώρα (από 23:00) επιτέλους μια σχετικά αξιόλογη βροχή στη νοτιοδυτική Θεσσαλονίκη (Άγιος Αντώνιος) και βορειοδυτική Χαλκιδική απ' όσο μπορώ να δω, μετά το χθεσινό απόλυτο μηδενικό που είχαμε εδώ, σε αντίθεση με την πόλη και τα βόρεια του νομού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλπίζουμε καλύτερα βέβαια στην Πέμπτη, αν και ο ανατολικός εδώ, όπως σωστά επισημαίνει και ο "θωμάς" λειτουργεί αποτρεπτικά.
Συμφωνώ απόλυτα με τους προλαλήσαντες για το 112. Από χρήσιμο πραγματικά εργαλείο κινδυνεύει - αν δεν έχει γίνει ήδη - να υποτιμηθεί παντελώς από όλους. Είναι αδιανόητο για βροχοπτώσεις 40-50 χιλιοστών, απόλυτα προβλέψιμες μάλιστα χωροχρονικά να σπέρνουμε πανικό. Δηλαδή για τη νύχτα της Πέμπτης με βάση τα τωρινά στοιχεία, τι θα κάνουμε, θα στείλουμε μήνυμα σε όλη την ηπειρωτική χώρα?
Κlimatikiakrida συνέχισε να μας βομβαρδίζεις με τα εκπληκτικά στατιστικά σου!