«Δε σου τόπαμε, Πιζάνι, με τον Άγιο μην τα βάνεις;»

Τη νύχτα της 10ης προς την 11η Νοεμβρίου 1718, μια τρομερή έκρηξη συντάραξε την πόλη της Κέρκυρας. Σύμφωνα με τους χρονικογράφους της εποχής, η κακοκαιρία που έπληττε το νησί τις τελευταίες μέρες εντάθηκε και ένας από τους πολλούς κεραυνούς που έπεσαν τη νύχτα εκείνη χτύπησε τη πυριτιδαποθήκη της Καμπάνας στην Ακρόπολη του Παλαιού Φρουρίου, ανατινάζοντάς την. Με τις φλόγες και τα καιόμενα κομμάτια ξύλου που εκσφενδονίστηκαν σε απόσταση εκατοντάδων μέτρων πήραν φωτιά και ανατινάχθηκαν δύο ακόμα μπαρουταποθήκες που περιείχαν περίπου 3.000 βαρέλια μπαρούτη. Οι εκρήξεις ήταν τόσο δυνατές που ακούστηκαν ως την Ήπειρο. Τα ψηλά τείχη του Παλαιού Φρουρίου σε ελάχιστο χρόνο μετατράπηκαν σε λόφους από ερείπια. Το παλάτι και πολλά σπίτια κατέρρευσαν, σκοτώνοντας όσους βρίσκονταν μέσα αλλά και όσους βρίσκονταν κοντά σε αυτά. Τέτοια ήταν η εκτόνωση από την έκρηξη, ώστε τα νερά της θάλασσας δημιούργησαν δίνη που παρέσυρε στο βυθό αύτανδρες τέσσερις γαλιότες και μια γαλέρα. Μεγάλες ζημιές έπαθαν και τα υπόλοιπα σκάφη από τις πέτρες και τα άλλα βαριά αντικείμενα που έπεσαν πάνω τους. Η έκρηξη προκάλεσε περί τους χίλιους θανάτους και τον τραυματισμό πεντακοσίων ατόμων. Μεταξύ των σκοτωμένων ήταν και ο Γενικός Προνοητής Θαλάσσης Αντρέα Πιζάνι.

Η τεράστια καταστροφή που προκλήθηκε από την πτώση του κεραυνού στο Φρούριο της Κέρκυρας αποδόθηκε από τους ντόπιους στη θαυματουργή επέμβαση του Αγίου Σπυρίδωνα που απέβλεπε στη ματαίωση των σχεδίων του Αντρέα Πιζάνι. Συγκεκριμένα, όλα ξεκίνησαν όταν ο Γενικός Προνοητής Θαλάσσης αποφάσισε να κατασκευάσει μέσα στο ναό του Αγίου Σπυρίδωνα ένα θυσιαστήριο (αλτάρι) για να γίνεται πάνω σ' αυτό το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας κατά το λατινικό δόγμα. Οι πιστοί και οι ιερείς του ναού του Αγίου Σπυρίδωνα αντέδρασαν, αλλά  δεν μπορούσαν από μόνοι τους να ανατρέψουν τα σχέδια του Πιζάνι που ήταν Διοικητής του νησιού. Τότε, κατά την παράδοση, επενέβη ο προστάτης Άγιος της πόλης, ο οποίος τιμώρησε με τον τρόπο που προαναφέρθηκε τις Αρχές της Κέρκυρας για τα σχέδιά τους εναντίον των θρησκευτικών προνομίων του τοπικού πληθυσμού.

Με την πάροδο των ετών η φήμη γύρω από την έκρηξη σιγά - σιγά ατόνησε, αλλά το 1805 η έκδοση ενός βιβλίου αναμόχλευσε την υπόθεση και δραματοποίησε την παράδοση. Το βιβλίο, που εκδόθηκε στη Λειψία με το μακροσκελή τίτλο «Ουρανού κρίσις, ήτοι θαύμα φρικτὸν και εξαίσιον τοῦ θαυματουργικωτάτου θείου Σπυρίδωνος, δι ου τας βουλὰς των παρανόμων Παπιστῶν εματαίωσε, μη  συγχωρήσας αυτοῖς, να εγείρουν αλτάριον, ήτοι θυσιαστήριον, μέσα εις τον εν Κερκύρα άγιόν του Ναόν, συντεθέν, μετά ιεράς και επινικείου ακολουθίας, εις αυτό, παρά ζηλωτού τινός αδελφού», αποδόθηκε στον Αθανάσιο Πάριο. Σημειώνεται ότι ο Αθανάσιος Πάριος υπήρξε μία από τις εξέχουσες μορφές του μοναστικού φρονήματος του 18ου αιώνα, που βρέθηκε το 1760 στην Κέρκυρα για να ολοκληρώσει τις σπουδές του.

Ο Αθανάσιος Πάριος στο βιβλίο του δεν στάθηκε μόνο στη διήγηση του θαύματος. Μετέθεσε τον ανταγωνισμό μεταξύ του ορθόδοξου και του λατινικού κλήρου από το επίπεδο των προνομίων στο επίπεδο του δόγματος, της παιδείας και γενικότερα της κουλτούρας: «Τη νύχτα που ξέσπασε η καταιγίδα ο σκοπός, που βρισκόταν στην είσοδο του φρουρίου κοντά στην πυριτιδαποθήκη είδε κάποιο μοναχό να προχωρεί μ' ένα δαυλό αναμμένο στο χέρι και να μπαίνει στο φρούριο. Πρόφτασε και του φώναξε: «Ποιός είσαι; Πού πάς»; Μια φωνή του απήντησε. «Είμαι ο Σπυρίδων». Την ίδια ώρα τρείς φλόγες βγήκαν από το καμπαναριό της εκκλησίας ενώ ένα χέρι άρπαξε τον σκοπό και τον πέταξε στην άλλη μεριά του κάστρου. Ο σκοπός έπεσε όρθιος χωρίς να πάθει τίποτα. Ταυτόχρονα μια δυνατή, εκκωφαντική έκρηξη ακούστηκε. Και το φρούριο τινάχτηκε στον αέρα με όλα τα γύρω σπίτια (…) Η τιμωρία παραδειγματική. Και το δίδαγμα από το περιστατικό μοναδικό. Η Ορθοδοξία δεν μπορεί να συγχέεται με τον Παπισμό. Η Ορθοδοξία είναι φως, αλήθεια, ζωή. Ο Παπισμός σκοτάδι, αίρεση, πλάνη». 1

Το 1878, ο καθολικός στο δόγμα ιστοριοδίφης Ιωσήφ-Σπυρίδων Δε Βιάζης εξέδωσε δοκίμιο στο οποίο περιέγραφε λεπτομερώς τα γεγονότα της νύχτας της 10ης προς την 11η Νοεμβρίου του 1718. Στο δοκίμιό του ο Δε Βιάζης, αμφισβητώντας οποιαδήποτε μεταφυσική παρέμβαση, έγραψε ότι η φοβερή καταιγίδα που εμαίνετο πάνω από την πόλη είχε ως αποτέλεσμα ένας κεραυνός να πέσει στην πυριτιδαποθήκη και να γίνει η μεγάλη έκρηξη και κατέληγε: «Η έκρηξη υπήρξε η αφορμή που έδωσε το έναυσμα στον κοσμημένο περισσότερο με φανατισμό παρά με ευλάβεια και υγιές κριτήριο Αθανάσιο Πάριο να συνθέσει το πολύ γνωστό πονηματίδιό του Ουρανού Κρίσις».2

Για το λαό και τον ορθόδοξο κλήρο της Κέρκυρας, που πίστευαν ότι πίσω από την έκρηξη του φρουρίου κρυβόταν η θεοδικία του Αγίου Σπυρίδωνα, οι απόψεις του Δε Βιάζη θεωρήθηκαν προκλητικές. Ακολούθησαν πολλά εκκλησιαστικά δημοσιεύματα εναντίον του. Ανάμεσά τους η οξύτατη κριτική του παλαιού διδασκάλου του Δε Βιάζη αρχιμανδρίτη Αρσένιου Πανδή, ο οποίος αντέκρουσε με δριμύτητα τις απόψεις του μαθητή του.3 Παράλληλα, οι αντιδράσεις των πιστών εναντίον του Ιωσήφ - Σπυρίδωνα Δε Βιάζη κλιμακώθηκαν επικίνδυνα για να καταλήξουν κάποια μέρα στον ξυλοδαρμό του. Ο νεαρός φυσιοδίφης, φοβούμενος τα χειρότερα, εγκατέλειψε την Κέρκυρα και κατέφυγε στη Ζάκυνθο.

Από μετεωρολογικής σκοπιάς, αν λάβουμε υπόψη τις πληροφορίες των χρονικογράφων που διασώθηκαν και την κλιματολογία της εποχής του συμβάντος (προχωρημένο φθινόπωρο), καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η κακοκαιρία που χτύπησε την Κέρκυρα τα ξημερώματα της 11ης Νοεμβρίου 1718 κατά πάσα  πιθανότητα προκλήθηκε από οργανωμένη ατμοσφαιρική διαταραχή που πλησίασε την περιοχή από τα δυτικά. Οι αναφορές ότι η κακοκαιρία που επικρατούσε στο νησί τις τελευταίες πριν από την έκρηξη ημέρες εντάθηκε τη νύχτα της 10ης προς την 11η Νοεμβρίου με την εκδήλωση ισχυρών καταιγίδων παραπέμπουν σε μετωπική ύφεση. Η συγκεκριμένη ύφεση επηρέασε την Κέρκυρα αρχικά με νοτιάδες και βροχές και στη συνέχεια, τη μοιραία νύχτα, με καταιγίδες, τις οποίες προκάλεσε το πέρασμα του ψυχρού μετώπου της ύφεσης από την περιοχή.

Στο διάβα των αιώνων η πεποίθηση των απλών ανθρώπων της Κέρκυρας ότι τα γεγονότα της τρομερής έκρηξης του 1718 οφείλονται στη θαυματουργική παρέμβαση του Αγίου Σπυρίδωνα παραμένει ακλόνητη. Το δίστιχο της εποχής : «Δε σου τόπαμε, Πιζάνι, με τον Άγιο μην τα βάνεις;» και η κατάρα «Να σε κάψει ο Άγιος σαν τον Πιζάνι» είναι λαϊκές εκφράσεις που ακούγονται ακόμα και σήμερα!


Παραπομπές:

1 Αθανασίου Πάριου, Ουρανού Κρίσις, 1870.  Έκδοση Π. Β. Μωραϊτίνη. 

2 S.G.V. De Biasi, Alcuni documenti intorno l΄ accidentale catastrofe avvenuta nel΄ isola di Corfu nell΄ anno 1718, Corfu, 1878.

3Αρσενίου Πανδή, Επιστολιμαία Απάντησις προς τον Κύριον S.G.U. Δε – Βιάζην εις το υπ' αυτού εκδοθέν φυλλάδιον, επιγεγραμμένον “Alcuni documenti intorno l'accidentale cattastrofe avenuta nell'isola di Corfù nell anno 1718 κτλ”, 1878.  Κερκύρα, Τυπ. Νεοφύτου Καραγιάννη.

17 σχόλια:

  1. Σημερα το πρωι συνεπεσε ταυτοχρονα να διαβαζω το ενδιαφερον ιστορικο πονημα του δασκαλου και να ακουω τον ιεροκηρυκα απο τη Μητροπολη Αθηνων.Εκει που αναριωτομουν γιατι επρεπε μαζι με τον Πιζανι να πεθανουν 1000 τυχοντες συνανθρωποι,μου ερχεται η απαντηση απο την ακροαση"δεν εξηγουνται ολα δια της Λογικης .Ο,τι ειναι υπερ λογον δεν ειναι και παρά λογον".Ετσι ομως ,σκεπτομαι,η επιστημη,καθε φορα που προσκρουει στο υπερλογο,πρεπει να σηκωνει ψηλα τα χερια.Ο δασκαλος βεβαιως δεν υπέκυψε.
    Αυτη η απολυτη διακριση μεταξυ "φωτος και σκοτους" ακολουθειται πολλακις και απο πολλους πολιτικους.Ειναι εξοχως διχαστικη και επικινδυνη.------Π.Α.
    Υ.Γ. Πάσα αναγωγη εις την ποικίλη επικαιροτητα δεκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα, νομίζω πως στην Κέρκυρα σέ ανάμνηση θαύματος του Αγίου Σπυρίδωνα υπάρχει το έθιμο της βαρκαρολας με νηοπομπες και βεγγαλικά πάνω από τις βάρκες, το οποίο γίνεται κάθε Αύγουστο με πάρα πολύ κόσμο (είχα βρεθεί πριν αρκετά χρόνια κ ήταν όμορφα και εντυπωσιακά). Δεν ξέρω όμως αν γίνεται σέ ανάμνηση αυτού του θαύματος (εάν γράφει κάποιο παιδί απο Κέρκυρα μας διαφωτίζει)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στις 11 Αυγούστου γιορτάζεται η απαλλαγή της Κέρκυρας από τη μεγάλη πολιορκία των Τούρκων του 1716. Στη σύγκρουση εκείνη οι καθολικοί και οι ορθόδοξοι κάτοικοι του νησιού πολέμησαν πλάι-πλάι.

      Διαγραφή
    2. Χίλια ευχαριστώ κύριε Δημήτρη για την αποσαφήνιση

      Διαγραφή
  3. Χρόνια Πολλά και Καλά στις εορτάζουσες και τους εορτάζοντες σήμερα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ωραία η ιστορία κ. Ζιακόπουλε. Βλέπουμε, από το κείμενο, ότι κάποτε ο Νοέμβριος ήταν φθινοπωρινός μήνας κ έβρεχε κυρίως στις περιοχές που επιτάσσει η κλιματολογία.
    Καλή Κυριακή
    Παύλος, Άρτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χρονια πολλα σε ολους-ολες που γιορταζουν σημερα.Σύναξις των Αρχαγγέλων Γαβριηλ και Μιχαηλ.Μπορω να φανταστω τη δυσκολια των αγιογράφων να τους απεικονισουν κατα τροπο ,ο οποιος να μην προδιδει συγκεκριμενο φυλο,δεδομενου οτι οι αγγελοι δεν εχουν φυλο.-----Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες κ εορταζουσες! Διπλή γιορτή σήμερα για το νησί.Σαν σήμερα το 1912 ελευθερωθηκαμε από τους Τούρκους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Κύριε ΠΑ, μπορεί οι Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ να είναι Ασώματοι, όμως πάντα εμφανίζονται στους ανθρώπους με αντρική μορφή. Δικαίωμα σας να έχετε την δική σας άποψη, όπως και εγώ έχω την δική μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγαπητε και ευγενικε κυριε Αντωνιε νομιζω οτι ουδεμιαν σημασια εχει η αποψη μου και η δικη σας επι του θεματος.Γραφοντας το σχολιο αυτο,εν είδει χαριτολογηματος,ειχα υπ οψιν μου την κρατουσα αποψη απο τους θεολογους του σχολειου μου .Μακραν εμου η ανακινηση τοιούτου ομφαλοσκοπικου θεματος.-----Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φοβερά γεγονότα τα οποία τα θυμήθηκα σήμερα με την όμορφη ιστορική ανάρτηση του δασκάλου.
    Προσωπική μου άποψη, μόνο σύμπτωση σε μπορεί να θεωρούνται τα γεγονότα εκείνης της νύχτας στην Κέρκυρα.
    Χρόνια πολλά λοιπόν στους αγίους μας!
    Χρόνια πολλά επίσης κ σε όλους τους εορτάζοντες σήμερα.
    Επίσης τα καιρικά γεγονότα του τότε μας αποδεικνύουν ότι ο Νοέμβριος πάντα στις περιοχές που παίρνουν πολλά νερά, έδινε έντονα καιρικά φαινόμενα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Χαιρετω ολους τους φιλους Ο κυριος Ζιακοπουλος για αλλη μια φορα μας χαρισε ενα εκπληκτικο αρθρο.Δεν συμφωνω με την καθαρως εκλησιαστικη.θεση.οτι η τρομακτικη εκρηξη ηταν ΘΕΙΚΗ παρεμβαση και ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΗ πραξη.Απλουστατα καποιος μοναχος που τον ονομαζαν ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ εκανε την δολιοφθορα η φωναξε αυτο το ονομα λογω της μεγαλης.του πιστης στον ΑΓΙΟ.Προσωπικα πιστευω οτι καθε φορα που πρεπει η εκκλησια να λαβει θεση για καποιο τραγικο γεγονος οπου εμπλεκεται η πιστη στην ακραια μορφη της και χωρις λογικη τοτε παντα ακουμε ΔΕΝ ΕΞΗΓΕΙΤΑΙ ΗΤΑΝ ΘΕΛΗΜΑ ΘΕΟΥ Παει και τελειωσε και σιωπη ολοι Ε λοιπον δε ειναι ετσι και διερωτωμαι γιατι τοσοι νεκροι και τρομακτικες καταστροφες αφου ολα μπορουσαν να γινουν με ΘΕΙΚΗ παρεμβαση πολυ πιο απλα.Ετσι δικαιολογουμε ολους τους τερατωδεις σφαγεις.της ανθρωποτητας..γιατι και αυτοι σκεφτονταν το καλο της ανθρωποτητας.Ολοι οι ανθρωποι βεβαια ειναι ελευθεροι να πιστευουν οτι και οπως θελουν Ο ΘΕΟΣ ομως δεν σπερνει τον.θανατο και την θλιψη αλλα ειναι αγαπη , θυσια και προσφαρα και ολα τα αλλα που πολλοι ανθρωποι αναφερουν ειναι υπερβολικα και χωρις.μελετη και για συτο εχουν ευθυνη και πολλοι εξτρεμιστες με την κακη εννοια της πιστης οπως.και πολλοι ιερωμενοι αλλα και παρα πολοι λαικοι.Αυτες οι σκεψεις μου δημιουργηθηκαν διαβαζοντας τις διαφορες γνωμες για τα αιτια της φοβερης εκρηξης στην Κερκυρα και ζητω συγγνωμη εαν δεν συμφωνω με καποιους φιλους.ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΣΕ.ΟΛΟΥΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Να στε καλά κύριε ΠΑ, ευχαριστώ για την απάντηση.Καλο βράδυ σε όλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Πολλές φορές, θέλοντας να δώσω απλουστευμένες απαντήσεις σε ορισμένα θέματα, βλέπω τη θρησκεία και την επιστήμη ως ευθείες ασύμβατες. Η πρώτη δέχεται την εξ αποκαλύψεως αλήθεια και η δεύτερη την εκ του πειράματος αλήθεια. Όταν, παρά ταύτα, οι ευθείες τέμνονται, συνήθως επικρατεί η καρτεσιανή λογική μου. Όμως, υπάρχουν και περιπτώσεις που αυτό δεν επαρκεί. Η επιστήμη ξεκίνησε ως παιδί της φιλοσοφίας, αλλά όταν ενηλικιώθηκε, αποσπάστηκε από αυτήν. Περήφανη, και κάποιες φορές αλαζονική, εξελίχθηκε με το πέρασμα των αιώνων σε ένα είδος μαγικής τέχνης που ανακαλύπτει τη φύση και τη λειτουργία του κόσμου, αλλά δεν επιμένει ιδιαίτερα να μάθει τι σημαίνει κόσμος, ποια είναι η αξία του ή ποιος είναι ο σκοπός της ύπαρξής του.
    Καλό βράδυ, φίλοι μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δάσκαλε τα είπατε όλα,τέλος!
      Επιστήμη κ θρησκεία, η μία πάντα επισκιάζει την άλλη,με την πρώτη να δρα καθαρά με πειστήρια, όμως η δεύτερη να εισβάλει βαθιά μέσα στη δημιουργία τα συναισθήματα κ τη πίστη του ανθρώπου.
      Νομίζω ότι η θρησκεία είναι ιερή κ δεν μπορεί κανένας να επιβάλει την άποψή του στον άλλον στο τι πιστεύει.
      Ο καθένας λοιπόν με τα βιώματά του, αντίθετες απόψεις είναι λογικό πως πάντα θα υπάρχουν.
      Καληνύχτα κ καλή νέα εβδομάδα σε όλους.

      Διαγραφή
  13. Πρωτος απεκαλεσε το συμπαν "κοσμον",δηλ. στολιδι,"δια την εν αυτω ταξιν"(ειναι πολυ προσφατη η θεωρια του χαους).
    Στο ερωτημα για τον σκοπο του κοσμου ,θα πει καποιος "τιποτα,ο κοσμος αποτελει τυχαια συνδρομη χημικων στοιχειων".Στην ανταπαντηση "και τοτε η συνειδηση τι ειναι?",ερχεται η απαντηση "ανωτερη μορφη εκδηλωσης της υλης".
    Οι αληθειες της πιστεως ειναι "αποκεκαλυμμένες",κατι σαν αξιωματα και δεν χρηζουν αποδειξεως .Π.χ."Απο σημειον, κειμενον εκτος ευθειας,αγεται μια και μονον παραλληλος προ αυτην" ,Ευκλειδης,και πανω εκει δομειται μια ολοκληρη Γεωμετρια.
    Οι αληθειες της επιστημης ειναι "ψηλαφητές",ο δακτυλος "επι τον τυπον των ήλων",γιαυτο και ειναι παντα "υπο αίρεσιν".Ανατρεπονται,οταν αλλαζουν τα δεδομενα και οι παραδοχες.Μαλιστα,μαυτη την εννοια, υποστηριζεται απο πολλους(π.χ. Γραμματικακης) οτι η Οικονομια δεν εναι επιστημη!.
    Και τα συν-αισθηματα, Φωτη, προυποθετουν αισθηματα,τα οποια αποτελουν προιοντα των αισθησεων,αρα,θαλεγε κανεις,οτι και εδω υπεισερχεται ο θετικισμος (Τζων Λοκ).(για σημερα κατι εχεις υποσχεθει!!).
    Κατα τα αλλα "απειρον το θειον και ακατάληπτον",(Ιωαννης Δαμασκηνος).
    Υ.Γ. Δασκαλε,"Cogito,ergo sum".---------Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Συγγνωμη,στην αρχη του σχολιου μου παρελειψα το υποκειμενο,"ο Πυθαγορας".------Π.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή