Κόνιτσα, 25-1-2012. Φωτ. Τάσος Κώτσικος |
Το λευκό τοπίο με τους διάσπαρτους καπνούς να ανεβαίνουν στον ουρανό μου θύμισε μια εικόνα από την πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου προς τις Ινδίες. Στις αρχές της άνοιξης του 329 π. Χ. ο Μακεδόνας στρατηλάτης έφτασε στην περιοχή των Παροπαμισάδων (ανατολικό Αφγανιστάν κοντά στον Ινδικό Καύκασο). Η χώρα των Παροπαμισάδων ήταν γυμνή, χιονοσκεπής και δεν μπορούσε να επιβιώσει σ’ αυτή «ούτε πουλί ούτε άγριο ζώο». Οι κάτοικοι ζούσαν διασκορπισμένοι σε μικρούς οικισμούς και καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα παρέμεναν κλεισμένοι στα πλίνθινα σπίτια τους. Οι στέγες των σπιτιών ήταν θολωτές με ένα άνοιγμα στο κέντρο για να βγαίνει ο καπνός. Ο καπνός από την εστία που βρισκόταν στο κέντρο του σπιτιού ήταν το μοναδικό στοιχείο που πρόδιδε την παρουσία ανθρώπων στο κάτασπρο τοπίο. Περπατώντας σ’ αυτό το αντίξοο περιβάλλον, πολλοί στρατιώτες τυφλώθηκαν από την αντανάκλαση του φωτός πάνω στο χιόνι. Άλλοι έπαθαν κρυοπαγήματα και αρκετοί πέθαναν από το συνδυασμό του ψύχους, της έλλειψης εφοδίων και της εξάντλησης (Διόδωρου Σικελιώτη, Βιβλιοθήκη Ιστορική, ΙΖ΄, 82).
Πάντα με τα ωραία άρθρα σου Δάσκαλε.Ο Θεός να σου δείνει χρόνια και δύναμη.Ευχαριστούμε πολύ για όλα
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό θα ήταν οι φίλοι και αδελφοί εδώ του μπλογκ να βρεθούμε κι από κοντά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και επαυξάνω!! Καλημέρα σε όλους και στον Δάσκαλο μας! Καλό Σαββατοκύριακο.
ΔιαγραφήΝα κόψουμε και πιτα δεσποτα
ΔιαγραφήΕυχαριστούμε κύριε Ζιακόπουλε για τις ωραίες διηγήσεις! Καληνύχτα και καλό Σαββατοκύριακο σε σάς και σε όλους τους φίλους του μπλόγκ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν μάλιστα το σπίτι σου βρισκόταν στην πάνω μεριά της αμφιθεατρικά χτισμένης Κόνιτσας, τότε η θέαση και το θέαμα θα ήσαν ακόμα πιο υπέροχα,και μάλιστα στα παιδικά μάτια .
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραία και η αναφορά στον Όμηρο και την Οδύσσεια ,σχετιζομένη με τον νόστο για την πατρίδα του αείποτε ταξιδεύοντος Έλληνα.
Δημοφιλής είναι και η ετυμολόγηση της λέξης "άνθρωπος" από το ρήμα "θρώσκω" (απο-θρώσκοντα) , άνω +θρώσκω+ οπ-(ορώ) , δηλαδή :αυτός που τείνει προς τα άνω , "ο τα άνω ζητών" , που όμως πρόκειται περί παρετυμολογίας. Καληνύχτα σε όλους.--======Π.Α.
Λοιπόν λίγα πράγματα για το καπνό από τα τζάκια...η τις σόμπες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ καπνοδόχος που καπνίζει σήμερα....σημαίνει οτι ο ιδιοκτήτης του σπιτιού ζεί και είναι καλά...ακούγεται λίγο σκληρό αλλά οταν στα χωριά πια...ζουν υπερλίλικες...είναι η πρωτη ενδειξη για τους χωριανούς οτι ολα πάνε καλά.
Το δεύτερο σπίτι που καπνίζει ξαναζωντανεύει...εγώ το είχα τάμα...στα ταξίδια μου να ανάψω το τζάκι στο πατρικό..μου...δεν περιγράφω την στιγμή...που αναψα το τζάκι μετά από πολλά χρονια.....
Τέλος μην νομίσετε οτι ο μέγας Αλέξανδρος ειχε πάει αδιάβαστος...είχε διαβάσει την "κύρου ανάβαση" και είχε εξαιρετικές αναφορές...για τον καιρό στην περιοχή..
Φυσικά θα ψάξω και τον συμβολισμό της φώτο..που είναι ένας....ο κύριος Ζιακόπουλος θελει να δώσει την σκυτάλη αλλού...?"θωμάς"
Που εννοείς φίλε Θωμά στην άνοιξη?
ΔιαγραφήOxι βέβαια....ποια άνοιξη? η σκυτάλη στα ΒΔ.....!υπόψην οτι ο χειμώνας ανεξάρτητα από τα χιόνια έχει ένα υετικό κενό....100 150 mm στην ανατολική ηπείρωτική χώρα....σημαντικό...θα έλεγα "θωμάς"
ΔιαγραφήΗ αναφορά μου στον Αλέξανδρο αφορά την πορεία του προς τα Γαυγαμηλα..και οχι φυσικά στο Αφγανιστάν..."θωμάς"
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην περίοδο της ανατολικής ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, της Ρωμανίας, του κράτους που σήμερα αποκαλείται βυζαντινή αυτοκρατορία, υπήρχε ο καπνικός φόρος. Υπολογιζόταν ανά οικία, εφόσον το τζάκι της άναβε, κατοικούνταν δηλαδή κανονικά. Μάλλον θύμιζε τον σημερινό ΕΝΦΙΑ και πρέπει να ήταν το ίδιο αγαπητός. Η είσπραξή του γινόταν από ιδιώτες φοροεισπράκτορες και με κάποιον από αυτούς πρέπει να συνδέεται και η ανέγερση της εκκλησίας της Καπνικαρέας στην οδό Ερμού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝίκος (φιλόλογος)
O EΝΦΙΑ είναι ακόμα χειρότερος, αφού περιλαμβάνει τα ακατοίκητα, τα ημιτελή, τα μισογκρεμισμένα κτίσματα, τα αγροτεμάχια κ.λ.π.
ΔιαγραφήΚάπου είχα διαβάσει ότι στα χρόνια της βυζαντινής αυτοκρατορίας δεν επιτρεπόταν να χτίσεις αν αυτό που κατασκεύαζες έκοβε τη θέα του γείτονα.
ΔιαγραφήΕνδιαφέρον αγαπητέ Νίκο.Οι ιδιώτες αγόραζαν τους φόρους μιας περιοχής από το κράτος,προφανώς με κάποια έκπτωση,και ακολούθως αυτοί τους εισέπρατταν από τους υποχρέους πολίτες.Έτσι εξηγείται και η ετυμολογία του όρου "τελώνης" . Τέλος =φόρος + ωνούμαι =αγοράζω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά τα άλλα : " Οι τελώναι και αι πόρναι προάγουσιν υμάς εις την βασιλείαν των ουρανών" !. Να είσαι καλά.--=======Π.Α.
Σήμερα είναι του Αγίου Βλασίου,πολιούχου Ξυλοκάστρου Κορινθίας.Στην περιοχή μας είναι διαδεδομένο το όνομα Βλάσης και Βλασία .Χρόνια Πολλά. --====Π .Α.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.monastiria.gr/iera-moni-agiou-vlasiou-korinthias/
ΔιαγραφήΕπίσης Άγιος Βλάσιος Αιτωλοακαρνανίας.
ΔιαγραφήΧρήστο την ξέρω τη μονή (γυναικεία).Βρίσκεται λίγο έξω από από την Άνω Συνοικία Τρικάλων,στον δρόμο προς το χιονοδρομικό της Ζήρειας,σε υψόμετρο 1400 μέτρων.Τα Τρίκαλα Κορινθίας απαρτίζονται από τρεις συνοικίες : Κάτω-Μεση- Άνω. Να είσαι καλά.--======Π.Α.
ΔιαγραφήΚαλημέρα, κ. καθηγητά Π. Α. Είναι λίγο χαμηλότερα, επίσης να είσαι καλά.
ΔιαγραφήΛησμόνησα να πω ότι στη χώρα υπάρχουν άλλοι 13 οικισμοί που φέρουν το όνομα Άγ. Βλάσιος και τον ομώνυμο ναό.
ΔιαγραφήΧρόνια πολλά και από μένα στους σήμερα εορτάζοντες, αλλά και στους φίλους που γιόρταζαν χθες μαζί με τη συγγνώμη μου γιατί τους ξέχασα!
ΑπάντησηΔιαγραφήHere we go again. 0 mm υετού στην Ξάνθη ο Φλεβάρης ως τώρα. Φοβάμαι ότι θα βγει ο μήνας με ελάχιστο ή και καθόλου υετό. Εδω και πολλές ημέρες όσο αλλού χιόνιζε και έβρεχε εδώ είχαμε πολύ ηλιοφάνεια με παγωνιά τις πρωινές ώρες. Τώρα που κόπηκε και ο λίγος αέρας έχουμε βαρετό καιρια εδώ και ημέρες. Ιδωμεν...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό είναι όντως πρόβλημα φίλε μου . Η άτιμη η......λακέρδα δεν παλεύεται ΄..!-====Π.Α .
Διαγραφήπρόβλημα που αφορά το σύνολο των τεσσάρων περιφερειών βορειότερα της Λαμίας, με ελάχιστες εξαιρέσεις (όπως η Μαγνησία). μηδενικός έως μονοψήφιος υετός από 26.1 έως (τουλάχιστον, απ' ότι φαίνεται) 20.2. δε μας φταίνε, όμως, οι της μεσημβρινής κυκλοφορίας γι' αυτό.
ΔιαγραφήΚαλημέρα.
Πρόβλημα δεν είναι...Απλώς χειμώνας χωρίς βροχές και χιόνια δεν έχει νόημα... Πάλι καλά που κάνει λίγο κρύο τις τελευταίες μέρες.
ΔιαγραφήΚατ'αρχην μια διευκρίνιση ακόμα στο χθεσινό σχόλιο του ανώνυμου των 5:44 που είπε πώς θυμούνται κάποιοι τα χιόνια το 88 και του 01,και τα θεωρούν ακραια..βεβαίως λόγω της άγνοιας του για τα καιρικά το είπε αυτο,θα πω μονο πώς η λεξη ακραία στα καιρικά δεν υπήρχε τοτε,και στα δυο χιόνια πχ.που αναφρθηκε λέγαμε απλώς χιόνισε η χιονίζει πολυ.Τη λέξη ακραία,ακραια φαινόμενα κλπ.ξεκινησε απο Αττική μεριά,προφανώς απο Αθηναϊκά καναλια..δεν ξέρω..οι Αττικαριοι θα γνωριζουν καλύτερα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην ουσία όμως πρέπει να ξεκαθαριστεί,γιατι απο αγνοια τους πολλοί μπερδεύονται,οτι η έννοια αδικημένοι είναι σχετική βαση κληματολογιας,αυτο οπωσδήποτε ισχύει για τα κεντροβορεια γενικά ηπειρωτικά Θερμαϊκό.
Η έννοια αδικημένοι ουδεμία δεν ισχύει για τα αν.προσυνεμα,Αττική,Βοιωτία κλπ.μονο το ευνοημένοι μπορεί να ισχύει για αυτες τις περιοχές γιατι πολυ απλά η κλιματολογια ή η κανονικότητα το λέει.Ειναι σαν να λέει κάποιος Μυκονιατης η Κρητικός,πω πω έχει καιρό να βρέξει η να χιονισει τι αδικία είναι αυτην,θα γελάσουν και οι πέτρες!
Αρα κατ'επέκταση οι Αττικαριοι,Βοιωτοι κλπ.ειναι οι τελευταίοι στην Ελλάδα η να μην διαμαρτύρονται καθόλου για ανομβριες,αντικυκλωνες,αχιονιες κλπ.γιατι απλά μαζι με τις Κυκλάδες και την Κρήτη είναι ο καιρός τους..το κλιμα τους!
Γιώργος πεδινά Τρικάλων
Δεν είναι καθόλου έτσι όπως τα λες φιλε μου. Στην δίκη σου περιοχή και στα βόρεια γενικά αφενός ο χειμώνας ΔΕΝ είναι η πιο υγρή εποχή του έτους, αφετέρου και αν δεν βρέξει τον χειμώνα θα βρέξει την άνοιξη η το καλοκαίρι με τις άπειρες ασταθειες που εμάς στα νότια δεν μας επηρεάζουν καθόλου η με τους νοτιάδες το φθινόπωρο που εμάς μας φέρνουν ζέστη και ξηρασία. Αντιθέτως αν δεν βρέξει στην Κρήτη το χειμώνα, δεν θα ξανά βρέξει άλλη εποχή και θα υπάρχει τεράστιο πρόβλημα ύδρευσης, αν αναλογιστούμε και τα 5εκ τουριστών που επισκέπτονται το νησί το καλοκαίρι. Το ιδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα νότια. Όποτε να μην μιλήσουμε ξανά για αδικίες και να αφήσουμε αυτούς τους ανταγωνισμούς στην άκρη.
ΔιαγραφήΠολύ φιλικά και χωρίς διάθεση αντιπαράθεσης…
Γιάννης-Χανιά
Η κυκλογενεση στην Μεσόγειο έχει μειωθεί κατά 30%ειχα διαβάσει,και κυρίως αυτη που λαμβάνει χώρα στον κόλπο της Γένοβας.Δεν ξέρω κατά πόσο ισχύει η μείωση αυτη αλλά μας επηρεάζει ολους,νότιους και βόρειους.Το 1.5 μέτρο συνολικό ύψος χιονιού σε έναν χειμώνα,στην Εύβοια π.χ.,καποτε ήταν 3 μέτρα όλο τον χειμώνα.Επειδη χιονίζε και στα μέρη μας όμως,δεν ασχολήθηκε κανείς τότε με το ποσο έριχνε εκεί.Δεν ξέρω αν γίνεται αντιληπτό το σκεπτικό μου.Ο υετός στην Ελλάδα βαίνει μειούμενος παντού.
ΔιαγραφήΔημήτρης ρ.
στερούνται νοήματος οι αντιδικίες, με κάλυψε περί αυτού ο χαρακτηρισμός τους (προ κάποιων ημερών), από τον οικοδεσπότη μας. χωρίς να παραβλέπω την καταπόνηση των ανθρώπων που μπορεί να ζήσουν μήνες ολόκληρους χωρίς σταγόνα, κατά βάση το σύνολο της ελληνικής επικράτειας βασίζεται στον χειμερινό υετό. για να μη μακρηγορώ, παίρνοντας το νήμα από την τελευταία φράση του Δημήτρη, θα 'λεγα ότι ο χρήσιμος υετός έχει μειωθεί παντού, υπέρ του ζημιογόνου. και για όσους αναγνωρίζουν κάτι από τον εαυτό τους στην πρώτη παράγραφο του κ. Ζιακόπουλου, και ο όμορφος υετός έχει μειωθεί.
Διαγραφήκαλό Σαββατόβραδο σε Όλους.
Πράγματι, αντί να απορούν για το πως το χιόνι πέφτει στην Αττική που βγάζει ολόκληρο χειμώνα με μ.ο. τους 15 βαθμούς, νοιώθουν ότι η κακοκαιρία ήταν μικρότερη των προσδοκιών τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπίθανο.
Μια ημέρα πριν χιονίσει, κολυμπουσανε στις παραλίες της.
Έπειτα ακούστηκε για χιονιαδες της Αττικής και για τη διαχρονικοτητα τους.
Αν κάποιος γνωρίζει, ας μας ενημερωσει για τη συχνότητα και τις ημέρες χιονοπτωσης της Αθήνας μέχρι το 2000,οπότε και άρχισε να προκύπτει αυτή η στρεβλωση.
Το ότι φτάσανε να θεωρούν σε ετήσια βάση δεδομένο το "χιονια" της Αττικής,ξεπερνάει κάθε ορθολογικη κλιματολογικη λογική.
Κατά την άποψή μου, έχει δημιουργηθεί μια παράδοξη κλιματική συγκυρία για ένα μικρό χωρικά κομμάτι της χώρας, που ανήκει καθαρά στο μεσογειακό κλίμα και μάλιστα στην βαθμίδα 4.
Οι Κυκλάδες και η Αττική, ΔΕΝ είναι Βόρεια Ευρώπη ούτε καν Βαλκάνια.
Είναι στο πλέον νοτιο άκρο τής ηπείρου και στην κλιματική κανονικοτητα,βρίσκεται πιο κοντά στα κλιματικά δεδομένο της Αφρικής, παρά της Ευρώπης.
Ποιος ξέρει τι άλλο θα δούμε στο μέλλον...
Αυτά έγραφα κι εγώ φίλε, ότι πριν το 2000 χιόνιζε μία φορά στα δέκα χρόνια στην Αθήνα και με αποκαλούσαν αιρετικό...
ΔιαγραφήΤα κουρέλια κολυμπάνε ακόμα...
ΔιαγραφήΚαλησπέρα από την ελαφρώς χιονοσκεπή Στοκχόλμη .Μάκης Στοκχόλμη
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιώργο (Τρίκκαλα), ο Γιάννης έχει δίκιο στην απάντησή του. Εξάλλου στην Κρήτη ναι μεν χιόνισε τώρα για πρώτη φορά, αλλά μη νομίζεις ότι έβρεξε ιδιαίτερα αυτές τις μέρες, όπως δεν έχει βρέξει και ολόκληρο τον χειμώνα ούτε καν στον μέσο όρο. Όταν βρέχει στην Θεσσαλία εδώ δεν έχομε μυρωδιά, όπως έγινε στην τελευταία κακοκαιρία του Ιανουαρίου που είχατε πλημμύρες σε πολλές περιοχές κυρίως της ανατολικής Θεσσαλίας αλλά εδώ έπεσαν 2-3 χιλιοστά σε ένα σημείο του νησιού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΙσως η πρωτη και η μοναδικη ευκαιρια για μας τους κβ εφοσον φαινεται να γινεται σθ και οι δεικτες να μας ευνοουν προς τα τελη του μηνα..μετα απο αυτο το εκτρωμα που εχουμε ζησει απ το σεπτεμβριο και 3 χρονιες χωρις χιονια ελπιζω να μας κανει την χαρη...ευχομαι και ο δασκαλος να μας δειχνει το δρομο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.γ μακαρι ο καιρος εμας τους χιονοφιλους να μην μας κανει να τον μισησουμε...
Η προηγούμενη εβδομάδα στο Ανω Βόιο...sun -6.5/-0,5 ,mon -9.8/2,tue -11,8/2,7.wed -13,7/4,thu -11.5/4,1. fri -7,4/7.sat -10.3-12.....εννοείτε ότι το τ΄ζακι σε αυτές τις συνθηκες είναι διακοσμητικό...όπως και οτιδήποτε άλλο...πλην κυλινδιρικής σόμπας αυτές που ειχαν παλιά τα ΚΤΕΛ η βαρέλι στρατού ...στείλτε μας τον νοτιά και τον ελέφαντα κυριε Ζιακόπουλε..να φορτώσουμε τώρα που είμαστε "ζεστοί""θωμάς¨"
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλοι απο την Κρήτη,δεν είναι θέμα ανταγωνισμού ουτε αντιδικίας,ο καιρός ή η φύση τα έκανε έτσι ώστε να ισχύει αυτο που είπε ο Στυλιανακης,με άλλα συστήματα βρέχει εδώ,με άλλα στην Κρήτη,αλλά ξαναδιαβαστε λίγο το σχόλιο μου το χθεσινό με αφορμή το σχολιο του Θεσπρωτου.Οσο για το Καλοκαίρι φιλε Γιάννη έχουμε αλλά χάλια εδω απο θέμα ασταθειων,που δε μπορώ να μηλισω τώρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε Δημήτρη απο Λαμία τα ορεινά της βόρειας κυρίως Εύβοιας θα είναι ίδια περίπτωση μ'αυτην του Πηλίου,ίσως θα εννοείς περιπτώσεις όπως του Μαρτίου του 87,που πιθανώς να επηρεάστηκαν και απο προσηνεμα και απο κβ.χιονια.Κατα τ'άλλα το οτι ο υετος μειώθηκε στα μέρη μας,μαζι με τον Νίκο μην τα λέτε σε μένα πέστε τα στον ανώνυμο με το άκυρο σχόλιό του.Εγω απαντησα εύλογα στον ανώνυμο,τα περι αντιδικίας..αλλου!
Ξέχασα να αναφέρω στις αδηκιμενες περιοχές και το εσωτερικο της Πελοποννήσου.
Ο Χριστόδουλος ο Βοιωτος ειπε οτι μια χαρά τα πάμε αν κοιτάξουμε τα χάλια της Ευρώπης.Μια χαρά τα πατε εσείς Χριστόδουλε μαζί με την Αττική τις Κυκλάδες την Κρήτη τις θάλασσες και με κάποια αλλη Ηπειρο.Η ηπειρωτική Ελλάδα χερι χέρι με την Ευρώπη προχωράμε στα χάλια.Και μη μου πείτε παλι για αντιδικία,είπαμε..η φύση
Γιώργος πεδινά Τρικάλων
Όλοι δίκιο έχουμε και άδικο μαζί.Μακαρι να βοηθάει ο καιρός και να έχουμε νερά(όσο πρέπει και με τον ρυθμό που πρέπει,οπως πολύ καλά διόρθωσε ο Νικος) και σωστές θερμοκρασίες,γιατί έτσι θα λειτουργήσει η φύση και εμείς μαζί της.καλο βράδυ
ΔιαγραφήΔημήτρης ρ.
φίλε με συγχωρείς...αλλά το ύφος σου πηγαίνει την συζήτη προς αντιδικία. Χαρακτηρισμοί άκυρο κλπ δεν βοηθάνει. Αν θέλεις αντι να κάνεις αρνητικό σχολιασμό σε ένα σχόλιο αντιπαράθεσε τα στοιχεία σου και ότι γνωρίζεις. Άλλωστε η ανταλλαγή απόψεων προάγει την βαθύτερη σκέψη και εμπλουτίζει την γνώση. Πράγματι δεν γνωρίζω επακριβώς πώς χιονίζονται τα πεδινά της Θεσσαλίας. Αλλά σε γενικές γραμμές μπορούμε να παραθέσουμε στοιχεία και απόψεις χωρίς να μειώνουμε τις απόψεις των άλλων. Παρακαλώ αν θέλεις γράψε μας τους τρόπους που χιονίζονται τα τρίκαλα και που κατέληγαν συνήθως τα συστήματα αυτά. Αν και να θυμίσω ότι η αναφορά μου για τα χιόνια ήταν προς Λάρισα κατα βάση. Όχι προς Τρίκαλα και Καρδίτσα πχ που παίζουν σε άλλο "πρωτάθλημα"
ΔιαγραφήΑλλά μιας και νιώθεις πολυ αδικημένος από τον καιρό...ξεσπώντας στα προσήνεμα...να θυμίσουμε μερικές κακοκαιρίες που σας επηρέασαν.
1-2/02/2012 εγκλωβισμός και χαμηλό "νυφίτσα" που χιόνισε πολυ στην Θεσσαλία
9/2/2015 αυλώνας με κίνηση στον άξονα ΒΑ/ΝΔ με χαμηλό Ιόνιο πέρασμα και κατάληξη στο Αιγαίο με χιόνια και στην Αττική
11/1/17 η τρομερή και φοβερή Αριάδνη η οποία ξεκίνησε να επηρεάζει την Ελλάδα από Βορά προς Νότο από τις 7/1, ωστόσο το πέρασμα της άφησε αρχικά ψίχουλα στην θεσσαλία και την κεντρική Ελλάδα. Ενώ τα χιόνια τελικά επηρέασαν αρκετά και τα προσήνεμα. Ωστόσο το θερμό μέτωπο που δημιουργήθηκε σε δεύτερη φάση κυριολεκτικά έθαψε λόγω εγκλωβισμού Θεσσαλία και Στερεά. Ο καλύτερος χιονιάς σας ήταν από εγκλωβισμό.
4/1/19 αβαθές χαμηλό Ιόνιο πέρασμα από Πελοπόννησο και ανέβασμά με κίνηση προς τα ΒΑ.
13-14/2/2021 Μήδεια χιονιάς που επηρέασε και την Βόρεια Ελλάδα αλλά και την Θεσσαλία προτού περάσει το χαμηλό προς Αιγαίο με την γνωστή προσήνεμη κατάληξη.
Άρα συμπεράσματα: τα τελευταία 10 χρόνια δεν είστε και τόσο αδικημένοι όσο νομίζετε. η βόρεια ελλάδα και η δυτική ιδιαίτερα Μακεδονία ναι είναι και πολύ μάλιστα. Ο λόγος; Συνήθως τα χαμηλά που περνούσαν από Ιόνιο προς Αιγαίο είχαν πιο βα συνιστώσα και η διαδρομή τους περνούσε πιο βόρεια όχι τόσο νότια, επηρεάζοντας κυρίως κεντρική και δυτική μακεδονία και όχι τόσο την Θεσσαλία. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρχαν και αυλώνες που επηρέαζαν και την Θεσσαλία ή την κεντροβόρεια Στερεά (πχ Λαμία) αλλά δεν ήταν τόσο συχνοί. Δεν είναι γνωστή πάντως η Λαμία για τα χιόνια της. Τα Καμένα Βούρλα πάντως βλέπουν συχνότερα χιόνια.
Αν ήταν θα είχατε και εσείς 20 ημέρες χιονόπτωσης θα συγκρινόσασταν με την Κοζάνη.
Τα προσήνεμα δεν είναι μόνο η πόλη της Αθήνας. Αφορούν μεγαλύτερη έκταση και περιλαμβάνουν Βοιωτία και Εύβοια. Επειδή έγινε μια αναφορά για ορεινά Εύβοιας κλπ καλό θα ήταν να ξέρουμε τι περιλαμβάνει αυτό.
Η Στενή δεν είναι ορεινό μέρος έχει υψόμετρο 400μ...και βάζει για πλάκα 1μ και στα καλά της 2+
Η Σέττα είναι στα 740μέτρα και βάζει σε αντιστοιχία απίστευτες ποσότητες χιονιού.
Για την Δίρφη τι να πούμε σχετικά με το χιόνι που κρατάει για ένα βουνό με υψόμετρο 1700 μέτρων;
Αττική: Τα Βίλια ξεκινούν από τα 500 μέτρα και θάβονται κάθε χρόνο
Ιπποκράτειος Πολιτεία (500-800μ), Διονυσος (450-480) Κρυονέρι (380), Ροδόποη (400) κάθε χρόνο βλέπουν φοβερά χιόνια.
Θήβα (215) και Λιβαδειά (160): κάθε χρόνο έχουν δυαντούς χιονιάδες δεν προέκυψαν τώρα...ανορθόδοξα...
ΥΓ: Έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια οι αυλώνες εξπρες Αιγαίο ή έχουν μειωθεί οι αυλώνες που βγάζουν χαμηλό Ιόνιο με κίνηση που ευνοεί την Μακεδονία;
με σεβασμό ο Ανώνυμος (των 5:44)
κάποια στοιχεία για τα Τρίκαλα: σωστές οι ημερομηνίες χιονιού που ανέφερες. αφαιρώ την 9.2.2015, που το έστρωσε μόνο σε αυτοκίνητα, παροδικά. προσθέτω την 9.1.2019, που οι νοτιάδες δεν πρόλαβαν να ανεβάσουν τη θερμοκρασία. 5, με το ζόρι, χιόνια άξια αναφοράς σε 12 χρόνια συνιστά μείωση. 6,4 ημέρες χιονιού ετησίως είναι το στατιστικό της ΕΜΥ για την περίοδο 1950 - 1990. συνήθως το βλέπαμε μια φορά το χρόνο οπωσδήποτε, τώρα μία στα δύο και αν..ως μισός Σερραίος λέω ότι, ποσοτικά τουλάχιστον, η Μακεδονία, πλην Δυτικής, χιονίζεται λιγότερο από τα Τρίκαλα. η Λάρισα χιονίζεται με τον ίδιο τρόπο των Τρικάλων, ποσοτικά, συνήθως, λιγότερο.
ΔιαγραφήΦίλε τώρα είδα το σχόλιό σου.
ΔιαγραφήΓια τη λέξη άκυρο απλώς δεν πρέπει να διατυπώνονται,έχεις δίκαιο και σου ζητώ συγνώμη.Και όχι μονο αυτο νιώθω και άβολα βλέποντας ολο αυτο το κατεβατο για μένα.
Στην ουσία τώρα..καταρχήν δεν χρησιμοποιώ τη λέξη εγκλωβισμός,κακώς την έγραψα την άλλη φορά,εγω λεω προϋπάρχων ψυχος,αλλά επειδή έχει να ρίξει καιρο εδώ χιόνι,θα ξεχάσουμε και τις λέξεις.
Όλα αυτά που ανέφερες συνέβησαν,και να συμπληρώσω επηρέασαν και την Ηπειρο και την δ.και κ. Μακεδονία.Και κάποια απ'αυτά είναι ψευτοχιονα(το ψευτοχιονα είναι δική μου αποψη παρεβλεψε το αν θες)
Παρόλα αυτά που συνέβησαν επιμένω πως είμαστε αδικημένοι και εξηγούμαι.
Καταρχήν και που δίνεις τόση αξία σ'αυτά τα αραια πρόσφατα γεγονότα και απ'αυτά έβγαλες συμπεράσματα,επειδή σου είπα ότι έχεις άγνοια,καλοπροαιρετα σου το λέω έχεις.
Πρώτα απ' όλα έχουμε αλλαγή της συμπεριφοράς του υετου γενικότερα,όπως είπα πολλές φορές,αλλά και προχθές σε άλλο σχόλιο.
Οσον αφορά μόνο για το χιόνι,ειπα πολλές φορές οτι θυμάμαι γεγονότα αλλά δεν θυμάμαι χρονολογίες και περισσότερο ημερομηνίες.Δεν θα περιγράψω για συγκλίσεις,προϋπάρχων ψύχος κλπ.εχω πολυ καιρό πάντως να δω στα δελτία καιρού τους ανέμους να είναι σε ολο το Ιόνιο βορειο Αιγαίο ισχυροί βοριάδες,και στο ν. Αιγαίο ισχυροί ΝΑ.
Ο φίλος Τρικαλινος meteorakias ανέφερε το χιόνι του 86 της παραμονης των Χριστουγέννων.
Να συμπληρώσω στο σχόλιό του οτι ανήμερα Χριστουγέννων πρωί είχαμε ένα μέτρο,έριχνε καρβέλια,και είχε κοπεί το ρεύμα.
Το προηγούμενο βράδυ απο θέμα θερμοκρασίας (δεν γνωρίζαμε ποσο είχε)δεν φαινόταν καθόλου για χιόνι,είχε ασπρη συννεφιά,παίζαμε εξω με δυο παιδια(και θαυμαζαμε τα Χριστουγεννιάτικα δέντρα των σπιτιών)και άρχιζε να χιονίζει σπιθα σπίθα μέχρι που έγινε πυκνή,καρβέλια μονοκυλα.
Οταν πήγα στο σπίτι απορούσα χαρούμενος πως και χιονίζει (δεν είπα ακραιο)αφου είχε ζεστα δεν κρυωναμε!Και ο πατέρας μου λέει,δεν σας είπα εγω,εχει ΑΣΠΡΟ ΟΥΡΑΝΟ θα χιονίσει.
Αυτή η περιπτωση που επαναλήφθηκε και αλλες φορές,οχι παντα με ενα μέτρο,ήταν ο κανόνας της χιονόπτωσης,συναιβενε καθε χειμωνα και οχι μια φορά,
για τα 100μ.υψομετρο μιλάμε πάντα, και αυτο λέει πολλά και για το θέμα του προϋπάρχων ή συγκρούσεις μαζών.Επισης συναιβεναν και οταν είχατε εσείς τα λεγόμενα πέτρινα χρόνια,με αποκορύφωμα το χιόνι του Ιανουαρίου του 94 οταν έριξε στο χωριό μου στα 100μ.80π.νοτιαδοχιονο,και στα ορεινά είχε 5μ.στα 1100μ.παρακαλω!
Αυτα δεν υπάρχουν πια,ακόμα και στην δεκαετία που ανέφερες με τα αραια γεγονότα, και τα περισσότερα λόγο προϋπάρχων ψυχους .Οχι οτι τα υποτιμαω.
Αυτά ως πρως τα χιόνια συν τον υετο γενικότερα συν τις Καλοκαιρινές αστάθειες συν κι άλλα που εχω στο μυαλο και θυμάμαι, βγαίνει το συμπέρασμα οτι είμαστε και ο κάμπος και τα βουνά υπεραδικημενοι!
Το λάθος σου είναι οτι έβγαλες συμπέρασμα απο πολύ μικρο διάστημα,αλλά οι αναλύσεις σου πίστεψέ με μου αρεσαν πολυ!
Σε εκτιμώ γιατι είσαι συνάδελφος καιρόφιλος!
Γιώργος πεδινά Τρικάλων
Δεκαετία του 80 και του 90 θυμάμαι και τα έχω και γραμμένα ως λάτρης του καιρού, σε 90 ημέρες του φθινοπώρου να υπάρχει υετός στις μισές και παραπάνω μέρες.Την τελευταία δεκαπενταετια οι ημέρες βροχής είναι πολύ λιγότερες με τότε, ο υετός όμως συνολικά για τους 3 μήνες ,παραμένει αμετάβλητος περίπου.Οι χειμώνες όσον αφορά την τελευταία δεκαπενταετια είναι ότι ο Δεκέμβριος είναι ο πιο βροχερός μήνας με ότι συνεπάγεται αυτό με νοτιαδες. Ο Ιανουάριος θυμίζει μόνο ότι υπάρχει χειμώνας λόγου κρύου κυρίως διότι εδώ χιονίζει σπάνια όπως λεμε και ο κατεξοχήν ο καλύτερος μήνας παλιότερα για την περιοχή μου ήταν ο Φεβρουάριος που τώρα πια είναι ξηρός, ανομβρος ,και θυμίζει πιο πολύ Άνοιξη Γιάννης Αρτινος..
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιώργο, η ανταλλαγή πληροφόρησης δεν είναι αντιδικία, αυτό ποτέ δεν θα γίνει από μένα εδώ για τέτοια θέματα. Απλά μην νομίζει κανείς ότι είμαστε σε πολύ καλύτερη κατάσταση - με τα τωρινά δεδομένα τουλάχιστον - επειδή μια φορά φέτος τον χειμώνα χιόνισε καλά στο εσωτερικό του νησιού. Η βροχόπτωση στο Ηράκλειο φέτος το τελευταίο δίμηνο είναι περίπου 38 mm και στα Χανιά περίπου 52. Κάτω από το 40 % του Μ.Ο. για το δίμηνο. Αν συνεχίσει έτσι, τα πράγματα προφανώς θα είναι δύσκολα το ξηρό καλοκαίρι που έρχεται, οπότε και οι ανάγκες τριπλασιάζονται.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομιζω αγαπητέ φίλε Γιώργο, απο τα πεδινά Τρικάλων (Νομη),πως πρέπει να πατήσεις λίγο φρένο,να ξαναδιαβασεις προσεκτικά το δικό μου σχόλιο όπως και του φίλου ανώνυμου των 5,44,του φίλου Στυλιανακη και όσων άλλων έγραψαν περί του όλου θέματος και της "αντιδικίας" που φαίνεται αλκα στην ουσία δεν υφίσταται και στο τέλος θα δεις ότι δεν είπαε κανείς μας το αντίθετο από εσένα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ποιο σημείο του σχόλιου μου είπα εγώ φίλε ότι όλα βαίνουν καλως;
Τοσο σε αυτό το σχόλιο,όσο και σε πολλά άλλα, κατά καιρούς,έχω επισημάνει ότι τίποτα δεν είναι πλέον όπως παλιά και ότι η"κανονικοτητα" που τρέχει είναι πρωτόγνωρη για ολους και μάλιστα συνεχώς επιδεινωνεται.
Ο "θωμας"πιο πάνω είπε ότι παρά τα χιόνια που πήραμε έχουμε έλλειμμα υετου 100-150mm και έχει απόλυτο δίκιο.
Αυτο που είπα είναι ότι σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη που βιώνει τα τελευταία χρόνια ξηρά καλοκαίρια με καύσωνες και σχεδόν ανύπαρκτους χειμώνες, εμείς εδώ στην Ελλάδα είμαστε σε σχετικά καλά επίπεδα και όχι ότι όλα πάνε μια χαρά.
Ποιος είναι αυτός που ασχολείται με την γεωργια, την κτηνοτροφία και γενικά έρχεται σε επαφή με τον φύση και λέει ότι όλα πάνε καλά;
Ποιος είναι αυτός που είναι δίπλα στην θάλασσα και ασχολείται ή ζει από αυτήν και λέει ότι όλα είναι εντάξει;
Κανεις πιστεύω γιατί όλοι λίγο ή πολύ βλέπουν τις μεγάλες αλλαγές που υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια τώρα.
Το δείχνουν όλα τα ζωντσνα και τα φυτα-δεντρα με την αλλόκοτη συμπεριφορά τους.
Οποιος μπορεί να "ακουσει" όλα τα πλάσματα της φύσης σε στεριά και θάλασσα, εμψυχα και άψυχα (κατά εμας)πως "ουρλιάζουν " στην κυριολεξία,θα καταλαβαινε τι ακριβώς συμβαίνει και τι έρχεται οσονούπω.
Να προσέχετε τους εαυτούς σας και όλους όσους αγαπάτε και σας αγαπούν.
Καλημέρα από την Κόνιτσα που συνεχίζει να έχει παγωνιά τα πρωινά, ευτυχώς όταν ο ήλιος ανεβαίνει η θερμοκρασία ξεπερνάει τους 6 βαθμούς και κάνουμε λίγη οικονομία στα τζάκια...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή Κυριακή σε όλους!
Καλημέρα σε όλους τους φίλους του μπλοκ. Κύριε Ζιακοπουλε τα Χριστούγεννα του 86 παραμονή από το απόγευμα ξεκίνησε χιονόστρωση στα Τρίκαλα. Η χαρά όλων των φίλων μου ήταν απερίγραπτη. Μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν υπήρχαν οπότε με το παραδοσιακό τηλέφωνο βρεθήκαμε την επόμενη μέρα όπου ακόμα χιόνιζε στην κεντρική γέφυρα και βγάλαμε μια φωτογραφία. Αυτή αναζήτησα μόλις διάβασα αυτό που γράψατε. Τώρα μετά από τόσα χρόνια βρίσκω ελάχιστα κάποιους και ανταλλάσσουμε μερικές κουβέντες. Κυρίως με δική μου υπαιτιότητα αφού είχα την δική μου πολυετή περιπέτεια με την υγεία του παιδιού μου. Όμως την αίσθηση της χαράς μας για πραγματικά χιονισμένα Χριστούγεννα δεν την ξέχασα ποτέ
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα ,καλή Κυριακή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Βαρβάρα μας τελείωσε. "Και τώρα τί θα γίνουμε χωρίς Βαρβάρα ; Ήταν κι αυτή μια κάποια λύσις ".
Συμφωνώ με τη σύνοψη του θέματος του καιρού από τον φίλο Χριστόδουλο. Και εγώ θριαμβολόγησα για τα 60mm της Βαρβάρας,αλλά το πρόβλημά μας εδώ δεν λύθηκε.Η Μεσόγειος πιά εμφανίζει χαρακτηριστική στειρότητα.Αραιά και που τίκτει κανένα,και αυτό με .....εξωσωματική!.
Φίλε Χρήστο Σιμούλη για τα υψόμετρα εσύ ξέρεις καλύτερα,δασοπόνος γαρ.Πάντως η Μονή τελευταία έχει προβλήματα,όχι υψομετρικά...........-.
Του Ασώτου σήμερα.Χρόνια πολλά σε όλους τους εορτάζοντες, υιούς και θυγατέρες!.--=======Π.Α.