Τα γενέθλια της επιχειρησιακής μετεωρολογίας

Χάρτης πίεσης της 14ης Νοεμβρίου 1854 στις 10:00 τοπ.ώρα.
Πηγή: S. Lindgren and J. Neumann, Great Historical Events
That Were Significantly Affected by the Weather: Part 5, Some
Meteorological Events of the Crimean War and Their 
Consequences,AMS, 1981.
Στον Κριμαϊκό Πόλεμο (1854-1856)  αντίπαλοι ήταν από τη μια πλευρά η Ρωσία του Νικολάου Α΄ και από την άλλη η συμμαχία που βασικά αποτελούνταν από την Αγγλία, τη Γαλλία και την Τουρκία. Η θύελλα που έπληξε την περιοχή της Κριμαίας στις 14 Νοεμβρίου 1854 και προξένησε μεγάλες καταστροφές στον Αγγλογαλλικό στόλο είχε σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη της επιχειρησιακής μετεωρολογίας. Ας δούμε όμως πρώτα τα γεγονότα από την καθαρά μετεωρολογική τους πλευρά. Το πρωί της 14ης Νοεμβρίου ένα βαθύ βαρομετρικό χαμηλό κινούμενο από τα νοτιοδυτικά προς τα βορειοανατολικά με ταχύτητα 30 χιλιομέτρων την ώρα άρχισε να πλησιάζει την περιοχή της Κριμαίας (βλέπε διπλανό χάρτη που κατασκευάστηκε το 1954 από τον H. Landsberg με βάση τα στοιχεία που είχε συγκεντρώσει ο Γάλλος μετεωρολόγος E. Liais, επικεφαλής της Διεθνούς Μετεωρολογικής Υπηρεσίας του Αστεροσκοπείου του Παρισιού την περίοδο του Κριμαϊκού Πολέμου, και μιας έκθεσης με το ίδιο θέμα που είχε δημοσιεύσει το 1857 ο Άγγλος Ναύαρχος Ρόμπερτ  Φιτζρόι ). 


Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις των πολεμικών πλοίων των εμπόλεμων χωρών, η χαμηλότερη πίεση που καταγράφηκε ήταν 993,5 hPa στο χρονικό διάστημα από 10:30 ως 11:00 τοπική ώρα και η ένταση του ανέμου έφθασε τα 11 μποφόρ (ένα αγγλικό πλοίο ανέφερε ένταση ανέμου ακόμα και 12 μποφόρ). Τα αποτελέσματα της φοβερής θύελλας ήταν καταστροφικά. Στη Σεβαστούπολη ξηλώθηκαν στέγες σπιτιών, ξεριζώθηκαν πολλά δένδρα και σημειώθηκαν πλημμύρες. Ακόμα πιο μεγάλες ήταν οι ζημιές στη θάλασσα ιδιαίτερα για τους Συμμάχους. Οι Άγγλοι έχασαν συνολικά 21 μικρά και μεγάλα πλοία και οι Γάλλοι 16, τα περισσότερα από τα οποία ήταν εμπορικά. Δυστυχώς όμως για τους Γάλλους μεταξύ των πλοίων που βυθίστηκαν ήταν και το θωρηκτό Henri IV, το καμάρι του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, γεγονός που είχε τεράστιο ψυχολογικό αντίκτυπο σε όλο το στρατό τους. Οι Ρώσοι, έχοντας υποστεί πολύ μικρότερες απώλειες από τη θύελλα, υποδέχθηκαν με μεγάλη χαρά την καταστροφή του στόλου των αντιπάλων τους. Είναι χαρακτηριστική η αντίδραση του τσάρου Νικολάου Α΄, ο οποίος όταν έμαθε τα νέα, έγραψε στον στρατάρχη πρίγκιπα Μένσικοφ: «Ευχαριστούμε για τη θύελλα, μας βοήθησε σημαντικά. Θα επιθυμούσαμε ακόμα μία».

Μετά την καταστροφή, ο Γάλλος στρατάρχης Βεγιό, επιστημονικός σύμβουλος του Γάλλου υπουργού Πολέμου, ζήτησε από τον Ουρβανό Λε Βεριέ, ονομαστό αστρονόμο και διευθυντή του Αστεροσκοπείου του Παρισιού, να ερευνήσει την υπόθεση αν η πορεία της θύελλας μπορούσε να προβλεφθεί και κατ’ επέκταση αν μπορούσε να υπάρξει έγκαιρη προειδοποίηση του στόλου ώστε να πάρει τα κατάλληλα μέτρα προστασίας. Ο Λε Βεριέ ήλθε σε επαφή με μεγάλο αριθμό επιστημονικών ινστιτούτων στην Ευρώπη από τα οποία ζήτησε τις μετεωρολογικές παρατηρήσεις που είχαν καταγράψει τις μέρες που προηγήθηκαν της θύελλας, καθώς και οποιαδήποτε άλλη σχετική με το θέμα πληροφορία. Ο Λε Βεριέ έλαβε απαντήσεις από 250 Ινστιτούτα και Οργανισμούς, μελέτησε όλα τα στοιχεία και κατέληξε στο παρακάτω συμπέρασμα με το οποίο συμφωνούσαν και οι μετεωρολόγοι της εποχής: «Η πορεία της θύελλας θα μπορούσε να προβλεφτεί».

Έχει γραφεί ότι το βαρομετρικό χαμηλό που κατέστρεψε μέρος του Αγγλογαλλικού στόλου στην Κριμαία είχε διασχίσει την Ευρώπη κινούμενο από τα Δ-ΒΔ προς τα Α-ΝΑ της ηπείρου μας, αλλά ο χάρτης με την πορεία του χαμηλού το πρωί της 14ης Νοεμβρίου 1854 δείχνει ότι το χαμηλό πλησίασε την Κριμαία από τα νοτιοδυτικά. Αυτό σημαίνει ότι το συγκεκριμένο χαμηλό είχε διασχίσει τη νότια Ευρώπη και το πιθανότερο τη Μεσόγειο κινούμενο από τα Δ-ΝΔ προς τα Α-ΒΑ. Η βορειοανατολική πορεία του χαμηλού ενισχύεται και από το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις ανεμολογικές παρατηρήσεις των πλοίων, οι άνεμοι που επικράτησαν στην περιοχή της Κριμαίας μετά την απομάκρυνση του χαμηλού (από το μεσημέρι της 14ης Νοεμβρίου ως το πρωί της 15ης του μήνα) ήταν Δ-ΝΔ. Σε κάθε περίπτωση, το συμπέρασμα του Λε Βεριέ σηματοδότησε το ξεκίνημα της συνοπτικής μετεωρολογίας και της πρόγνωσης του καιρού που συνδέεται άμεσα με αυτή. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου