Τα «βαρόμετρα» της Αθήνας

Τοπίο στον Υμηττό. Φωτ. Σπύρος Μπαλαδήμας

Η Πάρνηθα, η Πεντέλη, ο Υμηττός και το Αιγάλεω είναι τα τέσσερα βουνά που κλείνουν το λεκανοπέδιο της Αθήνας από τις τρεις πλευρές, αφήνοντας ελεύθερη μία, τη νότια, η οποία «βλέπει» προς τον Σαρωνικό. Και τα τέσσερα αυτά βουνά είναι στενά δεμένα με την ιστορία της Αθήνας, αλλά στο ευρύ πανόραμα που περιβάλλει την αθηναϊκή πεδιάδα και την Αττική δεσπόζει ο Υμηττός. Το βουνό εκτείνεται από βορρά προς νότο και χωρίζει την κοιλάδα των Αθηνών από την πεδιάδα των Μεσογείων. Ο Δημήτριος Καμπούρογλου χαριτολογώντας έλεγε ότι ο Υμηττός είναι ένα «μέγα παραβάν χωρίζον την κοιλάδα του πνεύματος από την πεδιάδα του οινοπνεύματος».

Στην αρχαιότητα, το βόρειο τμήμα του βουνού, που έχει μέγιστο ύψος 1026 μέτρα, ήταν γνωστό ως ο Μέγας Υμηττός, ενώ το νότιο, το σημερινό Μαυροβούνι, ως Ελάσσων ή Άνυδρος Υμηττός. Ένα βουνό με την ομορφιά του Υμηττού ήταν φυσικό οι αρχαίοι να το θεωρούσαν «ιερό». Δεν είναι τυχαίο ότι στην κορυφή του υπήρχαν βωμοί του Ομβρίου Διός και του Προοψίου Απόλλωνος και στις πλαγιές και τις σπηλιές του ήταν τα ιερά των αρχαίων Νυμφών και του θεού Πάνα. Αργότερα, στους χριστιανικούς αιώνες, στο ίδιο βουνό κτίστηκαν ευκτήρια και μοναστήρια που σώζονται ως σήμερα διάσπαρτα στις πλαγιές του.

Για τους αρχαίους Έλληνες ο Υμηττός αποτελούσε «βαρόμετρο». Όπως γράφει ο Θεόφραστος, οι Αθηναίοι, παρατηρώντας τα σύννεφα στην κορυφή και τις πλαγιές του, προέβλεπαν τον καιρό. Συγκεκριμένα, ο Θεόφραστος μάς πληροφορεί ότι η ύπαρξη νεφών πάνω από τα δύο τμήματα του βουνού θεωρούνταν «σημείο» βροχής και μάλιστα κάνει διακρίσεις τόσο μεταξύ χειμώνα και καλοκαιριού όσο και μεταξύ ημέρας και νύχτας. Στις πρακτικές του προγνώσεις ο μαθητής και φίλος του Αριστοτέλη Ερέσιος φιλόσοφος συνδυάζει ακόμα τα νέφη στις πλαγιές του Υμηττού με την πνοή νοτιοδυτικού ανέμου, τα οποία συχνά δίνουν βροχή.

Ο Δημήτριος Καμπούρογλου λέει πως και τα νεότερα χρόνια οι παλαιοί Αθηναίοι προμάντευαν αν βρέξει ή δεν θα βρέξει από το αν ο Υμηττός «εφορούσεν ή όχι την συννεφοκουκούλαν του». Ο ίδιος ερευνητής εικάζει ακόμα ότι ενδεχομένως να δόθηκε στον Υμηττό η ονομασία Τρελός λόγω των αλλεπάλληλων καλύψεων και αποκαλύψεων των κορυφών του από νέφη. Αυτή η αστάθεια, λέει ο Καμπούρογλου, συνάγεται από τη λαϊκή έκφραση: «Πάλι ο Τρελλός φόρετσε, πάλι ο Τρελός έβγαλε, την κουκούλα του». Ωστόσο, ο Υμηττός ονομάστηκε Τρελός από παραφθορά της γαλλικής λέξης tres long που σημαίνει πολύ μακρύ (βουνό).
 
Οι κάτοικοι της παλιάς Αθήνας χρησιμοποιούσαν ως «βαρόμετρο» για την πρόγνωση βροχής στην Αθήνα την εμφάνιση νεφών και στην Κούλουρη (Σαλαμίνα). Ακόμα όμως και στις μέρες μας ακούγονται οι εκφράσεις: «Συννεφιάζει κατά την Κούλουρη, το πάει για βροχή» ή «Μαύρισε η Κούλουρη, θα  βρέξει με το τουλούμι στην Αθήνα».

Στο ερώτημα αν υπάρχει επιστημονική βάση στις πρακτικές προγνώσεις με βάση την εμφάνιση νεφών στον Υμηττό και τη Σαλαμίνα, η απάντηση είναι καταφατική. Ο Θεόφραστος ήταν αυτός που ανακάλυψε την οριζόντια κίνηση των ανέμων και τη μετεωρολογική αλήθεια ότι η συνάντηση του ανέμου με ένα βουνό προκαλεί βροχή (ορογραφική βροχή). Βάση έχει ακόμα και η συσχέτιση που κάνει ο Θεόφραστος μεταξύ των θερινών απογευματινών όμβρων ή καταιγίδων στην Αθήνα με την εμφάνιση νεφών πάνω από τον Μέγα Υμηττό. Αναφορικά με τη Σαλαμίνα, που βρίσκεται Δ - ΝΔ της Αθήνας, η εμφάνιση νεφών υποδηλώνει το πλησίασμα μετώπων κακοκαιρίας, τα οποία, ως γνωστόν, συνήθως κινούνται από τα δυτικά προς τα ανατολικά.

25 σχόλια:

  1. Για το αν δυσκολεύεται να βρέξει ή αν υπάρχει ανομβρία δεν ξέρω και'γω αν φταίει η αντιχαλαζική προστασία(το αεροπλανάκι που λέω εγώ).Χτές πατούσε γύρω στις 3μμ εκείνη την ώρα φυσαγε ενας μανιασμενος ΒΔ άνεμος στην περιοχή και ακούγονταν μακρινά μπουμπουνιτά.Το οτι δεν είχαμε έντονο φαινόμενο εδω στην περιοχή θεωρώ οτι φταίει ο συνεχομενος,επίμονος και δυνατός ΔΒΔ άνεμος που φυσαγε απο το πρωί εδώ στην περιοχή.
    Χώρια που υπήρχαν φορές που παρόλο που πετούσε το αεροπλανάκι μας έριχνε χαλάζι δεν το αποφεύγαμε,τότε λέγαμε ή υποθεταμε ότι αν δεν πέρναγε το αερ.θα έριχνε περισσότερο και θα είχαμε μεγαλύτερη ζημιά.
    Χτές για παράδειγμα στο Κιλελέρ το'χει στρώσει απο χαλάζι.Ενα χωριό με πολλά στρέμματα κοντά στη Λάρισα,στη βάση δηλ.αυτών των αεροπλάνων,και είναι και ένα χωριό σταθμός ιστορικά για τους αγρότες.Δε μπορεί να μη πέρασε το αεροπλανάκι χτές από'κει!
    Γιώργος Νομή Τρικάλων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα παρακαλούσα τους ανώνυμους φίλους που παραμερίζουν τη λογική, δεν γνωρίζουν όσο πρέπει τα θέματα και δεν μπορούν να εμπιστευτούν τους ειδικούς για ενημέρωση και γνώση να μη γράφουν για βροχοδιωκτικά αεροπλάνα και περίεργους ψεκασμούς!
    Πιο πάνω ο Γιώργος από τη Νομή μάς δίνει παραδείγματα συνδυασμού της κοινής λογικής και της μετεωρολογικής γνώσης-εμπειρίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ωραιο αρθρο, με πολλα λαογραφικα στοιχεια.
    Ο Δημητριος Καμπουρογλου ηταν συγχρονος και φιλος του Νικολαου Πολιτη,του θεμελιωτη της Λαογραφιας σε επιστημονικες βασεις στην Ελλαδα.
    Το ρολο του Υμηττου για τους Πατρινους παιζει η Παλιοβουνα,απεναντι στην Αιτωλ/νια, με το ιδιο περιπου υψος.- Π.Α.
    Υ.Γ. Η εναλλαγη των λ στον τρελ(λ)ο μου θυμισε τη γνωστη απαντηση στο ερωτημα "με ποσα λαμδα γραφεται ο τρελος?"!.-Να ειστε καλα. Π.Α

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να στε καλά κ ζιακοπουλε, πολύ ωραίο το άρθρο σας! Παράδεισος σήμερα Μυτιλήνη, δροσιά κ πολύ καλή ποιότητα αέρα.Εχθες μετά τις 00:00 ήρθε κ σε μας η κακοκαιρία, ευτυχώς δεν είχαμε πολλούς κεραυνούς όμως είχαμε πολλές ώρες βροχής με αυξομειώσεις στην ένταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Στο Ελλαντα όλοι τα γνωρίζουν όλα και όλοι έχουν άποψη για όλα. Κρίμα θα μπορούσε αυτός ο τόπος να πάει πολύ μπροστά χωρίς τους πολύγνωστες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο Υμηττός είναι το αγαπημένο μου βουνό!
    Να προσθέσω λοιπόν και μια λογοτεχνική νότα για το βουνό με μετεωρολογικές πινελιές. Απόσπασμα από το ποίημα ενός μάλλον αγνώστου στο ευρύ κοινό ποιητή του 19ου αιώνα, του Ιωάννη Καρασούτσα, σε γλώσσα μάλλον ακατάληπτη για τους περισσότερους, αλλά πιστεύω όχι και για όσους είναι φίλοι αυτού του blog…

    Καρασούτσας Ιωάννης

    «Το εξωκκλήσιον της Αττικής»

    Εἰς δάσος ἐλαιῶν μονῆρες,
    Καὶ φρίκης καὶ γαλήνης πλῆρες,
    Εἰς Ὑμηττοῦ τὰς ὑπωρείας,
    Κεῖται ἐρημικὴ, ἁγία,
    Μικρὰ τὸ σχῆμα Ἐκκλησία
    Ἀπὸ τοὺς χρόνους τῆς δουλείας.

    Πλὴν τῶν βοσκῶν ὅσοι φυλάττουν
    Τὰς ποίμνας, τὴν σιγὴν ταράττουν
    Σπανίως διαβάτου πόδες˙
    Εἰκὼν τοῦ χρόνου ὅστις φεύγει,
    Ῥυάκιόν τι ἐξερεύγει
    Ἀφρὸν καὶ χάνεται θρηνῶδες.

    Ἐκεῖ ἐνίοτε τὸ βῆμα
    Φέρω, τὸ ἅρμα εἰς τὸ κῦμα
    Ὅταν ὁ Φοῖβος προσπελάζῃ,
    Καὶ ἦν' ὁ οὐρανὸς ῥοδόχρους,
    Κ' ὁ γέρων Ὑμηττὸς ἰόχρους,
    Κ' ἡ Φιλομήλ' ἀναστενάζῃ!

    ………………………………………

    Ἰδοὺ ὡς ἡ χιὼν ἐτάκης,
    Ἣν ἡ ψυχρὰ πνοὴ τῆς Θρᾴκης
    Ἐπὶ τοῦ Πάρνηθος σωρεύει,
    Ἢ καταιγὶς εἰς τὸν αἰθέρα
    Ἐν μετοπωρινῇ ἡμέρᾳ
    Μυκᾶται ἅμα καὶ διέβη!

    Ο Υμηττός είναι εξαιρετικά όμορφος απόψε με την δροσούλα…
    Καλό βράδυ σε όλους ….
    Νίκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτά παθαίνω κάθε φορά! Μόλις δω ανταπόκριση, δεν κρατιέμαι!
      Ο Πίνδαρος στο γνωστό του ύμνο προς την Αθήνα την αποκαλεί αστραφτερή, ιοστεφανωμένη, ξακουστή, προπύργιο τη Ελλάδας, δοξασμένη και θεϊκή πόλη (Ω ται λιπαραί και ιοστέφανοι και αοίδιμοι, Ελλάδος έρεισμα, κλειναί Αθάναι, δαιμόνιον πτολίεθρον). Οι δύο πρώτοι από τους επιθετικούς χαρακτηρισμούς του αρχαίου Θηβαίου ποιητή σχετίζονται με το κλίμα της Αθήνας και την παρουσία του Υμηττού, ο οποίος δίνει το κύριο συστατικό του αθηναϊκού τοπίου, το χρώμα του. Γιατί, με τη σωστή αναλογία θερμοκρασίας και υγρασίας του αέρα της Αττικής, τα παιχνίδια των αχτίνων του ήλιου με τη γυμνόπετρη ιώδη γη του όμορφου βουνού είναι αυτά που μετατρέπουν την Αθήνα άλλοτε σε χρυσαφιά κι άλλοτε σε μενεξεδένια πολιτεία. Όπως ακριβώς τη βλέπει στο διάστημα του μεσοπολέμου με τα μάτια των ηρώων του μυθιστορήματός του Η Μενεξεδένια Πολιτεία ο Άγγελος Τερζάκης: «…απλωμένη ανάερα, απέραντη και άσπρη, μέσα σε χνώτο χρυσαφί, να τεντώνει με χάρη νωχελική νεαρής εταίρας…»

      Διαγραφή
  7. Οταν βλεπω την καταιγιδα να καλπαζει τον αερα να ταρακουνα.τεραστια πανισχυρσ δενδρα ,την θαλασσα πραγματικο θηριο.με τεραστια.κυματα την βροχη νσ ξεχυλιζη με νετο τσ ποταμια ,τεραστιες χιονισμενες περιοχες,παγωμενρς θαλασσες.παγετωνες ,αστραπες ,κεραυνους και αλλα τοσα και τοσα θαυμαστα αποθεματα ενεργειας στην ατμοσφσαιρα ε τοτε.λοιπον αποδυκνειεται.οτι ο ανθρωπος ειναι αδυνατον να επεμβει στην φυση και νσ επηρεαση.τον καιρο γιτι ειναι ασυγκριτη.η διαφορα δυναμεων Σεβαστε Ανωνυμε μην το ψαχνεις.το θεμα.γιατι μαλλον ει ναι.θεμα που ανεικει στη σφαιρα της επιστημονικης φσντασιας Συμφωνω απολυτα με.τον κυριο Ζιακοπουλο.και τους αλλους φιλους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Όμορφη ανάρτηση κε Ζιακόπουλε, απλά μηνύματα με συνειρμό και ποιητική διάθεση, που έχουμε ανάγκη στην καθημερινότητά μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Άλλο ένα εξαιρετικό άρθρο, το οποίο με αγγίζει πολλαπλά. Αφενός η παλιά μου γειτονιά, η Γούβα, απ' όπου πολύ εύκολα κάναμε εξορμήσεις στη φύση του Υμηττού. Ιδίως τον χειμώνα, κρύο (φυσικά όχι τόσο έντονο, όπως αυτό της Πάρνηθας), βροχή ή χίονι, ζεστό ρόφημα και περίπατος στην Καλοπούλα, ενίοτε και ανάβαση οδικώς μέχρι τις κεραίες. Αφετέρου το μετεωρολογικό και λαογραφικό ενδιαφέρον σε συνδυασμό με τις εξαιρετικές φιλολογικές παρεμβάσεις των φίλων του blog. Φίλε Νίκο, να είσαι καλά για το ποίημα που μοιράστηκες. Αν και φιλόλογος στην ιδιότητα, το εν λόγω ποίημα δεν το γνώριζα (τον ποιητή πάντως ναι). Κύριε Ζιακόπουλε, να είστε καλά για τις γνώσεις που μας προσφέρετε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλημέρα,

    Τρεις συμφωνίες και μια παραφωνία για τον Υμηττό.

    Συμφωνίες

    - Από τον Γιώργο Σεφέρη, γραμμένο το βράδυ της 28ης Μαΐου 1926

    «Χτες και προχτές το βράδυ στην Ακρόπολη: βραδιές της πανσελήνου. Γραμμή του Υμηττού, η πιο αγνή γραμμή που είδα ποτέ μου∙ μόνιμο ξάφνισμα πως πρόκειται για μια γραμμή της φύσης, όχι της τέχνης∙ το χώρισμα εδώ είναι απειροελάχιστο.»

    - Από τον Κωστή Παλαμά γραμμένο το 1928

    «Το τραγούδι του τρελού»

    Στο σταυροδρόμι είχα σταθεί, στην πέτρα είχα καθίσει
    για να ξεκουραστώ.
    Με τα οπαλένια χέρια της έσπερνε γιούλια η δύση
    κατά τον Υμηττό.

    - Από τον Παύλο Νιρβάνα, γραμμένο το 1906

    «Μελίσσι οι πόθοι μου, Υμηττέ,
    μες στο αττικό το δείλι
    και το απιθώνω τώρα σε σέ
    Μύρρινα γλύκειά, με το πικρό σου αχείλι

    Μύρρινα = Μυρτιά

    Διαφωνία

    Από τον Εντμόντ Αμπού, Γάλλο περιηγητή, γραμμένο το 1855
    «…ο Υμηττός, ένα θλιβερό βουνό με όγκους στρογγυλούς και μαλακούς, με χρώματα μουντά και γκρίζα…».

    Σκέφτομαι τι μπορεί να είναι αυτό που κάνει την άποψη του Γάλλου περιηγητή να ηχεί τόσο παράταιρη. Η πρόχειρη απάντηση θα μπορούσε να είναι «Μα είναι Γάλλος! Τι να καταλάβει από ελληνικά χρώματα...»

    Δεν πιστεύω, ωστόσο, ότι πρόκειται για αυτό. Θυμάμαι, γύρω στο 1995, φεύγοντας ένα απόγευμα από την Φιλοσοφική Σχολή, στου Ζωγράφου, με τον Υμηττό να έχει τα χαρακτηριστικά του χρώματα, ένοιωσα τη χαρά που μου προκαλεί πάντα το βουνό και την ίδια ώρα η φίλη μου, άνθρωπος με βαθιά ευαισθησία, ψιθύρισε: «Δε το μπορώ αυτό το βουνό αυτό. Είναι τόσο θλιβερό…». Δεν είχε μεγαλώσει όμως στην Αθήνα. Προτιμούσε τα εξίσου - αλλά με διαφορετικό τρόπο – όμορφα βουνά του τόπου καταγωγής της, της Φθιώτιδας…

    Νίκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όταν το 1967 κατέβηκα για πρώτη φορά στην Αθήνα, μαθημένος από τον Σμόλικα, την Τύμφη και τη Νεμέρτζικα, μου φάνηκαν λόφοι όχι μόνο ο Υμηττός και η Πεντέλη αλλά και η Πάρνηθα!

      Διαγραφή
  11. Το "λιπαρη" το μεταφραζουμε αστραφτερη,λαμπρη,γιατι το αποδιδουμε στην ατμοσφαιρα,στο κλιμα της Αθηνας.Εαν το απεδιδε καποιος στη γη της Αθηνας ,θα μεταφραζοταν πλουσια,ευφορη,πραγμα ανακριβες,καθοσον απο τοτε χαρακτηριζοταν "λεπτογεως"(λεπτη γη) ,δηλ.αγονη.Παντως εβγαζε ωραια συκα (βλ.και" συκοφαντης ",Πλουταρχος...)
    Φαινεται οτι οι απογονοι του Πινδάρου τον αγνοησαν,διαφορετικα δεν θα εισηγουντο,μαζι με τους Κορινθιους,στους νικητες Σπαρτιατες,στο τελος του Πελοπ/κου πολεμου,την πληρη καταστροφη της Αθηνας.Ευτυχως οι Σπαρτιατες αρνηθηκαν να πραξουν κατι τετοιο για μια πολη "τοσαυτα αγαθα ειργασμενην τοις Ελλησι".!Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για να τα λέμε όλα. Τον 19ο αιώνα, στην αστραφτερή κατά τον Πίνδαρο Αθήνα ή στην «πόλη - ζαφειρόπετρα στης γης το δακτυλίδι» κατά τον Κ. Παλαμά, οι συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων της δεν ήταν εύκολες. Μία από τις καθημερινές μάστιγες ήταν η σκόνη που σηκωνόταν από τους δρόμους της πόλης στην παραμικρή πνοή του ανέμου, τυφλώνοντας τους διαβάτες και ρυπαίνοντας τα ρούχα τους. Οι κάτοικοι της νεοσύστατης πρωτεύουσας έπαιρναν ανάσα από τη σκόνη με τη βροχή, η οποία όμως έφερνε μια άλλη μάστιγα, τη λάσπη. Τα κρύα του χειμώνα ταλαιπωρούσαν τους Αθηναίους, αλλά δεν ήταν τίποτα μπροστά στα δεινά του καλοκαιριού. Οι χρονικογράφοι της εποχής εκείνης αναφέρουν ότι ήταν ηρωισμός να ζεις στην Αθήνα καλοκαίρι με τη σκόνη, τη ζέστη, τις μύγες και τα κουνούπια. Στα παραπάνω δεινά συχνά προστίθετο και η λειψυδρία, που επί πολλές δεκαετίες ταλάνιζε τους Αθηναίους.

      Διαγραφή
    2. Ποιός θα φανταζόταν απο τους Αθηναίους της αρχαίας εποχής που την αποκαλούσαν "κλεινόν άστυ" οτι θα επικρατούσαν τέτοιες συνθήκες τον 19°αιώνα.

      Διαγραφή
  12. Χρήστος Σιμούλης23 Μαΐου 2020 στις 1:17 μ.μ.

    Έτσι όπως το πάει, βλέπω στα ορεινά να ανάβουν θέρμανση ξανά. Το είπαμε από τον Μάρτιο, ότι φέτος ο χειμώνας θα μας απασχολήσει και το Μάιο. (Ινδιάνικη πρόβλεψη).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Μην βγάλεις μήτε μπάλωμα, πριν βγει ο Μάιος μήνας" (Παππούς από την Αετομηλίτσα).

      Διαγραφή
    2. Χρήστο κάποια χιόνια στα υψηλότερα βουνά μόνο πρέπει να θεωρούνται δεδομένα σύμφωνα κ με τα τελευταία στοιχεία, όπως επίσης ο Μάιος συνολικά θα κλείσει με θετικό πρόσημο στον υετό για πολλές δυτικές κεντρικές κ βόρειες περιοχές της χώρας(θετικό αυτό).
      Όμως είμαι σχεδόν βέβαιος ότι το σύνολο του μήνα θα μας βρει τελικά σε υψηλότερες θερμοκρασιακές κλιματικές τιμές.
      Το παρατεταμένο κύμα ζέστης-καύσωνα θα παίξει μεγάλο ρόλο στο τέλος.
      Α και μη ξεχνάμε τις εφιαλτικές προβλέψεις των Αμερικανών για το φετινό καυτό συνηθισμένο ελληνικό καλοκαίρι.
      Έχουμε μακρύ δρόμο μπροστά μας κ πρέπει οπωσδήποτε να το διασκεδάσουμε κ να το χαρούμε όσο μπορούμε περιμένοντας το επόμενο φθινόπωρο.

      Διαγραφή
    3. Όταν ζούσα στο Καρπενήσι, η θέρμανση της οικοδομής σταματούσε περί τις 10 Ιουνίου, στη δε Φουρνά Ευρυτανίας επί επτά χρόνια, άναψα καλοριφέρ μία φορά Ιούλιο και δύο Αύγουστο!

      Διαγραφή
  13. Φοίβος Παπαδόπουλος23 Μαΐου 2020 στις 2:57 μ.μ.

    Αγαπητέ κύριε Ζιακοπουλε χαίρομαι πολύ που η αναρτήσεις σας γίνονται αφορμή για τόσο ωραία σχόλια στη συνέχεια! Θυμάμαι λοιπόν ότι πριν μερικά χρόνια είχατε κάνει ένα σχόλιο σχετικό με την κλιματική αλλαγή που όμως είχε πολύ ευρύτερη σημασία. Λέγατε ότι ο κόσμος μας έχει ανάγκη από μια επιβράδυνση για να σταματήσει μετεωρολογικά και μεταφορικά να «υπερθερμαίνεται»... Αυτή την επιβράδυνση την βιώσαμε κάπως αυτή την περίοδο, όμως δυστυχώς δεν είναι συμβατή με τον υπερβολικά εξαρτημενο από την κατανάλωση τρόπο ζωής μας. Μακάρι να γινόμαστε όλοι λίγο πιο στοχαστικοί απέναντι στον κόσμο μας όπως οι φίλοι που σχολίασαν νωρίτερα. Πολλά από τα «προβλήματα» που βιώνουμε σήμερα απλά δεν θα υπήρχαν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα οικολογικά κινήματα προτείνουν: «Πράσινη και ενεργειακά βιώσιμη ανάπτυξη (αειφόρος ανάπτυξη) με επίκεντρο τον άνθρωπο και το περιβάλλον» και συμπληρώνουν: «Γνώμονας της αειφορίας είναι η μέγιστη δυνατή απολαβή αγαθών από το περιβάλλον, χωρίς να διακόπτεται η φυσική παραγωγή αυτών σε ικανοποιητική ποσότητα και στο μέλλον». Αν καταλαβαίνω καλά, για τον άνθρωπο και το περιβάλλον θεωρούν το win – win εφικτό. Προσωπικά πιστεύω ότι μεσοπρόθεσμα θα οδηγηθούμε στο win - lose και μακροπρόθεσμα θα καταλήξουμε στο lose - lose ή σε μια εντελώς νέα κατάσταση, όπου εμείς δεν θα έχουμε θέση.
      Εξακολουθώ να πιστεύω ότι για να σωθεί ο πλανήτης χρειάζεται ένα σχέδιο επιβράδυνσης της ανάπτυξης που θα έχει κόστος και θυσίες, αλλά θα μας βοηθήσει να μη χάσουμε ό,τι καταφέραμε ως εδώ. Ο υπεραιωνόβιος Βρετανός φυσικός φιλόσοφος Τζέιμς Λάβλοκ βρήκε ένα τέτοιο σχέδιο που το ονόμασε συντεταγμένη υποχώρηση. Είναι κάτι σαν αυτό που έκαναν το 1940 οι σύμμαχοι με την εκκένωση της Δουνκέρκης, αλλά δεν μπόρεσε να κάνει ο Ναπολέων Βοναπάρτης το 1812 όταν γυρνούσε από τη Μόσχα.

      Διαγραφή
  14. Φοίβος Παπαδόπουλος23 Μαΐου 2020 στις 6:15 μ.μ.

    Έχετε απόλυτο δίκιο. Λόγω του χαοτικού της ανθρώπινης συμπεριφοράς δεν μπορούμε να ξέρουμε πως θα εξελιχθούν τα πράγματα... Και κάτι σχετικό με την αρχική σας ανάρτηση: η γιαγιά μου όταν ήμουν μικρός με πήγαινε στην πίσω αυλή στο σπίτι στα Βριλήσσια, μου έδειχνε τον Υμηττό και μου έλεγε: όταν ο "τρελλός" σκεπάζεται γρήγορα με σύννεφα η βροχή είναι κοντά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Περνωντας τα παιδικα μου χρονια στου Ζωγραφου, τα φοιτητικα μου χρονια στη Πανεπιστημιουπολη Ζωγραφου, δεν ειναι τυχαιο οτι καθε φορα που ερχομαι στην Αθηνα και αγναντευω τον τρελλο , ακομα και σημερα εχοντας κλεισει τα 51 μου χρονια , φωναζω...α ρε Υμητταρα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Η αποτιμηση,αξια,, ενος πραγματος,αγαθου,"χρηματος",γεγονοτος ...προκυπτει ως ενα βαθμο εξ
    αντικειμενου,και ως ενα βαθμο,πολλες φορες μεγαλυτερο,εξ υποκειμενου. Ειναι η αποκαλουμενη "απο διαθεσεως αξια" στα νομικα.Ο ιδιοφυης σοφιστης Πρωταγορας υποστηριζε "παντων χρηματων (δηλ. πραγματων) μετρον ανθρωπος (υποκειμενικη αληθεια) .Ο Σωκρατης ,και ο Πλατωνας διαφωνουσαν (αντικειμενικη αληθεια) .Μεγα θεμα......Π.Α.
    Υ.Γ.Ο καθενας μας εχει το αγαπημενο του βουνο ή βουναλακι. Βιωματα και μνημες ειναι αυτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή